Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Mercantec
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Pernille Bak Riisager
|
|
Hold
|
2025 1.8 Ma (1.8 Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb - Lineære funktioner
Periode: 12/8 til 7/11
Anvendt materiale:
Kapitel 1 - Lineære funktioner i bogen "Matematik C, HHX (Læreplan 2024)" af Hans Henrik Hansen, Jytte Melin m.fl. Systime.dk. https://matematikc-hhx.systime.dk/?id=1. (Originalværk udgivet 2024).
Eleven skal beherske:
- Funktionsbegrebet
- Definitionsmængde og værdimængde
- Monotoniforhold
- Grafisk repræsentation af lineære funktioner
- Udregning af forskrift ud fra to støttepunkter - formel for a og b
- Løsning af ligninger
- Uligheder
- To ligninger med to ubekendte
- Stykkevis lineære funktioner
- Anvendelse af IT
- Løsning af praktiske problemstillinger - Anvendelse af lineære funktioner
- Vurdering af, om et givet talmateriale kan beskrives vha. en lineær funktion (regression)
- Omvendte funktioner
Beviser gennemgået:
- bevis for "a"-formlen i topunktsformlen
- bevis for "b"-formlen i topunktsformlen
- bevis for, at b er skæring med y-aksen
- bevis for, at den lineære funktion vokser med a
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave i lineære funktioner.
Der har været afleveringer i de individuelle grundforløbsklasser.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Aflevering 1_1.8
|
25-08-2025
|
|
Aflevering 2_1.8
|
15-09-2025
|
|
Aflevering 3: øvelse til screening
|
22-09-2025
|
|
Aflevering 4_1.8
|
23-10-2025
|
|
Emneopgave: Lineære funktioner
|
06-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Tankegangs-, problembehandlings-, modellerings-, ræsonnements-, hjælpemiddel-, kommunikations-, symbol- og formalisme-, repræsentations-kompetence
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT - TI-Nspire, Abacus
- Regneark
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71335294555",
"T": "/lectio/577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71335294555",
"H": "/lectio/577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71335294555"
}