Holdet 25x GF1 en (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Mercantec
Fag og niveau Engelsk C
Lærer(e) Marianne Daugaard
Hold 25x GF1 en (25x GF1 en)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Work
Titel 2 UK Studies
Titel 3 Humour

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Work

Forløbet er en introduktion til EUX med fokus på arbejde og elevens fremtidige valg af erhvervsuddannelse. Der er desuden fokus på iværksætteri i engelsktalende dele af verden i et selvvalgt studie med præsentation, som eleverne fremlægger.

Faglige mål:
Kommunikation:
1. Forstå indholdet af talt fremmedsprog om alsidige og specifikke emner,
2. forstå indholdet af skrevne fremmedsproglige tekster om alsidige og specifikke emner,
3. udtrykke sig mundtligt med præcision i et sammenhængende sprog med alsidigt og kontekstuelt ordforråd inden for varierede og specifikke emner,
4. redegøre mundtligt for og forklare indholdet af alsidige og kontekstuelle tekster og teksttyper,
5. redegøre for, forklare, uddybe og kommentere et forberedt stofområde,
6. tage initiativ til og deltage aktivt i samtaler og diskutere varierede og komplekse emner i et sprog afpasset til situation og samtalemønster,
7. udtrykke sig skriftligt med høj grad af præcision og i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige og komplekse emner og kontekster,
8. anvende, bearbejde og kommentere og analysere viden og informationer skriftligt inden for alsidige og specifikke emner, tekster og situationer og
9. anvende multimodale medier til at kommunikere med sikkerhed og variation mundtligt og skriftligt.

Kommunikationsstrategier:
1. Selvstændigt vælge og anvende lytte- og læsestrategier hensigtsmæssigt i forhold til teksttype, situation og formål,
2. selvstændigt vælge hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, herunder bruge omskrivninger, overbegreber og synonymer,
3. selvstændigt vælge skrivestrategier efter skriveformål, herunder anvende viden om skriveprocessens faser,
4. selvstændigt anvende fagets hjælpemidler hensigtsmæssigt til oversættelse, stavning, ordforråd, grammatik, stavekontrol, ordbogsopslag, kildesøgning og tekstproduktion og
5. selvstændigt anvende informationer og kilder kritisk.

Sprogbrug og sprogtilegnelse:
1. Anvende et præcist og varieret ordforråd inden for varierede relevante emner,
2. udtale fremmedsproget klart, tydeligt, flydende og præcist med et alsidigt ordforråd inden for varierede og komplekse emner og kontekster,
3. tale og skrive fremmedsproget så grammatiske regler med betydning for hensigtsmæssig og effektiv kommunikation følges med en høj grad af korrekt og varieret sprogbrug og
4. anvende og forklare væsentlige regler for opbygning af tekster med sans for struktur og sammenhæng inden for relevante genrer, tekster og medier i erhverv, uddannelse og samfund samt personlige og almene forhold.

Kultur- og samfundsforhold:
1. Opnå, anvende og redegøre for og reflektere over viden om adfærd, normer og værdier hos brugere af fremmedsproget i erhverv, samfund samt i personlige og almene sammenhænge,
2. drage sammenligninger mellem egen kultur og andres kultur samt redegøre for og forklare disse forskelle og
3. selvstændigt anvende viden om erhverv, kultur og samfund i kontakten med mennesker, der bruger fremmedsproget som modersmål eller som internationalt kommunikationsmiddel og reflektere herover.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary "The Interview" 21-08-2025
Written assignment - The Industrial Revolution 28-08-2025
The Hollywood Actors' Strike 04-09-2025
Introducing yourself - Me, Myself and I 05-09-2025
Assignment 1 - introducing yourself 05-09-2025
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 UK Studies

Forløbet er en introduktion til Storbritannien og et temaarbejde i forskellige aspekter af landet, fx imperiet og det multikulturelle samfund.
Desuden rummer forløbet en projektuge. I denne periode er en del af eleverne på udveksling i Alcoi i Spanien, hvor de skal gå i skole, og hvor arbejdssproget er engelsk. De skal aflevere en præsentation om deres ophold i Alcoi, når de kommer hjem. De elever, der ikke er i Alcoi, arbejder med et projekt, der hedder "Visit Viborg", hvor de skal producere et engelsksproget kampagnemateriale til forskellige målgrupper af turister til lokalområdet. Projektet for eleverne i Danmark fylder ca. 14 moduler.

Faglige mål:
Kommunikation:
Forstå indholdet af talt fremmedsprog om alsidige og specifikke emner,
2. forstå indholdet af skrevne fremmedsproglige tekster om alsidige og specifikke emner,
3. udtrykke sig mundtligt med præcision i et sammenhængende sprog med alsidigt og kontekstuelt ordforråd inden for varierede og specifikke emner,
4. redegøre mundtligt for og forklare indholdet af alsidige og kontekstuelle tekster og teksttyper,
5. redegøre for, forklare, uddybe og kommentere et forberedt stofområde,
6. tage initiativ til og deltage aktivt i samtaler og diskutere varierede og komplekse emner i et sprog afpasset til situation og samtalemønster,
7. udtrykke sig skriftligt med høj grad af præcision og i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige og komplekse emner og kontekster,
8. anvende, bearbejde og kommentere og analysere viden og informationer skriftligt inden for alsidige og specifikke emner, tekster og situationer

Kommunikationsstrategier:
1. Selvstændigt vælge og anvende lytte- og læsestrategier hensigtsmæssigt i forhold til teksttype, situation og formål,
2. selvstændigt vælge hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, herunder bruge omskrivninger, overbegreber og synonymer,
3. selvstændigt vælge skrivestrategier efter skriveformål, herunder anvende viden om skriveprocessens faser,
4. selvstændigt anvende fagets hjælpemidler hensigtsmæssigt til oversættelse, stavning, ordforråd, grammatik, stavekontrol, ordbogsopslag, kildesøgning og tekstproduktion og
5. selvstændigt anvende informationer og kilder kritisk.

Sprogbrug og sprogtilegnelse
1. Anvende et præcist og varieret ordforråd inden for varierede relevante emner,
2. udtale fremmedsproget klart, tydeligt, flydende og præcist med et alsidigt ordforråd inden for varierede og komplekse emner og kontekster,
3. tale og skrive fremmedsproget så grammatiske regler med betydning for hensigtsmæssig og effektiv kommunikation følges med en høj grad af korrekt og varieret sprogbrug og
4. anvende og forklare væsentlige regler for opbygning af tekster med sans for struktur og sammenhæng inden for relevante genrer, tekster og medier i erhverv, uddannelse og samfund samt personlige og almene forhold.

Kultur- og samfundsforhold:
1. Opnå, anvende og redegøre for og reflektere over viden om adfærd, normer og værdier hos brugere af fremmedsproget i erhverv, samfund samt i personlige og almene sammenhænge,
2. drage sammenligninger mellem egen kultur og andres kultur samt redegøre for og forklare disse forskelle og
3. selvstændigt anvende viden om erhverv, kultur og samfund i kontakten med mennesker, der bruger fremmedsproget som modersmål eller som internationalt kommunikationsmiddel og reflektere herover.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Multicultural Britain 06-10-2025
My Son the Fanatic - hand in your answers 10-11-2025
Alcoi - hand in your report here 14-11-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Humour

Forløbet er en introduktion til begrebet humor og teorier om humor. Det introducerer eleverne til arbejde med en teoretisk vinkel på stoffet, som de også vil møde på hovedforløbet.
Forløbet veksler mellem tekster og materialer udarbejdet af læreren og eksempler på humor som comedy, jokes, cartoons mv. udvalgt af såvel lærer som elever til at illustrere teorier og humorgreb.

I denne periode arbejder eleverne ud over humor-forløbet med deres selvvalgte emne.

Faglige mål:
Kommunikation:
Forstå indholdet af talt fremmedsprog om alsidige og specifikke emner,
2. forstå indholdet af skrevne fremmedsproglige tekster om alsidige og specifikke emner,
3. udtrykke sig mundtligt med præcision i et sammenhængende sprog med alsidigt og kontekstuelt ordforråd inden for varierede og specifikke emner,
4. redegøre mundtligt for og forklare indholdet af alsidige og kontekstuelle tekster og teksttyper,
5. redegøre for, forklare, uddybe og kommentere et forberedt stofområde,
6. tage initiativ til og deltage aktivt i samtaler og diskutere varierede og komplekse emner i et sprog afpasset til situation og samtalemønster,
7. udtrykke sig skriftligt med høj grad af præcision og i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige og komplekse emner og kontekster,
8. anvende, bearbejde og kommentere og analysere viden og informationer skriftligt inden for alsidige og specifikke emner, tekster og situationer

Kommunikationsstrategier:
1. Selvstændigt vælge og anvende lytte- og læsestrategier hensigtsmæssigt i forhold til teksttype, situation og formål,
2. selvstændigt vælge hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, herunder bruge omskrivninger, overbegreber og synonymer,
3. selvstændigt vælge skrivestrategier efter skriveformål, herunder anvende viden om skriveprocessens faser,
4. selvstændigt anvende fagets hjælpemidler hensigtsmæssigt til oversættelse, stavning, ordforråd, grammatik, stavekontrol, ordbogsopslag, kildesøgning og tekstproduktion og
5. selvstændigt anvende informationer og kilder kritisk.

Sprogbrug og sprogtilegnelse
1. Anvende et præcist og varieret ordforråd inden for varierede relevante emner,
2. udtale fremmedsproget klart, tydeligt, flydende og præcist med et alsidigt ordforråd inden for varierede og komplekse emner og kontekster,
3. tale og skrive fremmedsproget så grammatiske regler med betydning for hensigtsmæssig og effektiv kommunikation følges med en høj grad af korrekt og varieret sprogbrug og
4. anvende og forklare væsentlige regler for opbygning af tekster med sans for struktur og sammenhæng inden for relevante genrer, tekster og medier i erhverv, uddannelse og samfund samt personlige og almene forhold.

Kultur- og samfundsforhold:
1. Opnå, anvende og redegøre for og reflektere over viden om adfærd, normer og værdier hos brugere af fremmedsproget i erhverv, samfund samt i personlige og almene sammenhænge,
2. drage sammenligninger mellem egen kultur og andres kultur samt redegøre for og forklare disse forskelle og
3. selvstændigt anvende viden om erhverv, kultur og samfund i kontakten med mennesker, der bruger fremmedsproget som modersmål eller som internationalt kommunikationsmiddel og reflektere herover.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Selvvalgt emne afleveres her 12-12-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer