Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 HI/m (1m HI, 2m HI, 3m HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til historie
Indhold:
Emner:
- genstandshistorie
- fotos og propaganda
Materiale:
Lærer PPT. Hvorfor er historie vigtigt og hvad er der fokus på i undervisningen.Kildekritisk øvelse –Kim Jung Il, og Bill Clinton.Snak om hvad genstandshistorie er og hvad vi kan bruge det til (Eleverne havde i den forbindelse en genstand med hjemmefra,som vi satte på en tidslinje
PDF - fra fortid til historie. Om fortid og historiebrug.
- Kilder:
Fotos af Kim Jun Il og Bill Clinton.
Særlige fokuspunkter:
At eleverne får kendskab til hvad historiefaget er i gymnasiet, hvorfor det er vigtigt og hvad vi kommer til at arbejde med.
At eleverne får en forståelse af at de selv er historieskabende.
At eleverne forstår og arbejder med forskellen mellem micro-og makrohistorie.
Væsentlige arbejdsmetoder:
Plenum undervisning med dialog
Pararbejde.
Minioplæg fra hver elev om den medbragte genstand.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det antikke Grækenland
Indhold:
Emner:
- den græske antiks opståen.
- græsk koloni tid.
- perserriget og perserkrigene.
- krigenes betydning for den græske selvforståelse.
- bystaterne
- den antikke plads (Agoraen)
. drenge og piger, samt kvinder og slaver i det antikke Grækenland.
- demokratiet i det antikke Grækenland.
- Holdninger til demokratiet (her Aristoteles tanker om pøbelvælde).
- styreformer- hvilke slags.
- Peloponnesiske krig.
- græsk kultur og græsk religion og guder
- antikke vaser
- periodisering
- film i undervisningen/filmanalyse.
- ophavsanalyse
- det funktionelle kildesyn.
Materiale:
Fremstillingskilder:
Frederiksen, Peter: "Vores Verdenshistorie 1, Colombus, s. 22- 28, 30, 32 - 49.
https://denstoredanske.lex.dk/Gr%C3%A6kenland_i_oldtiden_-_historie
Kilder fra bogen.
- Kilde 4: Perikles´ gravtale.
- Kilde 5: Athenernes Statsforfatning
- Kilde 7: Thukydid om pesten i Athen
Andre kilder; https://www.oldtidskundskab.dk/oldlitteratur/oldhistorie/oldhistoriethermopylae.html (Herodot om slavet).
Juni- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmarks-riges-grundlov-af-5-juni-1849-junigrundloven/#indhold4
grundloven. (perspektivering til det antikke Grækenland).
Hvilke ligheder og forskelle er der i forhold til det græske demokrati.
Film:
- https://www.youtube.com/watch?v=UasvHBfyRGI (Om agoraen)
- Fiktionsfilm: 300 - rise of an Empire
- Uddrag af dokumentar om ”Sandheden om Athens demokrati” - her om
kampen ved salamis. Sammenlignes med fiktionens fortælling.
- https://www.youtube.com/watch?v=lx6ERmmvSzY (om den peloponnesiske krig)
Andet materiale
- https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=137 (Om filmanalyse).
Særlige fokusområder:
- at få et grundlæggende kendskab til det antikke Grækenland
- at arbejde med væsentlige nedslag i det antikke Grækenlands historie.
- at få forståelse for Perserkrigens vigtighed i forhold til den græske
selvforståelse.
- at se på periodens demokratiske idealer og den kritik der også var af
disse.
- at få viden om hvad demokratiet var dengang i forhold til nu.
- at undersøge formidlingen af historie i forskelige filmgenrer.
- at arbejde med filmanalyse
- at få kendskab til det antikke Grækenlands periodisering.
- at arbejde med kildekritik og ophavsanalysen.
Arbejdsformer: Plenumundervisning med dialog, kreativt pararbejde, gruppearbejde. Individuelt arbejde med udfyldning af evalueringsskema i forhold til det faglige.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pest og andre epidemier
Indhold:
Emner:
- Epidemier gennem tiden.
- Pesten, Kopper, Den spanske syge og Corona. Start, udvikling,
forløb og behandling.
- Statsmagtens håndtering af epidemier igennem tiden fra
middelalderen til i dag og reaktionerne på Corona restriktionerne
(Men in Black).
- Jødeforfølgelser i 1300-tallet
- Teologiske og naturvidenskabelige forklaringer
- Historiesyn - det idealistiske vs. det materialistiske.
- Diakron og synkron historieundersøgelse
- Elevernes egne Corona fortællinger. Eleven som historieskabende.
- Formidlingen af epidemier som pest og Corona på medicinsk Museion.
Materiale:
Fremstillingskilde:
Frederiksen, Peter: Vores Danmarkshistorie, Colombus, s. 74-77 (Pesten), s. 97 (Historiesyn) s. 101-105 ( Pesten og statsmagten), s. 135-37 (Epidemiske sygdomme og landboreformerne .kopper), s. 177 (diakron og synkron historieundersøgelse) og 194-197 (den spanske syge), s. 285 (Corona-pandemien)
Kilder arbejdet med fra bogen:
Kilde 20: Pesten i Europa.
Kilde 21. Valdemar Atterdags forordning.
Kilde 27: Morsing om pesten
Kilde 29: Pestforordningen
Kilde 40: Kopperattest.
Andre kilder:
- Jødeforfølgelser fra i 1300 - tallet i Køln. Orienteringsbrev.
Link: more_vert
https://tidsskrift.dk/sygdomogsamfund/article/download/578/490/
Advarselsplakat fra sundhedsstyrelsen 1918 (s. 194 i Vores Danmarkshistorie)
Advareselsplakat Corona 2020.
Kilder - Historielap
https://historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/epidemier/kopper/
Andet litteratur.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/mens-danmark-laegger-alle-restriktioner-bag-sig-tager-tyskland-foerste-skridt-mod
Film:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/epidemiernes-danmarkshistorie/
https://www.dr.dk/drtv/program/doeden-tager-de-unge-_-historien-om-den-spanske-syge_361234
Norsk ministers tale ved pressemøde: https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-04-29-norsk-ministers-tale-til-de-unge-er-gaaet-viralt-naeste-sommer-findes-ikke-naar-du-er-ung
PPT - lærer: om Kopper.
Særlige fokuspunkter
- at få viden om de forskellige epidemier igennem tiden. Fra pesten til
Corona.
- at få kendskab til sammenhængen mellem epidemierne, altså hvad
lærte man fra den ene til den anden epidemi.
- at få viden om betydningen og udviklingen af statsmagtens
indgriben.
- at få et indblik i hvad de love og regler som statsmagten gennem
tiden har indført har betydet og fået af reaktioner for befolkningen.
- at arbejde med hvordan vi skaber kilder (Corona fortællinger) og
historie.
- at få viden om hvordan epidemierne formidles på Medicinsk Museion.
Arbejdsmetoder:
Gruppearbejde, pararbejde, plenum dialog, individuelt skriftligt arbejde. Dialogisk undervisning på museum.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
De store opdagelser
Indhold:
Emner:
- De store opdagelser - hvem var de store for?.
- Marco Polo og Vasco da Gamas rolle.
- Colombus' rejser og teori.
- Opdagelsernes motivation og forudsætninger.
- Mødet mellem spaniere og indianere - kilder og malerier.
- Spaniernes syn på indianerne.
- Aztekerriget.
- Aztekernes religion og menneske ofringer.
- Forklaring af de spanske erobringer
- Kildernes ophavssituation og funktionalitet.
- Diskussionsafsnittet - om Colombus rolle
- Opstilling af problemstillinger
Materiale:
Fremstillingskilder:
Frederiksen, Peter; Vores verdenshistorie 2, Colombus, s. 16-52.
Kilder fra bogen:
Kilde 1: Marco Polos beretning.
Kilde 2: Guinea krøniken.
Kilde 3: Handlen i Kalikut
Kilde 5: Mandevilles rejsebeskrivelse
Kilde 6: Colombus logbog
Kilde 7: Colombus og mødet med de vilde.
Kilde 9: De spanske krav til den indianske befolkning
Kilde 10: Bernal Diaz om spaniernes møde med Tenochtitlan
Kilde 11: Sahagun om mødet med spanierne
Kilde 12: Bernal Diaz om aztekernes religion
Kilde 13: Aztekisk digt om erobringen
Kilde 15: Bartolome om indianernes karakter
Kilde 16 Juan Gines om indianernes karakter
Malerier:
Theodore de Bry: Colombus landgang, 1594
Dioscoco Puebla: Colombus landgang, 1862
Film:
Klip fra Colombus, 1492:
https://www.youtube.com/watch?v=9aMd1lqMc9g
THE OTHER CONQUEST (Dir. Salvador Carrasco)
https://vimeo.com/243209478/d6caa93012 - handler om hvilke forandringer spaniernes erobring medførte.
(har 2m ikke set endnu)
Tin Tin og solriget. https://www.dailymotion.com/video/x3e05p
(Historiebrug)
Fokusområder:
- at få kendskab til de store opdagelser og deres udviklingsforløb
- at diskutere hvem de store opdagelser var store for?
- at få viden om kulturmødet mellem indianere og spaniere
- at få indsigt i spaniernes syn på indianerne og omvendt
- at få viden om aztekernes kultur.
- at se på eftertidens historiebrug.
- at arbejde med kildekritik. herunder ophavssituation, tendens og
funktionalitet
- at lave diskuterende problemstillinger
Arbejdsformer:
Plenumundervisning med dialog, pararbejde, gruppearbejde, individuelt kreativt arbejde (tegning).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Erindringshistorie og besættelsen
Besættelsestiden i et erindringsperspektiv
Undervisningsforløbet om besættelsestiden i et erindringsperspektiv. Fokus for forløbet kommer til at centrere sig om det metodiske arbejde om erindringshistorie, samt anskaffe sig viden om besættelsestiden men i et erindringshistorisk perspektiv, hvor der er særlig fokus på erindringspolitik. Forløbet vil sætte fokus på følgende faglige mål fra bekendtgørelsen for Historie A på STX:
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metode-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på historiebrug
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Demonstrere viden om fagets identitet og metode
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Varighed:
Forløbet kommer til at løber over 8 moduler af 95 minutters varighed.
Fokusområder:
At få viden om besættelsen i et erindringshistorisk perspektiv
At kunne analysere og diskutere historiske problemstillinger med udgangspunkt i erindringshistorie
At kunne arbejde kreativt med historiske begivenheder såsom læserbreve og rollespil
At arbejde kildekritisk til historiske fremstillinger
At få viden om hvordan synet på historien formes af det samfund, som man lever i
At opnå indsigt i formidling af erindringshistorie på Mindelunden.
Kernestof:
Kernestoffet som berøres i dette forløb, tager udgangspunkt i nedenstående punkter fra bekendtgørelsen for historie A på STX:
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder
Historiesympati og historieempati
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Materialer:
Nedergård Pedersen, Ulla m.fl: Danmarkshistorie - mellem glemsel og erindring, Colombus, 2015, s. 12-22, 97-107 og 112-119, 123-128.
Billede serie af tyskerpiger, 1943, udgivet af illegalpresse.dk, arkiv.dk | Besættelsen - Tyskerpiger - billedserie med 9 billeder - tryk på første billede og bladr
Blüdnikow, Bent, Europa betalte prisen for vores egoisme. Interview med Jørgen Kieler, 2013, Berlingske Tidende, kilde 1 i Danmarks historie mellem erindring og glemsel.
Danmarkshistorien, Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955, Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955 (danmarkshistorien.dk)
Fog, Mogens, 5. maj, Tidsskriftet Pigtraad, 1946
Fredericia Socialdemokrat, Begyndte at gaa med tyskerne som 14-aarig, 1945, Fredericia Socialdemokrat
Frit Danmark, Tøserne og tyskerne
https://www.tv2lorry.dk/koebenhavn/det-nye-frihedsmuseum-genaabner-saerlige-gaester-er-inviteret
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Israel Palæstina konflikten
Israel Palæstina konflikten
Undervisningsforløbet om Israel Palæstina konflikten arbejder med den overordnede problemstilling ”hvorfor er der krig imellem de to parter”, hvor forløbet vil lægge sit hovedfokus på tidsperioden efter 2. verdenskrig, altså med fokus på tiden efter Staten Israels oprettelse i 1948. Forløbet fokuserer på faglige mål fra bekendtgørelsen for historie A på STX, hvor særligt nedenstående faglige mål vil være i spil:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder
Menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Fokusområder:
At opnå en historisk indsigt i konflikten mellem Israel-Palæstina
At arbejde analytisk med historiebegreber såsom historiesympati- og empati
At arbejde kreativt med historiske problemstillinger igennem fx rollespil
At arbejde kildekritisk med historiske kilder, og herunder give en forståelse for de komplekse problematikker i forbindelse med konflikten
At kunne reflektere og diskutere evt. løsningsforslag på konflikten
At kunne arbejde projektorienteret med historiske fremstillinger i form af innovative opgaver såsom at fremstille graffiti på en mur, som fortæller en historisk fortælling.
At kunne opnå viden om konflikten, for at kunne perspektivere til ens egen nutid.
Varighed:
Forløbet kommer til at løber over 8-10 moduler af 95 minutters varighed.
Materialer:
Bender, Johan, Palæstina-problemet, krig, krise og fredsproces, Gyldendal Uddannelse, 1999, 3. udgave
Fafner, Hans Henrik, Henrik Wive Mortensen & Brian Linke, Israel-Palæstina, historie, samfund og religion, 2017, 1. udgave
2 dokumenter: Israel kampen for Staten - s 338-340.pdf og Palæstinaproblemet - s 29-31.pdf .
Israel-Palæstina-konflikten | Forstå, hvorfor de slås - TV 2
Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina
Israel-Palæstina
Al-Nakba: Sådan blev palæstinenserne fordrevet fra Israel
The American Position on Partition
Balfour-erklæringen
Jewish Immigration to Pre-State Israel | My Jewish Learning
Chart: The Human Cost Of The Israeli-Palestinian Conflict | Statista
Her er tre scenarier, der kan føre til fred mellem israelerne og palæstinenserne - TV 2
Den Internationale Domstol: Israels besættelse af palæstinensiske områder er ulovlig | Udland | DR
Her er alt hvad du har brug for at vide om israelske bosættelser - Med Israel for fred - MIFF Danmark
Israelske bosættere udvider med rekordfart: Kan gøre en palæstinensisk stat umulig | Udland | DR
Den Internationale Domstol: Israels besættelse af palæstinensiske områder er ulovlig | Udland | DR
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Industrialiseringen i England, USA og Sovjet
Indhold:
Emner:
- Den industrielle revolution i England (og Scotland)
- Industrialiseringens årsager og forudsætninger.
- Flugten til Amerika
- USA's industrialisering og forbindelsen til den amerikanske borgerkrig
- Den russiske revolution og forbindelsen til Sovjets industrialisering
- Fremstillinger af den russiske revolution (Fokuspunkt)
- Progressivt og regressivt historiesyn
- Industrialiseringens opfindelser - fly, radio, dampmaskine, bedøvelse, dynamit, bil, og
telefon.
- Stalinisme og Gulag lejrenes økonomiske grundlag
- Sovjetisk propaganda
- Industrialiseringens konsekvenser
- Omverdenens syn på Sovjets industrialiseringen (Animal Farm).
. Kildekritik af kilder
- Præikonografiske analyser
Materiale:
Fremstillingskilder:
Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie 2, s. 73-83.
Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie 3, s. 17-22, 0g 62-71
Sider fra bogen Fokus om amerikansk industrialisering.
Kilder:
Arnold Toynbee (1884) om industrialiseringens konsekvenser.
Foto fra industrialiseringens København
Automobilen ændfrer livsmønsteret (Fra AMK sociolog)
https://folkedrab.dk/kilder/gulag-kilde-beskrivelse-faengsel-uddrag-ukrainske-professor-nicholas-prychodkos-erindringer.
Sovjetiske propagandaplakater (Stalin)
Artikler:
https://www.information.dk/debat/2017/08/russiske-revolution-moderniseringsprojekt-baaret-frem-religioest-haab?lst_tagmst https://www.information.dk/debat/leder/2017/11/paa-100-aarsdagen-lenins-revolution-soeg-utopi-livsfarlig?lst_tagmst (begge fremstillinger af den russiske revolution)
Selvvalgte kilder i forbindelse med oplæg.
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/kommunisme-propaganda-stalins-terrormaskine/propaganda-under-stalin
Podcast (om Stalin ):
https://podcasts.apple.com/lk/podcast/ruslands-historie-9-stalin-renser-ud/id1736705522?i=1000677268393
Film:
Animal farm (1954) af George Orwell
Væsentligste fokusområder:
- at få viden om den industrielle revolution
- at få viden om industrialiseringen i Sovjet og USA og de forskelle der er forbundet med
landenes industrialisering. Og de ideologiske forskelle.
- at få kendskab til industrialiseringen årsager og forudsætninger
- at få indsigt i bilens indflydelse på livsmønstre
- at undersøge hvilke opfindelser der er i perioden
- at få indsigt i Stalins udrensninger og industrialiserings metoder.
- at arbejde Sovjetisk propaganda og foretage præikonografiske analyser
- at få indblik i industrialiseringens konsekvenser
- at arbejde med kildekritik i forhold til diverse kilder
- at undersøge hvilke historiesyn der er forbundet med perioden.
- at foretage analyse af forskellige fremstillinger af den russiske revolution
Arbejdsformer:
- Plenumundervisning med dialog, par arbejde, projektarbejde med opfindelser og oplæg
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kronologiforløb
Indhold:
- Repetition af forløb
- Repetition af de historiske metoder og begreber (jeres egne spil)
- Introduktion til begrebshistorie
Materiale:
https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/Editor/natmus/undervisning/dokumenter/Europa/da_demokratiet_02.pdf
Samt diverse noter og materiale til forløbene.
I forløbet er der fokus på at få repeteret indholdene af forløbene, samt arbejde og repetere hvilke metoder vi har anvendt (Kildekritisk analyse, billedanalyse (+ præikonografisk analyse), filmanalyse, erindringshistorisk analyse. Historiske begreber som historie syn, historiebrug, diakon og synkron tilgang, empati vs. sympati samt begreber tilknyttet metoderne er også blevet repeteret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160878453",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160878453",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160878453"
}