Titel
A
|
Boldbasis
OBS: Forløbet er gennemført i Grundforløbet i efteråret 2020.
Kernestof:
- Spilhjulet
- Aktiviteter der fremmer alsidige krops- og boldoplevelser
- Aktiviteter der fremmer fysisk aktivitet
- Aktiviteter hvor elevernes samarbejdsevne og sociale kompetencer i en idrætssituation bliver styrket.
Der er særligt arbejdet med følgende fokuspunkter:
o Teknik og taktik i forskellige boldspil og med forskellige bolde, herunder basket, fodbold og kastebolde.
o Alsidige boldspil til at udvikle boldbeherskelse og spilforståelse
o Basale principper i boldspil: Placering, aflevering/modtagning, tempo, angreb/forsvar, omstilling, ”split-vision”, retningsskift
o Kommunikation i forskellige typer spilsituationer
o Spilhjulet og at skabe, forevise og justere et nyt boldspil (innovationskompetence i idrætsfaget).
Eleverne har roteret imellem underviserne og har altså mødt præcis de samme boldspil:
*Boldspil med fødder med Anine. Fokus på kønsintegreret og -differentieret undervisning:
- Teknik i modtagninger og afleveringer i fodbold, også i løb.
- Driblinger med fodbold.
- Linjebold i firkant.
- Omvendtbold med fokus på samarbejde mellem køn, zoner hvor drenge og piger spiller.
Materiale: Kap. 8.2 Boldbasis i Idræt C (lilla bog), s. 73-88.
|