Marie Kruses Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Marie Kruses Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Marie Kruses Skole
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hold
2022 SP (
1g SP
,
2g SP
,
3g SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Caminando begynderforløb
Titel 2
Kortfilm på spansk + repetition
Titel 3
Latinos en Estados Unidos
Titel 4
La Guerra Civil Española
Titel 5
La cultura española (eksamen)
Titel 6
México (eksamen)
Titel 7
Misterio en la Sagrada Familia (eksamen)
Titel 8
La migración moderna 25 sider (eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Caminando begynderforløb
iBog Caminando
Eleverne får indblik i den basale grammatik og får trænet alment ordforråd, især inden for emnet familie.
Kernestof:
iBog Caminando
Mi Querida Familia, 2013
af Eva Rosenkilde
Indhold
Kernestof:
02290752-7e531-900 eNøglen kan aktiveres af 27 brugere
Velkommen til Spansk i gymnasiet, ser frem til at møde jer :)
elalfabeto.ppt
Presentacio_nAlma.ppt
eNøglen kan aktiveres af 27 brugere 02290752-7e531-900 - eNøglen kan aktiveres af 27 brugere
Husk at medbringe en noteshæfte
Lektier: iBog Caminando: Lyt til de to lydfiler og læs og forstå den korte tekst:
Lektie i Caminando: Læst teksten 1c: España - og øv dig på udtalen (husk at lytte til lydfilen også)
bliv færdig med at svare på spørgsmålene- skriv dem ned i hæftet!
1. Duolingo
Grammatik i Minlæring - de spanske verber
Husk skrivehæfte! Lær at bøje følgende verber udenad:
VAINA LOCA (PART. MANUEL TURIZO) - Ozuna (Impresión).pdf
Lektie: Færdiggør øvelserne i Minlæring - de spanske verber
Læs: Spansk AP-modul. Medbring grammatiknøglen- og læs s. 27-29 og s. 33-34 i bogen
Vi afslutter modul 2
Modul 3
Medbring grammatiknøglen
AP: modul 4 Tale
AP eksamen: Spørgsmål?
Unidad 2b: en la Cafetería
https://quizlet.com/547626374/caminando-unidad-2b-en-la-cafeteria-flash-cards/
AP eksamen - spørgsmål ?
Lektie: Caminando 2.C "Vamos de Compras" Læs og forstå teksten, læs højt og øv dig på udtalen (lyt til lydfilen)
Dagens modul
Dagens modul (fortsat):
Describe a las personas 1.g.pptx
I får en ny bog, vi skal arbejde med: "Mi querida familia"
Lektien til i dag er en gammel lektie: billedbeskrivelse, se vedhæftet PP, husk at bøje verberne og brug gloserne fra Caminando iBogen. Beskriv mindst 2 billeder.:
Lektien er den samme som i går mandag, medbring " Mi familia querida"
1. Sang " La Roja Baila"
Lektie: Introduktion til tegn, accenter og tryk på spansk
Lektie: øv.3 s.11 og øv.4 s.12 i "Mi querida Familia"
Medbring "Mi querida familia"
Dagens modul:
2.2 SPROGHJUL 1g spansk.docx
1.2 Øvelse Hvordan får man realiseret sine mål (2).docx
3. Intro - elev til elev-samtale.docx
Lektie:
1g spansk faste pladser .xlsx
Coaching i grupper
30 gode spørgsmål (1).ppt
Verbet gustar
I får tid til at arbejde med afleveringen
https://www.elconfidencial.com/cultura/2023-01-12/letra-cancion-shakira-bizarrap_3555760/
Lektie i Caminando: Lav følgende øvelse: https://caminando.systime.dk/?id=140#c1234
La hora:
Logbog coaching.docx
30 gode spørgsmål coaching.ppt
Opfølgning på gruppe coaching
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=175754
Dagens modul La hora Mi_semana_communicativetask.docx Mi_semana_communicativetask.docx
Lektie i Caminando: Hvor mange verbale bøjninger kan du finde?
Øvelser ( vi laver sammen)
Vi arbejder med forskellige øvelser:
Find alle adjektiverne på spansk i teksten "Julia una presentación" , og skriv en gloseliste under "noter"
Diktat: Adjektiverne fra teksten Julia...
Lektie tareas 4b https://caminando.systime.dk/?id=147#c734
Husk at medbringe udleveret ark fra mandagens modul! Og jeres skrivehæfte! ( hvis jeg altså ikke har fået den med jeres diktat)
https://caminando.systime.dk/?id=147&L=0#c2026
Gustos-y-preferencias-en-espanol.pdf
4.b Hvad laver Julian og Lilian i deres fritid? Lyt og svar med hele sætninger ved at vælge de muligheder i øvelsen. Husk at bøje verberne
I får tid til at arbejde med jeres aflevering
Lav en gloseiste:
5a__ejercicio_1.pdf
Viajando a Madrid
Nye pladser
Lektie til i dag:
Ordlister (4).pdf
Håndskrevet billedbeskrivelse afleveres
Un_fin_de_semana_en_Madrid_communicativetask.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny opgave
28-09-2022
Ny opgave (2)
15-11-2022
Árbol de la familia
17-01-2023
Mi tiempo libre
21-03-2023
Billedbeskrivelse
08-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 56
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kortfilm på spansk + repetition
Det første forløb i 2g bruges primært til at repetere grammatik og ordforråd fra 1g.
Kernestof:
Caminando grundbog for fortsættere (2018)
"En la Azotea" - kortfilm (2015)
""El inicio de Fabricio"- kortfilm (2015)
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/kortfilm-i-spansk-0
"Diecisiete" (2019) Film fra Netflix
Indhold
Kernestof:
Husk jeres hæfte :)
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/drengene-paa-taget
Medbring hæfte og Caminando , til timen i dag skal I have nogenlunde styr på ugedage, måneder, årstider, klokken og vejret på spansk
En la azotea foto.docx
I dag skal vi se en kortfilm, LEKTIEN er at lave øvelse 1) a,b, c ( se vedhæftede dokument)
Medbring caminando for fortsættere (udleveret hæfte) + noteshæfte
Læs og forstå første side af "Un día en Sevilla" s. 21 (caminando) Vær opmærksom på udtale, lejetone, og accent.
Lektie i Genitiv den gule grammatikbog: I skal lave øvelse 7+18+19 s. 16-17 . I må desværre ikke skrive i bogen. Husk at bruge den røde grammatikbog som hjælp ( §17 )
75D629BE-18D2-45F0-9727-5B1D20A16655.jpeg
5EA70F8C-D10B-423C-9ECA-2B79CEA18C7A.jpeg
Plan for arbejdet med filmen Diecisiete på Netflix.docx
Læs grundigt i din Caminando hæfte om Pretérito perfecto/ Perfektum/Førnutid s. 28
Dagens modul:
Husk at medbringe Caminando hæfte
fabrizios_foerste_gang_-_dansk_foer_-_nkj.pdf
Join quizlet:
https://caminandoforfortsaettere.systime.dk/?id=214
Lektie til kortfilm:
fabrizios_foerste_gang_-_dansk_efter_-_nkj.pdf
El inicio de Fabrizio.docx
describir_una_foto_.pdf
Supplerende stof:
drengene_paa_taget_-_dansk_foer_-_nkj.pdf
drengene_paa_taget_-_dansk_efter_-_nkj.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Diecisiete
20-09-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Latinos en Estados Unidos
Kernestof:
Vi læser kapitlet "Latinos en Estados Unidos" fra
Grundbogen Viva la Vida
"Udokumenteret i USA"- Netflix dokumentar- episode 1
Dia de muertos p. 216 i Viva La Vida
https://www.religion.dk/de-dodes-dag
Dia de Muertos
https://www.youtube.com/watch?v=KayK9-_GKXc
"Sin Nombre" (2019) - film
Supplerende stof:
Spanglish
https://youtu.be/N5Y7bKPYNv4
https://youtu.be/Cr2aIQgV1TA
Indhold
Kernestof:
Læs og forstå s.118 i Viva La Vida
Medbring bogen Viva la vida
Lektie: læs artiklen om de dødes dag (på dansk)
Husk jeres bog og hæfte :)
Spanglish:
Medbring jeres bog "Viva la Vida" og jeres hæfte
Medbring jeres bog
Sinnombre_delprøve1.docx
Vi ser "Sin Nombre" færdig, medbring hæfte
Medbring bogen "Viva la Vida" og hæfte
orienteringsaften
Medbring jeres bog og hæfte
Husk at medbringe Viva la Vida og jeres røde grammatikbog
Vi ser dokumentar "Udokumenteret i USA"
I skal aflevere jeres håndskrevne aflevering i hånden
