ADVARSEL!!
Lectio kræver JavaScript.
Klik HER
Marie Kruses Skole
2020/21
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Holdet GF3 da (2020/21) - Undervisningsbeskrivelse
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
Print med tilpasset bredde til A4
Print med tilpasset bredde til A3
Vis udskriftsvenlig udgave
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2020/21
Institution
Marie Kruses Skole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
2020 da/GF3 (
GF3 da
)
Oversigt over gennemførte orløb
Titel A
Mundtlighedsforløb om retorik og argumentation
Titel B
AP dansk
Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A
Mundtlighedsforløb om retorik og argumentation
Indhold
Kernestof:
Vi skal tale om, hvad danskfaget i gymnasiet går ud på, hvad vi skal arbejde med i grundforløbet og endelig læse lidt litteratur sammen. Vedhæftede er til brug i timen og ikke lektie.
tjekliste krav Dansk reform17.docx
Hvis din sommerferie var en novelle.docx
Angst.docx
helle.helle.en stol for lidt..doc
Opstart: Mundtlighedsforløb
Ud med sproget_2011_teori til grundforløb i dansk.pdf
Talegenrer.docx
Mundtlighed_opgave1.docx
(Valg af repræsentanter til Kruse-hoodies)
Færdiggør dit arbejde med Opgave 1 (fra sidste modul). Du skal kunne fortælle om din gruppes arbejde - alene. Så du skal have forstået hele jeres besvarelse af opgaven.
Mundtlighed_opgave2.docx
Vi samler op på opgave 2, som I arbejdede med sidste gang. I får de første fem minutter af timen til at blive færdige.
Opgaver til toulmins model.pdf
Argumentation – Toulmins udvidede model .docx
Chris og chokoladefabrikken #1 (telmore musik)
Lektie: opgaverne til argumentationsanalyse (øvelse 1-12 + sæt udsagnet på s. 2 ind i den udvidede model og lav dit eget argument). Retoriske virkemidler. Læs s. 25-31 i vedhæftede.
Retoriske virkemidler.pdf
Vi skal have en kahoot!
Uddrag af Pernille Vermunds tale ved.docx
Læs om Argumentationstyper NY.docx og uddraget af nedenstående tale.
(info om oplæg om digital dannelse næste uge)
Vi gennemgår Pernille V's tale og alle skal kunne svare på alle spørgsmål. Alle grupper uploader deres dokument (med gruppens navne) under elevfeedback i lectio. Skrivemodul. Opgave for til 21./9.
Debatindlæg
Besked fra Martin om hættetrøjer!
Lektie: Sørg for at du ved, hvad du skal arbejde videre med i skrivemodulet i dag.
Øvelse til modulet:
*husk høretelefoner
Arbejde med taler. Repeter appelformer, retoriske virkemidler og andre vigtige begreber fra vores mundtlighedsforløb. I timen skal I skrive en tale sammen med jeres makker.
Opgave - skab og hold tale_GF3 2020.docx
Arbejde med taler og stikordskort. Lektie: alle grupper skal have lavet følgende (derhjemme hvis man ikke nåede det i timen)
(Opsamling digital dannelse)
Debat: Har I glemt os, der går i 1. og 2.g.?
OPSAMLING debatindlæg.docx
Fremførelse af taler. I får lidt tid i starten af modulet til at blive helt klar (men I skal også have øvet jer derhjemme). Læs vedhæftede feedbackark, som I skal give hinanden feedback ud fra.
Mundtlighedsforløb_feedbackark til taler.docx
Afrunding mundtlighedsforløb. Lektie: genlæs dine noter fra mundtlighedsforløbet og repeter begreberne. Repetitionsspil.
*info om introtur i nye studieretningsklasser.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B
AP dansk
Indhold
Kernestof:
AP dansk. Genrer 1. Ingen lektier.
Minlæring
Artikler.pdf
Avisens teksttyper.docx
Genrer 2. Repeter hvad vi lavede sidste gang og læs om genrer i "Ind i sproget". Læs jeres eventyr for jeres makker.
Sådan bygger du en tekst op med nyhedstrekanten | Ritzaus Bureau
Ind i sproget.pdf
Skriftlig opgave Genrekendskab.docx
Sociolingvistik 1. Lektie: læs om introduktion til sociolingvistik og dialekter i vedhæftede baggrundstekst (s. 166-168) og kap. 5.1 og 5.2 i Min Læring (følg link herunder).
Baggrundstekst til sociolingvistik.pdf
videnskab.dk
Sociolingvistik 2. Lektie: om Rigsdansk, standdarddansk og sociolekter i kapitlet om sociolingvistik fra min læring: Lektie: kapitel 5.3, 5.4 og 5.5 fra
Opgaver til sociolingvistik 2.docx
Links til timen:
Pragmatik. Lektie: læs dokumentet "Pragmatik, samarbejdsprincippet og det underforståede". Afrunding AP dansk: repeter begreberne fra forløbet.
Pragmatik, samarbejdsprinicippet og det underforståede.docx
Links og opgaver til timen:
Simple opgaver til samarbejdsprincippet og det underforståede.docx
´Pragmatik og undertekst.pptx
Pensum AP dansk.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer