Holdet 2022 SA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e)
Hold 2022 SA/s (1s SA, 2s SA, 3s SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed fra GF
Titel 2 Demokrati, valg og medier - Hvem bestemmer?
Titel 3 Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark
Titel 4 Klimasociologi
Titel 5 Ulighed 2 - Velfærdsstatens udfordringer
Titel 6 Ung og (u)sund i konkurrencestaten
Titel 7 Krig og fred i verden - teorier i IP
Titel 8 Skriftlighed i samfundsfag
Titel 9 Et bæredygtigt arbejdsmarked
Titel 10 Valg i USA - Et demokrati i ruiner?
Titel 11 Dansk udenrigspolitik i en globaliseret verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed fra GF

Ulighed – Grundforløb

Bog 1: Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudgave. København: Columbus, 2022.

Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark (eksklusive tekstboks 4.1)
4.1: Livsformer
4.2: Livsstile
4.3: Pierre Bourdieu
4.5: Levevilkår
4.6: Social mobilitet, social arv og ulighed
Former for ulighed
4.7: Ulighed ja, men er der også fattigdom i Danmark?
Tre velfærdsmodeller
Kapitel 5: Politiske ideologier
5.1: De tre klassiske ideologier: liberalisme, konservatisme og socialisme
5.2: Liberalisme
5.3: Konservatisme
5.4: Socialisme
9.7: Fra velfærdsstat til konkurrencestat?
Metode – How to do: Solo-interview og fokusgruppeinterview

Væsentlige emner, begreber og teorier
• Livsformer
• Livsstile
• Segmentering
• Minervamodellen
• Social arv
• Social mobilitet (Karrieremobilitet og generationsmobilet)
• Socialklasser
• Fattigdom: relativ og absolut
• Bourdieu: Kapital (økonomisk, kulturel, social kapital og symbolsk), felt og doxa  
• Velfærdsmodeller: Den universelle, den residuale og den korporative
• Konkurrencestat
• De klassiske ideologier: Liberalisme, socialisme og konservatisme

Besøg på Folkemødet i Valbyparken.
Introtur for 1s i København: Rundvisning på Nørrebro med Gadens Stemmer
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati, valg og medier - Hvem bestemmer?

PENSUM (kernestof):

Bog 1. Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudgave. København: Columbus, 2022.

6.3 – underafsnit Magtens tredeling
7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale
7.1 Medierne og den fjerde statsmagt
7.2 Medieret kommunikation og medialisering
7.4 Kampen om den politiske dagsorden
7.5 Politisk deltagelse og debat på sociale medier
Bobler, shitstorme og ekkokamre

Bog 2) Rasmussen, Jesper Hjarsbæk. Politikkens Kernestof iBogsudgave. København: Columbus, 2022.

2.5: Ideologiske forgreninger
2.6: Partiernes udvikling og ideologi
4: Fordelingspolitik og værdipolitik inkl. underafsnit 4.1 og 4.2.
6.2 Teorier om partiernes adfærd – Medianvælgerteorien og Strøms teori
11: Demokrati
11.1: Demokrati – et begreb med mange betydninger
11.2: En definition på demokrati
11.3: Demokrati – for alle eller de få?

Bog 3) Henriksen, Per, Vibeke Allerup Petersen og Anders Hassing. Metodebogen. iBogsudgave. København: Columbus, 2022.
1.4 Hvad er samfundsfaglig metode?
Underafsnit til 1.4: ”Kvantitativ metode - mange observationer, generalisering og forklaring” og ”Kvalitativ metode - få observationer, dybde og forståelse”
1.6 Hvordan operationaliserer man sin undersøgelse?
2.2: Hvor sikre er stikprøvebaserede undersøgelser og meningsmålinger? Inkl. underafsnit Fejlkilder ved meningsmålinger
8: Hvornår er en undersøgelse god? - kriterier for god forskning
8.1: Hvad er forskningskriterier?
8.2: Hvordan sikrer man en god undersøgelse?

Bog 4) Medier og meningsdannelse, Systime, 2023. Af: Ole Hedegaard Jensen (I har ikke adgang til denne bog i bogpakken, men teksterne ligger på modulerne som word-dokumenter. 5.1 og 5.2 er i dokumentet ”Lektie_deltagelses- og konkurrencedemokrati”)

7.2 Fake news
5.1 Demokrati som statsform og livsform
5.2 Deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati

Supplerende materiale anvendt i undervisningen:

- Video ”Typer af Fake News” – Lisbeth Knudsen forklarer - https://faktaogfake.dk/medier-og-fake-news
- Uddrag af Hal Koch og Alf Ross (demokratiopfattelser)
- Rekling, Therese. ”Styrket demokrati eller Facebook-tyranni?”, 14. februar 2014. berlingske.dk (Uddrag)
- Baumann, Andreas. “Statsministeren takker nej til interview”, Mandag Morgen, 28. oktober 2022. (uddrag)
- Jensen, Marie Schønning. “Mette Frederiksens Instagram: Det er som Ude og Hjemme på Speed”, 4. april 2021. (uddrag)
- Undervisningsministeriet, ”I hvilken grad bruger du sociale medier til følgende?”. Fra rapporten: STYRKELSE AF DATAETIK OG  IT-SIKKERHED PÅ UNDERVISNINGSOMRÅDET, maj 2018, s.16

Valgresultater for Folketingsvalget november 2022 fra dr.dk (https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater)

Introtur til København:
- Oplæg på Christiansborg hos Folketingets EU-oplysning med fokus på EU’s ønske om at fremme fred og demokrati i Europa. Hvorfor gider EU at betale for, at der kommer tyrkiske og italienske unge til Farum?
- Oplæg og samtale med Marianne Bigum (SF) om valgkamp, at træde ind i Folketinget som nyvalgt og om den grønne omstilling i Danmark
- Byvandring med Gadens Stemmer på Nørrebro
- Erasmus-udveksling med Tyrkiet og Italien med fokus på traditionelle og sociale medier og den demokratiske samtale

Andre aktiviteter:
- Rollespil om regeringsdannelse i partigrupper (inkl. analyse af partiernes adfærd med partiadfærdsmodeller)
- Samarbejde med matematik om beregning af statistisk usikkerhed og konfidensintervaller ud fra meningsmålinger og beregning af fordeling af mandater ud fra D’Hondts metode. Diskussion af hvorfor S tog et ekstra mandat fra V til slut på valgnatten ved Folketingsvalget 2022.
- Case opg. 1: Mette Frederiksens brug af traditionelle og sociale medier i sin kommunikation.
- Case opg. 2: Folkeafstemning om Store Bededag - Gavner eller skader folkeafstemninger demokratiet?
- Demokratiprojekt med fokus på egne undersøgelser (interview eller spørgeskema) og metodebrug. Emne: "Hvem bestemmer på Kruse?". Træning i at lave problemformuleringer og anvende teori/begreber.

Centrale begreber og emner:

Medialisering (definition og kendetegn: forenkling, konkretisering, intensivering, polarisering og personificering)

Nyhedskriterier: væsentlighed, identifikation, sensation, aktualitet, konflikt (VISAK)

Medierne som den fjerde statsmagt / mediernes rolle i et demokrati

Magtens 3-deling: Lovgivende, udøvende og dømmende magt

Spin: offensivt og defensivt, proaktivt og reaktivt spin

Priming og framing

Kendetegn ved sociale medier

Kendetegn ved klassiske massemedier (gatekeepere og redaktionelt filter)

Den demokratiske samtale (Habermas – Forståelse, sandhed, rigtighed, oprigtighed)

Fordelingspolitik (og partiernes placering på den fordelingspolitiske akse)

Værdipolitik (og partiernes placering på den værdipolitiske akse)

Konservatisme, socialisme og liberalisme

De ideologiske forgreninger: Socialdemokratisme, socialliberalisme, socialkonservatisme, nationalkonservatisme/nationalisme.

Medianvælgerteorien (Anthony Downs: Stemmemaksimering og nyttemaksimering hos vælgere og politikere)

Strøms teori om partiadfærd (regeringssøgende/magtsøgende/officeseeking, vælgersøgende/voteseeking, politiksøgende/ideologi/policyseeking.

Diskussion: Styrker eller truer sociale medier demokratiet?

Direkte demokrati (fordele og ulemper)
Indirekte/repræsentativt demokrati (fordele og ulemper)

Teori: Konkurrencedemokrati – Alf Ross

Teori: Deltagelsesdemokrati – Hal Koch

Meritokrati (vægtet demokrati)

Deliberative demokrati (Habermas – kommunikativ handlen og rationalitet)

Det bedre arguments tvangfrie tvang (Habermas)

Dahls demokratidefinition (8 kriterier)

Magtbegreber: Direkte magt vs. indirekte magt (bevidsthedskontrollerende/magt som manipulation, diskursiv / magt som italesættelse, institutionel magt/magt gennem socialisering).

Fake news forstået i grader som misinformation, desinformation og malinformation

Manipulationsteknikker: Imitation, Følelser, Polarisering, Konspiration, Miskreditering, Trolling

Kvalitativ metode

Kvantitativ metode

Forskningskriterierne: Validitet, reliabilitet og generalisering

Diskussion af bias ved spørgeskemaundersøgelser, bl.a. social desirebility, intervieweffekter m.m.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf-opgave 1 - Demokrati og Medier 20-12-2022
Demokratiprojekt: Hvem bestemmer på Kruse? 08-02-2023
Samf-opgave 2 - Folkeafstemning om Store Bededag? 26-02-2023
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark

Pensum (kernestof)

Bog 1) Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudgave. København: Columbus, 2022.

8. Økonomiske ressourcer, forbrug og behov
8.1: Behov, prioriteringer og privatøkonomi
8.2 Hvordan fungerer markedet?
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb
Husholdninger, virksomheder og den offentlige sektor
Skatter, afgifter og tilskud
Den finansielle sektor og udlandet
8.4: Hvad er god økonomi?
Tre første økonomiske mål
Tre sidste økonomiske mål
8.5: Udsving i økonomien
8.6 Økonomisk politik
Finanspolitik
Pengepolitik
Strukturpolitik

3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund
Adskillelse af tid og rum
Udlejring af sociale relationer
Den øgede refleksivitet

Kap. 7 "Bottom-up: Civilsamfundets påvirkning af det grønne politiske landskab" fra bogen: ”Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene” af Liv Andersson og Liv La Cour, Systime, 2021.

Supplerende materiale:
- Podcast: Genstart fra 16. dec. 2022 – ”Skatter op, skatter ned”
- World happiness report 2022 – resultater fra: https://worldhappiness.report/ed/2022/happiness-benevolence-and-trust-during-covid-19-and-beyond/#ranking-of-happiness-2019-2021
- Dokumentar fra CNBC (26min.): ”Why Denmark and Finland is happier than the U.S”. (den er på engelsk, så slå evt. engelske undertekster til ved at trykke på den femte firkant fra højre i nederste hjørne), link: https://www.youtube.com/watch?v=6Pm0Mn0-jYU
- Faktaark Skattereform 20.12.22
- Overblik over dansk økonomi fra: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi#/


Centrale begreber og emner:

Maslows behovspyramide - vækstbehov og mangelbehov

Måling af lykke (World Happiness Report) – Hvad gør folk lykkelige?

Hvorfor er danskere og finnere lykkeligere end folk i fx USA? Dokumentar.

Det økonomiske kredsløb, kredsløbets aktører og deres indtægter og udgifter – Hvordan skabes vækst i kredsløbet?

Prisdannelse, udbud/efterspørgsel, markedsmekanismen

Det progressive skattesystem og forskellige typer af skat og afgifter inkl. typer fra SVM-skattereform dec. 2022: arbejdsmarkedsbidrag, kommuneskat, kirkeskat, bundskat, mellemskat, topskat, toptopskat.

Røde og blå partiers syn på skat (repetition ideologier)

De økonomiske mål: BNP, arbejdsløshed, inflation, betalingsbalancen, statens budget og bæredygtig udvikling

Målkonflikter:
• BNP+arbejdsløshed >< inflation
• BNP+arbejdsløshed >< betalingsbalancen
• BNP+arbejdsløshed >< bæredygtig udvikling

Højkonjunktur og lavkonjunktur og økonomisk politik, man kan føre for at modvirke konjunktur-udsving – ekspansiv og kontraktiv finanspolitik og pengepolitik. Strukturpolitik: Uddannelsespolitik.

Marshalls medborgerskabsbegreb ift. klimakrisen, samarbejde mellem stat, marked og civilsamfund (velfærdstrekanten). Hvilke pligter og rettigheder kan man knytte til et bæredygtigt medborgerskab?

