Holdet 1Q bi (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Mercantec
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Bente Danielsen
Hold 2025 1Q bi (1Q bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF1: Celler og deres opbygning
Titel 2 GF2: Krop og bevægelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF1: Celler og deres opbygning

Som introduktion til biologi på gymnasiet skal vi arbejde med liv og levende organismer samt hvilke forudsætninger, der er for liv.

Vi skal arbejde med forskellige celletyper og inddelingen af alt liv på jorden i pro- og eukaryote celler, og hvad der kendetegner de to forskellige celletypers opbygning. I den forbindelse laver vi en mikroskoperingsøvelse, hvor vi kigger på forskellige planter.

I forhold til funktion af celler fokuserer vi på på cellemembranen, som er en struktur alle celler har til fælles. Den er en forudsætning for liv, idet den afgrænser cellen fra sine omgivelser. Vi fordyber os i, hvordan celler transporterer stoffer af forskellig opbygning og forskellige kemiske egenskaber hen over cellemembranen - enten ud eller ind af cellen. Her fokuserer vi specielt på osmose, og vi laver et eksperiment, hvor vi kigger på osmose med kartofler som model.

Kernestof
Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler

Materiale
Biologi i udvikling - C-niveau, Nucleus, 2020 (16 sider)
Kapitel 1 Det cellulære liv, s. 9-18 og s. 21-27

Øvelser og eksperimenter
Mikroskopering af planteceller
Osmose i kartofler (afleveret som opgave, men fremgår ikke af UV-beskrivelsen, da den er afleveret på grundforløbet)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i kartofler 07-10-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 GF2: Krop og bevægelse

Det sidste tema i biologi på grundforløbet handler om kroppen og kroppen i bevægelse.

Vi starter med at kigge på kroppens organsystemer med fokus på, hvordan celler opbygger organer og organsystemer, og at hver celletype i kroppen løser en bestemt opgave for at få den til at som fungere som helhed.

Vi skal arbejde med, hvordan kroppen skaffer sig energi til bl.a. muskler, så de kan bevæge vores krop sammen med knoglerne. Her arbejder lunger og hjerte-kredsløb sammen med bevægeapparatet for at levere ilt og næringsstoffer ud til muskelceller og alle andre celler i kroppen.

I den forbindelse arbejder vi også med kroppens sundhed. Vi arbejder lidt med eksempler på forskellige sygdomme i hjerte-kredsløb samt hvordan disse evt. kan forebyggesmed fysisk aktivitet samt behandles.

Kernestof
Biokemiske processer: respiration og gæring
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion

Supplerende stof
Det falder indenfor området om sundhed og sygdom, idet vi arbejder med, hvordan hjerte-kredsløbssygdomme kan forebygges og behandles.

Materiale
Biologi i udvikling - C-niveau, Nucleus, 2020 (24 sider)
Kapitel 1 Det cellulære liv, s. 28-32
Kapitel 4 Motion og sundhed, s. 85-103

Øvelser og eksperimenter
Dissektion af svinehjerter (afleveret som opgave, men fremgår ikke af UV-beskrivelsen, da den er afleveret på grundforløbet)
Måling af puls og blodtryk

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Måling af puls og blodtryk 06-11-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer