Holdet 2022 SA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e)
Hold 2022 SA/e (1e SA, 2e SA, 3e SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati, valg og vælgere
Titel 2 Socialisering og identitetsdannelse
Titel 3 Økonomisk krise
Titel 4 Klimakrise og klimapolitik
Titel 5 Sundhed og trivsel
Titel 6 Aktuelle konflikter i international politik
Titel 7 Kriminalitet
Titel 8 Velfærdsstatens udfordringer
Titel 9 USA
Titel 10 EU's udfordringer
Titel 11 Grønland
Titel 12 Opsamling og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokrati, valg og vælgere

INDHOLD

Kernestof

Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogudg. København: Columbus, 2022.
7.2: Medieret kommunikation og medialisering

6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab (eksklusive tekstboks 6.3)
Statsborger, medborger og modborger

Frandsen, Aage og Morten W. Bülow. PolitikNU. iBogsudgave. Aarhus: Systime, 2022, afsnittet ”Regeringsdannelse”


Mazanti Sørensen, Kjeld. Protestbevægelser:  idealisme, identitet, selvforsvar eller meningsløs vold? København: Columbus, 2013, afsnittet ”Engageret aktivisme eller tilbagelænet slacktivisme”.

Nielsen, Kenneth Thue og Bent Fischer-Nielsen. Vælgeradfærd og statistik. iBogsudg. Kbh: Columbus, 2022.
1.1: Valgforskning og teorier om vælgeradfærd (første afsnit, indtil overskriften ”Gennembruddet for valgforskningen”)
Udviklingen i måder at forstå vælgerne på

To måder at forstå vælgere på (indtil afsnittet ”Teorier om vælgerne”)
Kapitel 3: Partiidentifikation
3.1: Baggrunden for Michiganmodellen
3.2: Michiganmodellen
4.1: Ronald Inglehart og den stille revolution
4.2: Ole Borre om ny og gammel politik
5.2: Issue voting
5.4: Nærhedsmodel og retningsmodel


Tortzen, Anne. Demokratisk fornyelse. Uddrag fra afsnittet ”Den internationale udvikling: Et demokratisk underskud” og afsnittet ”Demokratiets dobbeltkrise: Legitimitet og effektivitet”. 2020.

Jensby, Jakob Glenstrup, Anders Ellegaard Pedersen, og Peter Brøndum. Politikbogen. iBogsudgave. Kbh: Columbus, 2022
Rationelle teorier om vælgeradfærd (rational choice)
Downs og Fiorina – egoistisk nyttemaksimering og retrospektiv bedømmelse (Pocketbook)

Skov, Oliver Boserup, Tobias Matthiesen, og Victor Bjørnstrup. Samf på B: din grundbog om sociologi, politik og økonomi. iBogsudg. Kbh: Columbus, 2022.

Medianvælgermodellen – de stemmemaksimerende partier?
Partiernes valg af standpunkt

Blaabjerg Christoffersen, Signe, og Ditte Maria Brasso Sørensen. Demokrati - globale og nationale udfordringer. iBogsudg. Aarhus: Systime, 2022.

10.1 Populismen i dag
10.2 Folket ifølge populismen
10.3 Folket versus eliten

Karnøe, Jonatan Kolding. Politisk psykologi. iBogsudg. Aarhus: Systime, 2022.
8.5 Negative kampagner og mudderkastning

Supplerende stof

Odgaard, Lene.  ”Ekspert: SMS'er får unge til at stemme
En SMS-besked med ordlyden 'husk at stemme' skal minde de unge om valget. Det kaldes nudging, og det virker.”. 21. okt. 2013. Uddrag.


Dahlgaard, Mette. ”10 gode råd: Sådan kommer du i gang med kreativ aktivisme i din organisation.” Altinget.dk, 15. januar 2020. Uddrag.

Genstart. ”De utro vælgere”. DR LYD. 6. oktober 2022

Eller, Emil. ”Topskat, klima og farvel til en helligdag: Det vil den nye regering
SVM-regeringen fremlagde i dag sit politiske grundlag.”
14. dec. DR.DK.

CEPOS. ”De 50 pct. rigeste vinder og de 50 pct. fattigste taber på Mette Frederiksens politik”. Cepos.dk. 31. okt. 2022

Schulz, Rasmus Bragh. ”Valgforsker: Hver femte vælger er modtagelig for populistiske budskaber. 22. juli 2022.  Berlingske. Uddrag

Drivsholm, Louise Schou. ”Ny undersøgelse viser, at der ikke er nogen minkeffekt i danskernes tillid til Mette Frederiksen”
16. juli 2022. Information.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER

Væsentlige emner, begreber og teorier

Medier
• Medialiseret kommunikation: Medialisering forenkler, konkretiserer, intensiverer, polariserer og personificerer.
Demokrati
• Medborgerskabsrettigheder: civile, politiske og sociale rettigheder
• statsborger, medborger og modborger
• Demokratisk legitimitet: Input- og output-legitimitet
• Demokratisk underskud
• Elitestyre/elitedemokrati
• Polarisering
• Politisk selvtillid
• Regeringsdannelse: mistillidsvotum, dronningerunde, kongelig undersøger, regeringsgrundlag
• Regeringstyper: mindretalsregeringer og flertalsregeringer, etpartiregering og koalitionsregering
Politisk deltagelse
• Politisk deltagelse: valgdeltagelse, medlemskab af politiske partier, interesseorganisationer og andre foreninger, arbejdspladsdemokratiet, forældre- og andre brugerbestyrelser samt den offentlige debat
• Kreativ aktivisme
Vælgeradfærd
• Den rationelle vælger
o Antony Downs’ vælgeradfærdsteori
o Issue voting: Nærhedsmodellen og retningsmodellen
• Den socialiserede vælger
o Michiganmodellen: partiidentifikation
o Ronald Inglehart og den stille revolution: materielle og postmaterielle værdier
• Ole Borre: ny og gammel politik
• Værdi- og fordelingspolitik
Partiadfærd
• Partiadfærdsteori
o Medianvælgermodellen
o Molins model
• Populisme
• Negative kampagner: kontrastkampagner og angrebskampagner (personangreb og issueangreb)

Faglige mål for forløbet:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Fagligt kernestof for forløbet:

Sociologi
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Politik
• politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
• magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode
• statistiske mål, herunder statistisk usikkerhed.

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning/gruppearbejde/individuelt arbejde/skriftligt arbejde/quiz og spil
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Socialisering og identitetsdannelse

INDHOLD

Kernestof:
Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudg. København: Columbus, 2023.
2.1: Hvad er socialisering?
Dobbeltsocialisering
Familietyper og multisocialisering
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
2.4: Sociale grupper
2.3 Hvem er jeg egentlig – et spørgsmål om identitet
2.6 Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet!
Erving Goffman
2.5 Kulturelle forskelle og identitet
National identitet
"Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen
Integrationstyper
Kapitel 3: Samfund og individ
3.1 Det traditionelle samfund
3.2 Det moderne samfund
Figur 3.7: Socialkarakteren i det senmoderne samfund (kamæleonens kendetegn)
3.3 Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund
Adskillelse af tid og rum
Udlejring af sociale relationer
Den øgede refleksivitet
Anerkendelse - Axel Honneth

Boserup, Skov Oliver, Tobias Matthiesen, og Bjørnstrup Victor. Samf på B: din grundbog om sociologi, politik og økonomi. iBog udg. Kbh: Columbus, 2022.

Hartmut Rosa – fremmedgørelse i accelerationssamfundet
2.4 Køn – et begreb under forandring!
Judith Butler: Køn er noget, vi gør


Larsen, Kasper, og Christoffer Boserup Skov. Basal videnskabsteori. 1. udgave. Kbh: Gyldendal, 2018.
”Kapitel 8: Samfundsvidenskabelig metode”.

Supplerende stof
VIVE: Daginstitutionens betydning for børns udvikling, Rapport, ¬2. oktober 2014. Uddrag.

Mikkelsen, Hanne Vinther. “Små fisk i det sociale akvarium”, 16. juni 2014. Jyllands-posten.dk.

DR2. Oprør fra Ghettoen (2). ”Moes dobbeltliv”.
DR2. Oprør fra Ghettoen (3). Frihed til at være mig. (00:00-20:00)

Tæt på sandheden. ”Krigens Klima” (S8, E2). DRTV. Sketch om særlov for ukrainske flygtninge, 12. marts 2022. Tidskode 12:55-16.00.


Kaarsholm, Lotte Folke. ”Verdensberømt sociolog: Unge mistrives, fordi de har ret. Noget er helt galt”. Politiken.dk. 23. okt. 2022.

Business School 101. "Hofstede Cultural Framework | International Business | From A Business Professor#Hofstede”. Youtube.com. 00:00-08:56.

Hofstede insights. “What is the hofstede model of national culture?” U.å. Uddrag.

TV2. ”Alt det vi deler 1”
TV2. ”Alt det vi deler 2”
P3. ”Alt det lort vi deler”
Frøkjær, Sofie. ”Detektor: Saudi Arabien topper listen, der kårer Danmark til verdens mindst feministiske land”. DR.DK. 15. juni 2019. Uddrag.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER

Væsentlige emner, begreber og teorier

• Primær-, sekundær- og dobbelsocialisering
• Sommerfuglemodellen
• multisocialiseringsmodellen
• Familietyper (teamfamilie, svingdørsfamilie, den patriarkalske familie, socialt akvarium
• Normer
• Social kontrol
• sociale roller
• Erving Goffman: Face, setting, frontstage og backstage
• Carsten Rene Jørgensen: identitetens fire niveauer
• Hofstedes løgmodel
• Benedict Anderson: forestillede fællesskaber
• Hylland Eriksen:
o rene identiteter
o bindestregsidentiteter
o kreolsk identitet
• Vi-kultur og Jeg-kultur
• Pluralistisk integration
• Segregation
• Assimilation
• Riesman: Socialkarakterer: Myren, sneglen og kamæleonen
• Tönies:  Gemeinschaft og gesellschaft
• Anthony Giddens
o Adskillelse af tid og rum
o Øget refleksivitet
o Udlejring af sociale relationer
o Ontologisk sikkerhed
o Individualisering
o Aftraditionalisering
• Axel Honneths anerkendelsesteori
• Hartmut Rosa – fremmedgørelse i accelerationssamfundet
• Butlers kønsteori
• Metode: kvalitativ metode, kvantitativ metode, generaliserbarhed, validitet, reliabilitet

Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

Kernestof

Sociologi
• identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

Metode
• kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning/gruppearbejde/individuelt arbejde/skriftligt arbejde/quiz og spil/udvekslingsbesøg fra Tyrkiet og Spanien.
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomisk krise

INDHOLD

Kernestof
Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudg. København: Columbus, 2023.
8.2: Hvordan fungerer markedet?
8.7: Skal politikere blande sig i markedet?
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb
Husholdninger, virksomheder og den offentlige sektor
Skatter, afgifter og tilskud
Den finansielle sektor og udlandet
8.4: Hvad er god økonomi?
Tre første økonomiske mål
Tre sidste økonomiske mål
8.5: Udsving i økonomien
Finanskrise og en pandemi
Finanspolitik
Pengepolitik
Strukturpolitik


Supplerende stof
Finansministeriet. ”Bredt flertal bag stram og ansvarlig finanslov for 2023”. Pressemeddelelse. 24-04-2023.

Vismandsspillet.dk

Cepos. “Hav ikke dårlig samvittighed på Black Friday. Teknologisk fremskridt er vejen til bedre miljø og klima, ikke lavere forbrug”. Cepos.dk, 29. november 2019. Tidskode 00:00-5:12.

Hansen, Louise Fogh. ”Nedtur forude”. Weekendavisen.dk. 28. dec. 2022.

Hjøllund, Michael. ”Nu ryger store bededag - her er de små og store konsekvenser”. 28. februar 2023. Jyllands-Posten. Uddrag.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Væsentlige emner, begreber og teorier
• Prisdannelse: Udbud og efterspørgsel
• Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
• Kriterier for god økonomi
o Økonomisk vækst (BNP)
o Lav arbejdsløshed
o Lav inflation
o Betalingsbalance-ligevægt
o Bæredygtig økonomi (grøn økonomi)
o Balance på statsbudgettet
• Økonomisk politik: Finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik
Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Økonomi
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning/gruppearbejde/individuelt arbejde/skriftligt arbejde/quiz og spil
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klimakrise og klimapolitik

INDHOLD


Kernestof (Pensum)

Hasselbach, Morten, og Michael Helt Knudsen. Klima og bæredygtighed - i samfundsfagligt perspektiv. iBogsudg. København: Columbus, 2023
2.1.1: Hvordan opfattes klimaforandringerne?
2.1.2: Hvordan er individernes reaktionsmønstre i en tid med klimaforandringer?
2.1.3: Hvorfor ændrer vi (ikke) klimaadfærd?
2.2.1: Hvordan har vores forbrugskultur ændret sig?
2.2.3: Har vi frihed til at forbruge eller pligt til mådehold?  (uddrag Til og med de to første afsnit under mellemrubrikken ”Har vi pligt til mådehold, og hvem har pligt til det?”)
2.4: Klimaforandringer og samfundsforandringer
2.3.1: Dannelse af klimabevægelser
3.1: Hvad karakteriserer FN's klimapolitik? (eksklusive ”Tekstboks 3.4: Kyotoprotokollen”)
3.3.6: Partiernes adfærd i teori og praksis

4.4.1: Markedsfejl og eksternaliteter
Skal vi have et klimaborgerting med tilfældigt udvalgte borgere? (Eksklusive Tekstboks 3.14: Erfaringer med deliberative processer)

Nedergaard, Peter. Klimapolitik - et samfundsperspektiv. 2. udg. København: Columbus, 2009, afsnit 3.3.

Urhammer, Emil, og Inge Røpke. “Vækstens dilemma – ØKOLOGISK ØKONOMI”. 2023.

Allerup Petersen, Vibeke, Anders Hassing, og Per Henriksen. Metodebogen. iBogsudg. Samfundsfag A. København: Columbus, 2023.
2.4: Hvad er lineær regression, og hvordan udføres den?
5.5: Hvad er styrkerne og svaghederne ved interviews og kvalitativ metode?

Supplerende stof (Pensum)

Rubin, Marcus. ”Politiken mener: Skam dig, Theresa Scavenius”, Politiken.dk, 26. nov. 2022.

Deadline ”Idioti for puritanere?”, DRTV, 29. nov. 2022.

Grossman, Nathan. GRETA, dokumentar, 2020, 97 min
Espen Stoknes, Per. "How to transform apocalypse fatigue into action on global warming" (15 min.). TED. 2017.
Deadline 06.12.2020, tidskode 19:20-34:00

Debatten "Black Friday, sort samvittighed?" (tidskode 0-15:40). DRTV. 28.nov. 2019.

Sørensen, Peter Birch. ”Økonomiske perspektiver i Danmarks grønne omstilling”. Samfundsfagsnyt, september 2020. Uddrag.

Amendolare, Nicholas. “What is the tragedy of the commons?”. TEDed.

Aagaard, Lars. ”Vækstfornægtere i klimadebatten burde vide bedre”. 13. sep. 2018. Berlingske.dk. Uddrag.

Nielsen, Jørgen Steen. ”Nyt omfattende studie skyder forhåbninger om grøn vækst ned”. 17. juli 2019, Information.dk. Uddrag.

Deadline, 21. december 2019 (tidskode 20:22-33:20)

Nielsen, Niklas Asp. ”Forskere: Et stærkt klimaborgerting er afgørende for at nå vores grønne mål”. Videnskab.dk, 11. sep. 2020. Uddrag.

Radikale Venstre. ”Velkommen til en ny regering”. 14. dec. 2022
Holstein, Erik, og Morten Øyen. ”Regeringens klimapolitik er fanget i et krydspres” 22. august 2023. Altinget.dk. Uddrag.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER

• Giddens og Stoknes om befolkningen forskellige reaktionsmønstre på truslen om klimaforandringer
• Beck og risikosamfundet
• Habermas' teori om at systemet koloniserer livsverden
• Bauman og forbrugskultur: pligt til mådehold
• Klimaaktivisme og klimabevægelser
• Omkostningseffektivt/ Efficiens
• Markedsligevægt
• CO2-ækvivalenter
• Markedsfejl
• Eksternalitet
• CO₂-kvote
• CO₂-afgift
• International lækage
• Afkobling
• IPAT-ligningen
• Rebound-effekter
• Grøn vækst, modvækst og vækstagnosticisme
• Fangernes dilemma
• Kollektive handlingsproblemer
• Private goder, kollektive goder, fælles goder og billetgoder
• FN og Parisaftalen
• Klimaborgerting
• Partiadfærd

Faglige mål for forløbet:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag
• argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Fagligt kernestof for forløbet:

Politik
• politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt

Sociologi
• identitetsdannelse og socialisering

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning/gruppearbejde/individuelt arbejde/skriftligt arbejde/mundtlig præsentation/ kreative skriveøvelser/spil og quiz/test
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sundhed og trivsel

INDHOLD

Kernestof (pensum)
Hasselbalch, Morten og Lene Vendelbo. Ensomhed og fællesskab. iBogsudg. Columbus, 2023.
1.2: Fakta om ensomhed
1.3: Kan ensomhed måles?
3.3.2: Anthony Giddens og identitet i det senmoderne samfund
3.6: Erving Goffman om det at være alene i et fællesskab
3.7: Erving Goffman om det at være uden for fællesskabet
Thorndal, Morten Hansen. Sociologiens kernestof. iBogsudg. Kbh: Columbus, 2023.
1.1: Hvorfor bliver folk overvægtige? To perspektiver

11.3: Neo-stammernes fader - Michel Maffesoli
11.4: Nye fællesskaber - mellem af-individualisering og re-traditionalisering

Andersen, Rasmus Tranegaard,, og Jesper Engsted. Sygt sund. iBogsudg. Columbus, 2023.
1.1: Stigende fokus i medierne
1.4: Mediernes påvirkning af borgerne
3.1: Vanens magt (Eksklusive underafsnittet ”Et felt for sundhed?”)

3.4: Polarisering af sundhed
5.2: Samfundsmæssige omkostninger

5.3: Økonomiske håndtag
6.1: Er din krop formet af staten?

Foucault (eksklusive tekstbokse)

Supplerende stof (pensum)
Foldager, Christian. ”Venstrefløjen vil afskaffe karaktererne og mindske præstationspresset: »De lever i tosseland«”. Berlingske.  19. august 2023. Uddrag.

TV2. ”Presset ungdom”, afsnit 1, 2023.
DR3. ”Stop med at slå dig selv oven i hovedet” 2017.
Taglskov, Mads Zacho. “Glem coronaen. Ensomhed er det 21. århundredes største krise”. Politiken.dk, 26. juni 2021. Uddrag.

Uden afsender. ”Det moderne parforhold er bare uhyggeligt”. Kristeligt-dagblad.dk. 6.3.15. Uddrag.

Sun, Jonny. “You are not alone in your loneliness”. TedTalk.

Elmhøj, Julie. ”Fællesskaber blandt studerende bliver til på baggrund af smag”. 28. august 2015. Information. Uddrag.

Sundhedsstyrelsens kampagnefilm ”Vi kan godt”.
Hjerteforeningen.dk. ”Ekspert slår fast: Overvægt er ikke kun din egen skyld”
August 2020. Uddrag.

Herløv, Palle, og Stine Agnholt Andersen. “Danske læger advarer: Flere bliver indlagt efter operationer i udlandet”. 24. aug. DR.dk. Uddrag.

Cepos. ”Vi ved alt for lidt om, hvorvidt regulering og afgifter rent faktisk virker”. 28. juni 2022.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER

Væsentlige emner, begreber og teorier
• Presset ungdom
• Politiske skillelinjer i sundhedspolitikken
• Adrian Wooldridge om præstationspres og meritokratiske værdier i uddannelsessystemet
• Fakta om ensomhed
• Måling af ensomhed: strukturelle og funktionelle dimensioner af sociale relationer
• Personlige og samfundsmæssige konsekvenser ved ensomhed
• Giddens
o selvets refleksive projekt
o sam-afhængigt individ
o ontologiske usikkerhed
o rene forhold
• Goffman
o teori om social samhandel
o skuespilsamfund
o norm (formelle og uformelle) og normafvigelse
o rolledistance
o frontstage og backstage
o stigma
o passere
o social identitet: tilsyneladende og faktisk
• Michel Maffesoli
o Subkultur
o Prometheus
o Dionysos
o Æstetisering af livet
o Neostammer
o Re-traditionalisering:
o Af-individualisering
o Formålsrationalitet

• Sundhed og medier
o Laswells kommunikationsmodel
o Kanyleteorien
o Referencemodellen
o To-trinshypotesen

• Aktør-struktur-debatten inden for sundhed
• Polarisering indenfor sundhed
• KRAM-faktorer
• Bourdieu
o Kapitalteori
o Felt
o Doxa
o Det sociale rum
o Smag

• Sundhedsøkonomi
• Universel velfærdsmodel
• Polarisering
• Cost-benefit-analyse
• Produktionstab: human capital-metoden (HCM) og friktionsmetoden (FM)

• Politiske redskaber til at øge folkesundheden: om afgifter og nudging
o Priselasticitet
o Økonomiske incitamenter
o Substituerende goder
o Nudging
o Regressiv skat
• Magtbegreber: direkte magt, indirekte magt, bevidsthedskontrollerende magt og biomagt (Foucault)

Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag
• argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof

Sociologi
• identitetsdannelse og socialisering
• politisk meningsdannelse og medier
• forholdet mellem aktør og struktur.


Politik
• politiske ideologier og politiske skillelinjer
• magtopfattelser

Økonomi
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning/gruppearbejde/individuelt arbejde/skriftligt arbejde/quiz og spil/projektarbejde (Samfcup)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Aktuelle konflikter i international politik

INDHOLD
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk og Skött, Jakob Sinding. IP-bogen. iBogsudgave. Kbh: Columbus, 2024.
Kapitel 1: Hvad handler international politik om?
1.1 Hvad er international politik, og hvad er udenrigspolitik?
1.3 Hvilke aktører er der i international politik?
1.5 Hvad er magt i international politik?

IGO’er, NGO’er og MNC’er
Kapitel 2: Hvad kendetegner realismen?
2.1 Hvordan anskuer realister verden?
2.2 Hvad er realismens tre grundlæggende principper?
2.3 Hvad kendetegner klassisk realisme? (eksklusive tekstboks 2.3)
2.4 Hvad kendetegner neorealismen?
2.5 Hvordan bestemmer polariteten dynamikken i det internationale system?
2.6 Diskussion: Vil Kinas opstigning føre til konflikt med USA?
Kapitel 3: Hvad kendetegner liberalismen?
3.1 Hvordan anskuer liberalister verden?
3.2 Hvad er sammenhængen mellem interdependens og samarbejde?
4.2 Hvorfor er anarki, hvad stater gør det til? Wendts sociale teori om international politik
5.1 Hvad er udenrigspolitik?
5.2 Hvad er de udenrigspolitiske mål?
5.3 Hvilke udenrigspolitiske midler kan staterne bruge?
Figur 5.6 Staters udenrigspolitik – fire analyseniveauer (I skal ikke læse hele afsnittet, blot finde figur 5.6)
5.5: Hvad kendetegner staters udenrigspolitiske adfærd?

Janus Graves Rasmussen, Martin Graves Rasmussen og Jacob Graves Sørensen. IP&Ø.
1.6. Case: De israelsk-arabiske krige og konflikter (s. 22-37)

Branner, Hans. Global politik, grundbog til international politik. iBogsudgave. Kbh: Columbus, 2024
6.3: FN’s magt og afmagt
FN's formål og opbygning (eksklusive tekstboks om den engelske skole)
Figur 6.17 FN som arena og som aktør

Supplerende stof (pensum)
Chernov, Mstyslav. 20 dage i Mariupol. Uddrag (24 min.)

BBC. Putins kamp mod vesten: En farlig vej. Episode 3.

Høi, Poul. “Er den gode krig for god til at være sand?” Berlingske.dk, 22. juli 2013. Uddrag.

DR: ”Deadline: Vil 2024 ændre verdensordenen?” 4. jan. 2024.

Collignon, Pierre. ”De kalder sig »realister«, men de tog komplet fejl af både Putin og Ukraine”. 12. marts 2022, B.dk. Uddrag.


Walt, Stephen M. ”Ukraine-krigen ændrer ikke alt” 24.04.22, kristeligt-dagblad.dk. Oprindeligt udgivet i Foreign Policy. Uddrag.

Slaughter, Anne-Marie, og Ian Shapiro: “Den gyldne måge går i krig”.
Project Syndicate. 20.7.2022. Uddrag.


Sayers, Freddie. ”Francis Fukuyama: Ukraine-krigen kan redde liberalismen”
2. april 2022 B.dk. Oprindeligt udgivet på UnHerd. Uddrag.

Rodrik, Dani. ”Den gamle liberale verdensorden er død. Den nye behøver ikke blive grim”. Berlingske, 19. marts 2022.

VOX. “The Israel-Palestine conflict: a brief, simple history”, 2016.
P1: Udsyn. (epi. ”FN slår tilbage”), mandag 5. feb. 2024. 00:00-21:00.

Jørgensen, Peter. ”Her er syv grafikker, der klæder dig på til at forstå situationen i Israel og Palæstina”. Politiken.dk, 19. okt. 2023. Uddrag.

CIA World Factbook

Krak, Nikolaj. Hamas taler om jihad, og Netanyahu citerer Mosebøgerne: Hvilken rolle spiller religion i mellemøstkonflikten? 5. november 2023, Kristeligt-Dagblad.dk

Arndt, Anne Stampe. ”Lars Løkke Rasmussen: Den eneste vej er at forfølge en tostatsløsning”. DR.DK, 1. mar. 2024

Rasmussen, Lars Løkke. ”Vores politik skal være styret af 'pragmatisk idealisme”
Altinget, 17.05.23. Uddrag.

Væsentlige emner, begreber og teorier
• aktører i international politik (stater, IGO’er, NGO’er og MNC’er)
• suverænitet
• Det westfalske statssystem
• Humanitære interventioner
• Globalisering
• Realisme
o anarki
o nulsumsspil
o sikkerhedsdilemma
o cyklisk historiesyn
o selvhjælpssystem
o Thukydid, Hobbes, Machiavelli, Morgenthau,
• Neorealisme
o magtbalance
o kapabiliteter
o polaritet: multi- bi- og unipolaritet
o bandwagoning
o hegemoni
o Thukydids fælde
o supermagt, småstat, stormagt (magthierarki)
• Liberalisme (IP-teori): Locke, international ret, Kant, interdependens, den demokratiske, institutionelle og kommercielle fredstese, Fukuyama,  plussumsspil, Keohane, den liberalistiske sikkerhedsstige
• high politics/low politics.
• relative kontra absolutte gevinster
• Fangernes dilemma som model for international politik
• Konstruktivisme (IP-teori)
• Magt i international politik: magt ressourcemagt, hård magt, blød magt, klog magt, institutionel magt
• Israel-Palæstina-konflikten: zionisme, Nakba, Vestbredden, Gaza, Jerusalem, Intifada, bosættelser, Hamas, to-statsløsning, Oslo-aftalerne, Det palæstinensiske selvstyre
• FN: kollektiv sikkerhedsorganisation, Sikkerhedsrådet, Generalforsamlingen, FN som arena og som aktør
• Udenrigspolitik: udenrigspolitiske mål (udenrigsøkonomiske, idepolitiske og sikkerhedspolitiske), instrumenter i udenrigspolitik (straf, belønning og udbredelse af værdier),
• Staters muligheder i international politik: Determinanter, kababiliteter og intstrumenter
• Adaptionsmodellen: Dominanspolitik, balancepolitik, isolationspolitik og tilpasningspolitik

Faglige mål
• forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag
• argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Kernestof
International politik
• aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
• mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
• globalisering

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning/gruppearbejde/individuelt arbejde/skriftligt arbejde/quiz og spil
Indhold
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kriminalitet

INDHOLD
Kernestof (pensum)
Tobias Matthiesen, Oliver Boserup Skov, og Victor Bjørnstrup. Fra drengestreger til bandekrig. iBogsudg. Columbus, 2024.
1.4: Portræt af én kriminel - social arv som den centrale faktor
2.1: Årsager til kriminalitet - fire centrale kriminalitetsfaktorer?!
2.2: Robert Merton - uoverensstemmelse mellem samfundets mål og midler
2.3: Sutherland - kriminalitet skyldes indlæring af kriminel adfærd
2.4: Hirschi - teorien om social kontrol
4.1: Specifikke teorier om årsagerne til bandemedlemskab
7.3: Fængslets rolle - Big Brother is watching!
7.4: Straf - en moralsk lektie eller samfundsnyttig resocialisering


Supplerende stof (pensum)
Malacinski, Leny. ”Sort humor”, Weekendavisen, 3. april 2024.

Ansari, Haidar. ”Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed”. Politiken, 20. august 2022. Kort uddrag.

Boje, Peter. ”Som 17-årig blev Haidar dømt for drabsforsøg. I fængslet blev han et litterært stjerneskud”.
Tv2kosmopol.dk, 11. dec. 2022. Kort uddrag.

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Utålmodige og risikovillige mennesker bliver oftere kriminelle”. 16. februar 2022. Kort uddrag.

Mukhtari, Hamid. ”Det er svært at få dækket selv basale behov på lav integrationsydelse”. Kristeligt-dagblad.dk, 25.06.16. Debatindlæg. Uddrag.

Lauritsen, Helle. ”Kriminelle har ofte dårlig skolebaggrund”
8. december 2009, folkeskolen.dk. Uddrag.

Koudahl, P. (2010). Indsatte i danske fængsler: Uddannelse og uddannelsesønsker. (2. udg.). Udvalgt graf.

Danmarks Statistik ”Indvandrere i Danmark 2023”. Uddrag.

Vester, Jonas. ”Stoffer og biltyverier var Kaspers liv: En dag blev han gennembanket i en skov - det var dråben”. BT.dk, 2018.

TV2. Født til fængsel, afsnit 1.

DR. Kriminelt: Farvel til bandelivet, 2020.
Munk, Amalie Schroll. ”Regeringen vil forbyde Bandidos. “I miljøet griner de højt og siger ha ha ha, LTF er her jo stadigvæk”
Zetland.dk, 11. april, 2024.  Uddrag.

Danmarks Domstole (kenddinret.dk). ”Tema 2” og ”Tema 3” (uddrag).

Ringgaard, Anne. ”Storstrøm Fængsel: Ingen har undersøgt, om flot arkitektur forebygger kriminalitet”. Videnskab.dk. 2. apr. 2019. Uddrag.

DR. ”Debatten: Forbrydelse eller dobbeltstraf” (tidskode 7:12-19:10; 27:20-29:55).

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Væsentlige emner, begreber og teorier
• Kriminalitetsformer (overlevelseskriminalitet, opvisningskriminalitet, oplevelseskriminalitet og organisk kriminalitet)
• SNAP-modellen
• Merton (motivationsteori): behovsfrustration, legitime midler, afvigermentalitet, latent dysfunktion, konformitet
• Sutherland (kulturteori): referencegruppe, kopieringsproces, social interaktion, læringsmiljø
• Hirschi (kontrolteori): binding, aktivitetsniveau, engagement, vurderinger
• Opdragelse og kriminalitet: Den iagttagende laissez faire, den demokratiske, den autoritære og forsømmeligheds-laissez faire
• Rational choice-teori om kriminalitet: cost-benefit-analyser, kontrolforanstaltninger, overvågning, belønning
• Albert Cohen: Teori om statusfrustration og subkulturer (statusfrustration, statushierarki, subkulturer
• Walter Millers teori om bandekriminalitet
• Bloch og Niederhoffers teori om bandekriminalitet, konformitet og overgangsriter
• Retssystemet og magtens tredeling
• Panoptikon (Jeremy Bentham og Michel Foucault)
• Den retfærdige straf (Kant)
• Den nyttige straf: Utilitarisme, resocialisering og den præventive effekt af straf
• Social stigmatisering


Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof

Politik
• politiske ideologier og skillelinjer
• rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Sociologi
• identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark


VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning/gruppearbejde/individuelt arbejde/skriftligt arbejde/quiz og spil/besøg i Københavns byret

Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Velfærdsstatens udfordringer

INDHOLD

Kernestof (pensum)
Brejnrod, Poul, Ulrik Grubb og Søren Kauffeldt Larsen. Sociologi. København: Gyldendal, 2017.
Uddrag fra kapitel 6. ”Ungdommens 'forvandling'.”
Matthiesen, Tobias, Oliver Boserup Skov, og Victor Bjørnstrup. Velfærdsstaten under pres. 1. udgave (iBog). København: Columbus, 2024.
1.2 Velfærdsstaten – og dens definitioner
Den universelle model (den socialdemokratiske model) (eksklusive Tekstboks 1.10: Fattigdom i USA og Danmark er forskellig og tekstboks 1.11: Ulighed – godt eller skidt?)
1.5 Forsvar for den universelle model – hvad er retfærdigt? (eksklusive tekstboks 1.12: Joachim B. Olsen: Robert er fra taberfabrikken)
2.1 Ove Kaj Pedersen – konkurrencestatens fader!
2.2 Hvad gør konkurrencestaten ved arbejdsmarkedet
3.1 Den demografiske udfordring – flere ældre og færre erhvervsaktive
Kapitel 4: Solidaritet under forandring
Émilie Durkheim – mekanisk og organisk solidaritet
Kapitel 6: Udfordrer globaliseringen velfærdsstaten?
6.2 Danmark i en global verden – hvordan er Danmarks globaliseringsniveau, og hvordan er vi udfordret?
7.1 Finansieringsrollen
7.2 Producentrollen
Supplerende stof (pensum)
Debatten: Skal vi arbejde mere?, 28. sep. 2023. Tidskode 00:00-21:13.
Trads, Tor Birk. ”Der er faktisk ikke nogen grund til at arbejde så meget, som vi gør”. Information. 3. september 2016. Uddrag.
Statistisk materiale fra Bohm, Maria. “Ny måling: Danskerne enige med Mette F. i ophedet debat om arbejdsmoral”, BT.dk, 15. okt. 2023.
Baumann, Andreas: ”Din etiske pligt til at knokle for arbejdsfællesskabet”
12. februar 2023. mm.dk. Uddrag.
Jensen, Magnus Thorn, Stine Laurberg Myssen, og Asbjørn Sonne Nørgaard. “Hver anden lønmodtager vil gerne arbejde mindre”. Cevea, 2023. Udvalgt graf.
Køhler, Søren. ”Vi taler mere om vores arbejdsliv: Men måske fokuserer vi på det forkerte”. Helsingør Dagblad (Avisen Danmark), 6. januar 2024. Uddrag
Side 28 af 41
Danmarks Statistik: ”Hver 11. deltidsansatte ønsker et fuldtidsjob” I: Nyt fra Danmarks Statistik, 9. marts 2022 - Nr. 75. Udvalgt graf.
Bank of America. “Gen Z’s Financial Priorities, Barriers & The Path Forward”.
Uddrag. 2022.
Landler, Freja. ”Det mest solidariske man kan gøre lige nu, er at arbejde mindre”. Piopio.dk, 18. dec. 2023
Böss, Michael. ”Den danske velfærdsmodel er afgørende for vores nationale sammenhængskraft”. Altinget.dk, 1. april 2024. Uddrag.
Daugaard, Katrine. ”Tiden er moden til at gå fra velfærdsstaten til velfærdssamfundet”. Jyllands-posten.dk, 10. aug. 2023. Uddrag.
Jensen, Mikkel Vie. ”Messerschmidt vil give kæmpestor skatterabat til børnefamilier, hvis de får flere børn: Men det gælder ikke alle”
Avisendanmark.dk, 25. mar. 2024. Uddrag.
Liberal Alliance. ”Den offentlige sektor” og ”Velfærd”
Liberal Alliance.dk. Uddrag.
Moderaterne. ”International arbejdskraft”
Moderaterne.dk. Uddrag.
Socialdemokratiet. ”Løft af uddannelser”
Socialdemokratiet.dk. Uddrag.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER

Væsentlige emner, begreber og teorier

Ideologiske og sociologiske perspektiver på debatten om arbejdstid

Max Weber: Den protestantiske etik og kapitalismens ånd

Arbejdstidsdebatten i et klimaperspektiv

Generationssociologi (68-generationen, Generation X, Generation Y, Generation Z)

T. H. Marshall og medborgerskab

Velfærdsmodeller (den universelle, den residuale og den korporative)

Rawls retfærdighedsteori

Den demografiske udfordring og arbejdsudbudsreformer

Løsninger på velfærdsstatens udfordringer: Nedskæringsstrategi, udlicitering, brugerbetaling, udvidelsesstrategi

Strukturpolitik: stramningsstrategien og opkvalificeringsstrategien

Durkheim: mekanisk og organisk solidaritet

Forventningsudfordringen

Globalisering og den danske velfærdsstat
Side 29 af 41

Konkurrencestat: Fra welfare til workfare, flexicurity, flexploitation og incitamentspolitik

Finansieringsrollen og brugerbetaling

Producentrollen: udlicitering og privatisering
Faglige mål

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

demonstrere viden om fagets identitet og metoder

på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Kernestof
Politik

politiske ideologier og skillelinjer

rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Sociologi

identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

ARBEJSFORMER

Klasseundervisning/gruppearbejde/individuelt arbejde/skriftligt arbejde/quiz og spil
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 USA

INDHOLD

Kernestof (pensum)
Brøndum, Peter, og Annegrethe Rasmussen. USA’s udfordringer. 4. udgave (iBog). København: Columbus, 2024.
1.5.1: Geert Hofstede og kulturanalyser
2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA?
2.2.1: USA er en føderation
2.2.2: USA er et præsidentielt system baseret på et liberalt demokrati
2.2.3: Demokratiopfattelser i amerikansk politik
2.3.1: Præsidenten er statsoverhoved og regeringsleder
2.3.2: Kongressen er lovgivende magt i det amerikanske politiske system
2.3.3: Højesteret - den dømmende og magtfulde statsmagt
2.5: Hvordan vælges man til præsident og til Kongressen?
2.5.1: Partierne i amerikansk politik (eksklusive tekstboks)
Demokraterne og Republikanerne – de to store partier i amerikansk politik
De to politiske partiers holdninger og værdier (uddrag)
2.5.2: Valgmetoderne flertalsvalg i enkeltmandskredse (first past the post) og valgmandskollegiet
Fra nominering til det Hvide hus – præsidentvalget
Tekstboks 2.2 Udemokratiske elementer i det amerikanske samfund
Primærvalgkampens hovedpersoner
2.6: Hvorfor er der så voldsom en polarisering i amerikansk politik?
2.6.1: Hvad handler politisk polarisering om?
Negative partisanship and negative campaigning
Topartisystemet – ingen af de to partier har interesse i, at tingene ændrer sig (uddrag).
3.1: Den amerikanske drøm
3.1.1: Økonomisk sikkerhed er blevet afgørende i den amerikanske drøm
4.1: USA i det internationale system - fra stormagt til supermagt
4.2: Hegemoniteorien (uddrag)
4.4: USA's udenrigspolitik
4.6.1: Neoisolationismen (eksklusive tekstboks 4.3)
4.6.2: Realisterne – USA’s magt og sikkerhed er målene for udenrigspolitikken (eksklusive tekstboks 4.4)
4.7: USA's internationale udfordringer
4.7.1: USA’s økonomi er under et strukturelt pres, der kan udfordre magtpositionen
4.7.3: BRIK-landene og især Kina vil øge sine krav om global politisk indflydelse
4.7.4: BRIK-landene er potentielle regionale stormagter
Carlsen, Marie Berg. Populisme og identitetspolitik. iBogsudgave. København: Columbus, 2024.
Kapitel 1: Hvad er populisme?
To typer populisme: højre- og venstrepopulisme
Side 31 af 41
Nibuhr, Andersen Lene og Jakob Sinding Skött. Økonomibogen. iBogsudgave. Kbh: Columbus, 2024.
9.3 Hvordan kan international handel forklares?
10.1 Hvad er protektionisme, og hvad er argumentet for protektionisme? (eksklusive tekstboksen ”Empiri: Har EU stadig overskudslagre?”)
Jansen, Tind Solvig. Kina under forandring. iBogsudgave. København: Columbus, 2024.
Kinas konkurrenceevne
Supplerende stof (pensum)
Oien, Maria Møller. ”Han har nøglen til at forudsige det amerikanske valg – kan han forudse det kommende?”. Nyheder.tv2.dk. 22. aug. 2024.. Uddrag.
Crash Course. “Separation of Powers and Checks and Balances: Government and Politics #3”
Bjerre-Poulsen, Niels. ”USA i krise: Mange politiske analytikere diskuterer nu åbent risikoen for et demokratisk sammenbrud”. Politiken.dk. 3. jul. 2022. Uddrag.
Statistiske materiale fra atlasofeuropeanvalues.eu
Trumps kampagnevideo ”MAKE AMERICA GREAT AGAIN!”
Harris kampagnevideo ”Fearless”
Negativ kampagne fra Harris om Trump
“History Two-Party Democratic Republican System Explained United States Democrats Republicans Origin”
Devine, Christopher. ”Hvorfor skal amerikanerne vælge mellem enten en republikaner eller en demokrat?”
Videnskab.dk. 7. jul. 2024. Uddrag.
Willer, Robb. “How to Have Better Political Conversations”. TEDtalk, 2016)
Van Bavel, Jay.”Do politics make us irrational?”. TEDed (2020).
Weekendavisen (leder). ”Uforudsigelighedens mester”, 7. november 2024. Uddrag.
Ritzau. ”Putin afviser at ændre krav til Ukraine efter Trumps genvalg”. Politiken.dk, 8. november 2024.
Side 32 af 41
Walt, Stephen M. ”Stop bekymringerne for kinesisk hegemoni” og ”Hvor bange for Kina skal vi være?”. Foreign Policy. 31.5.2023 og 7.8.2023. Uddrag.
Jiang, Yang. ”Kompleks gensidig afhængighed tvinger Kina og USA til at samarbejde”. diis.dk, 29. november 2022. Uddrag.
Hjøllund, Michael. ”Donald Trump varsler straftold, som kan ryste hele kloden”. Jyllands-Posten. 26. nov. 2024.
Krogh, Jakob. ”Amerikanerne føler sig økonomisk pressede - og det kan afgøre valget”. DR.DK, 15. september 2024. Uddrag.
Khokhar, Philip. “Analyse Guess who’s back? Derfor vandt Donald Trump”. 6 november 2024. DR.DK. Uddrag.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER

Væsentlige emner, begreber og teorier

Hofstedes løgmodel

Hofstedes 6D-model

McElroys analyse af amerikanske værdier

USA’s politiske system: Føderation, Republik, Føderalister/Konføderalister, Præsidentielt system, Liberalt demokrati, Checks and Balances, partisystem

Demokratityper: Deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati

Demokratiopfattelser: Pluralistisk og elitær

De politiske institutioner: Præsidenten, Kongressen og Højesteret, valgmetoder

Polarisering

Gehl og Porter: Topartisystem som duopol

Populisme

Udenrigspolitiske skoler: Isolationisme, neoisolationisme og realisme

Hegemoniteorien

Mål (Peace, Prosperity, Principles, og Power) og midler (militær indgriben, økonomiske sanktioner med mere ) i amerikansk udenrigspolitik

USA’s udfordringer i international politik: BRIK-landene og en ændret verdensorden

Adam Smith – teorien om absolutte fordele

David Ricardo – teorien om komparative fordele

Heckscher-Ohlin: Faktorudrustningsteori

Staffan Linder: Efterspørgselsforhold

Krugmans teori om stordriftsfordele

Protektionisme

Konkurrenceevne: Priskonkurrenceevne, strukturel konkurrenceevne og betydningen af social kapital
Side 33 af 41

Den amerikanske drøm
Faglige mål

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

demonstrere viden om fagets identitet og metoder

på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Kernestof
Politik

politiske ideologier og skillelinjer

politiske beslutningsprocesser
Sociologi

social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
Økonomi

velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Metode

kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

komparativ metode og casestudier

statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning/gruppearbejde/individuelt arbejde/skriftligt arbejde/quiz og spil
Indhold
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EU's udfordringer

INDHOLD

Kernestof (pensum)
Frederiksen, Lars. EU’s udfordringer: en casebaseret grundbog om EU. iBog. Kbh: Columbus, 2025.
1.1: Hvad er EU's formål?
EU’s formål om fred og fri bevægelighed (eksklusive ”Tekstboks 1.1.2: Hvordan fungerer EU's indre marked?” og ”Tekstboks 1.1.4: Den fri bevægelighed til debat”)
EU’s formål om fri bevægelighed og fælles værdier (eksklusive
Tekstboks 1.1.3: Hvad betyder Schengen-samarbejdet for det indre marked?)
Tekstboks 1.1.6: EU's værdigrundlag bygger på liberalt demokrati
1.2: Hvor ligger magten i EU?
Kommissionen
Ministerrådet
EU-parlamentet
EU-Domstolen
Det Europæiske Råd
1.3: Hvordan træffer EU beslutninger?
Idé- og forberedelsesfasen
Beslutningsfasen
2.1: Føderalismen
2.2: Neofunktionalismen
2.3: Liberal intergovernmentalisme
2.5: Differentieret integration
2.6: Scenarier for EU's integrationsproces
Hasselbach, Morten, og Michael Helt Knudsen. Klima og bæredygtighed - i samfundsfagligt perspektiv. iBogsudg. København: Columbus, 2025.
3.2.3: EU's indsats for at bekæmpe klimaændringer
Branner, Hans. Global politik. Columbus, 2025.
EU som regional sikkerhedsorganisation
Isaksen, Bo, og Dennis Nielsen. Basal Økonomi. iBogsudgave. København: Columbus, 2025.
5.1: Ny-klassikerne
5.2: Keynisianisme
Supplerende stof (pensum)
Suspensionsbestemmelsen (artikel 7 i traktaten om Den Europæiske Union)
Folkebevægelsen mod EU. ”Det mener vi”. Uden årstal. Uddrag.
Søvndal, Villy. ”Riv de sidste rester af lukkethedens mur ned”
Side 35 af 41
europabevaegelsen.dk. 3. maj 2024. Uddrag.
”Vigtige forskelle på lovgivningsprocesser”
”Hvorfor så mange beslutningsprocesser?”.
Escaperoom udviklet af DEO (under udgivelse)
Pedersen, Birthe. ”Von der Leyen går planken ud som supereuropæer”. Kristeligt Dagblad, 17. september 2020.
Sørensen, Ditte Maria Brasso. ”EU’s næste lån bliver til forsvar”
Altinget.dk. 6. dec. 2024. Uddrag.
Deadline. ”Er Europa klar til Donald Trump i Det Hvide Hus?”. DR.DK, 16. sep. 2024, uddrag (tidskode 4:52-16.05).
Dahllöf, Steffan. ”EU’s nye kurs: Teknokratisk keynesianisme ”. DEO, 28. marts 2023. Uddrag.
Economic Schools of Thought: Crash Course Economics” #14 (tidskode 1:14-9:30).
Fear the Boom and Bust: Keynes vs. Hayek - The Original Economics Rap Battle!
Fight of the Century: Keynes vs. Hayek - Economics Rap Battle Round Two
Vestergaard, Frede. ”Dyrt at være duks”. Weekendavisen, 2. juni 2023


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER

Væsentlige emner, begreber og teorier

Integration i dybden og bredden

Den fri bevægelighed

EU’s toldunion

Det indre marked

Økonomisk og Monetær Union (ØMU)

Schengen-samarbejdet

Unionsborgerskabet

EU’s værdigrundlag

EU’s udvidelser

EU’s institutioner: Kommissionen, Ministerrådet, EU-parlamentet, EU-domstolen, Det Europæiske Råd

Overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde

Suverænitetsafgivelse

Direktiver og forordninger

EU’s beslutningsprocedurer

Formel og reel suverænitet

Hård og blød EU-skepsis

Økonomisk skepsis (nytteskepsis), suverænitetsbaseret skepsis, demokratibaseret skepsis, social euroskepsis (for meget eller for lidt økonomisk omfordeling i EU)

Føderation og konføderation

Integrationsteorier: Føderalisme, neofunktionalisme, liberal Intergovernmentalisme

Differentieret integration

Kommissionens scenarier for EU’s integrationsproces

EU som regional sikkerhedsorganisation: sikkerhedsfællesskab, Københavnerkriterierne, blød og hård sikkerhed, PESCO, strategisk autonomi

Økonomiske skoler: Nyklassikere, Keynesianisme, Den østrigske skole (Hayeks neoliberalisme)
Faglige mål

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

demonstrere viden om fagets identitet og metoder

undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof
Politik

politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
International politik

aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Økonomi

velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og global

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning/gruppearbejde/individuelt arbejde/skriftligt arbejde/quiz og spil
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Grønland

INDHOLD

Kernestof (pensum)
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk, og Skött, Jakob Sinding. IP-bogen. iBogsudgave. Kbh: Columbus, 2025.
4.4: Hvad skal der til for, at et emne bliver et sikkerhedspolitisk spørgsmål? Københavnerskolens teori om sikkerhedsliggørelse
9.2: Hvorfor er der konflikt om Arktis?
Branner, Hans. Global politik. iBogsudgave. København: Columbus, 2025.
8.1: Danmark som småstat
Juul, Søren, Jørgen Elm Larsen, og Jytte Kristensen. Sociologibogen. iBogsudgave. Columbus, 2025.
3.2 Hvordan opretholdes den sociale orden? (Durkheim)
Anomi og selvmord
Supplerende stof (pensum)
Stubkjær, Anders. ”Trumps melding om Grønland sætter København under pres”. pov.international, 6. jan. 2025.
Lassen, Lauge Jung og Silas Bay Nielsen. ”Ekspert: Trumps trussel kan føre til en transatlantisk handelskrig” DR.DK, 8. jan. 2025.
Nielsen, Kristian Højgaard. ”Tre grunde til, at Trump vil købe Grønland”, Videnskab.dk, 23. jan. 2025.
Rasmussen, Mikkel Vedby. ”USA definerer, hvad en god allieret er. Og de kan ændre det, når de vil”. Altinget.dk, 12. februar 2025.
Kjærgaard, Thorkild. ”Pil aldrig ved Monroedoktrinen”. Weekendavisen.dk, 18. februar 2025. Uddrag.
President Donald Trump’s speech to a joint session of Congress. Uddrag.
Fuglsang, Jacob. ”Múte B. Egede: Vores allierede gemmer sig i et lille hjørne”
Politiken.dk, 24. marts 2025. Uddrag.
Scarpa, Federica Eyja. ”5 A'er: Sidste år kom en bog om Grønlands rolle i sikkerhedspolitik. Den er endnu mere aktuel nu”. Altinget.dk, 17. januar 2025. Uddrag.
Side 39 af 41
DRTV. Middag med magten: Morten Messerschmidt” (tidskode 6:31-11:07)
Abrahamsen, Sebastian og Mikkel Vuorela. ”Borgerlig skepsis over for selvstændighed: »Grønlænderne har ikke mere ret til Grønland end danskerne«”. Information.dk, 7. januar 2025. Uddrag.
Danmarks Nationalbank. ”Mangel på arbejdskraft øger behovet for stram økonomisk politik i Grønland”. 2023. Udvalgte grafer.
Kehlet, Kalle. ”»Horribelt« og dybt pinligt: Topøkonomer langer ud efter DRs kryolitforsvar”. Berlingske, 13. februar 2025. Uddrag.
Juselius, Katarina: ”Mine økonomkollegers fordømmelse af kryolitdokumentaren er for ensidig”. Information.dk, 18. februar 2025.
Redder, Anders. ”John Bolton skulle til København for at diskutere Grønland-køb – så kom Melania i vejen”. Jyllands-Posten.dk, 10. jan. 25. Uddrag.
Thomsen, Claus Blok. ”Bunden risikerer at ryge helt ud af Grønlands økonomi i de kommende år”. Politiken.dk, 19. marts 2025. Uddrag.
Grønlands Råd for Menneskerettigheder. ” Læs-let udgave af
kvindekonventionen ”. 2024.
Seidler, Ivalu Katajavaara. ”Grønlands høje selvmordsrate er knyttet til den danske kolonisering. Men der er en løsning”. Videnskab.dk, 27. jan. 2025. Uddrag.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER

Væsentlige emner, begreber og teorier

Hvorfor er der konflikt om Arktis? Ilulissat-erklæringen, Arktis Råd, Sikkerhedskompleks

Danmark som småstat: mål og midler i dansk udenrigspolitik

Sikkerhedsliggørelsesteori

Ressourcerenten og normalforrentningen

Multiplikatoreffekten og forbrugskvoten

Velfærdsstatens udfordringer i Grønland

Ligestilling i Grønland: formel lighed, chancelighed og resultatlighed, horisontal og vertikal kønsopdeling af arbejdsmarkedet, løngab

Émile Durkheim: Mekanisk solidaritet, organisk solidaritet, anomi
Faglige mål

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere
Side 40 af 41
samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

demonstrere viden om fagets identitet og metoder

undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof
Sociologi

identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande

samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik

rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
International politik

mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

ARBEJDSFORMER

Klasseundervisning/gruppearbejde/individuelt arbejde/skriftligt arbejde/quiz og spil
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Opsamling og eksamenstræning

Diverse materialesæt og databaser til eksamenstræning.
PowerPoints med overblik over hvordan kernestof fra læreplanen er dækket i vores pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer