Holdet 2022 HI/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022 HI/m (1m HI, 2m HI, 3m HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til historie
Titel 2 Det antikke Grækenland
Titel 3 Demokratiets udvikling i Danmark
Titel 4 Tværfagligt forløb - DHO
Titel 5 Pest og andre epidemier
Titel 6 De store opdagelser
Titel 7 Den kolde krig
Titel 8 UU Undertrykkelse og magt i Rumæniens historie
Titel 9 Ligestilling mellem KØN
Titel 10 Erindringshistorie og besættelsen
Titel 11 Israel Palæstina konflikten
Titel 12 Industrialiseringen i England, USA og Sovjet
Titel 13 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til historie

Indhold:

Emner:
- genstandshistorie
- fotos og propaganda

Materiale:

Lærer PPT. Hvorfor er historie vigtigt og hvad er der fokus på i undervisningen.Kildekritisk øvelse –Kim Jung Il, og Bill Clinton.Snak om hvad genstandshistorie er og hvad vi kan bruge det til (Eleverne havde i den forbindelse en genstand med hjemmefra,som vi satte på en tidslinje
PDF - fra fortid til historie. Om fortid og historiebrug.

- Kilder:
Fotos af Kim Jun Il og Bill Clinton.

Særlige fokuspunkter:
At eleverne får kendskab til hvad historiefaget er i gymnasiet, hvorfor det er vigtigt og hvad vi kommer til at arbejde med.
At eleverne får en forståelse af at de selv er historieskabende.
At eleverne forstår og arbejder med forskellen mellem micro-og makrohistorie.

Væsentlige arbejdsmetoder:
Plenum undervisning med dialog
Pararbejde.
Minioplæg fra hver elev om den medbragte genstand.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det antikke Grækenland

Indhold:

Emner:
- den græske antiks opståen.
- græsk koloni tid.
- perserriget og perserkrigene.
- krigenes betydning for den græske selvforståelse.
- bystaterne
- den antikke plads (Agoraen)
. drenge og piger, samt kvinder og slaver i det antikke Grækenland.
- demokratiet i det antikke Grækenland.
- Holdninger til demokratiet (her Aristoteles tanker om pøbelvælde).
- styreformer- hvilke slags.
- Peloponnesiske krig.
- græsk kultur og græsk religion og guder
- antikke vaser
- periodisering
- film i undervisningen/filmanalyse.
- ophavsanalyse
- det funktionelle kildesyn.

Materiale:
Fremstillingskilder:
Frederiksen, Peter: "Vores Verdenshistorie 1, Colombus, s. 22- 28, 30, 32 - 49.
https://denstoredanske.lex.dk/Gr%C3%A6kenland_i_oldtiden_-_historie

Kilder fra bogen.
- Kilde 4: Perikles´ gravtale.
- Kilde 5: Athenernes Statsforfatning
- Kilde 7: Thukydid om pesten i Athen

Andre kilder; https://www.oldtidskundskab.dk/oldlitteratur/oldhistorie/oldhistoriethermopylae.html (Herodot om slavet).

Juni- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmarks-riges-grundlov-af-5-juni-1849-junigrundloven/#indhold4
grundloven. (perspektivering til det antikke Grækenland).

Hvilke ligheder og forskelle er der i forhold til det græske demokrati.

Film:

- https://www.youtube.com/watch?v=UasvHBfyRGI (Om agoraen)
- Fiktionsfilm: 300 - rise of an Empire
- Uddrag af dokumentar om ”Sandheden om Athens demokrati” - her om
  kampen ved salamis. Sammenlignes med fiktionens fortælling.
-  https://www.youtube.com/watch?v=lx6ERmmvSzY (om den peloponnesiske krig)

Andet materiale
- https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=137 (Om filmanalyse).

Særlige fokusområder:
- at få et grundlæggende kendskab til det antikke Grækenland
- at arbejde med væsentlige nedslag i det antikke Grækenlands historie.
- at få forståelse for Perserkrigens vigtighed i forhold til den græske
  selvforståelse.
- at se på periodens demokratiske idealer og den kritik der også var af
  disse.
- at få viden om hvad demokratiet var dengang i forhold til nu.
- at undersøge formidlingen af historie i forskelige filmgenrer.
- at arbejde med filmanalyse
- at få kendskab til det antikke Grækenlands periodisering.
- at arbejde med kildekritik og ophavsanalysen.

Arbejdsformer: Plenumundervisning med dialog, kreativt pararbejde, gruppearbejde. Individuelt arbejde med udfyldning af evalueringsskema i forhold til det faglige.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Demokratiets udvikling i Danmark

Indhold:

Emner:
- Genopdagelsen af demokratiet i Oplysningstiden.
- Oplysningstidens kendetegn
- Den Franske Revolution.
- Den Franske Revolutions påvirkning på Danmark.
- Demokratiets opståen i Danmark.
- Fra kongelov til Grundlov.
- Industrialisering og arbejderkamp.
- Oprettelsen af Socialdemokratiet.
- kildekritisk af film (Type, tid, ophav og tendens) og skriftlige kilder.

Materiale:

PDF: https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/Editor/natmus/undervisning/dokumenter/Europa/da_demokratiet_02.pdf

Film:
https://www.dr.dk/drtv/program/stormen-paa-bastillen_322236

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-den-franske-revolution-og-danmark

https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572

Kilder:
- Kongeloven.
- Menneskerettighederne.
- Grundloven
- Historien om Danmark

Særlige fokuspunkter:
- At få viden om Oplysningstidens kendetegn og genoptagelsen af
  demokratiet.
- At få indsigt i de begivenheder der førte til Den Franske Revolution.
- At få kendskab til Den Franske Revolutions betydning for Danmark.
- At få viden om demokratiets udvikling i Danmark
- At arbejde med lovtekster.
- At arbejde kildekritiske med film.

Arbejdsformer:
- skriftligt individuelt arbejde, pararbejde, klasseundervisning, gruppearbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tværfagligt forløb - DHO

Indhold:

Emner:
- Optakt til 2. verdenskrig
- Danmarks besættelse-
- Danmarks modstand - tidlig og senere.
- Jødeforfølgelser
- Frihedsmuseets formidling af Besættelsen.
- DHO - Skriftlig opgave.
- Illegale blade (i forhold til 2. verdenskrig og krigen i Ukraine).

Materiale:
https://danmarkshistorien.dk/fileadmin/filer/E-boeger_-_pdf/9-Besaettelsestiden.pdf - s. 3-31.

Artikler:

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kvindelig-valgret-1849-1915 og kilde https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/stemmeprocenter-ved-kommunal-og-rigsdagsvalg-1909-1921

https://www.berlingske.dk/opinion/den-store-krigs-lange-skygger (Optakten til 2. verdenskrig)

Kilder:

OPROP

http://www.illegalpresse.dk/articles/show/id/52 Brøleabernes tid er snart forbi

Film:

https://www.youtube.com/watch?v=ChDhEIu2HRE&list=PLuXLwtQO1bf_xB1YEKlXMYXfWR8Y6e3yt - (grundregler for sabotøren).

https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/besaettelsestiden-1940-1945/besaettelsen-kort-fortalt/modstanden-og-samarbejdet/  (illegalt trykkeri på Lolland)

Særlige fokusområder:
- at få viden om 2. verdenskrig
- at arbejde med at lave en akademisk opgave og foretage et mundtligt
  oplæg.
- at arbejde med hvordan besættelsen bliver formidlet ved hjælp af besøg
  på Frihedsmuseet og byvandring i Besættelsens København.
- At arbejde kreativt med propaganda (Ukraine).

