|
Titel
2
|
UK Studies
Forløbet er en introduktion til Storbritannien og et temaarbejde i forskellige aspekter af landet, fx imperiet og det multikulturelle samfund.
Desuden rummer forløbet en projektuge. I denne periode er en del af eleverne på udveksling i Alcoi i Spanien, hvor de skal gå i skole, og hvor arbejdssproget er engelsk. De skal aflevere en præsentation om deres ophold i Alcoi, når de kommer hjem. De elever, der ikke er i Alcoi, arbejder med et projekt, der hedder "Visit Viborg", hvor de skal producere et engelsksproget kampagnemateriale til forskellige målgrupper af turister til lokalområdet. Projektet for eleverne i Danmark fylder ca. 14 moduler.
Faglige mål:
Kommunikation:
Forstå indholdet af talt fremmedsprog om alsidige og specifikke emner,
2. forstå indholdet af skrevne fremmedsproglige tekster om alsidige og specifikke emner,
3. udtrykke sig mundtligt med præcision i et sammenhængende sprog med alsidigt og kontekstuelt ordforråd inden for varierede og specifikke emner,
4. redegøre mundtligt for og forklare indholdet af alsidige og kontekstuelle tekster og teksttyper,
5. redegøre for, forklare, uddybe og kommentere et forberedt stofområde,
6. tage initiativ til og deltage aktivt i samtaler og diskutere varierede og komplekse emner i et sprog afpasset til situation og samtalemønster,
7. udtrykke sig skriftligt med høj grad af præcision og i et sammenhængende sprog tilpasset alsidige og komplekse emner og kontekster,
8. anvende, bearbejde og kommentere og analysere viden og informationer skriftligt inden for alsidige og specifikke emner, tekster og situationer
Kommunikationsstrategier:
1. Selvstændigt vælge og anvende lytte- og læsestrategier hensigtsmæssigt i forhold til teksttype, situation og formål,
2. selvstændigt vælge hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, herunder bruge omskrivninger, overbegreber og synonymer,
3. selvstændigt vælge skrivestrategier efter skriveformål, herunder anvende viden om skriveprocessens faser,
4. selvstændigt anvende fagets hjælpemidler hensigtsmæssigt til oversættelse, stavning, ordforråd, grammatik, stavekontrol, ordbogsopslag, kildesøgning og tekstproduktion og
5. selvstændigt anvende informationer og kilder kritisk.
Sprogbrug og sprogtilegnelse
1. Anvende et præcist og varieret ordforråd inden for varierede relevante emner,
2. udtale fremmedsproget klart, tydeligt, flydende og præcist med et alsidigt ordforråd inden for varierede og komplekse emner og kontekster,
3. tale og skrive fremmedsproget så grammatiske regler med betydning for hensigtsmæssig og effektiv kommunikation følges med en høj grad af korrekt og varieret sprogbrug og
4. anvende og forklare væsentlige regler for opbygning af tekster med sans for struktur og sammenhæng inden for relevante genrer, tekster og medier i erhverv, uddannelse og samfund samt personlige og almene forhold.
Kultur- og samfundsforhold:
1. Opnå, anvende og redegøre for og reflektere over viden om adfærd, normer og værdier hos brugere af fremmedsproget i erhverv, samfund samt i personlige og almene sammenhænge,
2. drage sammenligninger mellem egen kultur og andres kultur samt redegøre for og forklare disse forskelle og
3. selvstændigt anvende viden om erhverv, kultur og samfund i kontakten med mennesker, der bruger fremmedsproget som modersmål eller som internationalt kommunikationsmiddel og reflektere herover.
|