Holdet 2022 DA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022 DA/i (1i DA, 2i DA, 3i DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra elev til studerende
Titel 2 Epik
Titel 3 Metode
Titel 4 Sprog og kommunikation
Titel 5 Optakt DHO
Titel 6 Opsamling DHO
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Reflekterende artikel
Titel 9 Det moderne gennembrud
Titel 10 Argumentation og debatterende artikel
Titel 11 Dokumentar
Titel 12 Opsamling skr. årsprøve
Titel 13 Dokumentar fortsat
Titel 14 Det folkelige gennembrud
Titel 15 Modernisme
Titel 16 Medier: aviser
Titel 17 Litteraturen i den senmoderne samfund
Titel 18 Folkeviser
Titel 19 Forløb#6
Titel 20 Forløb#8
Titel 21 Forløb#21

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Epik

Introduceres til et tekstanalytisk begrebsapparat i episke genrer.
Roman og novellegenren
Analyserende artikel

Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld
Karen Blixen: Ringen. Skæbne-Anekdoter.
Anders Bodelsen: Drivhuset
Rebecca Natasha Albinus og Sarah Nehammer: skriv dig frem - også til eksamen: De 7 snubletråde.

Digital dannelse i form af digitalt fællesskab
Remediering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portrætinterview 18-11-2022
Remediering Den kroniske uskyld 24-01-2023
Analyserende artikel 08-02-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sprog og kommunikation

Scheuer: Kort og godt - Sprogsociologisk samtaleanalyse, s. 8 – 16, 34 – 39 & 44
J. Scheuer: Sproghandlinger – Facework: 53-54 & 57 Mundtligt og skriftligt sprog: Det sproglige i dansk, s. 25 – 30
Det sproglige i dansk, tekster og arbejdsspørgsmål: Andreas og Sebastian snakker om musik, s. 17 – 18 & Uddrag af Bekendtgørelse af Lov om hunde s. 19 – 20.
Transaktionsanalyse
Evig forargelse over unges sprog. Trine V. Larsen, Børn & Unge, 2005, nr. 4
Har de talt ”perker-dansk” i dag, unge mand? Jørgensen, Berlingske, 17.okt 2012
Unge bander især om sex og afføring. A. Ringgaard, Videnskab.dk, dec. 2012. http://videnskab.dk/kultur-samfund/unge-bander-isaer-om-sex-og-afforing

Lærerproducerede noter om sprog og identitet samt samarbejds– og høfligheds-princippet.

Toulmins udvidede model: Borup, Ud med sproget, 2011

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Optakt DHO

Nationalromantiske tekster
A. Oehlenschläger: Der er et yndigt land
Grundtvig: Danmarks trøst
Fibiger et. al: Litteraturens veje om nationalromantikken
Selvvalgte guldaldermalerier i en komparativ analyse med H.A. Brendekildes maleri "Udslidt" fra 1889.
Lærerproduceret PP, hvor periodens kendetegn klargøres og hvor perioden sættes i perspektiv ift. den foranliggende oplysningstid og det efterfølgende moderne gennembrud.    

Formidlende artikel
På jagt efter havets største guldskat. Illustreret videnskab Historie nr. 8 2006
Perspektiver i dansk - den populærvidenskabelige artikel
Det retoriske pentagram (metode)
Toulmins model (metode)
Hvilke teknikker?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Optakt DHO 18-04-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikken

DHO og romantikken

Romantikken og skriftlighedsforløb (optakt til DHO)
A. Oehlenschläger: Guldhornene
Staffeldt: Indvielsen & Platonisme
Heiberg: Uddrag af Aprilsnarrene
HC. Andersen: Danmark mit fædreland & Skyggen
S. S. Blicher: Ud gaar du nu paa Livets Vej
E. Aarestrup: Nord-expeditionen & Paa Sneen
HC. Andersens: Danmark mit fædreland
Isam B fremfører Danmark mit fædreland

Litteraturens veje s. 137 – 140, 142 – 145, 152 – 153, 162 - 165 & 175 – 177

Nyplatonisme: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc

Lærerbaseret PP:  https://livemks-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/chri7136_office365_mks_dk/EnZ6PJzUDtZHh1M1L7SPRGcBI190-CoD-c7UBzyWSLKYHA?e=tAqIDR

PP-baseret læreroplæg om metoder baseret på:
Gads Litteratur leksikon
AT-håndbogen. Red. Dideriksen, M. Systime 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det moderne gennembrud

H. Pontoppidan: Naadsensbrød
H. Pontoppidan: Lykke-Per (Film)
A. Skram: Af Constance Ring (s. 90 – 92 & 102 – 110) & Karens Jul  (NORSK)
H. Bang: Den sidste balkjole & Foran Alteret
I.P. Jacobsen: To verdener



Litteraturhistorien på langs og tværs (ibog) kap. 6 med særlig fokus på naturalisme og impressionisme som skrivestil og fortælleteknik.

Lærerproduceret dokument om faldne kvinder baseret på: https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/n%C3%A5r-tjenestepiger-slog-nyf%C3%B8dte-ihjel & https://jyllands-posten.dk/opinion/kronik/ECE10756955/fra-gravide-froekner-i-ulykke-til-powerfulde-solomoedre/     

Lærerproducerede PP om Herman Bang på baggrund af Litteraturens Veje, https://forfatterweb.dk/oversigt/bang-herman

http://www.litteratursiden.dk/artikler/herman-bang-som-paparazziforfatter-om-haabloese-slaegter

http://michaellarsen.blogspot.dk/2008/06/brandes-fortiede-overfald-p-herman-bang.html
               


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Argumentation og debatterende artikel

Argumentation og debatterende artikel

Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer i forbindelse med argumentation for et synspunkt med formidlingsbevidsthed.

H. Borup: Ud med sproget, s. 21- 23, 49 - 53, 57-58 og 61 - 68
Retorik og argumentation: https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA
Lærerfremstillede kopier om argumenttyper og argumentmarkører
AFRs afsluttende bemærkning fra Kock, 2008
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 2022
Respekt, dér, Leder i Pol, 2004


Dansk A STX Råd og vink til undervisningen i vejledende sæt 1 2018
Kernestof:
• Argumentation og retorik
• Argumentation og retorik 2x
• Argumenttyper.docx
• Bestem argumenttyper.docx
• Argumentation og retorik 3x
• Argumenteende tekst.docx
• Retorik og argumentation.pdf
• Argumentation og retorik 4x
• Argumentation og retorik 5x
• Analytisk og syntetisk sprog.docx
• Statsministerens nytårstale 2022.pdf
• Statsministerens nytårstale.docx
• Kvinder ind i billedet prøveeksamen.pdf
• Argumentation og retorik - den debatterende artikel
• Vi har sønderrevet det danske sprog.pdf

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dokumentar

Analyse af dokumentarens mange udtryksformer og muligheder

Film: FLUGT                                                                           VÆRK 4
Filmiske virkemidler. Perspektiver i dansk, s. 250 - 259
Krydsfelt – Grundbog i dansk af Langdahl et al. Gyldendal, 2010. S. 297 – 301.


Interview: En fremmed banker på med et kamera. Hvad gør du? Politiken 29. april 2021
Ib Bondebjerg: Virkelighedens fortællinger, Samfundslitteratur, 2008, s. 494 – 497.
Uddrag af tv-dokumentar Operation X: Narret til porno. TV2, 2006: http://www.youtube.com/watch?v=kmOspuXrFp0.  
Jakob Albrecht: Hvad blev der af Rudy? Journalisten, 2010. http://journalisten.dk/hvad-blev-der-af-rudy
Mediekritik: Den fordømmende magt, Journalisten, 2010.

Public service: https://faktalink.dk/public-service, uddrag af kontrakt fra DR https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:oOx0JmWrqtUJ:https://www.dr.dk/om-dr/detnyedr/public-service-kontrakten+&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk & uddrag af kontrakt fra TV2 på https://omtv2.tv2.dk/tv-2s-medier/public-service-paa-tv-2/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Opsamling skr. årsprøve

Skriftlighedsforløb med udgangspunkt i opsamling og omskrivning af årsprøver på baggrund af skriftlige individuelle kommentarer og vejledning i skrivefasen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Modernisme

T. Kristensen: Landet Atlantis
R. Broby-Johansen: BLOD                                                      Værk Digtsamling
M.A. Hansen: Roden
K. Rifbjerg: Jern
Knudsen: Varehuset TOTAL
Albert Camus: Sisyfos-myten  
Peter Seeberg: Hullet
Per Højholt: Udenfor
Vagn Steen: Sproganvendelse
M. Strunge: Plastiksolen, Ligeglad & Revolution

Eksistentialisme: https://www.youtube.com/watch?v=kZjo_fQrUk4
                                        
Lærerproduceret kompendium udarbejdet på baggrund af følgende bøger og sider:
Overblik og sammenhæng, Gyldendal 2011
Litteraturens veje, Systime 2005
Litteraturhåndbogen, Gyldendal, 1992
http://vimeo.com/18998203
http://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=285
http://laerer.aasg.dk/asgpe/dansk/DANSKfaget/Emner/Modernisme/modernismens_faser.htm
http://www.denstoredanske.dk/Dansk_litteraturs_historie/Dansk_litteraturs_historie_5/Firserlyrikken/Sidegaden
http://www.da-net.dk/80erne.html

Billeder:
P. Picasso: Les femmes d'Alger (Version "O"), 1955
Max Beckmann: Natten (1918–1919)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Remediering BLOD 21-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Medier: aviser

Kompendium bestående af lærerproducerede sider om nyhedskriterier, layout, danske aviser og avisens genrer (på baggrund A. K. Lund & H. Olsson & H. Poulsen: Ryd forsiden, Skoda Infomedia samt følgende artikler og tekster:
H. Olsson & H. Poulsen: Ryd forsiden s. 32-41, 75 – 94
Horsbøl og Harboe: Den iscenesatte virkelighed: 12 – 19 & 56 – 62
Rie Pedersen: Fortællende journalistik s. 11 - 19
Finn Rasmussens: Massemedier – nyhedsformidling og meningsdannelse, 30 – 35 & 45 – 47.
Livsstil og forbrug. Figur fra Pol.dk

F. Christiansen & K. Faber: Af: Englevingen. 1. kap: Labyrinten. Pol. 9/4 2006
K. Skovmand: 87 dræbt i flystyrt på ferieø. Pol. 17/9 2007
Mary afviser billedbladet. Fra http://politiken.dk/indland/article558698.ece
Anne-Mette Gregers: Mary amok over pressen. 27/8 2008 fra http://ekstrabeladet.dk/flash/kongelige/danskekongelige/article1048995.ece


Fake News
Fake News https://faktalink.dk/falske-nyheder
Dokumentaren: Løgnefabrikken – de falske nyheder fra Rusland (https://www.dr.dk/tv/se/loegnefabrikken-de-falske-nyheder-fra-rusland/loegnefabrikken-de-falske-nyheder-fra-rusland-2/loegnefabrikken-de-falske-nyheder-fra-rusland#!/ )     

Medier og politik                                                    
Kongekabale. Nikolej Arcel, 2004                                                VÆRK 6
Klip fra interview med B. Haarder (metablik på interview):  https://www.youtube.com/watch?v=kexM6pXh1Wshttp://www.youtube.com/watch?v=kexM6pXh1Ws
Klip med Y. Hassan mht. liveinterview: https://nyheder.tv2.dk/politik/2015-06-11-se-videoen-fra-2015-yahya-hassan-hiver-studievaert-i-slipset
De kritiske spørgsmål: Leder i Pol. d. 31/5 2016
Journalistformand støtter Clement: Pind skal ikke bestemme, hvem der interviewer. http://politiken.dk/kultur/medier/ECE3229566/journalistformand-stoetter-clement-pind-skal-kke-bestemme-hvem-der-interviewer/
Søren Pind, 30. maj 2016 https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=879845565478427&id=627013744094945
J. Mollerup: Mediekommentar: Mediernes blodrus. Politiken 6/5 2021
Bo Søndergaard: Politik til salg. Pol. 5/12 2003
Per Stig Møller: Pressen som politikerens med- og modspiller. I Den fjerde statsmagt, Danske Dagblades Forenings debatserie nr. 5, 2001

Forskellige artikler fra forskellige aviser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Forløb#21

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer