Marie Kruses Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Marie Kruses Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Marie Kruses Skole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
2022 DA/i (
1i DA
,
2i DA
,
3i DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Fra elev til studerende
Titel 2
Epik
Titel 3
Metode
Titel 4
Sprog og kommunikation
Titel 5
Optakt DHO
Titel 6
Opsamling DHO
Titel 7
Romantikken
Titel 8
Reflekterende artikel
Titel 9
Det moderne gennembrud
Titel 10
Argumentation og debatterende artikel
Titel 11
Dokumentar
Titel 12
Opsamling skr. årsprøve
Titel 13
Dokumentar fortsat
Titel 14
Det folkelige gennembrud
Titel 15
Modernisme
Titel 16
Medier: aviser
Titel 17
Litteraturen i den senmoderne samfund
Titel 18
Folkeviser
Titel 19
Forløb#6
Titel 20
Forløb#8
Titel 21
Forløb#21
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Fra elev til studerende
Fra elev til studerende
Relationsarbejde
Digital Dannelse
Indhold
Kernestof:
Lektier: I timen skal du interviewe en klassekammerat - og du skal derfor medbringe 10 spørgsmål, som du vil stille for at lære et andet menneske bedre at kende. Du må gerne tænke kreativt, så det ikke bare bliver: Hvad hedder du, hvor gammel er du,
Faste pladser 1x.docx
Lektie: Lav (gerne ved at stjæle elementer fra del og stjæl- runden mandag) 3 spg. mere, så du nu har 13 spg og finpuds dit interview, så du er helt klar til at interviewe i dette modul. Overvej om der skal billede på din artikel eller ej.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Epik
Introduceres til et tekstanalytisk begrebsapparat i episke genrer.
Roman og novellegenren
Analyserende artikel
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld
Karen Blixen: Ringen. Skæbne-Anekdoter.
Anders Bodelsen: Drivhuset
Rebecca Natasha Albinus og Sarah Nehammer: skriv dig frem - også til eksamen: De 7 snubletråde.
Digital dannelse i form af digitalt fællesskab
Remediering
Indhold
Kernestof:
Ringen.pdf
Nedenstående spg skal først bruges i modulet
Læsemodul
Vi læser videre i DKU.
Lektie: Læs til s. 119
Moderbinding og Ødipus.docx
Lektie: Læs til s. 143
Læs s. frem til s. 173 i DKU.
Lektie: Læs til s. 233 i DKU
Lektie:
Afsnit
Sidste modul med Den kroniske uskyld
Læs den vedhæftede tekst og besvar arb.spg
Drivhuset OCR.pdf
Læs s. 46 og 47 i De 7 snubletråde.pdf
Snyd1.doc
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Portrætinterview
18-11-2022
Remediering Den kroniske uskyld
24-01-2023
Analyserende artikel
08-02-2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Metode
Indhold
Kernestof:
Lektie: For ikke at spilde tiden påbegynder vi metodeforløb, så I skal læse og forstå digtet og besvar arb.spg - også selvom det ikke lige er epik (bare så I ikke tror, jeg har vedhæftet det forkerte)
Afsnit
Se i det vedhæftede, hvilke afsnit I skal læse i det vedhæftede link. Ingen fremlæggelser overhovedet!!!! I skal lige have forudsætninger for at vide noget om metoder først!!!
Metode.docx
Fremlæggelser af metode - Uhhhhh, hvem bliver det mon????
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sprog og kommunikation
Scheuer: Kort og godt - Sprogsociologisk samtaleanalyse, s. 8 – 16, 34 – 39 & 44
J. Scheuer: Sproghandlinger – Facework: 53-54 & 57 Mundtligt og skriftligt sprog: Det sproglige i dansk, s. 25 – 30
Det sproglige i dansk, tekster og arbejdsspørgsmål: Andreas og Sebastian snakker om musik, s. 17 – 18 & Uddrag af Bekendtgørelse af Lov om hunde s. 19 – 20.
Transaktionsanalyse
Evig forargelse over unges sprog. Trine V. Larsen, Børn & Unge, 2005, nr. 4
Har de talt ”perker-dansk” i dag, unge mand? Jørgensen, Berlingske, 17.okt 2012
Unge bander især om sex og afføring. A. Ringgaard,
Videnskab.dk
, dec. 2012.
http://videnskab.dk/kultur-samfund/unge-bander-isaer-om-sex-og-afforing
Lærerproducerede noter om sprog og identitet samt samarbejds– og høfligheds-princippet.
Toulmins udvidede model: Borup, Ud med sproget, 2011
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier i dag :)
Lektier: I skal læse s. 12 og 13 om mundtligt sprog i jeres mini-kompendium og lave de resterende øvelser på s. 8, hvis I ikke nåede det i modulet (altså transaktioner og tilstande)
Lektie: Læs s. 17 og find flere eks på det mundtlige sprog i samtalen på s. 16. I skal tillige finde eks. på, at samtale er analytisk sprog ved at bruge s. 21. Har man udfordringer med fagtermerne, SKAL man gøre brug af leksikon på s. 19.
Lektie: Analyser drengenes samtale s. 14 med fokus på mdt. sprog. Dvs. I skal finde alle de elementer, der står på listen s. 15 (måske er der et par stykker, som ikke indgår), og I skal kunne give eks. på analytisk sprog - og I skal naturligvis kunne
I slipper for lektie! Hvis der er spg til jeres stile, skal I tage dem med. Vi arbejder videre med sprog og kommunikation
Scannet NY OCR.pdf
Lektie: Læs s. 29 -34 om sprog i Ex on the Beach og besvar de to arb.spg.
Redegørelse.docx
Ingen lektier, men vi gør vores kommunikationsforløb færdig. dvs. I skal have jeres fysiske kompendium og jeres kladdehæfte med :)
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Optakt DHO
Nationalromantiske tekster
A. Oehlenschläger: Der er et yndigt land
Grundtvig: Danmarks trøst
Fibiger et. al: Litteraturens veje om nationalromantikken
Selvvalgte guldaldermalerier i en komparativ analyse med H.A. Brendekildes maleri "Udslidt" fra 1889.
Lærerproduceret PP, hvor periodens kendetegn klargøres og hvor perioden sættes i perspektiv ift. den foranliggende oplysningstid og det efterfølgende moderne gennembrud.
Formidlende artikel
På jagt efter havets største guldskat. Illustreret videnskab Historie nr. 8 2006
Perspektiver i dansk - den populærvidenskabelige artikel
Det retoriske pentagram (metode)
Toulmins model (metode)
Hvilke teknikker?
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs s. 1 - 4. Det er næsten ren repetition fra grundforløb, men uhyre vigtigt for DHO´en :)
Lav en komparativ analyse af nedenstående maleri og selvvalgt nationalromantisk maleri.docx
Vi arbejder med sproglige og retoriske virkemidler
Skal først bruges i modulet:
Lektie: Ingen lektier :)
I skriver bare til mig på Teams, hvis I har spørgsmål - og så ringer jeg jer op på Teams :)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Optakt DHO
18-04-2023
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Opsamling DHO
Indhold
Kernestof:
Vi starter med opsamling på jeres opgave om unges kommunikation - altså sidste stil.
Lektie:
Lektie: Til S. Weiles artikel:
Lektie: Læs det største af de største romantiske digte - det digt, som startede romantikken i Danmark - det er f... dannelse: Guldhornene. Måske kan I huske noget om, hvilke romantiske træk digtet rummer, men ellers repeterer vi det igen. Men I skal
Lektie: Læs afsnittene: Romantikkens filosofi og Universalromantikken i det vedhæftede. Det hele er kendt stof, men har I ikke helt styr på det, så er det altså sidste chance. I skal tillige lave fem arb.spørgsmål til det læste (medbringes udprintet
Arb.spg Guldhornene 2023.docx Skal først bruges i modulet
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romantikken
DHO og romantikken
Romantikken og skriftlighedsforløb (optakt til DHO)
A. Oehlenschläger: Guldhornene
Staffeldt: Indvielsen & Platonisme
Heiberg: Uddrag af Aprilsnarrene
HC. Andersen: Danmark mit fædreland & Skyggen
S. S. Blicher: Ud gaar du nu paa Livets Vej
E. Aarestrup: Nord-expeditionen & Paa Sneen
HC. Andersens: Danmark mit fædreland
Isam B fremfører Danmark mit fædreland
Litteraturens veje s. 137 – 140, 142 – 145, 152 – 153, 162 - 165 & 175 – 177
Nyplatonisme:
https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc
Lærerbaseret PP:
https://livemks-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/chri7136_office365_mks_dk/EnZ6PJzUDtZHh1M1L7SPRGcBI190-CoD-c7UBzyWSLKYHA?e=tAqIDR
PP-baseret læreroplæg om metoder baseret på:
Gads Litteratur leksikon
AT-håndbogen. Red. Dideriksen, M. Systime 2013
Indhold
Kernestof:
Grøn transport.pptx
Lektie: I skal lave en tegneserie i 4 billeder om digtet Indvielsen :)
Nedenstående skal først bruges i modulet
Lav en analyse og fortolkning af Indvielsen
SPØRGSMÅL prøveeksamen.docx
Lektie: Læs digtet Paa Sneen: (https://kalliope.org/da/text/aarestrup1838b14) + besvar arb.spg. Læs tillige teori (s. 6 om romantisme i det vedhæftede teori)
Lektie: Læs Skyggen og besvar arb.spg
Aktantmodellen_udfyldningsark.docx
Lektie: Læs s. 5 og 7 i det vedhæftede
Lektie: Vi skubber prøven til i morgen - og så samler vi op i dag. I skal derfor hver lave 10 spørgsmål til romantikken, så vi hjælper hinanden med at repetere.
Lektie: Prøve. I skal analysere to tekster fra romantikken. Ingen hjælpemidler. Vi mødes i kantinen. Medbring noget at skrive med.
Lektie 1: Udfyld de resterende huller i jeres oversigtsark om romantikkens perioder - husk også at finde billeder. Det skal lægges ind under dokumenter i modulet, så få det gjort. Lektie 2: Udfyld det vedhæftede evalueringsskema (I
Evaluering.docx
Peter Pan.docx Skal først bruges i modulet
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Reflekterende artikel
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier, hvis I har en fornuftig tekst om at fare vild :)
Real- og billedplan nk.docx
Lektie: Læs opgaveformulering samt de tilhørende tekster. I skal desuden læse en stil og helt overordnet overveje stilens niveau - altså en karakter:
veformulering.docx
Skal først bruges i modulet: MIN Skriv en reflekterende artikel NY.docx
Faste pladser: I må meget gerne sidde på dem, når timen starter :)
Samme lektie som til sidste danskmodul. Hvis I ikke kan huske det, skal I læse det igen - det er ret vigtigt.
Skal først bruges i modulet: Gennemgang af reflekterende artikel.docx
Lektier: Gå ind på opgaver - og læs opgaveformulering samt tilhørende tekster. I skal have gjort jer overvejelser om, hvilke citater I synes kunne være relevante at inddrage i jeres reflekterende artikel.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det moderne gennembrud
H. Pontoppidan: Naadsensbrød
H. Pontoppidan: Lykke-Per (Film)
A. Skram: Af Constance Ring (s. 90 – 92 & 102 – 110) & Karens Jul (NORSK)
H. Bang: Den sidste balkjole & Foran Alteret
I.P. Jacobsen: To verdener
Litteraturhistorien på langs og tværs (ibog) kap. 6 med særlig fokus på naturalisme og impressionisme som skrivestil og fortælleteknik.
Lærerproduceret dokument om faldne kvinder baseret på:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/n%C3%A5r-tjenestepiger-slog-nyf%C3%B8dte-ihjel
&
https://jyllands-posten.dk/opinion/kronik/ECE10756955/fra-gravide-froekner-i-ulykke-til-powerfulde-solomoedre/
Lærerproducerede PP om Herman Bang på baggrund af Litteraturens Veje,
https://forfatterweb.dk/oversigt/bang-herman
http://www.litteratursiden.dk/artikler/herman-bang-som-paparazziforfatter-om-haabloese-slaegter
http://michaellarsen.blogspot.dk/2008/06/brandes-fortiede-overfald-p-herman-bang.html
Indhold
Kernestof:
Lektier: Læs "Naadsensbrød" og giv en karakteristik af Stine og af "Kassen" (fattiggården). Mht. fattiggården skal karakteristikken både omfatte udseende, beboere og ansatte.
Skal først bruges i modulet
Lektie: til i dag skal I kun læse teori. Dvs. der er en del fagtermer, I skal have styr på. Læs- s. 4-5 og 14-15 i det vedhæftede og I skal lave en begrebsafklaring eller "bare" en vigtig pointe af minimum 7 ting. Dvs. I skriver begrebet op og dernæs
Lektie: Læs det vedhæftede og medbring de 7 spg/begreber, I havde lavet til sidste modul enten printet eller skrevet i hånden.
Karens Jul OCR.pdf
Lektie: Læs det vedhæftede fra romanen Constance Ring (fra s. 1 - 5) samt teorien om sædelighedsfejden og besvar arbejdsspørgsmål
Lektie: Gør dramatiseringen af Constances samtale med præsten klar :) I får 25 min til at gøre det færdigt! Og lav det ordentligt - ikke fedt, hvis I sidder og småfniser og ikke tør. Gå all in - det er sundt at gøre noget grænseoverskridende!
Udfyldningsark.xlsx
Lektie: Læs nedenstående novelle og besvar arbejdsspg
Impressionisme NY.docx
Vi ser filmen Lykke-Per hjemme :)
Lektier: I skal til timen have set 2 timer af filmen.
Lektie: Læs fra den impressionistiske fortæller s.2. Find derefter novellen fra sidst (To verdener) frem og find minimum 5 impressionistiske elementer i novellen (det må gerne være samme elementer 5 forskellige steder i novellen). Og I skal være mege
Læs det vedhæftede og besvar arb.spg
Lektie: Læs den vedhæftede novelle og besvar arb.spg. VI blev ikke færdige med Foran Alteret, så den skal l ikke have glemt.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Argumentation og debatterende artikel
Argumentation og debatterende artikel
Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer i forbindelse med argumentation for et synspunkt med formidlingsbevidsthed.
H. Borup: Ud med sproget, s. 21- 23, 49 - 53, 57-58 og 61 - 68
Retorik og argumentation:
https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA
Lærerfremstillede kopier om argumenttyper og argumentmarkører
AFRs afsluttende bemærkning fra Kock, 2008
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 2022
Respekt, dér, Leder i Pol, 2004
Dansk A STX Råd og vink til undervisningen i vejledende sæt 1 2018
Kernestof:
• Argumentation og retorik
• Argumentation og retorik 2x
• Argumenttyper.docx
• Bestem argumenttyper.docx
• Argumentation og retorik 3x
• Argumenteende tekst.docx
• Retorik og argumentation.pdf
• Argumentation og retorik 4x
• Argumentation og retorik 5x
• Analytisk og syntetisk sprog.docx
• Statsministerens nytårstale 2022.pdf
• Statsministerens nytårstale.docx
• Kvinder ind i billedet prøveeksamen.pdf
• Argumentation og retorik - den debatterende artikel
• Vi har sønderrevet det danske sprog.pdf
Indhold
Kernestof:
Vi færdiggør Den sidste Balkjole - lektien er at arbejde videre med de relevante analyse/fortolkningselementer, I fandt frem til i klassen.
Lektie: Se klippet https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA fra 1.29 - slut! Lav 7 arb.spg til klippet. Medbring spørgsmålene printet eller skrevet på papir til modulet.
Markører.docx
Respekt, der.pdf
Lektie: Læs om appelformerne logos og patos s.11-13 i det vedhæftede. Når I kommer til etos, skifter I til det andet dokument og læser om etos der.
Afsnit
Retorik og argumentation 1. og 2i.pdf
Argumenttyper NY.docx (læs om ordvalgsargumentation og unoder)
Lektie: Redegør for hvilke appelformer, der dominerer i artiklen.
Debatterende artikel opskrift NY.docx
Lektie: Lav en kommenteret disposition til stilen
Lektie: Læs det vedhæftede og retoriske virkemidler i "Respekt, der" (leder som vi har arbejdet med de sidste mange gange)
Lektie: Lav en stilistiske analyse af uddraget, I arbejdede med sidste modul. Er det analytisk eller syntetisk sprog. Uddyb vha. det vedhæftede. Det er naturligvis helt essentielt, at man har styr på, hvad der er hhv. hoved- og ledsætninger, så har
Lektie:
Skal først bruges i modulet
AFRs afslutning på partilederdebat 2005.docx
Lektie: VI arbejder videre med P. Kjærsgaard tale - I skal besvare følgende arbspg:
Lektie: Valgfri - vi har prøve
Lektie: Genlæs teksten, vi havde prøve i.
Lektie: Fordi jeg har været syg er det nu så længe siden at vi havde prøve at I skal arbejde med teksten igen. Så genlæs lederen, vi havde prøve i og besvar følgende arb.spg:
Prøve hvilket abstraktionsniveau.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Dokumentar
Analyse af dokumentarens mange udtryksformer og muligheder
Film: FLUGT VÆRK 4
Filmiske virkemidler. Perspektiver i dansk, s. 250 - 259
Krydsfelt – Grundbog i dansk af Langdahl et al. Gyldendal, 2010. S. 297 – 301.
Interview: En fremmed banker på med et kamera. Hvad gør du? Politiken 29. april 2021
Ib Bondebjerg: Virkelighedens fortællinger, Samfundslitteratur, 2008, s. 494 – 497.
Uddrag af tv-dokumentar Operation X: Narret til porno. TV2, 2006:
http://www.youtube.com/watch?v=kmOspuXrFp0.
Jakob Albrecht: Hvad blev der af Rudy? Journalisten, 2010.
http://journalisten.dk/hvad-blev-der-af-rudy
Mediekritik: Den fordømmende magt, Journalisten, 2010.
Public service:
https://faktalink.dk/public-service
, uddrag af kontrakt fra DR
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:oOx0JmWrqtUJ:https://www.dr.dk/om-dr/detnyedr/public-service-kontrakten+&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk
& uddrag af kontrakt fra TV2 på
https://omtv2.tv2.dk/tv-2s-medier/public-service-paa-tv-2/
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs den udleverede kopi fra sidste modul (jeg vedhæfter også). Hvad synes I om den personlige stemme i de 3 første eksempler og hvad tænker I om positioneringen i passage 4 og 5 ?
Lektie: Læs s. 1-3. I skal kunne redegøre og genkende de fire forskellige dokumentartyper. Noter de vigtigste kendetegn
Lektie: Lektien kom ind for sent, så I behøver ikke læse den. Men vil man gerne være på forkant, så man har nemmere ved at forstå det, vi gennemgår i modulet, så læs s. 7 - 14 i det vedhæftede.
Filmiske virkemidler 2i.pptx
Lektie: Gør klar til oplæg om Kandis for livet
Kandis for livet - Aflevering.docx
Lektie: I modulet arbejdede vi med at bedømme stilens afsnit med virkemidler. Hjemme skal I arbejde videre med opg.formuleringens pkt 2 (vurdere fremstillingens troværdighed). Hvordan klares det? Og I skal ikke bare sige godt eller skidt, men finde e
Lektie: Vi skal skrive den del af en stil, som omhandler filmiske virkemidler, så genlæs måske lige den stil, vi arbejdede med i sidste modul eller kopier om filmiske virkemidler. I må gerne bruge pc, men I skal naturligvis have styr på filmiske virk
http://dansk-proevesaet-2.mks.dk/#
Kim Larsen og Gasolin skriv videre.docx
Medbring mappe med stile, kommentarer opskrifter osv.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Opsamling skr. årsprøve
Skriftlighedsforløb med udgangspunkt i opsamling og omskrivning af årsprøver på baggrund af skriftlige individuelle kommentarer og vejledning i skrivefasen.
Indhold
Kernestof:
Lektie: Udprint og genlæs jeres årsprøve. Læs/se tekstforlægget + opgaveformuleringen igen (nedenstående link). Besvarer I opgaveformuleringen?
Lektie:
http://dansk-a-110820.mks.dk
ny-stx202-DAN/A-11082020
Lektie: I skal arbejde minimum 20 min koncentreret (dvs. uden at I bliver forstyrret) med at skrive jeres stil.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Dokumentar fortsat
Indhold
Kernestof:
Lektie: Se klippet: https://www.youtube.com/watch?v=H_IQn0nZbrg (og ja, jeg beklager indholdet, men der er altså en god grund til, at det netop skal være dette lidt grænseoverskridende klip).
Arbejdsspørgsmål.docx Skal først bruges i modulet
Lektie: Forbered jer, så I er klar til at holde oplæg i gruppen, hvis I ikke blev færdige i modulet.
Skal først bruges i modulet:
Lektie 1: Læs opgaveformuleringen grundigt, og så skal I hver især møde op med to ideer til, hvordan I kan gribe læringsvideoen an - ingen ideer er for tossede, vi er jo i brainstormsfasen :)
Lektie: I skal arbejde minimum 20 min koncentreret (dvs. uden at I bliver forstyrret) med at skrive jeres stil.
Vi ser Flugt hjemme og besvarer spg i klassen på onsdag. Kan man ikke besvare 3/4 af spørgsmålene får man fravær for modulet. Dvs. I behøver ikke at møde op på skolen i dette modul. Nyd filmen - den er god :)
Arb.spg til timen:
Lektie: Vi nåede ikke at blive færdige, så vi trækker lod om resten af gruppearbejdet (Genre og tema). Dvs. lektien er at forberede jer, så I kan fremlægge.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Det folkelige gennembrud
M. A. Nexø: Ulven og Faarene
J. Aakjær: Høst & af Tyende-sangen.
Litt.veje: s. 244 - 246
FIlm om Nexø: "Udvalgte gravsteder på Assistens Kirkegård"
https://video.kk.dk/video/67644474/martin-andersen-nexo
Malerier: Peter Hansen: Høst (1910) og Stenhygger på Vejen (1903)
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs Ulven og Faarene.pdf (den er meget kort og meget lettilgængelig) og besvar arb.spg
2y Det folkelige gennembrud Folkelige gn. brud skema.doc
Lektie: Læs om det folkelige gennembrud i den vedhæftede og besvar skemaet, som vi påbegyndte sidste time. I skulle kunne besvare det både for DMG og DFG nu :)
2y Det folkelige gennembrud Folkelige gn. brud skema.doc
Lektie: Læs med, mens du hører: https://www.babelmatrix.org/works/da/Kristensen%2C_Tom-1893/Landet_Atlantis
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Modernisme
T. Kristensen: Landet Atlantis
R. Broby-Johansen: BLOD Værk Digtsamling
M.A. Hansen: Roden
K. Rifbjerg: Jern
Knudsen: Varehuset TOTAL
Albert Camus: Sisyfos-myten
Peter Seeberg: Hullet
Per Højholt: Udenfor
Vagn Steen: Sproganvendelse
M. Strunge: Plastiksolen, Ligeglad & Revolution
Eksistentialisme:
https://www.youtube.com/watch?v=kZjo_fQrUk4
Lærerproduceret kompendium udarbejdet på baggrund af følgende bøger og sider:
Overblik og sammenhæng, Gyldendal 2011
Litteraturens veje, Systime 2005
Litteraturhåndbogen, Gyldendal, 1992
http://vimeo.com/18998203
http://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=285
http://laerer.aasg.dk/asgpe/dansk/DANSKfaget/Emner/Modernisme/modernismens_faser.htm
http://www.denstoredanske.dk/Dansk_litteraturs_historie/Dansk_litteraturs_historie_5/Firserlyrikken/Sidegaden
http://www.da-net.dk/80erne.html
Billeder:
P. Picasso: Les femmes d'Alger (Version "O"), 1955
Max Beckmann: Natten (1918–1919)
Indhold
Kernestof:
Lektie: Samme som sidst - og det skal afleveres
Lektie: Læs - og ikke mindst forstå jeres digt :)
ODALISK – SKØNHED: Sofie E og Marie
Lektier:
De af jer som endnu ikke har afleveret stilen udprintet og sammen med den gamle + rettelser SKAL altså huske det til dette modul!
Glæder mig til at se jeres produkter
Lektie: Læs om 2. fase modernisme (s. 4 og 5) + om modernisme s. 1 (opsummering af PP fra sidst, som jeg også vedhæfter til de elever, der ikke var der). Der har været mange fraværende og mange som ikke har læst lektier. Jeg gør opmærksom på, at man
Lektie:
Lektie: Læs den udl. tekst : Hullet og besvar arb.spg
Hullet forkortet.pdf
Lektie: Læs om 3. fase modernisme (i kompendium) og sidegademodernisme (det vedhæftede)
Medbring Plasticsolen (udl. i biologi), og vi blev ikke færdige med Revolution, så genlæs lige jeres noter fra gruppearbejdet fra sidst. Var man der ikke sidst, skal digtet læses.
80´erne.pptx
Lektie: Angiv tematik for Plasticsolen og begrund.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Remediering BLOD
21-10-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Medier: aviser
Kompendium bestående af lærerproducerede sider om nyhedskriterier, layout, danske aviser og avisens genrer (på baggrund A. K. Lund & H. Olsson & H. Poulsen: Ryd forsiden, Skoda Infomedia samt følgende artikler og tekster:
H. Olsson & H. Poulsen: Ryd forsiden s. 32-41, 75 – 94
Horsbøl og Harboe: Den iscenesatte virkelighed: 12 – 19 & 56 – 62
Rie Pedersen: Fortællende journalistik s. 11 - 19
Finn Rasmussens: Massemedier – nyhedsformidling og meningsdannelse, 30 – 35 & 45 – 47.
Livsstil og forbrug. Figur fra
Pol.dk
F. Christiansen & K. Faber: Af: Englevingen. 1. kap: Labyrinten. Pol. 9/4 2006
K. Skovmand: 87 dræbt i flystyrt på ferieø. Pol. 17/9 2007
Mary afviser billedbladet. Fra
http://politiken.dk/indland/article558698.ece
Anne-Mette Gregers: Mary amok over pressen. 27/8 2008 fra
http://ekstrabeladet.dk/flash/kongelige/danskekongelige/article1048995.ece
Fake News
Fake News
https://faktalink.dk/falske-nyheder
Dokumentaren: Løgnefabrikken – de falske nyheder fra Rusland (https://www.dr.dk/tv/se/loegnefabrikken-de-falske-nyheder-fra-rusland/loegnefabrikken-de-falske-nyheder-fra-rusland-2/loegnefabrikken-de-falske-nyheder-fra-rusland#!/ )
Medier og politik
Kongekabale. Nikolej Arcel, 2004 VÆRK 6
Klip fra interview med B. Haarder (metablik på interview):
https://www.youtube.com/watch?v=kexM6pXh1Wshttp://www.youtube.com/watch?v=kexM6pXh1Ws
Klip med Y. Hassan mht. liveinterview:
https://nyheder.tv2.dk/politik/2015-06-11-se-videoen-fra-2015-yahya-hassan-hiver-studievaert-i-slipset
De kritiske spørgsmål: Leder i Pol. d. 31/5 2016
Journalistformand støtter Clement: Pind skal ikke bestemme, hvem der interviewer.
http://politiken.dk/kultur/medier/ECE3229566/journalistformand-stoetter-clement-pind-skal-kke-bestemme-hvem-der-interviewer/
Søren Pind, 30. maj 2016
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=879845565478427&id=627013744094945
J. Mollerup: Mediekommentar: Mediernes blodrus. Politiken 6/5 2021
Bo Søndergaard: Politik til salg. Pol. 5/12 2003
Per Stig Møller: Pressen som politikerens med- og modspiller. I Den fjerde statsmagt, Danske Dagblades Forenings debatserie nr. 5, 2001
Forskellige artikler fra forskellige aviser.
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs 1 - 6. Jeg er sikker på, I har haft om det i grundskolen, og jeg forventer derfor, I har helt styr på alle nyhedskriterier og nyhedstrekanten.
Lektie:
Lektie
Lektie: Læs s. 17 - 20 om mediernes rolle. Udarbejd på baggrund af siderne minimum fem ytringer, som I ville sige til eksamen, hvis I blev bedt om at forholde jer til mediernes rolle i samfundet. Og det må gerne være i punktform. De skal skrives i je
Lektie 29.pdf
Vi ser film hjemme og møder til 2. modul. Dvs. gå ind på CFU, jeg har lånt Kongekabale til jer - vi har set del 1, se nu del 2 og 3 inden I møder op. Alle skal kunne koble noget i filmen til det stof vi har arbejdet med jf. politik og medier.
Vi ser film hjemme og møder til 2. modul. Dvs. gå ind på CFU, jeg har lånt Kongekabale til jer - vi har set del 1, se nu del 2 og 3, inden I møder op. Alle skal kunne koble noget i filmen til det stof, vi har arbejdet med jf. politik og medier.
Skal først bruges i modulet
Jeg er desværre syg, så I skal arbejde selv. Følg instruktioner under dagens modul nedenunder.
Dagens modul
Lektie: Læs op på det gruppearbejde I lavede i fredags, så I kan huske det - for det kommer til at gå lidt stærkt.
Lektie: I dag skal vi arbejde med sociale medier. Læs derfor det vedhæftede og lav 5 spg til teksten.
Skal først bruges i modulet: Nedenfor er der tre teorier om Corona-virus. Se om I på selvvalgte sociale medier kan finde noget, der understøtter et eller flere af udsagnene. Alle skal komme et eller andet!!!
Lektier: 1) Læs om journalistiske fortællinger og 2) læs de første 30 linjer af "Englevingen" (sidste linje er : Af Nadias mand, Ahmed. Barnets far) og redegør med udgangspunkt i teorien koblet med teksteksempler for, hvilken type journalistisk fortæ
Lektier:
Jeg havde lovet jer et eksempel på, hvordan et eks.spg kunne se ud:
Vi påbegynder det sidste længere forløb, som er litteraturen i det senmoderne samfund. Lektien er et læse den vedhæftede novelle og bevare arb.spg.
Prøve. Husk I må have jeres mappe med kopier og noter med. Ingen brug af pc. Hvis man ikke kommer, skriver man det til mig.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Litteraturen i den senmoderne samfund
Helle Helle:
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs: Der er ikke flere sennepsmarker i Dk og besvar arb.spg
Lektie: Genlæs klummen og besvar arb.spg.
Lektie: Læs den udl. kopi (Sex) og besvar arb.spg
Lektie: Ingen lektier
Lektie: Læs det vedhæftede fra: Hvis der skulle komme et menneske forbi. Og det er lidt mange sider, men til gengæld er det simpelthen så let at læse. Besvar arb.spg.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Folkeviser
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs folkevisen og lav fem arbspg/undringsspg til visen. Dvs. I behøver ikke selv at kunne besvare spørgsmålet.
Lektie: Lav punkt 1 til og med punkt 5 i analyseskemaet for Hr. Bøsmer.
Hvem vil spille cricket/danse?
Harpens kraft.pdf Lektie: Læs den udl.folkevise: Harpens kraft. I skal kunne give et resume.
Jo bedre forberedte I kommer, jo mere får I ud af det, men det er HELT frivilligt!
Afsnit
Medbring jeres noter om folkeviser, vi mangler lige hurtigt at præsentere jer for riddervisen, og der skal I have de sidste noter skrevet ind.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forløb#6
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Forløb#8
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Forløb#21
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160733245", "T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160733245", "H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160733245" }