Arbejdsformer:
Plenumundervisning med dialog. Kreativt pararbejde med illegalt blad. Byvandring. Individuelt skriftligt arbejde med DHO og forberedelse af mundtligt oplæg.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pest og andre epidemier

Indhold:

Emner:
- Epidemier gennem tiden.
- Pesten, Kopper, Den spanske syge og Corona. Start, udvikling,
  forløb og behandling.
- Statsmagtens håndtering af epidemier igennem tiden fra    
   middelalderen til i dag og reaktionerne på Corona restriktionerne  
  (Men in Black).
- Jødeforfølgelser i 1300-tallet
- Teologiske og naturvidenskabelige forklaringer
- Historiesyn - det idealistiske vs. det materialistiske.
- Diakron og synkron historieundersøgelse
- Elevernes egne Corona fortællinger. Eleven som historieskabende.
- Formidlingen af epidemier som pest og Corona på medicinsk Museion.

Materiale:
Fremstillingskilde:

Frederiksen, Peter: Vores Danmarkshistorie, Colombus, s. 74-77 (Pesten), s. 97 (Historiesyn) s. 101-105 ( Pesten og statsmagten), s. 135-37 (Epidemiske sygdomme og landboreformerne .kopper), s. 177 (diakron og synkron historieundersøgelse)  og 194-197 (den spanske syge), s. 285 (Corona-pandemien)

Kilder arbejdet med fra bogen:

Kilde 20: Pesten i Europa.
Kilde 21. Valdemar Atterdags forordning.
Kilde 27: Morsing om pesten
Kilde 29: Pestforordningen
Kilde 40: Kopperattest.

Andre kilder:
- Jødeforfølgelser fra i 1300 - tallet  i Køln. Orienteringsbrev.
Link: more_vert
https://tidsskrift.dk/sygdomogsamfund/article/download/578/490/

Advarselsplakat fra sundhedsstyrelsen 1918 (s. 194 i Vores Danmarkshistorie)
Advareselsplakat Corona 2020.

Kilder - Historielap
https://historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/epidemier/kopper/

Andet litteratur.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/mens-danmark-laegger-alle-restriktioner-bag-sig-tager-tyskland-foerste-skridt-mod


Film:

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/epidemiernes-danmarkshistorie/

https://www.dr.dk/drtv/program/doeden-tager-de-unge-_-historien-om-den-spanske-syge_361234

Norsk ministers tale ved pressemøde: https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-04-29-norsk-ministers-tale-til-de-unge-er-gaaet-viralt-naeste-sommer-findes-ikke-naar-du-er-ung

PPT - lærer: om Kopper.

Særlige fokuspunkter
- at få viden om de forskellige epidemier igennem tiden. Fra pesten til
  Corona.
- at få kendskab til sammenhængen mellem epidemierne, altså hvad     
  lærte man fra den ene til den anden epidemi.
- at få viden om betydningen og udviklingen af statsmagtens   
  indgriben.
- at få et indblik i hvad de love og regler som statsmagten gennem
  tiden har indført har betydet og fået af reaktioner for befolkningen.
- at arbejde med hvordan vi skaber kilder (Corona fortællinger) og   
  historie.
- at få viden om hvordan epidemierne formidles på Medicinsk Museion.

Arbejdsmetoder:
Gruppearbejde, pararbejde, plenum dialog, individuelt skriftligt arbejde. Dialogisk undervisning på museum.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 De store opdagelser

Indhold:

Emner:
- De store opdagelser - hvem var de store for?.
- Marco Polo og Vasco da Gamas rolle.
- Colombus' rejser og teori.
- Opdagelsernes motivation og forudsætninger.
- Mødet mellem spaniere og indianere - kilder og malerier.
- Spaniernes syn på indianerne.
- Aztekerriget.
- Aztekernes religion og menneske ofringer.
- Forklaring af de spanske erobringer
- Kildernes ophavssituation og funktionalitet.
- Diskussionsafsnittet - om Colombus rolle
- Opstilling af problemstillinger

Materiale:

Fremstillingskilder:
Frederiksen, Peter; Vores verdenshistorie 2, Colombus, s. 16-52.

Kilder fra bogen:

Kilde 1: Marco Polos beretning.
Kilde 2: Guinea krøniken.
Kilde 3: Handlen i Kalikut
Kilde 5: Mandevilles rejsebeskrivelse
Kilde 6: Colombus logbog
Kilde 7: Colombus og mødet med de vilde.
Kilde 9: De spanske krav til den indianske befolkning
Kilde 10: Bernal Diaz om spaniernes møde med Tenochtitlan
Kilde 11: Sahagun om mødet med spanierne
Kilde 12: Bernal Diaz om aztekernes religion
Kilde 13: Aztekisk digt om erobringen
Kilde 15: Bartolome om indianernes karakter
Kilde 16 Juan Gines om indianernes karakter

Malerier:
Theodore de Bry: Colombus landgang, 1594
Dioscoco Puebla: Colombus landgang, 1862

Film:

Klip fra Colombus, 1492:
https://www.youtube.com/watch?v=9aMd1lqMc9g

THE OTHER CONQUEST (Dir. Salvador Carrasco)
https://vimeo.com/243209478/d6caa93012 - handler om hvilke forandringer spaniernes erobring medførte.
(har 2m ikke set endnu)

Tin Tin og solriget. https://www.dailymotion.com/video/x3e05p
(Historiebrug)

Fokusområder:
- at få kendskab til de store opdagelser og deres udviklingsforløb
- at diskutere hvem de store opdagelser var store for?
- at få viden om kulturmødet mellem indianere og spaniere
- at få indsigt i spaniernes syn på indianerne og omvendt
- at få viden om aztekernes kultur.
- at se på eftertidens historiebrug.
- at arbejde med kildekritik. herunder ophavssituation, tendens og
funktionalitet
- at lave diskuterende problemstillinger

Arbejdsformer:
Plenumundervisning med dialog, pararbejde, gruppearbejde, individuelt kreativt arbejde (tegning).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den kolde krig

Indhold:

Emner:
- Den kolde Krig - optakt og forløb.
- Ideologierne og alliancerne.
- Marshallhjælp og Kominform.
- Opdeling af Øst- og Vesteuropa.
- Sovjetisk sikkerhedszone og strategi.
- Vestens bekymring.
- Cubakrisen
- Kold krig idag?.
- Den Kolde krigs afslutning - fortolkninger heraf.
- Kausal og motivforklaring.
- Det idealistiske eller det materialistiske historiesyn der fylder mest i
  diskussionen?.
- Filmanalyse.

Materiale:

Kapitel 1 og 2 fra Systimebogen - den kolde krig.

https://www.rebildcentret.com/upl/website/skoletjeneste/1.Introduktiontildenkoldekrig1.pdf (tidlinje)
https://denstoredanske.lex.dk/Potsdamkonferencen
https://koldkrig.systime.dk/?id=251 - under optakten til den kolde krig.
https://www.his2rie.dk/temaer/cubakrisen-i-1962/
https://politikenhistorie.dk/art8687303/Politiken-Historie-skribent-afviste-i-2018-at-vi-stod-i-en-ny-kold-krig.-I-dag-st%C3%A5r-hun-ved-sine-ord
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/erindringer-om-kommunismens-fald-i-1989  


Film:

Lille film FN. - https://www.youtube.com/watch?v=KUloJA6CTKk - etableret efter 2. verdenskrig. Skulle skabe fred.

Thirteen Days. Se den på Filmstriben.

Kilder:

Historiske kilder.docx
Jerntæppetale.docx

Særlige fokuspunkter:
- At få viden om Den kolde krigs forløb.
- At får en forståelse for hvad der førte til Den Kolde krig. Herunder
  bekæmpelsen af Nazismen og tiden efter 2. verdenskrig.
- At får indsigt i de forskellige ideologier og konsekvenserne heraf.
- At få kendskab til supermagternes konflikt og interesse,
- At få viden om Den Kolde Krigs klimaks - nemlig Cubakrisen.
- At få kendskab til Den Kolde Krigs afslutninger og fortolkningerne og
  synet herpå. Herunder det idealistiske og det materialistiske historiesyn.
- At undersøge Den kolde krigs (afslutning) Kausal og Motivforklaringer.
- At få indblik i den Kolde Krig i forhold til i dag.
- At arbejde kreativt med collage
- At arbejde med filmanalyse

Arbejdsformer:
Kreativt gruppearbejde, pararbejde, klasse undervisning med dialog.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 UU Undertrykkelse og magt i Rumæniens historie

Indhold:

Emner:
- Rumæniens historie gennem tiden - tidslinje.
- Rumæniens geografiske og politiske udvikling 1829-2007 til dag.
- Rumænien i forhold til 2. verdenskrig og Den kolde krig.
- Perioden med Nicolai Ceausesco - storhed og fald. Hvilken
  undertrykkelse, hvilken politik, hvilken popularitet, hvilken strategi?.
- Undersøgende undervisning - a la Harry Potter.
- Overtro og religion.
- Grev Vlad - the Impaler.
- Historiske landemærker og skjulte perler.
- Ceausesco og hans arkitektur.
- Folkeeventyr og traditioner
- Rumænien i dag - politisk og økonomisk situation - EU samarbejdet.

Materiale:
Rumæniens historie her https://denstoredanske.lex.dk/Rum%C3%A6niens_historie

Herudover selvfundet materiale i forbindelse med gruppearbejde og udarbejdelse af podcasts.

Artikler:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/rumaenere-laenges-efter-trygheden-under-ceausescu-styret

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/erindringer-om-kommunismens-fald-i-1989 -

Podcasts:
https://www.listennotes.com/top-podcasts/nicolae-ceausescu/
https://www.youtube.com/watch?v=1BK8wJJQiB4 Seværdigheder Bukarest og Bresov.
Mørkeland - https://radioplay.dk/podcast/moerkeland/id-2091722/ - Jack the ripper /Dracula - Grev Vlad
https://www.listennotes.com/podcasts/15-minute-history/vlad-the-impaler-evil-4D1Rdw2UzPB/

Film:
Rumæniens historie. https://www.youtube.com/watch?v=X61iAUGvzt4
Harry Potter - https://www.youtube.com/watch?v=QlwkerwaV2E
Hvad er Inquiery based learning? https://www.youtube.com/watch?v=wUwp_-8dvdA

https://www.dr.dk/drtv/se/nul-stjerner_-roadtrip-i-transsylvanien_256963
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=KaGgJX9FUwo (Ceausescos fald)

Væsentligste fokusområder:
- at få viden om Rumæniens historie gennem tiden.
- at få kendskab til Rumænien set i forhold til 2. verdenskrig og den kolde
  krig.
- at få indsigt i både den undertrykkelse og popularitet som forbindes med
  Ceausesco, og som der stadig kan være uenighed om.
- at arbejde med undersøgende undervisning og undersøge emner der er
  særligt interessante.
- at arbejde med kildekritik - også i forhold til politiske overbevisninger.
- at undersøge forskellige podcastgenrer.
- at lave podcast i forbindelse med forberedeles til studietur.

Arbejdsformer:
- Plenumundervisning med dialog, par arbejde, projektarbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ligestilling mellem KØN

Emner:

- Hvad er ligestilling?
- Tanker om ligestillingens opstart og udvikling i Danmark fra 1870-  i
  dag. Herunder også ligestillingspolitikken i årene.
- Hvilke ligestillingsproblematikker er der i dag.
- Ligestillingens visuelle udtryk i form af plakater gennem tiden
- Ligestilling i andre lande.

Materiale.

Fremstillingskilder:

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kampen-for-kvinders-valgret-1871-1915
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kvindesagsorganisationerne-og-valgretsspoergsmaalet-1871-1915/
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kvindekamp-og-koensroller-1960-1985-1
ttps://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/roedstroemperne-og-den-nye-kvindebevaegelse-ca-1970-1985

Kilder fra Danmarkshistorien.dk:

-https://www.verdensmaal.org/5-ligestilling-mellem-koennene og
-https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/dansk-kvindesamfund-1871/ og
-https://denstoredanske.lex.dk/ligestilling og
-https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/kvindekamp-og-koensroller-1960-1985-1/
-https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/levevilkaar/ligestilling/ligestillingswebsite
-https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hoer-edel-saunte-fortaeller-om-kvindernes-vilkaar-paa-arbejdsmarkedet/  -https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hoer-studine-interview-om-studentereksamen-i-1930erne/
-Gallup undersøgelse https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/gallup-1947-hvad-er-det-bedst-at-vaere-mand-eller-kvinde/ ”er det bedst at være mand eller kvinde”?.
-https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ti-bud-for-kvinder-i-kvinden-og-samfundet-maj-1974/
- Lydfil:
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hoer-karen-syberg-fortaeller-i-1981-om-oprettelsen-af-femoelejren/

Plakater fra KVINFO fra 1945- i dag- findes på powerpoint "Ligestilling" - se modul 1.

Artikler:

Brev til min datter af KATJA KVAALE, 25. September 2020 i Weekendavisen.

Film:

Film om p-pillen og den politiske udvikling https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/p-pillens-historie-den-politiske-kamp/

Sofie Linde ved Zulu Awards:  https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-11-10-sofie-lindes-far-fik-hende-overbevist-om-at-holde-talen-moren-advarede-mod

Dokumentar - Dronningens mand, fra https://www.dr.dk/drtv/se/dronningens-mand_222526

PPT om ligestillingsforløbet

Særlige fokusområder
- at få skabt et overblik over ligestillingens udvikling i Danmark
- at se på hvilke dilemmaer der er i dag i Danmark og i andre lande
- at få indsigt i de forskellige udfordringer ved at læse kilder fra
  dengang til i dag
- at arbejde innovativt og udtænke løsninger på udfordringer i forhold til
  ligestilling i andre lande, ved at tage udgangspunkt i Danmarks
  udvikling i forhold  til ligestilling
- at arbejde med at skabe og formilde et plakater der gør
  opmærksom på noget uhensigtsmæssigt i forhold til
   ligestillingsproblematik.
- At arbejde med kildekritik og tendens og ophav, og dokumentaren som
  historisk kilde.
- at øve problemstillinger til forløbet.
- at lave eksamenstræning

Arbejdsmetoder:
Pararbejde, gruppearbejde, individuelt skriftligt arbejde (brev til dronningen) oplæg med visuelt understøttet produkt (PPT), og udarbejdelse af plakat enten praktisk eller virtuelt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Erindringshistorie og besættelsen


Besættelsestiden i et erindringsperspektiv

Undervisningsforløbet om besættelsestiden i et erindringsperspektiv. Fokus for forløbet kommer til at centrere sig om det metodiske arbejde om erindringshistorie, samt anskaffe sig viden om besættelsestiden men i et erindringshistorisk perspektiv, hvor der er særlig fokus på erindringspolitik. Forløbet vil sætte fokus på følgende faglige mål fra bekendtgørelsen for Historie A på STX:

Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt mennesket som historieskabt og historieskabende

Anvende en metode-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på historiebrug

Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Demonstrere viden om fagets identitet og metode

Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Varighed:

Forløbet kommer til at løber over 8 moduler af 95 minutters varighed.

Fokusområder:

At få viden om besættelsen i et erindringshistorisk perspektiv

At kunne analysere og diskutere historiske problemstillinger med udgangspunkt i erindringshistorie

At kunne arbejde kreativt med historiske begivenheder såsom læserbreve og rollespil

At arbejde kildekritisk til historiske fremstillinger

At få viden om hvordan synet på historien formes af det samfund, som man lever i

At opnå indsigt i formidling af erindringshistorie på Mindelunden.

Kernestof:

Kernestoffet som berøres i dette forløb, tager udgangspunkt i nedenstående punkter fra bekendtgørelsen for historie A på STX:

Historiebrug og -formidling

Historiefaglige teorier og metoder

Historiesympati og historieempati

Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

Materialer:
Nedergård Pedersen, Ulla m.fl: Danmarkshistorie - mellem glemsel og erindring, Colombus, 2015, s. 12-22, 97-107 og 112-119, 123-128.

Billede serie af tyskerpiger, 1943, udgivet af illegalpresse.dk, arkiv.dk | Besættelsen - Tyskerpiger - billedserie med 9 billeder - tryk på første billede og bladr

Blüdnikow, Bent, Europa betalte prisen for vores egoisme. Interview med Jørgen Kieler, 2013, Berlingske Tidende, kilde 1 i Danmarks historie mellem erindring og glemsel.

Danmarkshistorien, Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955, Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955 (danmarkshistorien.dk)

Fog, Mogens, 5. maj, Tidsskriftet Pigtraad, 1946

Fredericia Socialdemokrat, Begyndte at gaa med tyskerne som 14-aarig, 1945, Fredericia Socialdemokrat

Frit Danmark, Tøserne og tyskerne

https://www.tv2lorry.dk/koebenhavn/det-nye-frihedsmuseum-genaabner-saerlige-gaester-er-inviteret
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Israel Palæstina konflikten

Israel Palæstina konflikten

Undervisningsforløbet om Israel Palæstina konflikten arbejder med den overordnede problemstilling ”hvorfor er der krig imellem de to parter”, hvor forløbet vil lægge sit hovedfokus på tidsperioden efter 2. verdenskrig, altså med fokus på tiden efter Staten Israels oprettelse i 1948. Forløbet fokuserer på faglige mål fra bekendtgørelsen for historie A på STX, hvor særligt nedenstående faglige mål vil være i spil:

Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:

Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

Historiebrug og -formidling  

Historiefaglige teorier og metoder

Menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

Fokusområder:

At opnå en historisk indsigt i konflikten mellem Israel-Palæstina

At arbejde analytisk med historiebegreber såsom historiesympati- og empati

At arbejde kreativt med historiske problemstillinger igennem fx rollespil

At arbejde kildekritisk med historiske kilder, og herunder give en forståelse for de komplekse problematikker i forbindelse med konflikten

At kunne reflektere og diskutere evt. løsningsforslag på konflikten

At kunne arbejde projektorienteret med historiske fremstillinger i form af innovative opgaver såsom at fremstille graffiti på en mur, som fortæller en historisk fortælling.

At kunne opnå viden om konflikten, for at kunne perspektivere til ens egen nutid.

Varighed:

Forløbet kommer til at løber over 8-10 moduler af 95 minutters varighed.

Materialer:

Bender, Johan, Palæstina-problemet, krig, krise og fredsproces, Gyldendal Uddannelse, 1999, 3. udgave

Fafner, Hans Henrik, Henrik Wive Mortensen & Brian Linke, Israel-Palæstina, historie, samfund og religion, 2017, 1. udgave

2 dokumenter: Israel kampen for Staten - s 338-340.pdf og Palæstinaproblemet - s 29-31.pdf .

Israel-Palæstina-konflikten | Forstå, hvorfor de slås - TV 2

Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina

Israel-Palæstina

Al-Nakba: Sådan blev palæstinenserne fordrevet fra Israel

The American Position on Partition

Balfour-erklæringen

Jewish Immigration to Pre-State Israel | My Jewish Learning

Chart: The Human Cost Of The Israeli-Palestinian Conflict | Statista

Her er tre scenarier, der kan føre til fred mellem israelerne og palæstinenserne - TV 2

Den Internationale Domstol: Israels besættelse af palæstinensiske områder er ulovlig | Udland | DR

Her er alt hvad du har brug for at vide om israelske bosættelser - Med Israel for fred - MIFF Danmark

Israelske bosættere udvider med rekordfart: Kan gøre en palæstinensisk stat umulig | Udland | DR

Den Internationale Domstol: Israels besættelse af palæstinensiske områder er ulovlig | Udland | DR
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Industrialiseringen i England, USA og Sovjet

Indhold:

Emner:
- Den industrielle revolution i England (og Scotland)
- Industrialiseringens årsager og forudsætninger.
- Flugten til Amerika
- USA's industrialisering og forbindelsen til den amerikanske borgerkrig
- Den russiske revolution og forbindelsen til Sovjets industrialisering
- Fremstillinger af den russiske revolution (Fokuspunkt)
- Progressivt og regressivt historiesyn
- Industrialiseringens opfindelser - fly, radio, dampmaskine, bedøvelse, dynamit, bil, og
  telefon.
- Stalinisme og Gulag lejrenes økonomiske grundlag
- Sovjetisk propaganda
- Industrialiseringens konsekvenser
- Omverdenens syn på Sovjets industrialiseringen (Animal Farm).
. Kildekritik af kilder
- Præikonografiske analyser

Materiale:

Fremstillingskilder:
Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie 2, s. 73-83.
Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie 3, s. 17-22, 0g 62-71
Sider fra bogen Fokus om amerikansk industrialisering.

Kilder:
Arnold Toynbee (1884) om industrialiseringens konsekvenser.
Foto fra industrialiseringens København
Automobilen ændfrer livsmønsteret (Fra AMK sociolog)
https://folkedrab.dk/kilder/gulag-kilde-beskrivelse-faengsel-uddrag-ukrainske-professor-nicholas-prychodkos-erindringer.
Sovjetiske propagandaplakater (Stalin)
Artikler:
https://www.information.dk/debat/2017/08/russiske-revolution-moderniseringsprojekt-baaret-frem-religioest-haab?lst_tagmst https://www.information.dk/debat/leder/2017/11/paa-100-aarsdagen-lenins-revolution-soeg-utopi-livsfarlig?lst_tagmst  (begge fremstillinger af den russiske revolution)
Selvvalgte kilder i forbindelse med oplæg.

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/kommunisme-propaganda-stalins-terrormaskine/propaganda-under-stalin

Podcast (om Stalin ):
https://podcasts.apple.com/lk/podcast/ruslands-historie-9-stalin-renser-ud/id1736705522?i=1000677268393

Film:
Animal farm (1954) af George Orwell

Væsentligste fokusområder:
- at få viden om den industrielle revolution
- at få viden om industrialiseringen i Sovjet og USA og de forskelle der er forbundet med
  landenes industrialisering. Og de ideologiske forskelle.
- at få kendskab til industrialiseringen årsager og forudsætninger
- at få indsigt i bilens indflydelse på livsmønstre
- at undersøge hvilke opfindelser der er i perioden
- at få indsigt i Stalins udrensninger og industrialiserings metoder.
- at arbejde Sovjetisk propaganda og foretage præikonografiske analyser
- at få indblik i industrialiseringens konsekvenser
- at arbejde med kildekritik i forhold til diverse kilder
- at undersøge hvilke historiesyn der er forbundet med perioden.
- at foretage analyse af forskellige fremstillinger af den russiske revolution

Arbejdsformer:
- Plenumundervisning med dialog, par arbejde, projektarbejde med opfindelser og oplæg
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kronologiforløb

Indhold:

- Repetition af forløb
- Repetition af de historiske metoder og begreber (jeres egne spil)
- Introduktion til begrebshistorie

Materiale:

https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/Editor/natmus/undervisning/dokumenter/Europa/da_demokratiet_02.pdf

Samt diverse noter og materiale til forløbene.

I forløbet er der fokus på at få repeteret indholdene af forløbene, samt arbejde og repetere hvilke metoder vi har anvendt (Kildekritisk analyse, billedanalyse (+ præikonografisk analyse), filmanalyse, erindringshistorisk analyse. Historiske begreber som historie syn, historiebrug, diakon og synkron tilgang, empati vs. sympati  samt begreber tilknyttet metoderne er også blevet repeteret
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer