Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 DA/s (1s DA, 2s DA, 3s DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Intro og skriv portrætter
Opstart i studieretningsklasse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 DOGME95
Fokus på dogmebølgen i form af historisk kontekst, resultat og efterfølgende refleksion hos ophavsfolkene – og nutidens refleksion over bølgens betydning for dansk film. Fokus på filmen Festen, oplevelse, analysearbejde, fremlæggelser, analyserende artikel, ”Den naturlige historie”, filmisk næranalyse af uddrag. Inkl. skrivetid ifm. analyserende artikel.
Kernestof/Litteratur
• DOGME95-manifest
• DOGME95-regelsæt
• Dokumentarfilm: (uddrag af) De lutrede (2002) af Jesper Jargil
• PPT om DOGME95 ved underviser
• ”Medieanalyse af dokumentarfilm” (analysemodel baseret på Larsen, Ole Schultz:
Håndbog til dansk (i-bog, Systime) https://hbdansk.systime.dk/?id=p228
• ”Filmiske virkemidler” (analysemodel baseret på Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk
(i-bog, Systime) https://hbdansk.systime.dk/?id=p222
• Opskrift til analyserende artikel
Eksempelmateriale
• Anslagsanalyse: Fiktionsfilmen "Festen" (1998) af Thomas Vinterberg
• VÆRK: Fiktionsfilmen "Festen" (1998) af Thomas Vinterberg
Faglige mål
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
• beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Portræt af klassekammerat
|
02-11-2022
|
Dogme95 og Festen - Analyserende artikel
|
29-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Romantik og lyrikanalyse
Det litterære stofområde/Romantikken inkl. analyserende artikel
Kernestof/Litteratur
• Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime):
o 1800-1870: Romantikken (s. 99-100)
o Romantikkens samfund: Fra enevælde til demokrati (s. 100)
o Livssyn (s. 101)
o Nyplatonisme og Schack Staffeldt (s. 102-103)
o Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen (s. 103-105)
• ”Store tanker, trange tider” DR, kort uddrag (00:00-29:27) af dokumentarprogram om kunstnere og kulturpersonligheder i Danmark i begyndelsen af Guldanderen: https://www.youtube.com/watch? v=UL4hfjTgay4&t=199s&ab_channel=RikkeNielsen
• Filmscene: ”Obi-Wan explains The Force, Star Wars” (1977): https://www.youtube.com/watch?v=x2YQJsbbWNA
Eksempelmateriale
• Staffeldt, Schack: ”Indvielsen” (1804)
• Oehlenschläger, Adam: ”Morgenvandring” (1806)
• Maleri: Friedrich, Caspar David: Vandreren over tågehavet (1818)
• Maleri: Lundbye, Johan Thomas: Landskab ved Arresø, med udsigt til flyvesandsbakkerne ved Tisvilde (1838)
Besøg på SMK:
• C.W. Eckersberg: Landskab med stente, Møn, https://open.smk.dk/artwork/image/KMS7694q=C.W.%20Eckersberg&page=0&filte rs=on_display%3Atrue
• C.W. Eckersberg: Familien Nathanson, https://open.smk.dk/artwork/image/KMS1241q=Familien%20Nathanson%20&page =0
• C.W. Eckersberg: Mendel Levin Nathansons ældste døtre, Bella og Hanna, https://open.smk.dk/artwork/image/KMS3498q=Mendel%20Levin%20Nathansons %20%C3%A6ldste%20d%C3%B8tre%2C%20Bella%20og%20Hanna%20&page =0
• Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue, https://open.smk.dk/artwork/image/KMS7452
• P.C. Skovgaard: Bøgeskov i maj, Motiv fra Iselingen, https://open.smk.dk/artwork/image/KMS4580
• Christen Købke: Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro, https://open.smk.dk/artwork/image/KMS359
Faglige mål
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
• beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
8 moduler á 95 minutter inkl. skrivetimer med klassen
• Genrebegreber – lyrik
• Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske fremstillinger.
• Analyserende artikel om Oehlenschläger, Adam: ”Morgenvandring”
Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde. Skriftligt arbejde med feedback som del af processen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Morgen-Vandring - analyserende artikel
|
05-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Det moderne gennembrud / Prosaanalyse
Det litterære stofområde/Det moderne gennembrud (læsning af en afgrænset periode før 2000) / Analyserende artikel / DHO
Kernestof/Litteratur
• Ppt. om perioden ved underviser
• Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime):
• ”1870-1890: Det moderne gennembrud” (s. 127-128)
• "Det moderne gennembruds samfund" (s. 128-129)
• ”Livssyn og syn på litteraturen” (s. 129-132)
• ”Skrivestil og sprog” (s. 132-137)
• ”Det moderne gennembruds genrer” (s. 137)
• "Køn, kærlighed og seksualitet" (s. 138-140)
• ”Køn og ligestilling” (s. 140-143)
• Om Marie Grubbe på Kvinfos hjemmeside http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/963/
• ”1800-tallet på vrangen” https://www.dr.dk/tv/se/18-tallet-pa-vrangen-tv/1800- tallet-pa-vrangen-2/18-tallet-pa-vrangen-6-8#!/
o Tidskode 21:54 til 25: Brandes forelæsninger om: Moderne hovedstrømninger
o Tidskode 25-31: Naturvidenskab, Darwin og J. P. Jacobsen: ”Marie Grubbe”
• Videnskabsteori om humaniora. (Bogen "Basal Videnskabsteori" af Kasper Larsen, kapitlet "Humaniora" + ppt. og øvelser)
• ”Klasse og social stats i Litteraturhistorien – på langs og på tværs (s. 143-146)
• Tidskode 33:44 til 37:30 af 1800-tallet på vrangen – om kønstematik https://www.dr.dk/undervisning/historie/1800-tallet-paa-vrangen
Eksempelmateriale
• Tegning af kvinder, der læser Fru Marie Grubbe i Punch, dansk konservativt vittighedsblad, der udkom 1873-95
• Maleri: Henningsen, Erik: Summum jus, summa injuria (”Barnemordet”), 1886
• Maleri: Christian Krohg Kampen for tilværelsen (1888)
• Maleri: Christian Krohg Sovende Mor (1883)
• Maleri: Erik Henningsen Sat ud (1892)
• Novelle: Skram, Amalie: ”Karens Jul” (1885)
. Novelle: Bang, Herman: "Skøgens Juleaften" (1878) (DHO-objekt)
• Romanuddrag: Jacobsen, J.P. af Fru Marie Grubbe (første kapitel), 1876
• Novelle: Pontoppidan, Henrik: ”Naadsensbrød” (1887)
• Maleri: Birkholm, Jens: ”Scene fra fattighuset” (1904)
• Digt: Drachmann, Holger: ”Engelske socialister” (1872)
Besøg på SMK:
• P.S. Krøyer: Fra Burmeister og Wains jernstøberi, https://open.smk.dk/artwork/image/KMS3605
• Erik Henningsen: Sat ud, https://open.smk.dk/artwork/image/KMS1454 • L.A. Ring: Aften, https://open.smk.dk/artwork/image/KMS4102
• L.A. Ring: Sædemanden, https://open.smk.dk/artwork/image/DEP536
. VÆRK: Dramaet "Den Starkara" (1890) (svensk tekst) af August Strindberg
• Genrebegreber – novelle, roman, drama
• Litteraturteori og litterær metode (nykritisk læsning, biografisk læsning, socialhistorisk læsning)
• Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske fremstillinger.
• Analyserende artikel om Skram, A. ”Karens Jul” (1885)
Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde. Skriftligt arbejde med feedback som del af processen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Karens Jul - analyserende artikel
|
13-04-2023
|
DHO
|
27-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7: Klimadage 2g
Tværfagligt samarbejde med samfundsfag mhp. innovative løsningsforslag - afvikling på Farum Bytorv. Danskfagligt fokus på billedanalyse, argumentation og retorik ifm. plakatproduktion.
• Vi arbejder med billedanalyse – herunder med fokus på historiske partipolitiske plakater, hvor forbrug spiller en central rolle.
• Vi arbejder med plakatproduktion i programmet Canva
• Vi arbejder med argumentation og retorik ift. at vinde tilslutning ifm. med en plakatkampagne
• Vi læser Rene Fanøs kronik ”Derfor greb jeg til civil ulydighed, så jeg måtte bæres væk af betjentene” (https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art8768535/Derfor-greb-jeg-til-civil-ulydighed-s%C3%A5-jeg-m%C3%A5tte-b%C3%A6res-v%C3%A6k-af-betjentene) og reflekterer over ansvar og pligter/rettigheder i klimakampen, ret til civil ulydighed og moralsk forpligtelse til at holde magthaverne oppe på deres løfter om grøn omstilling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9: Argumentation og diskurs
Sprogiagttagelse - argumentation og diskurs
Fokusområder:
- Meningsjournalistik
- Diskursanalyse
- Retorisk analyse
- Argumentationsanalyse
Video om Diskursanalyse ved Søren Vrist Christensen
https://www.youtube.com/watch? v=2HLR5Hmw1ns&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
Handouts:
- "Argumentationsanalyse"
- "Om diskursanalyse"
- "Analyse af Meningsjournalistik" (opinionsgenrer)
- "Sproglige figurer og billeder"
Analyse af lederen ”Nej, vi brænder ikke dukker af vores politiske modstandere af”, Berlingske Tidende 26.01.2021.
Analyse af uddrag af Pernille Vermunds tale ved Nye Borgerliges årsmøde 2017, Tekst: https://dansketaler.dk/tale/pernille-vermunds-tale-ved-nye-borgerliges- aarsmoede-2017/, Video: https://www.youtube.com/watch?v=vRK5bsZWODY
Analyse af selvvalgt opSo-Me-opslag
Skriv et debatindlæg (ca. 1000 tegn med mellemrum), som kan indgå i den aktuelle debat om skattelettelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10: Debatterende artikel
Skriftlighedsmodul
Vi anvendte i denne forbindelse ordbogen www.ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
SRO med SA: Medie/Sprogligt - Submarino
Fiktionsfilm som debatindlæg - SRO med samfundsfag:
Social arv og social mobilitet i Danmark og fiktionsfilmen Submarino som debatindlæg
Alle arbejde med analyse af filmen som debatindlæg. Kun en tredjedel af klassen skrev SRO om den.
Fokus: Analyse og fortolkning af spillefilmen Submarino (2010) af Thomas Vinterberg, med fokus på filmiske og dramaturgiske virkemidler – herunder særligt fokus på filmens formål og budskab, og hvordan dette understøttes, med anvendelse af relevant danskfaglig metode. I analysen skal der indgå næranalyse af ét selvvalgt filmcitat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
SRO med MA: Medie/Sprogligt - Formidlingsopgave
SRO med Dansk og matematik
Fokus på genren populærvidenskabelig artikel med henblik på at kunne formidle viden om "Optimale dimensioner for cylindriske dåser".
Skab en populærvidenskabelig artikel med udgangspunkt i ovenstående på to sider rettet mod den fagligt interesserede, men udenforstående læser. Dette kunne typisk være en læser af enten ”Tænk”, ”Illustreret videnskab”, ”Økologi”, ”Samvirke” eller ”Natur & Miljø”. Artiklen skal have et særligt fokus på væsentligheden af optimale dimensioner for cylindriske dåser, som du udvælger. Anvend relevant danskfaglig metode i skabelsen af artiklen. (2 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13: Romantik og romantisme
Kernestof/Litteratur:
• Handout om Biedermeierkultur, malerier og "Sikken voldsom trængsel og alarm"
• Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime) "Biedermeier og Poetisk Realisme" (s. 111-113)
• Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime) "Romantisme" (s. 117-120)
• Handout: Romatisme_Aarestrup_Paa Sneen (delvist fra Litteraturens Huse s. 172, Systime)
• ”Grundtvig uden filter” af Lars Lykke Rasmussen og afsnittet ”Grundtvig var frihedselsker” på Statsministeriets hjemmeside: http://www.stm.dk/_p_12931.html.
• Freuds personlighedsmodel
Eksempelmateriale:
• Aarestrup, Emil: ”Paa Sneen” (1838)
• Skulptur: Antonio Canova ”Psyché et l'Amour” (”Psyke vækkes til live af Amors kys”) 1788-1793
• Maleri: C.W. Eckersberg: En nøgen fra ryggen set kvinde sætter sit hår foran et spejl (ca. 1837)
• Musik og poesi: Leth, Jørgen og Nils Frahm: ”Min første forelskelse” https://soundcloud.com/mikaelsimpson/nils-frahm-vsbh-mash-up-min-f
• Andersen, H.C.: ”Den lille pige med svovlstikkerne” (1847)
• Grundtvig, N.F.S.: ”Langt højere bjerge så vide på jord” (1820)
• Faber, Peter: ”Sikken voldsom trængsel og alarm”, 1848
• Blicher, Steen Steensen: ”Præludium” fra digtsamlingen Trækfuglene udgivet i 1838
• Litteraturteori og litterær metode (nykritisk læsning, biografisk læsning, socialhistorisk læsning, psykoanalytisk læsning)
• Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske fremstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#14: Renæssance/Montagne
Det litterære stofområde/Renæssance
Kernestof/Litteratur
• Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: ”1536-1650: Renæssancen” i Litteraturhistorien - på langs og på tværs (s. 45-46)
• Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: ”Renæssancens samfund” i Litteraturhistorien - på langs og på tværs (s. 47)
• Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: ”Livssyn” i Litteraturhistorien - på langs og på tværs (s. 47)
• Om renæssancen (ppt ved underviser)
Eksempelmateriale
• Montagne, Michel de: "Om børneopdragelse" (F, 1580) (essay), verdenslitteratur i oversættelse.
Faglige mål:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
2 lektioner á 95 minutter
• Essaygenren, den første essayist (Montagne)
• Renæssancekarakteristika i en samtidig tekst
• Renæssancementalitet og refleksion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#18: Oplysningstid og Holberg, epistler
Det litterære stofområde/Oplysningstid
Kernestof/Litteratur
Litteraturhistorien – på langs og på tværs (Systime):
o 1720-1800: Oplysningstiden (s. 79-80)
o Oplysningstidens samfund: Ny borgerlig offentlighed (s. 80-80)
o Livssyn (s. 81-82)
o PPT om perioden ved underviser
Eksempelmateriale
• Holberg, Ludvig (1744): "Om fornemmes og bønders giftermål", Moralske Tanker. (epistel)
• Maleri: An Experiment on a Bird in the Air Pump (1768) af Joseph Wright of Derby • Maleri: A Philosopher giving a Lecture on the Orrery in which a lamp is put in place of the Sun (1766) af Joseph Wright of Derby
Faglige mål:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
2 lektioner á 95 minutter
• Historisk og litteraturhistorisk indblik/Fornemmelse af sammenhæng og forskelle mellem perioderne.
• Kendskab til centrale og tidstypiske udtryksformer (litteratur, billedkunst mv.) Klasseundervisning, gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#16: Studietur - multimodal produktion
Multimodalt digitalt produkt til socialt medie - skabt ifm. studietur til Firenze med historie.
Planlægning, koncept, optagelser, interviews, opsætning som opslag på socialt medie, skabe oplæg, visning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#17: Skriftlighedskursus med Ida Høyrup
Lær at skrive, så du elsker det.
Fokus på interview, sansninger, struktur mv. mhp. at lære at finde en personlig stemme, lære at bruge sine sanser, fremskrive scener.
Fire moduler med gæsteunderviser Ida Høyrup.
Inkl. aflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Portrætinterview
|
22-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forløb#19: Reflekterende artikel
Filmvold som kunstnerisk virkemiddel
Første del mhp. genaflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,50 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forløb#20 Dokumentar
Det sproglige og mediemæssige stofområde / Journalistisk dokumentar
Vi har beskæftiget os med følgende aspekter:
• Dokumentarens væsen – en kreativ bearbejdning af virkeligheden (i ppt ”Dokumentarens væsen”)
• Tematik og vinkling
• Appelformer (hvad appelleres der til, hvordan og hvorfor?)
• Argumentation (hvordan argumenteres for vinklingen?)
• Dokumentarens undergenrer (autoritativ, observerende, deltagende, performativ, poetisk, refleksiv)
• Journalistisk og kunstnerisk dokumentar
• Medvirkende/Kildeanvendelse (erfaringskilder, partskilder og ekspertkilder) og fremstilling af disse
• Struktur/Dramaturgi – bølgemodel, set-up/Pay-off, konflikt/konfliktløsning,
• Materialer/Fremstillingsformer (reportage, interview, skjult kamera, arkivstof, rekonstruktioner mv.)
• Filmiske virkemidler – hvordan understøtter de filmiske virkemidler indholdet og vinklingen?
• Kommunikationssituation (DR som public Service-kanal, journalistisk dokumentar – dennes rolle i samfundet i dokumentet ”Public-service-kontrakt 2024-2026”)
• Troværdighed og appel/Autencitetsmarkører – fakta- og fiktionskoder
• Analysemodel (i dokumentet ”Medieanalyse af dokumentarfilm”)
Analyseobjekter:
VÆRK: ”Emilie Meng – en efterforskning går galt”, DR, 2019 (værkanalyse + næranalyse af uddrag) med fremlæggelser i makkerpar
Litteratur:
• Power Point: Dokumentarens væsen – en kreativ bearbejdning af virkeligheden
• Handout: ”Om dokumentargenren” (herunder dokumentarfilmtyper, dramaturgi) (baseret på Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk (i-bog, Systime)
• Handout: ”Medieanalyse af dokumentarfilm” (analysemodel baseret på Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk (i-bog, Systime) https://hbdansk.systime.dk/?id=p228)
• Handout: "Kildetyper"
• Handout: ”Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm
• Artikel: ”Hvad er sandhed” af Peter Schepelern – en refleksion over sandhed og dokumentarisme
• DR’s PUBLIC SERVICE-KONTRAKT FOR 2024-2026 (kort uddrag) https://kum.dk/fileadmin/_kum/2_Kulturomraader/Medier/DR/Public_service-kontrakt_for_DR_2024-2026.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Forløb#21 Modernisme og realisme i 1900-tallet
Det litterære stofområde/Modernisme og realisme i 1900-tallet
Kernestof/Litteratur
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (Systime) af Tinne Serup Bertelsen og Barbara Kjær-Hansen
• "1890-2000: Modernisme og realisme” (s. 153-154)
• "Det moderne samfund” (s. 154-155)
• "1900-tallets stilretninger” (s. 154-157)
• "Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945)” (s. 168-171) i
• "Johannes V. Jensen” (s. 161-163)
• ”Første verdenskrig og ekspressionisme” (s. 163-165)
• ”Efterkrigstidsmodernisme (1945-1960)” (173-176)
• Video om Kierkegaards stadier: https://www.youtube.com/watch? v=bPpRYO0sBOM&feature=youtu.be)
• ”Heretica-modernisme” (s. 177)
• ”Karen Blixen” (s. 177-178)
• Video om Karen Blixen (4,5 minutter) https://www.dr.dk/drtv/se/digtere-divaer-og-dogmebroedre_-1945_1960_436969
• ”Det ubeskrevne blad” (s. 178)
• ”Konfrontationsmodernisme” (s. 179-181)
• ”Humor” (s. 180-181)
• Bonanza: ”Digtere, divaer og dogmebrødre – 1960-1970” https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/25073/digtere-divaer- og-dogmebroedre-58-dansk-kultur-i-100-aar
• ”Prosaen i 1960'erne” (s . 181-182)
• ”Uro i forstæderne” (s . 182)
• ”Fremmedhed og absurditet” (s . 182-183)
• ”NYREALISME (1965-1980)” (s . 184-187)
• Video: ”Da digteren Vita Andersen skabte røre i 1970'erne” https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/video-da-digteren-vita-andersen-skabte- roere-i-1970erne#!/
• ”Storbymodernisme (1980-1990)” (s . 191-197)
• Bonanza: ”Digtere, divaer og dogmebrødre – 1980-1990” (tidskode 00:00-09.25) https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/65741/digtere-divaer- og-dogmebroedre-78-dansk-kultur-i-100-aar-(1980-1990)
• ”Minimalisme og moderne lyrik (1990-2000)” (s . 200-202)
• Realistisk kunst: Ron Mueck "A Girl" (2006)
• Realistisk kunst: Ron Mueck "Boy" (1999)
• Modernistisk kunst: Robert Jacobsen "Concrétion" (1953)
Liste over tekster
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945)
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag (En Idyl)” (1900) fra novellesamlingen Muldskud
Maleri af Peder Severin Krøyer: Fra Burmeister og Wains Jernstøberi (1885)
Tidlig modernisme (1890-1945)
Johannes V. Jensen: ”Interferens” (1906) fra digtsamlingen Digte 1906
Første verdenskrig og ekspressionisme
Tom Kristensen: ”Det blomstrende Slagsmaal” (1920) fra digtsamlingen Fribytterdrømme
Maleri af Emil Nolde: På Stranden (1929)
VÆRK: Rudolph Broby-Johansen "BLOD" (1922), digtsamling/remediering
Efterkrigsmodernisme (1945-1960)
Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne” (1953) fra novellesamlingen Paradisæblerne og andre historier
Karen Blixen: ”Det Ubeskrevne Blad” (1957) fra Sidste fortællinger
60’er-modernisme (1960-1970)
Klaus Rifbjerg: ”Terminologi ” (1960) fra digtsamlingen Konfrontation
Sydney Pollack "Out of Africa" (scene 7, tidskode 00:25:56 – 00:33:33) (1986)
Peter Seeberg: ”Patienten” (1962) fra novellesamlingen Eftersøgningen
Billede: Sisyfos-myten
Ny realisme (1960-1980)
Vita Andersen ”Hun ser godt ud” fra digtsamlingen Tryghedsnarkomaner (1977)
Storbymodernisme (1980-1990)
Michael Strunge ”NAT I ELECTRI-CITY” (1979) fra digtsamlingen Væbnet med vinger
Michael Strunge: ”Den støjende tid” (1985) i digtsamlingen Verdenssøn
Minimal modernisme (1990-2000)
Helle Helle: ”Film” (1996) fra novellesamlingen Rester
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel
|
08-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Bæredygtighedsdage og kommunikation
I grupper á fire udarbejdede klassen innovative løsningsforslag til et bæredygtigt arbejdsmarked.
Danskfagligt fokus på kommunikation, levende billeder, retorik og argumentation ifm. formidling af den samfundsfaglige løsning.
Visning i kantinen til skolens 2g-elever.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Forløb#22 Reflekterende artikel
Hjælp til genaflevering og færdiggørelse af reflekterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Forløb#23: Autofiktion
Selvbiografisme i nyere dansk litteratur (Inkl. værklæsning (romanen "Tænk nu hvis" af Johanne Bille.)
Analyseobjekter:
• Romer, Knud (uddrag): ”Den som blinker er bange for døden” (2006), s. 71-75 og s. 106-109, samt cover.
• Knausgård, Karl Ove: ”Min kamp 2”, 2009 (norsk tekst), to uddrag
• Stein, Jesper (uddrag): Rampen (2020), første kapitel, samt billeder fra omslag og omtale
• VÆRK: Bille, Johanne: ”Tænk nu hvis” (2015), roman
Sekundærlitteratur:
• Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien – på langs og på tværs (Systime, 2012-2020, 3. udgave), "Tendenser i den nyeste litteratur" side 215-218
• Handout med nøglebegreber – herunder performativ biografisme, hovedstol, dobbeltkontrakt, lighed med reality-tv og performanceteori
• Græsholt, Georg: ”Kære Knud”, læserbrev i Weekendavisen 2007
• Radiointerview om autofiktion som genre med litteraturforsker Stefan Kjerkegaard og forfatter Jesper Stein i P1 Morgen, 19. april 2021
• Uddrag af tv-serien Klovn, ”God jul, Frank”, 2007 https://www.youtube.com/watch?v=vEBdjONWYsg&ab_channel=heltvild
• Anmeldelse: ”Det er far, som er død” af Mai Misfeldt, bragt i Kristeligt Dagblad 25. juni 2015 (https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/det-er-far-som-er-doed)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel - genaflevering
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Forløb#24: Folkeviser og saga
Det litterære stofområde/Folkeviser og Sagaer (Inkl. værklæsning "Ravnkel Frøjsgodes Saga")
Om middelalder og folkeviser (ppt af underviser)
Om folkevise som genre: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime)
• ”1000-1536: Middelalderen” (s. 19-20)
• ”Middelalderens samfund” (s. 20-21)
• ”Middelalderens litteratur” (s. 21-22)
• Video https://litthist.systime.dk/?id=121
Analyseobjekter: Folkeviserne "Germand Gladensvend" og "Ebbe Skammelsen".
SAGAER
• Sagatiden (ppt. fremstillet af underviser)
• Sagaen som genre (ppt. fremstillet af underviser)
• Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: "Sagatiden" i Litteraturens Veje (s. 40-42). I- bog: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=p73
• Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: "Sagaen som genre" i Litteraturens Veje (s. 42- 45). I-bog: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=74
Analyseobjekt:
• VÆRK: "Ravnkel Frøjsgodes Saga"
Fokus på
• Litteraturhistorie (den norrøne digtning, landnamstid og middelalder)
• Genrekendskab
• Litterær analyse, fortolkning og perspektivering
• Sproglig analyse af udvalgt passage mhp. karakteristik af tekstens mundtligt overleverede præg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Helt opgavesæt 1
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Forløb#25: Sociale medier
Formål og fokus:
- Analyse af multimodale tekster fra sociale medier, som Instagram og Facebook, herunder billedanalyse (denotation og konnotation), diskursanalyse, argumentationsanalyse m.fl. (Hen til teksten, ind i teksten, ud af teksten.)
- Afsender- og modtagerforhold
- Fiktionalisering
- Onlineperformance (influencere, brands og politikere)
- Autenticitetsmarkører
- Goffmann og Meyrowitz
- Medialiering
- Selvrefleksion over eget forbrug af sociale medier (digital dannelse)
Det anvendte teoretiske materiale:
- Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine, ”At analyserer multimodale tekster fra sociale medier”, Dig og digital dannelse i dansk, 2018, s. 77-98
- Petersen, Jan Aasbjerg & Larsen, Johanne Katrine, ”Online identiteters performance på sociale medier”, Dig og digital dannelse i dansk, 2018, s. 45-62
De anvendte analyseobjekter:
- Opslag på Instagram af Alex Høgh Andersen, Johanne Milland og Woodfront (d. 18. okt. 2024): https://www.instagram.com/p/DBRTtJPtSOG/?img_index=1
- Opslag fra Meny Danmark (d. 3. jan. 2025): https://www.instagram.com/p/DEWrNdXv3de/
- Diverse store, danske profiler på Instagram: @josephineskriver, @pernilleteisbaek, @kasperschmeichel, @jespersoendergaard, @sofielinde1, @nina_rask og @official_tinus
- Kongehuset på Instagram: @detdanskekongehus
- Opslag af Martin Lidegaard på Facebook om legalisering af hash (d. 3. sep. 2016): https://www.facebook.com/martin.lidegaard/posts/skal-vi-fors%C3%B8ge-os-med-legalisering-af-hash-efter-min-mening-ja-af-tre-grunde-1-/1051175974936101/
- Opslag af Alex Vanopslagh på Facebook (d. 19. feb. 2025): https://www.facebook.com/photo/?fbid=1211035147053589&set=a.389425372547908&locale=da_DK
- Opslag af Jasmin Lind og Mika Schultz på Instagram (d. 1. feb. 2024): https://www.instagram.com/p/C2zhCYvt4OV/?img_index=1
- Opslag af Mette Frederiksen på Facebook (d. 10. mar. 2025): https://www.facebook.com/photo/?fbid=1210688807093663&set=a.396459791849906
Perspektiverende tekster:
- Artiklen: ”På Instagram fortæller kongeparret deres egen historie. Og det virker”, DR, 14. jan. 2025
- Artiklen” Brug af influencere i Kims-reklameudløser kritik” TV2, 10. apr. 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3s DA skr. prøve
|
04-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Forløb#26: Repetition
3 moduler til det litterære stofområde
2 moduler til det sproglige stofområde
2 moduler til det mediemæssige stofområde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3s DA skr. prøve#2
|
11-04-2025
|
Opsamlingsdokument
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160810363",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160810363",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160810363"
}