Gloseliste i quizlet
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Samtaleøvelse- gruppeaflevering
12-11-2023
Sin Nombre Delprøve2
24-01-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La Guerra Civil Española
Eleverne får i temaet via film, propagandaplakater, dokumentar et overordnet kendskab til den Spanske Borgerkrig
Kernestof:
Netflix Dokumentar:
Franco. Den Brutale sandhed om Spaniens Diktator (2017) Episode 1
"El Laberinto del Fauno" (2007) af Guillermo del Toro
Manuskript og øvelser tilknyttet filmen
Supplerende stof:
Elevoplæg af den Spanske Borgerkrig
Propagandaplakater
https://www.berlingske.dk/internationalt/da-franco-brutalt-tromlede-sig-til-magten-i-spanien
Grammatik:
De to datider på spansk
Personlige promomener
Gerundium
Indhold
Kernestof:
De to datider på spansk
Medbring jeres bog og hæfte
Medbring jeres grammatikbøger både den røde og gule
https://www.berlingske.dk/internationalt/da-franco-brutalt-tromlede-sig-til-magten-i-spanien
Vi ser lidt mere af dokumentaren om diktatoren Francisco Franco og bliver klogere på den Spanske borgerkrig (den findes også med spansk tale Olé :)
https://cinemaonline.dk/Anmeldelse/pans_labyrint.1526.html
Lektie: Lav lektien i minlæring om præteritum. (den afsluttede datid)
Imperfektum og præteritum:
1G Oral.docx
Dagens modul:
Medbring El Laberinto del Fauno kompendiet
Lektie i Imperfektum eller præteritum. Lav de øvelser du kan nå ti i dag. Du skal lave øvelse 14+15. :
lee la segunda parte s.7-8 en El Laberinto del Fauno
Medbring jeres kompendie “Laberinto…”og hæfte
Opgaveaflevering
De personlige pronomener:
Sprogrejse til Málaga i uge 38 ( 16-20 september)
Forbered en PP præsentation om den Spanske borgerkrig
Lektie:
Lektie: I dag skal I fortsat arbejde med jeres oplæg om den spanske borgerkrig, alle jer der var fraværende i går, skal læse (skimme) det vedhæftede materiale til i dag:
Introduktion til sprogrejsen
Oplæg af “Den spanske borgerkrig”
Vi ser "El laberinto del Fauno" færdig :-)
I skal arbejde med en delprøve 1, som forberedelse til årsprøven
Medbring jeres kompendie “El Laberinto del Fauno”
Billedbeskrivelse:
I får jeres prøve tilbage
Kongruens:
delprøve 1 El laberinto del fauno DH (1).doc
Sidste spansk modul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
La cultura española (eksamen)
Un mes en malaga (54 sider) er en spansk i-bog til gymnasiet. Det er en spanskbog, der handler om en ung dansk piges møde med Spanien, spanierne og den spanske kultur. Materialet giver eleverne indsigt i den spanske kultur og spaniernes hverdag, samt forbereder dem til deres egen tur til Málaga.
Kernestof:
Cap. 1: Mis primeros días en Málaga
Cap 2: Vivir con una familia española
Cap 3:Un día típico en Málaga
Cap 4: Los jóvenes malagueños
Cap 5:Ir de tapas
Cap 6: Picasso - Un gran artista
Cap 7: La adaptación es necesaria
Cap 8: Los estereotipos sobre los españoles
Supplerende stof:
Vivir con una familia española
https://www.youtube.com/watch?v=GHMFIvvswqY&t=8s
"Hoy no me puedo levantar", Mecano, 1981
En el restaurante:
https://www.youtube.com/watch?v=z-CS3hAuOxs
Særlige fokuspunkter i grammatik: de personlige pronominer, førnutid, nær fremtid, gerundium, dativstyrende verber, verbal perifaser.
Alle teksterne afspejler genrene i delprøve 2, og hjælper dermed eleverne med at strukturere egne opgaver, samt inspirere til gode formuleringer.
Arbejdsmetoder: glosetræning ved brug af quizlet, grammatiktræning på Minlæring.dk
Indhold
Kernestof:
1. Øv verberne ABRIR (Anders) og APRENDER (Andrea) i førnutid og nutid.2. Skriv dagbog.
Deberes: Læs cap. 1 (Mis primeros días en Málaga) y besvar spørgsmålene under teksten (a-k). Læs teksten højt, og øv udtalen.
Los deberes:1. Læs (højt) og forstå capítulo 2 i Un mes en Málaga. Se ikke på gloserne ved første gennemlæsning. Besvar spørgsmålene under teksten.Cap 2 - unmesenmalaga2. Øv verberne (gerne med en terning): CREER (Camille) og CONOCER (Carl). Tider: n
Læs og forstå Capítulo 3; undgå at se på gloserne ved første gennemlæsning. Løs rubrikken ¿Cuál es la diferencia?Cap 3 - unmesenmalagaDer ligger desuden to opgaver på minlæring.dk. På side 43 i grundbogen Aquí Está (den røde) finder I et skema med bø
Læs og forstå Capítulo 3; undgå at se på gloserne ved første gennemlæsning.
Læs og forstå Capítulo 4; undgå at se på gloserne ved første gennemlæsning.Besvar spørgsmål a-i
Øv verberne JUGAR (Jakob) og JUSTIFICAR (Johanne) i præsens, perfektum og præteritum. Frederiks og Frejas verber kræver lidt introduktion, så dem gemmer vi lige.Læs Capítulo 5Cap 5 - unmesenmalagaVi svarer på spørgsmålene sammen.
1. Overvej hvad du vil opleve i Málaga (QUERER + inf.), og hvad du glæder dig til (Me hace ilusión + inf.). Læs om byen og tag nogle stikord. (se hele opgavebeskrivelsen under "Opgaver")
Onsdag får I udleveret en kopi med tekst og øvelser (så I kan have den med jer på rejsen). Læs teksten, og vær særligt opmærksomme på restaurantvokabular.
1. Un mes en Málaga: Capítulo 6 + preguntas2. Verbos (præsens, perfektum, præteritum): JUSTIFICAR (Johanne) y JUNTAR (Juliet)3: Særligt fokus: Præteritum. Her et par øvelser: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=285150(læs gerne om tiden i jeres gra
1. Løs opgave 1 i grammatikdelen til kapitel 6 i Un mes en Málaga:
1. Læs capítulo 7 (¿Estás de acuerdo con Marie?)2. Dagens verber: Limpiar (Nis) y llamarse (llamarse)
1. Lav opgave 1a (Find verbalperifraserne) og 1b (Oversæt verbalperifraser): Cap 7 Grámática - unmesenmalaga2. Dagens verber: Llegar (Lucas) y mirar (Mathias). Øves i præsens, perfektum og præteritum3. Tus planes (voy a + inf.), deseos (quiero+inf.)
1. Læs cap. 8 i Un mes en Málaga: Cap 8 - unmesenmalaga2. Beskriv billedet under teksten på baggrund af de to spørgsmål (stjæl ordforråd fra teksten)
1. Læs teksten (Cap. 8) færdig, og lav opgaven til billedet under tekstenCap 8 - unmesenmalaga2. Besvar spørgsmålene til teksten. 3. Øv verberne MADRUGAR (Mikail) og NACER (Noah)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2g SP skr. prøve#2
30-08-2024
Opgave 1 (3g SP): Mi viaje a Málaga
13-09-2024
Opgave 2 (3g SP): Un artículo sobre Ronda
04-10-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
México (eksamen)
México (eksamen)
Eleverne introduceres til forskellige aspekter af det mexicanske samfund. Vi kigger på hvordan unge mexicaner lever, og udfordringer med narko, og kriminalitet.
Kernestof fra "Mosaico Mexicano" af Kristina Pilmark og Rikke Olsen (2016) :
Los jóvenes mexicanos (s. 16)
Ciudad de México (s. 32)
La desigualdad (s. 38)
El país más obeso del mundo (s. 49)
México inseguro (s. 80-81)
El narcotráfico y la violencia (s. 82)
"El Chapo" Guzmán (s. 87)
La mujer y el hombre mexicanos (s. 96)
El machismo (s. 98)
Entrevistas sobre el machismo (s. 99-100)
Supplerende stof:
Narcos México (episodio 1)
Los narcocorridos (s.85-86)
"De todas la flores" - Natalia Lafourcade (gloseret album):
https://www.youtube.com/watch?v=_vVo6HhNOsA
Indhold
Kernestof:
1. Lav side 14 i bogen (husk den nederste opgave om danskere)
1. ¿Qué cosas relacionas con México? ¿Qué es México para ti? (Skriv en liste over ting, du forbinder med Mexico).2. Nederst side 14 i bogen: 5 fordomme om danskere på spansk ("Los daneses somos ...").
1. Lav opgave A på side 12-13 (omskriv verberne på tidslinjen fra nutid til præteritum)2. Øv verberne SER (Balle) og SABER (Sebas) i nutid, førnutid og præteritum
1. Forbered jer på at spille brætspillet på side 9 (brug gerne Google til at søge info), så I kan vinde over de andre. Øv jer godt på informationerne, I må nemlig ikke bruge notater, når I spiller.2. Gennemgå rettelser i jeres opgave, så I er klar ti
1. Læs teksten Los jóvenes mexicanos på side 16 i bogen.
1. Læs og forstå teksten El narcotráfico y la violencia, side 82
1. Læs og forstå teksten Los narcocorridos på side 85 i bogen. Den handler om en musikalsk subgenre i Mexico, der har narkokriminalitet som omdrejningspunkt. 2. Læs og forstå narcocorrido'en på side 86 i bogen, og lyt til den her:
1. Læs teksten "El Chapo" Guzmán, página 872. Lav øvelse A (Combina), página 873. Extra (frivillig): Lav øvelse C (Busca información), página 87
1. Vi arbejder med side 87 i bogen (sidste moduls lektie)1. Vi gennemgår opgaverne, I har fået stillet i grupperne (også på s. 87)Imperfektum: Bøjning af imperfektum | SPANSKGRAM | Minlæring
1. Læs teksten på side 80 og lav opgave A (Nube de palabras) på sammen side. 2. Lav opgave B (Mapa mental) på side 81. Skriv minimum tre ting, der gør dig utryg (og hvorfor).
Dagens tekst (punkt 2 nedenfor) er lidt lang. I får ti minutter af modulet til at læse den færdig eller til at få afklaret eventuelle spørgsmål.
"El Celular" PARODIA de Los Tigres del Norte
Forberedelse på (prøve-)eksamensopgaven:
1. Løs opgaven bag låge nummer 13 (her er opgavearket): Spansk julekalender (rettelser)
Nogen der vil tage kage eller pebernødder med?
1. ¿Qué hiciste en las vacaciones? (¿dónde/con quién celebraste la nochebuena, ¿y la nochevieja? ¿Otras cosas?) Præteritum, præteritum, præteritum.
Husk at få læst dagens tekst. Det hele bliver lidt tungt, hvis kun halvdelen har fået kigget på det.
Vi arbejder i fem stationer (hver gruppe er ca. 15 min ved hver station). Medbring hovedtelefoner, computer samt grundbogen "Aquí está".
Medbring "Aquí está - grundbog" og "Mosaíco Mexicano". Hvis I ikke var der i torsdags, skal I gå ind på modulet, se episoden af Extra og besvare spørgsmålene nederst.
1. La ciudad del futuro: Slip fantasien løs, og beskriv (med futurum), hvordan storbyen vil se ud i fremtiden (du bestemmer selv, hvor langt ud i fremtiden, vi skal). Skriv minumum tre sætninger.
1. Læs/forstå hele side 38 samt "Colonias perdidas" øverst på side 39. Lav to lister med verber fra teksterne: én med refleksive verber og én med ikke-refleksive verber.
1. Mosaíco mexicano: Læs side 49: Intro og interview (til om med linje 9). Der er flere eksempler på imperfektum i introteksten. Overvej hvorfor.
1. Læs resten af interviewet s. 49 (linje10)-51. Find to eksempler på gerundium. Hvorfor bruges det? I linje 11 på side 51 bruges verbet "llevar", men hvad betyder det her?
Lav disse opgaver i brugen af imperfektum: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=308646
I skal til dette modul læse tre korte tekster (s. 56-57), der er alle er skrevet i nutid - med undtagelse af to sætninger. Kan I finde dem?
1. Læs s. 96, og lav en liste med alle adjektiverne (vær opmærksom på, at adjektiverne tager køn og tal fra substantiverne, de lægger sig til). Læs evt. om adjektiver her: Adjektiver | SPANSKGRAM | Minlæring
1. Læs teksten s. 98 og lav en liste med alle verberne. Der er to eksempler på "kæder af verber" (verbalperifraser), hvilke? Læs her om verbalperifraser: Introduktion | SPANSKGRAM | Minlæring
Det er vigtigt, at I får læst dagens tekster. Vi kigger på dem sammen, men de er ret lange, så I skal have set på dem i forvejen for at kunne lave de øvelser, der er planlagt.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 3: Narcos: México (episodio 1)
27-11-2024
Eksamensopgave (del 2)
13-12-2024
Frida o Diego (billedbeskrivelse)
17-01-2025
3g SP skr. prøve
07-02-2025
Terminsprøve
07-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Misterio en la Sagrada Familia (eksamen)
Misterio en la Sagrada Familia
Vi læser den korte roman på 48 sider "Misterio en La Sagrada Familia" af Jaime Corpas (2013) .
Resumé : En gruppe unge mennesker besøger den berømte kirke i Barcelona, La Sagrada Familia. De bliver ved et uheld lukket inde i kirken om natten, og Gaudís ånd lader dem ikke sove i fred. Er der virkelig en ånd i kirken?
Kernestof:
"Misterio en La Sagrada Familia" af Jaime Corpas (2013) .
Supplerende stof:
La arquitectura de Gaudí
Indhold
Kernestof:
Romanen foregår i Barcelona, og den har la Sagrada Familia som omdrejningspunkt. Se lige her, hvor vildt et byggeri, det er: Bing Videoer
Medbring terminsprøven (delprøve 1). I må bruge mine kommentarer, når I skal lave en ny delprøve 1.
1. Læs capítulo 2 en Misterio en la Sagrada Familia
Palads sal 1 (Adresse: Axeltorv 9, Kbh V). Vi mødes uden for hovedindgangen. Biografen ligger lige ved siden af Vesterport station.
Vi skal arbejde med stedord. Tænk på det som "ordøkonomi" eller dovenskab. Vi gider ikke gentage de samme ord, hvis vi kan nøjes med det, den, ham eller hende:PERSON 1: "Har du set filmen?" (¿has visto la película?)PERSON 2: "Ja, jeg har set den." (
I får 10 min. til at læse kapitlet færdigt i starten af modulet.
En del af jer har endnu ikke lavet øvelserne i stedord (pronominer) for DO og IO. Få gerne lavet dem: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=320872
1. Se første afsnit af denne serie (11 min.), og skriv ned, hvad du mener om det. Brug vurderingsverber: PARECER + adjektiv, GUSTAR, ENCANTAR, FASCINAR, INTERESAR, PROVOCAR + en følelse: Den tid, jeg giver dig – Netflix
spansk-a-190820.mks.dk
De skriftlige genrer i spansk - kompetencer og genremål.pdf
I får ti minutter til at læse i starten af modulet
1. Læs kap 7: Hvor mange kæder af verber kan du finde? Kan du finde eksempler, hvor der er brugt et pronomen (stedord) i stedet for et indirekte objekt (hensynsled)?
I får 10 min. til at læse kapitlet færdigt.
1. Læs om adjektiver på side 7 i værktøjskassen (eller i Aquí está - grundbog).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
El cambio climático (eksamenstræning: del 1)
23-03-2025
El cambio climático (eksamenstræning: del 2)
06-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La migración moderna 25 sider (eksamen)
Eleverne arbejder med Encuentros, som er en i-bog, der handler om moderne migration og mødet mellem mennesker og mødet med en ny kultur. Det er fortællinger om at sige farvel til det trygge og kendte og flytte sig geografisk for at skabe rammerne for det liv, man ønsker sig – uanset om årsagen er kærlighed, bedre levevilkår eller et ønske om at leve i overensstemmelse med egne værdier.
Kernestof fra
www.encuentros.dk
"Diego presentación"
"Diego y el trabajo"
"Diego y la basura"
Supplerende stof:
"Rasmus præsentation"
"Rasmus og arbejdet"
Eksamensforberedende forløb
Indhold
Kernestof:
1. Her er del 1 af videoen (varer kun lidt over et minut). Besvar løbende de spørgsmål, der bliver stillet: Diego presentación – video med støtte (primera parte) - Encuentros
1. Se de fire resterende videoklip ("video med støtte"), og besvar spørgsmål under hvert klip.Diego presentación - Encuentros
1. Se "la primera parte" og "la segunda parte" (video med støtte). Læs først gloser (nederst på Quizlet-siden), og læs gerne transgribering, mens du ser videoerne. Vi taler om spørgsmålene i modulet.
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53978323006", "T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53978323006", "H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53978323006" }