Hvordan er Danmarks klimaaftryk? Hvordan kan klimaaftryk måles? CO2 udslip samlet set/kummulativt CO2-udslip (evt. over mange år), CO2/indbygger eksl. og inkl. afledt udslip ved køb af varer fra udlandet,
Country Overshoot Day.

Giddens: individualisering, øget refleksivitet, aftradtitionalisering, globalisering, adskillelse af tid og rum, tillid til eksperter/ekspertsystemer, ontologisk sikkerhed og eksistentiel angst. Overvejende positiv over for individets frie valg.

Foredrag ved Camilla Skovgaard, forfatter til bogen 'Ro på', oplæg om det gode ungdomsliv uden stress – løsning: Ro på, ikke stresse over studievalg, det skal nok gå, tag pauser, rejs væk og oplev, lære frem for at præstere. Yoga, mindfulness, trække vejret ned i maven. Kritik: Udtaler sig fra et meget privilegeret synspunkt, ikke alle har mulighed for at bo hos forældre og tage sabbatår og rejse. Ulighed i adgang til uddannelse og modstå presset fra konkurrencestaten. Kritik 2: Escapisme – skal man flygte fra problemer for at få det bedre? Hvordan bliver man i systemet og har det godt?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
De økonomiske mål 24-03-2023
Samf-opgave 3 - Samfundsfaglige problemstillinger 06-06-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klimasociologi

Hvordan kan vi forstå individers klimaadfærd?

Formålet er at opnå en dybdegående forståelse af menneskets klimaadfærd. Det er ambitionen at eleverne opnår en forståelse for hvorfor nogle individer har klimavenlige holdninger, andre ikke, og hvorfor nogle individer er villig til og i stand til at omsætte deres holdninger til klimavenlige handlinger. Dette vil foregå igennem en bred vifte af teoretiske perspektiver på klimaadfærd, samt analyser af koblinger mellem forbrug og identitet i en tid med klimaforandringer.

• Klimaet forandrer sig, også under Corona, og hvordan reagerer vi på klimaforandringer?
• Hvorfor ændrer vi (ikke) klimaadfærd - er det fordi vi er fornuftige/rationelle?
• Hvorfor ændrer vi (ikke) klimaadfærd - er det mine forældres skyld?
• Hvorfor ændrer vi (ikke) klimaadfærd - er det mine venners skyld?
• Hvorfor ændrer vi (ikke) klimaadfærd - er det samfundets skyld?
• Hvilken rolle spiller forbrug og livsstil i en tid med klimaforandringer?
• Jeg forbruger, ergo er jeg – er vores identitet knyttet til vores forbrug?
• Black Friday og/eller bæredygtigt forbrug?
• Har vi frihed til at forbruge eller pligt til mådehold?
• Klimabevægelser - hvilken rolle spiller de i kampen mod klimaforandringer?
• Hvordan kom vi hertil - at leve i et risikosamfund?

Tværfagligt projektforløb med dansk, hvor eleverne i grupper laver plakater, som formidler klima-budskaber samt udfører en aktivistisk aktion for at påvirke Furesø-borgeres klimaadfærd på kommunens Klimafolkemøde i september 2023.

Deltagelse i Debatten i januar 2024 med temaet CO2-afgift på landbruget med efterfølgende skriftlig aflevering om politiske syn og løsninger på landbrugets CO2-udledning.

Supplerende materiale:
- DR Debatten 28.11.2019, min. 0-15:40, "Black Friday, sort samvittighed?
- "Civil ulydighed som en del af klimakampen er ikke bare etisk forsvarligt, men en moralsk forpligtelse", René Fanø, Politiken, Debat, 14.05.22

Note: Siderne i bogen "Klima og Bæredygtighed" dækker over id-numrene til siderne i i-bogen.

Kernestof udover siderne i "Klima og Bæredygtighed" er:
- Uddrag fra s. 61-77 i kapitel 3 fra bogen Protestbevægelser af Kjeld Mazanti Sørensen udgivet af Columbus, 2013 (filen "Lektie_Senmoderne protestbevægelser")
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf 1 - Afgift oksekød 20-08-2023
Genaflevering af opgave 1 05-09-2023
Samf 2 - Aktører i klimakamp 17-09-2023
Samf 5 - Sammenlign syn på CO2-afgift 10-03-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Ulighed 2 - Velfærdsstatens udfordringer

Ulighed 2 er en forsættelse af forløbet om Ulighed fra GF, hvor vi arbejder videre med temaerne om velfærdsstaten og konkurrencestaten, ulighed, social arv, fattigdom og arbejdsmarked, herunder med inddragelse af alle 3 hovedområder (sociologi, politik og økonomi), inkl. den internationale vinkel - Hvordan påvirkes den danske velfærdsstat af vores medlemsskab af EU?

SRO-samarbejde med dansk eller matematik med temaet ulighed.

Deltagelse i rollespillet Europe at Work om lovgivningsprocessen i EU med arbejdskraftens frie bevægelighed som tema.

Note: Siderne i-bøgerne nedenfor dækker over id-numre til kapitler i bøgerne.

Se begrebsliste til slut i forløb.

Supplerende materiale:
- Podcasten Genstart: "Vellønnet protest" fra 25. september 2023
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf 3 - Velfærd og ligestilling i EU 23-10-2023
Samf 4 - Skattelettelser vs velfærd? 05-12-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Ung og (u)sund i konkurrencestaten

Deltagelse i innovationsprojektet SamfundsCup 2024 under temaet Sundhed. Udarbejdelse af løsninger på udfordringer forbundet med unges sundhedsproblemer med deltagelse i skole-konkurrence og regional konkurrence.

Centrale temaer, begreber og teoretikere:

Ulighed i sundhed – polarisering ift. uddannelse, indkomst og køn

Årsager og løsninger på problemer med mental sundhed i Danmark

Analyse af ensomhed som et samfundsfagligt problem med identifikation af årsager, konsekvenser og løsninger. Staten, markedet og civilsamfundets rolle i løsningen af ensomhedskrisen (Noreena Hertz’ bog ’The Lonely Century’ beskrevet i artikel).

Svend Brinkmann og hans syn på trivselskrisen: præstationssamfund og psykologisering som problem og verdensvendthed som del af løsning.

Ove Kaj Pedersen og konkurrencestaten

Sociale medier og deres rolle i forbindelse med trivselskrisen
Goffmann: den dynamiske identitet, livet som et skuespil (frontstage, backstage, face, selvpræsentation og opretholdelse af social orden, idealisering af sociale roller (aktør-perspektiv).

Meyrowitz: Deep backstage, middle-region, forward frontstage
(overfører Goffmans teori til sociale medier)

Hartmut Rosa: Accelerationssamfund, fremmedgørelse, rulletrappesamfund, resonans og samklang med omverdenen som modreaktion for at genskaber ontologisk sikkerhed, vores samfundsmodels begrænsninger ift. økonomisk vækst, teknologi og klima. (Struktur-perspektiv).

Statens midler til at påvirke sundhed: afgifter, priselasticitet, substituerende goder.

Diskussion: Hvem har ansvaret for borgernes sundhed? Aktør-struktur-debatten.

Supplerende materiale:
- TV2’s (2023) dokumentar ”Presset ungdom”, afsnit 1 (41 min.)
- "Glem coronaen. Ensomhed er det 21. århundredes største krise", Mads Zacho Teglskov. 26. JUN. 2021. POLITIKEN. UDDRAG.
- Kampagnefilmen ”Stop med at slå dig selv oven i hovedet” fra DR3 (2017)
- ”To intellektuelle supersværvægtere kæmper om, hvad konkurrencestaten gør ved os. Men de hører ikke, hvad hinanden siger”, 6. juni 2016, zetland.dk
- ”Mistrivsel skyldes en idiotisk samfundsmodel”, Politiken, 23.10.22. Interview med Hartmut Rosa.
- Deadline med Cillemouse (Cecilie Hougaard) om hendes bog Instagrim d.1. Feb. 2024.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SamfCup Projektbeskrivelse 23-01-2024
Arbejd-selv-modul 23-02-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Krig og fred i verden - teorier i IP

Forløbet gennemgår de 3 IP-skoler samt sikkerhedspolitik og kobler til Ukraine-krigen og krigen i Gaza mellem Israel og Hamas.

Vigtige begreber og teorier:

Det nationale og det internationale samfund – det internationale anarki

Magtbegreber: Blød, hård, klog, institutionel og diskursiv magt

Klassisk realisme

Neorealisme:
- Defensiv (Stephen Walt og Kenneth Waltz) og offensiv (John Mearsheimer)
- Unipolaritet, bipolaritet og multipolaritet
- Magtbalance og bandwagonning (def)
- Maksimering af magt og reginalt hegemoni (off)
- Cyklisk historiesyn, SOS-system – stater vigtigste aktører, overlevelse og selvhjælp i fokus. Fokus på relative gevinster ved samarbejde.

Liberalisme
- Stigende interdependens, udbredelse af demokrati og internationale institutioner medfører stabilitet og fred.
- Keohane og Nye: Kompleks interdependens og den kommercielle fredstese
- Den demokratisk fredstese
- Fukuyama: End of History
- Absolutte gevinster ved samarbejde fremmer fred
- Den liberalistiske sikkerhedsstige

Konstruktivisme
- Alexander Wendt, Finnemore og Sikkink (norm-cyklus), Ole Wæver  (Sikkerhedsliggørelse, Københavnerskolen og italesættelse af sikkerhedstrusler).
- Atomvåben og spredning som case.
Sikkerhedspolitik og trusler mod staten: Aktør- og struktur-trusler indenfor militær, politik, økonomi, samfund, politik, miljø (og sundhed). Bred og smal sikkerhed.
Diskursanalyse af koranafbrændingsloven med brug af teorien om sikkerhedsliggørelse.

Supplerende materiale:

- Podcast: Udsyn - Diplomatens dystre forudsigelser. 11.01.24, dr.dk
- Stephen M. Walt: ”Ukraine-krigen ændrer ikke alt”
24.04.22, kristeligt-dagblad.dk. Oprindeligt udgivet i Foreign Policy. Uddrag.
- Deadline med Ole Væver, ”Vil 2024 ændre verdensordenen?”, 4. jan. 2024 (00 – 13.20)
- Justitsminister Peter Hummelgaards skriftlige fremstilling af lovforslag: https://www.ft.dk/samling/20222/lovforslag/L133/som_fremsat.htm
- Udenrigsministeriets pressemeddelelse ”Udtalelse fra den danske regering” fra 30.07.23: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13707182/udtalelse-fra-den-danske-regering?publisherId=2012662
- Klip med Mette Frederiksen i Go’ Aften Live 3. august 2023: https://nyheder.tv2.dk/live/politik/2023-08-03-mette-frederiksen-taler-om-koranafbraendinger
- ”Dommerfuldmægtig om koranlov: »Regeringen presser ytringsfriheden helt tilbage til folks egne stuer«”, 25. august 2023, Berlingske,
- ”388 danske kunstnere, forfattere og samfundsdebattører i fælles protest mod koranloven: »Et øksehug i ytringsfriheden«”, Onsdag d. 20. september 2023, Berlingske.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlighed i samfundsfag

Vi gennemgår den skriftlige årsprøve i samfundsfag fra 2g ved at gennemgå og skrive alle opgavetyperne i modulerne. Forløbet afsluttes med skriftlig aflevering af en eksamenslignende opgave.
Der indgår skriftlige prøver, peer-to-peer-feedback, stilladseret skrivning m.m.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf 1 - Årsprøven 15-09-2024
3s SA skr. prøve 05-02-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Et bæredygtigt arbejdsmarked

Optakt til bæredygtighedsdage på Kruse og SamfCup-projekt om udfordringer og løsninger ift. at skabe et bæredygtigt arbejdsmarked socialt, økonomisk og miljømæssigt.

Innovationsprojektarbejde i grupper.

Temaer vi har arbejdet med:

Målkonflikter:
Vækst - klima/miljø
Vækst - social lighed
Vækst - Lykke / sundhed / trivsel / eller konkurrence - trivsel
Vækst - Ligestilling mellem kønnene
Vækst - Work-life balance, et fleksibelt arbejdsmarked (flexicurity men også hjemmearbejdsdage, 4-dages arbejdsuge osv.)

Teknologi udfordrer menneskets rolle på arbejdsmarkedet
Pseudoarbejde og mange dokumenteringskrav – det bureaukratiske arbejdsmarked
Den danske velfærdsstats udfordringer hænger også i høj grad sammen med det danske arbejdsmarkeds udfordringer.
Den danske model og flexicurity

Max Weber og arbejdets etik
Durkheim: fra mekanisk til organisk solidaritet, specialisering skaber individualisering.
Debatten om May My Humaidan og Æræmanifestet  --> Klip: https://www.tv2fyn.dk/aeroe/hun-inspirerer-til-at-arbejde-mindre-maj-mys-manifest-giver-socialdemokraterne-roede-knopper

Senmoderne sociologers syn på arbejdet:
Richard Sennet: Det fleksible menneske, omstillingsparathed.
Arlie Hochshield: Tidsfælden, tidsparadokset og the mental load.
Rosa: Accelerationssamfundet, rulletrappesamfundet, resonans.
Bourdieu: Flexploitation
Rasmus Willing: Flexisme
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Valg i USA - Et demokrati i ruiner?

Politik:
Valgsystemet i USA og i Danmark – forholdstalsvalg vs. flertalsvalg i enkeltmandskredse (winner takes it all), svingstater og sikre stater.
Parlamentarisme og præsidentialisme
Udemokratiske elementer i det amerikanske demokrati herunder vælgerregistrering, gerrymandering
Magtens 3-deling i Danmark og USA
Værdier og mærkesager hos demokrater og republikanere
Polarisering i USA, negativ kampagneføring og negativ partiidentifikation

Vælger- og partiadfærdsteori: (Hvem stemmer demokratisk? Hvem stemmer republikansk?)
Downs model: Egennyttemaksimering (politikere: stemmer, vælgere: velstand), medianvælgeren.
Vælgeradfærd gennem individualisering, rationelt valg.
Michiganmodellen - vælgeradfærd gennem socialisering.
Repetition Kaare Strøms teori: Vote seeking – office seeking – policy seeking
Pocket voting, issue voting, retrospektiv stemmeadfærd (Fiorina), "get out the vote" - mobilisering af basen/kernevælgeren.

Populisme:
Jan Verner Müllers 3 centrale kendetegn for populister
Eatwell og Godwinns fire følelser, som populisten taler til

Integration:
Salad bowl og melting pot, pluralistisk integration, assimilation, segregation.
Social, økonomisk, kulturel og juridisk integration
Migrationens push- og pull-faktorer (Hvorfor flygter mennesker?), også med udgangspunkt i den danske asylansøgningsproces
Integration – assimilation som en værdipolitisk skillelinje!
Geert Hofstedes løgmodel (kulturanalyse) lavet for USA og DK
Geert Hofstedes 6D-model med sammenligning af Danmark, USA og et selvvalgt 3. lands kultur
McElroys værdiforestillinger i USA (frontier- og immigrantforestillinger)

International økonomi og handelsteorier:
Argumenter for og imod protektionisme, herunder told som handelshindring
Adam Smith og klassisk økonomisk liberalisme (arbejdsdeling, specialisering, den usynlige hånd, frihandel som plussumsspil, absolutte fordele ved frihandel).
David Ricardo og komparative fordele
Heckscher-Ohlins faktorudrustningsteori
Linders efterspørgselsteori: Samhandel vokser med størrelse og kulturel nærhed, men falder med geografisk afstand
Krugman og New Trade Theory: Stordriftsfordele, forklarer at ens lande handler med ens produkter
Forskellige typer af konkurrenceevne: pris, strukturel, institutionel og social kapital
Globaliseringens bagside: Rodriks trilemma og Milanovics elefantkurve

Supplerende materiale:
Min bror, mit hjem, dokumentar AskWhy? Docs.
Debatter fra valgkampen 2024: Highlights from the Trump-Harris presidential debate og Highlights from the Vance-Walz vice presidential debate
Meningsmålinger: 270towin.com
Kampagnevideoer
Artikel: Maria Møller Oien. ”Han har nøglen til at forudsige det amerikanske valg – kan han forudse det kommende?”. 22. aug. 2024. Nyheder.tv2.dk. Uddrag.
Artikel: Holly Honderich: Democrats had bet on women showing up in force. They didn’t. November 8, 2024, BBC News, Washington.
Artikel: Ulrik Harald Bie »It's the economy, stupid.« Men ikke som du tror. Lørdag d. 26. oktober 2024, Berlingske Tidende.
Kontante Trusler – 14. nov. 2024, Genstart (podcast)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf 2 - Valg i USA 24-11-2024
Samf 3 - International Økonomi 22-01-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dansk udenrigspolitik i en globaliseret verden

Danmark i en globaliseret verden - Hvordan agerer Danmark internationalt, og hvordan påvirkes vi?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer