Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Mercantec
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk C
|
|
Lærer(e)
|
Line Kristensen
|
|
Hold
|
25z GF1 en (25z GF1 en)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Work
Forløbet er en introduktion til EUX med fokus på arbejde og elevens fremtidige valg af erhvervsuddannelse. Der er desuden fokus på iværksætteri i engelsktalende dele af verden i et selvvalgt studie med præsentation, som eleverne fremlægger.
Kernestof:
"Work - what is it really?" fra Engelsk EUX Teknisk. Praksis 2022. s. 3-4
"Being Good at Your Job" fra Engelsk EUX Teknisk. Praksis 2022
Keith Horan: "The Interview"
"Living History During the Industrial Revolution" YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=WpNs7znCwYI
"The Industrial Revolution in the UK. fra Technology and Society. Systime 2022.
"Trade/Labor Unions" fra myenglishpages.com
Michael Sainato: "Don't Quit, Organize: Amazon union push spreads it wings after New York success". The Guardian 2022.
Andrew Pulver and Catherine Shoard: "The Hollywood actors’ strike: everything
you need to know". The Guardian. 2023
Kara Page: "Good Characteristics of an Entrepreneur" fra smallbusiness.chron.com. 2019.
Faglige mål:
Kommunikation:
1. Forstå indholdet af talt fremmedsprog om alsidige og specifikke emner,
2. forstå indholdet af skrevne fremmedsproglige tekster om alsidige og specifikke emner,
3. udtrykke sig mundtligt med præcision i et sammenhængende sprog med alsidigt og kontekstuelt ordforråd inden for varierede og specifikke emner,
4. redegøre mundtligt for og forklare indholdet af alsidige og kontekstuelle tekster og teksttyper,
5. redegøre for, forklare, uddybe og kommentere et forberedt stofområde,
6. tage initiativ til og deltage aktivt i samtaler og diskutere varierede og komplekse emner i et sprog afpasset til situation og samtalemønster,
7. udtrykke sig skriftligt med høj grad af præcision og i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige og komplekse emner og kontekster,
8. anvende, bearbejde og kommentere og analysere viden og informationer skriftligt inden for alsidige og specifikke emner, tekster og situationer og
9. anvende multimodale medier til at kommunikere med sikkerhed og variation mundtligt og skriftligt.
Kommunikationsstrategier:
1. Selvstændigt vælge og anvende lytte- og læsestrategier hensigtsmæssigt i forhold til teksttype, situation og formål,
2. selvstændigt vælge hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, herunder bruge omskrivninger, overbegreber og synonymer,
3. selvstændigt vælge skrivestrategier efter skriveformål, herunder anvende viden om skriveprocessens faser,
4. selvstændigt anvende fagets hjælpemidler hensigtsmæssigt til oversættelse, stavning, ordforråd, grammatik, stavekontrol, ordbogsopslag, kildesøgning og tekstproduktion og
5. selvstændigt anvende informationer og kilder kritisk.
Sprogbrug og sprogtilegnelse:
1. Anvende et præcist og varieret ordforråd inden for varierede relevante emner,
2. udtale fremmedsproget klart, tydeligt, flydende og præcist med et alsidigt ordforråd inden for varierede og komplekse emner og kontekster,
3. tale og skrive fremmedsproget så grammatiske regler med betydning for hensigtsmæssig og effektiv kommunikation følges med en høj grad af korrekt og varieret sprogbrug og
4. anvende og forklare væsentlige regler for opbygning af tekster med sans for struktur og sammenhæng inden for relevante genrer, tekster og medier i erhverv, uddannelse og samfund samt personlige og almene forhold.
Kultur- og samfundsforhold:
1. Opnå, anvende og redegøre for og reflektere over viden om adfærd, normer og værdier hos brugere af fremmedsproget i erhverv, samfund samt i personlige og almene sammenhænge,
2. drage sammenligninger mellem egen kultur og andres kultur samt redegøre for og forklare disse forskelle og
3. selvstændigt anvende viden om erhverv, kultur og samfund i kontakten med mennesker, der bruger fremmedsproget som modersmål eller som internationalt kommunikationsmiddel og reflektere herover.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Summary of "The Interview"
|
23-08-2025
|
|
Introducing yourself
|
24-08-2025
|
|
Hollywood Actors' strike
|
04-09-2025
|
|
Entrepreneur Presentation
|
15-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
UK Studies
Forløbet er en introduktion til Storbritannien og et temaarbejde i forskellige aspekter af landet, fx imperiet og det multikulturelle samfund.
Kernestof:
Eat Sleep Dream English: "What's the difference between The UK, Britain and England? Youtube.
"Introduction to the British Empire" - teacher's notes.
George Orwell: "Shooting an Elephant". New Writing, 1936
"Multicultural Britain - a Complex Issues" - in Being British, Gyldendal, 2014 (p. 97-112)
Esther Addley and Rory McCarthy: "The Man Who Fell to Earth" in Worlds of English, Systime.
Tarquin Hall: "Salaam Brick Lane" in Worlds of English, Systime.
Fixers UK - Zarah Dadd: "Multicultural Britain" Youtube.
Riz Ahmed: "Where you from" Youtube video + poem.
Hanif Kureishi: "My Son The Fanatic". in Context. Gyldendal 2004.
Damien O'Donnell: "East is East". 1999 (film)
Faglige mål:
Kommunikation:
Forstå indholdet af talt fremmedsprog om alsidige og specifikke emner,
2. forstå indholdet af skrevne fremmedsproglige tekster om alsidige og specifikke emner,
3. udtrykke sig mundtligt med præcision i et sammenhængende sprog med alsidigt og kontekstuelt ordforråd inden for varierede og specifikke emner,
4. redegøre mundtligt for og forklare indholdet af alsidige og kontekstuelle tekster og teksttyper,
5. redegøre for, forklare, uddybe og kommentere et forberedt stofområde,
6. tage initiativ til og deltage aktivt i samtaler og diskutere varierede og komplekse emner i et sprog afpasset til situation og samtalemønster,
7. udtrykke sig skriftligt med høj grad af præcision og i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige og komplekse emner og kontekster,
8. anvende, bearbejde og kommentere og analysere viden og informationer skriftligt inden for alsidige og specifikke emner, tekster og situationer
Kommunikationsstrategier:
1. Selvstændigt vælge og anvende lytte- og læsestrategier hensigtsmæssigt i forhold til teksttype, situation og formål,
2. selvstændigt vælge hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, herunder bruge omskrivninger, overbegreber og synonymer,
3. selvstændigt vælge skrivestrategier efter skriveformål, herunder anvende viden om skriveprocessens faser,
4. selvstændigt anvende fagets hjælpemidler hensigtsmæssigt til oversættelse, stavning, ordforråd, grammatik, stavekontrol, ordbogsopslag, kildesøgning og tekstproduktion og
5. selvstændigt anvende informationer og kilder kritisk.
Sprogbrug og sprogtilegnelse
1. Anvende et præcist og varieret ordforråd inden for varierede relevante emner,
2. udtale fremmedsproget klart, tydeligt, flydende og præcist med et alsidigt ordforråd inden for varierede og komplekse emner og kontekster,
3. tale og skrive fremmedsproget så grammatiske regler med betydning for hensigtsmæssig og effektiv kommunikation følges med en høj grad af korrekt og varieret sprogbrug og
4. anvende og forklare væsentlige regler for opbygning af tekster med sans for struktur og sammenhæng inden for relevante genrer, tekster og medier i erhverv, uddannelse og samfund samt personlige og almene forhold.
Kultur- og samfundsforhold:
1. Opnå, anvende og redegøre for og reflektere over viden om adfærd, normer og værdier hos brugere af fremmedsproget i erhverv, samfund samt i personlige og almene sammenhænge,
2. drage sammenligninger mellem egen kultur og andres kultur samt redegøre for og forklare disse forskelle og
3. selvstændigt anvende viden om erhverv, kultur og samfund i kontakten med mennesker, der bruger fremmedsproget som modersmål eller som internationalt kommunikationsmiddel og reflektere herover.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Multicultural Britain
|
26-09-2025
|
|
My Son the Fanatic
|
10-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Humour
Forløbet er en introduktion til begrebet humor og teorier om humor. Det kobles til forløbet om the UK, da vi arbejder med særlige temaer i britisk humor. På denne måde samler forløbet op på sidste forløb (UK Studies) og introducerer eleverne til arbejde med en teoretisk vinkel på stoffet, som de også vil møde på hovedforløbet.
Forløbet veksler mellem tekster og materialer udarbejdet af læreren og eksempler på humor fra comedy mv. udvalgt af såvel lærer som elever til at illustrere teorier og humorgreb.
Faglige mål:
Kommunikation:
Forstå indholdet af talt fremmedsprog om alsidige og specifikke emner,
2. forstå indholdet af skrevne fremmedsproglige tekster om alsidige og specifikke emner,
3. udtrykke sig mundtligt med præcision i et sammenhængende sprog med alsidigt og kontekstuelt ordforråd inden for varierede og specifikke emner,
4. redegøre mundtligt for og forklare indholdet af alsidige og kontekstuelle tekster og teksttyper,
5. redegøre for, forklare, uddybe og kommentere et forberedt stofområde,
6. tage initiativ til og deltage aktivt i samtaler og diskutere varierede og komplekse emner i et sprog afpasset til situation og samtalemønster,
7. udtrykke sig skriftligt med høj grad af præcision og i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige og komplekse emner og kontekster,
8. anvende, bearbejde og kommentere og analysere viden og informationer skriftligt inden for alsidige og specifikke emner, tekster og situationer
Kommunikationsstrategier:
1. Selvstændigt vælge og anvende lytte- og læsestrategier hensigtsmæssigt i forhold til teksttype, situation og formål,
2. selvstændigt vælge hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, herunder bruge omskrivninger, overbegreber og synonymer,
3. selvstændigt vælge skrivestrategier efter skriveformål, herunder anvende viden om skriveprocessens faser,
4. selvstændigt anvende fagets hjælpemidler hensigtsmæssigt til oversættelse, stavning, ordforråd, grammatik, stavekontrol, ordbogsopslag, kildesøgning og tekstproduktion og
5. selvstændigt anvende informationer og kilder kritisk.
Sprogbrug og sprogtilegnelse
1. Anvende et præcist og varieret ordforråd inden for varierede relevante emner,
2. udtale fremmedsproget klart, tydeligt, flydende og præcist med et alsidigt ordforråd inden for varierede og komplekse emner og kontekster,
3. tale og skrive fremmedsproget så grammatiske regler med betydning for hensigtsmæssig og effektiv kommunikation følges med en høj grad af korrekt og varieret sprogbrug og
4. anvende og forklare væsentlige regler for opbygning af tekster med sans for struktur og sammenhæng inden for relevante genrer, tekster og medier i erhverv, uddannelse og samfund samt personlige og almene forhold.
Kultur- og samfundsforhold:
1. Opnå, anvende og redegøre for og reflektere over viden om adfærd, normer og værdier hos brugere af fremmedsproget i erhverv, samfund samt i personlige og almene sammenhænge,
2. drage sammenligninger mellem egen kultur og andres kultur samt redegøre for og forklare disse forskelle og
3. selvstændigt anvende viden om erhverv, kultur og samfund i kontakten med mennesker, der bruger fremmedsproget som modersmål eller som internationalt kommunikationsmiddel og reflektere herover.
|
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Alcoi report
|
14-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/577/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72535753020",
"T": "/lectio/577/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72535753020",
"H": "/lectio/577/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72535753020"
}