Holdet 2022 HI/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022 HI/s (1s HI, 2s HI, 3s HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den danske velfærdsstat
Titel 2 Vikingetid
Titel 3 Antikken & Roms gladiatorer
Titel 4 Renæssance og reformation
Titel 5 Opdagelserne og dansk Vestindien
Titel 6 Oplysningstid og franske revolution
Titel 7 Israel-Palæstina
Titel 8 Imperialisme (JD) og afkolonisering (TKN)
Titel 9 Første verdenskrig (JD)
Titel 10 Ideologiernes kamp i det 20.årh

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den danske velfærdsstat

Materiale:

- Velfærdsstaten og de universielle rettigheder efter 1849;
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/velfaerdsstaten-og-de-universelle-rettigheder

- Indefra med Anders Agger - fixerrum; https://www.dr.dk/drtv/episode/indefra-med-anders-agger_-fixerum_54636

- Historien om Danmark, det svære demokrati; https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_145573

- Vores Danmarkshistorie, Peter Frederiksen, Colombus, 2022, side 198-200, side 204-209, side 248-252, side 273-279, side 282-285

- Gadens stemmer - ekskursion på Nørrebro med fokus på social udsatte (hjemløse og psykiske lidelser)

- Sædelighedsfejden 1883-1887, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/saedelighedsfejden (DHO)

Kilder:

- Lov om Alderdomsunderstøttelse, 9. april 1891, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/lov-om-alderdomsunderstoettelse-1891

- K.K. Steincke reformerer sociallovgivningen 1933,
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hoer-kk-steincke-taler-om-kanslergadeforligets-socialreform-i-1934/

- Ernest Hansen: Livet som arbejdsløs i 1930’erne, in Vores Danmarkshistorie, 2022, side 199

- Anders Fogh Rasmussen, fra socialstat til minimalstat, 1993 (uddrag)

- Poul Nyrup Rasmussen angriber Foghs ideologiske manifest, “præsident valgkampen 2001": https://www.youtube.com/watch?v=JtxjkCO0

- Anders Fogh Rasmussen, Et samfund med tryghed, dynamik og fleksibilitet, 2005, in Fokus 3, side 70-71

- Dansk Folkeparti valgvideo 2007, https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es

- Pia Kjærsgaard, Hvor var du, da Danmark blev ødelagt? Vores Danmarkshistorie, Systime, 2022

- Nanna Skov Høpfners tale ved Men in Black demonstration 2021, https://dansketaler.dk/tale/nanna-skov-hoepfners-tale-ved-men-in-black-demonstration-2021/

- Regulativ for Politiets Tilsyn med offentlige Fruentimmer i Kjøbenhavn, 9. marts 1877,
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/regulativ-for-politiets-tilsyn-med-offentlige-fruentimmer-i-kjoebenhavn-af-9-marts-1877/ (DHO)

- Lov nr. 47 om Foranstaltninger til at modarbeide den veneriske Smittes Udbredelse, 10. april 1874,
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/lov-nr-47-af-10-april-1874-om-foranstaltninger-til-at-modarbeide-den-veneriske-smittes-udbredelse/ (DHO)

- Sofus Engelsted, Om Foranstaltningerne mod Udbredelsen af veneriske Sygdomme, 1861, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/sophus-engelsted-om-foranstaltningerne-mod-udbredelsen-af-veneriske-sygdomme-1861 (DHO)

Dele af forløbet har været en del af DHO

Kernestof;

- Danmarks internationale placering
- Europæisk integration
- Nye grænser og konflikter

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vikingetid

Materiale:

- Kongerækken, Harald Blåtand; http://netudgaven.dk/2015/10/kongeraekken-2-harald-blaatand/

- Danmarks historie – mellem erindring og glemsel, Kristian Iversen o.a., Columbus, side 29-50


Kilder:

- Rigets modige forsvarer, Lorenz Frølich, 1855 (maleri)

- Viking (blyant)

- Nordjysk Udstilling, Aalborg, juni/juli 1933 (plakat)

- DNSAP landsstævne i Slagelse, 1938 (plakat)

- For Danmark mod bolchevismen (SS-propaganda-plakat)

- Soldiers of Odin – finsk højrenationalisk gruppe (logo)

- Gøl-vikingen (reklame)

- Stryhn’s viking (reklame)

- Rasmussen, Higher Grounds, Melody Grand-Prix 2018, https://www.youtube.com/watch?v=c0kP074Mw0k

- Mød Vikinger, Nationalmuseet 2018 (egne billeder)

- Jellingestenene

- Ibn Fadlan, Mødet med vikingerne fra Nord (uddrag) in Danmarks historie – mellem erindring og glemsel, Kristian Iversen o.a., Columbus, side 31

- Vikings, sæson 1, episode 8 (Sacrifice)

- Ibn Rustah om vikingerne (russerne); https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-rustah-om-vikingerne-russerne/

- Historien om Danmark – Vikingetiden; https://www.dr.dk/tv/se/historien-om-danmark-tv/-/historien-om-danmark-vikingetiden

- Bjørn Nørgaards gobelin, Vikingetid

- Uddrag af Alkuins brev til Lindisfarne, 793, og Abbos krønike, ca. 895,
Fra: C. & E. Harding Sørensen, Danmark i vikingetiden, Gyldendal, 1979

- Thietmar af Merseburg om det store blot i Lejre, ca. 1015, http://natmus.dk/museerne/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/kilder/thietmar-af-merseburg-om-ofringerne-i-lejre/

- ”Jellingestenene var et stykke propaganda”, Peter Nicolai Gudme,  Politiken 4.8. 2011,
http://politiken.dk/kultur/art5448129/Jellingstenene-var-et-stykke-propaganda

- Billede af støbeform, sidste halvdel af 900-tallet, www.natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/tro-og-magi-doed-og-ritual/kristendommen-kom-til-danmark/

- Billede af den store Jellingesten i passet, www.b.dk/bolig/kender-du-dit-pas-indeni

-  Jellingestenen – Danmarks dåbsattest” (uddrag), Henning Nørhøj, www.kristendom.dk, 16. 3. 2011, www.kristendom.dk/indføring/jellingestenen-danmarks-dåbsattest

- Jelling-monumentet på Harald Blåtands tid, www.danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/nordhoejen-i-jelling-ca-960/?no_cache=1

Kernestof;
- Danmarks tilblivelse
- Vikingetid

Faglige mål;
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Antikken & Roms gladiatorer

Materiale:

- Vores verdenshistorie 1, Peter Frederiksen, Colombus, 2022, side 30-39

- Gladiatorer, https://lex.dk/gladiatorer

- En gladiator var folkehelt i pøbelens øjne, https://historienet.dk/civilisationer/romerriget/en-gladiator-var-folkehelt-i-poebelens-oejne

- Spartacus førte an i slaveoprør mod Romerriget, https://historienet.dk/civilisationer/romerriget/spartacus-foerte-an-i-slaveoproer-mod-romerriget

Kilder:

- 300 (film), 2006

- Formidabelt nyt i ’sværd, sandaler og skjold’, 30. marts 2007, Politiken

- Tacitus: Annalerne Bog XIV, kapitel 17, Publius Cornelius Tacitus, ca. 56 – ca. 120 e.v.t.

- Sueton: Keiserbiografierne – "Augustus", kapitel 43, Gaius Suetonius Tranquillus, ca. 69  evt. - 122 e.v.t.

- Aulus Gellius: Attiske Nætter, Bog X, Kapitel 10, Aulus Gellius, ca. 125 – efter 180 e.v.t.

- Martial, Epigrammer, Bog 5, Epigram 24, Marcus Valerius Martialis, ca. 40 – ca. 104 e.v.t.

- Martial, Liber Spectaculorum, Epigram 29, Marcus Valerius Martialis, ca. 40 – ca. 104 e.v.t.

- Plutarch, Crassus, Kapitel 8-11, Plutarch ca. 46–120 e.v.t

- Florus, Epitome af Romersk Historie, Bog 2, Kapitel 8, Lucius Annaeus Florus, ca. 2. århundrede e.v.t.

- Sallust, Histories, Fragmenter, Gaius Sallustius Crispus, 86–35 f.v.t.

- Seneca, "Etiske breve", brev 7, uddrag

Kernestof:

- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:

- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Renæssance og reformation


Materiale:

- Vores verdenshistorie 1, Peter Frederiksen, Colombus, 2022, side 216-218
side 220-235

- Historien om Danmark, afsnit 5

Kildemateriale:

- Boccacio om kvinden, Vores Verdenshistorie 1, 2022, side 223

- Mirandola, Om menneskets værdighed, Vores Verdenshistorie 1, 2022, side 224

- Købmanden Rucellais erindringer

- Tycho Brahes indledning til De Nova Stella

- Kongens forleningsbrev til Tycho Brahe

- Galileis brev til Kepler

- Drømmen eller måneastronomi

- Galileis brev til Mark Welser

- Galileis brev til storhertuginde Christina af Toscana

- Skabelsen (maleri af Michelangelo), www.religion.dk

- Giovanni Riccioli: ”Almagestum novum", Peter Frederiksen: Fortællingen om universet, Nationalmuseet, 2010, s. 4

-  Renæssancens kultur i Italien, 1860, Jacob Burckhardt in Knudsen, Sanne Stemann m.fl., Renæssancen - Da mennesket kom i centrum, Systime, 2005, s. 197-
198

-  Renæssancen og vor tid, 1992, Jan Lindhardt in : Knudsen, Sanne Stemann m.fl., Renæssancen - Da mennesket kom i centrum, Systime, 2005, s. 198-
200

- Uddrag af Luthers 95 teser, in Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 1, Systime, 2020

- Martin Luther om bondeoprøret,  in Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 1, Systime, 2020


Først og fremmest projekt sammen med matematik og fysik, hvor vi lavede tværfaglige problemstillinger om en videnskabsmænd fra Renæssancen og holdt elevoplæg

Kernestof:

- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Fagligt mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Opdagelserne og dansk Vestindien

Materiale:

- Vores Verdenshistorie 2, Peter Frederiksen, Colombus, 2019, side 28-40, side 53-54 og 56, 58-60

- Vores Danmarkshistorie, Peter Frederiksen, Colombus, 2021, side 117-119, 121-122

- Dansk Vestindien, historien kort (Erik Gøbel,
seniorforsker, rigsarkivet);
https://www.youtube.com/watch?v=_L-S8tXePnE&feature=youtu.be

- Mini-foredrag, kolonihistorie (Niels Brimnes);
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-kolonihistorie/

- 100 året for salget af dansk Vestindien: https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/100-aarsdag-vaekker-danmarks-kontroversielle-kolonifortid-til-live

- Jeg har set en rigtig negermand (Festen); https://www.youtube.com/watch?v=srmqKR7RM8g

- Lille Bo, familien Andersen, Jeg har set en rigtig negermand 1970; https://www.youtube.com/watch?v=LDrzKBM73yc

- De sendte bud efter to 'negerbørn' og udstillede dem i bur i Tivoli, https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-31-de-sendte-bud-efter-to-negerboern-og-udstillede-dem-i-bur-i-tivoli

- Victor blev holdt i bur som turistattraktion, https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/video-victor-blev-holdt-i-bur-som-turistattraktion

- Slavebørn: Orden og straf, https://www.virgin-islands-history.org/historien/slaveri/slaveboern-orden-straf/

- Slavernes helbred: Ulykker, selvskade og selvmord, https://www.virgin-islands-history.org/historien/slaveri/slavernes-helbred-ulykker-selvskade-selvmord/

- Barbariske straffe til slaver med oprørstrang, https://www.virgin-islands-history.org/historien/slaveri/barbariske-straffe-slaver-oproerstrang/

- Slaveliv – da mennesker var ejendom, https://www.virgin-islands-history.org/historien/slaveri/slaveliv-mennesker-ejendom/

- Afstrafning var en ret, https://www.virgin-islands-history.org/historien/slaveri/slaveliv-mennesker-ejendom/

- Myte: Var Danmark det første land, der ophævede slaveriet?, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/myte-var-danmark-det-foerste-land-der-ophaevede-slaveriet

- Ernst Schimmelmann, 1747-1831, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ernst-schimmelmann-1747-1831/#anker1

- Drab på Paradisøerne (del 1), https://politi.dk/politimuseet/artikler/drab-paa-paradisoeerne-1-del

- Drab på Paradisøerne (del 2), https://politi.dk/politimuseet/artikler/drab-paa-paradisoeerne-2-del#:~:text=Forvalteren%20p%C3%A5%20plantagen%20Magens%20Bay,forr%C3%A5dnelse%20i%20det%20fugtige%20klima.

Kilder:

- Mandevilles rejsebeskrivelse, Vores verdenshistorie 2, side 31

- De spanske krav til den indianske befolkning, Vores verdenshistorie 2, side 38

- Encomienda udsted til Julian Gutierrez Altamirano i Chile, 1566, in Amerika Amerika, Bent Essinger, Munkgaard, 1998, side 108

- Bortolomé de las Casas om indianernes karakter, Vores verdenshistorie 2, side 49

- Juan Ginés Sepúlveda om indianernes karakter, Vores verdenshistorie 2, side 49

- Statsminister Lars Løkke Rasmussens tale ved Transfer Day på St. Croix, 31. marts 2017, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/statsminister-lars-loekke-rasmussens-tale-ved-transfer-day-paa-st-croix-31-marts-2017

- Uddrag fra politiprotokol, Christiansted, 1805, https://cs.sa.dk/picture/view-values/370954?selectedTab=53&locale=da

- Ernst Schimmelmanns brev om slavehandelen, 1791, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ernst-schimmelmanns-brev-af-18-juni-1791-om-slavehandelen


Kernestof;

- Europæisk middelalder
- Kolonisering
- Verden uden for Europa

Faglige mål;
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Oplysningstid og franske revolution

Materiale

- Vores Verdenshistorie 2, Peter Frederiksen, Columbus, 2019, side 64-65, side 67-70, side 72, side 93-104

- The French Revolution: Crash Course European History #21, https://www.youtube.com/watch?v=5fJl_ZX91l0

- Napoleon Bonaparte: Crash Course European History #22, https://www.youtube.com/watch?v=Pd6E38FfuMg

- Versailles, from Louis XIII to the French Revolution, https://www.youtube.com/watch?v=X235vpOToVU

- Versailles after the French Revolution, https://www.youtube.com/watch?v=CjsmqmSNnHU

- En kongelig affære (film), 2012

- Napoléon (film), 2023

Kilder:

- Thomas Hobbes, Levithian, in Hans Fink m. fl., Social ulighed, Systime, 1983, s. 117-122

- Jean-Jacques Rousseau, Samfundspagten 1762, in Fokus 2, side 50-52

- Cahier de doléances, Fokus 2, side 76-77

- Den franske forfatning af 1791, Fokus 2, side 78-80

- Robespierres fald, den franske revolution, Niels Høffding, 1981, side 78-81

- Ludvig d. 16. indkalder stænderne, 1789, Torben Junker, Den store revolution dag for dag, 1975

- Paris' valgbrev, 1789, https://verdenfoer1914.systime.dk

- Tredjestand udråber sig til nationalforsamling 17. juni 1789, Torben Juncker, Den store revolution dag for dag, 1975

- Terrorregimet (billede), Musée Carnavalet, Histoire de Paris

- Demokratikanon, 2008, http://static.uvm.dk/Publikationer/2008/demokratikanon/indhold.html

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Israel-Palæstina

Materiale:
- Grundbog til historie – fra kold krig til globalisering, Systime, side 251-265

- The Israeli-Palestinian conflict; 10 myths preventing peace, https://www.youtube.com/watch?v=GdtGOY8T5XE&feature=youtu.be  

- Israel – en stat i Mellemøsten, Systime, side 182-187

- What exactly is a Kibbutz?, https://www.jewishagency.org/what-exactly-is-a-kibbutz

- Here's How the Six-Day War Changed the Map of the Middle East, https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=B60O6Kcijso

- Intifada, https://denstoredanske.lex.dk/Intifada

- Monte Carlo elsker jøderne, https://www.dr.dk/tv/se/monte-carlo-elsker-joederne/monte-carlo-elsker-joederne-2/monte-carlo-elsker-joederne-6-7

- Indefra med Anders Agger - Israel, https://www.dr.dk/drtv/episode/indefra-med-anders-agger_-israel_53772

- Kort; https://www.aljazeera.com/news/2020/06/26/palestine-and-israel-mapping-an-annexation/#mandata

- Tempelbjerget; https://www.religion.dk/viden/historien-om-tempelbjerget

- Fredsprocessen strander; https://israel.systime.dk/index.php?id=147

- Krigen mellem Israel og Hamas, https://www.dr.dk/ligetil/hvad-handler-krigen-mellem-israel-og-hamas-om-forstaa-sagen  

- Israel Palæstina, https://globalis.dk/konflikter/israel-palaestina

- Inside Israel’s Iron Dome defense system, https://www.youtube.com/watch?v=nTitN4qLXSE

- No Other Land, CPH:DOX, 2024 (israelske bosættelsespolitik)


Kilder:
- Theodor Herzl, den jødiske stat, 1896 in Israel – en stat i Mellemøsten, Systime, side 15-16

- Peel kommissionens løsningsforslag (kort)

- Israels Uafhængighedserklæring 14. maj 1948 in Israel – en stat i Mellemøsten, side 57-58

- Peres om historiske håndtryk; https://www.dr.dk/nyheder/udland/arkiv-video-peres-om-historisk-haandtryk-frygtede-kram-fra-arafat

- Indefra med Anders Agger (dokumentar) https://www.dr.dk/tv/se/indefra-med-anders-agger-3-saeson-2015/indefra-med-anders-agger-2013/indefra-med-anders-agger-5-8

- Netanyahu, Rabin and the Assassination That Shook History | Netanyahu at War, Front-line; https://www.youtube.com/watch?v=JhMF30VLZCA  

- Kort over Israels territorie før og efter 6-dagskrigen og de israelske bosættelser

- Hamas attack Israel's Kibbutz Sufa: Newly surfaced video details terrorists infiltrating homes, https://www.youtube.com/watch?v=T4XiTRkg9s8

- Bombarded by Israeli airstrikes, conditions in Gaza grow more dire as power goes out, https://abcnews.go.com/International/bombarded-israeli-airstrikes-conditions-gaza-grow-dire-power/story?id=103899193

- Moment Israeli airstrike hits Gaza tower block after Hamas attack, https://www.youtube.com/watch?v=ZFTK9V_mEjI

- Moment Israeli strikes hit residential complex in Gaza's Khan Yunis, AFP, https://www.youtube.com/watch?v=lwWzxzYNfMA

- Israel-Gaza war in maps and charts: Live tracker, https://www.aljazeera.com/news/longform/2023/10/9/israel-hamas-war-in-maps-and-charts-live-tracker

- Ehud Barak: "No, decades ago, we were running the place... we helped them to build these bunkers.", https://x.com/mehdirhasan/status/1726818668032692505?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1726818668032692505%7Ctwgr%5Eb1b81b9ae7710e1a42f0bc66867a77ba1477afc0%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fnyheder.tv2.dk%2Fudland%2F2023-12-02-eks-premierministers-bombe-fik-cnn-vaert-til-at-maabe-meget-uheldig-timing-siger-korrespondent

Kernestof og særlige fokuspunkter;

- Ny grænser og konflikter
- Oprettelsen af staten Israel
- Refleksioner over holocaust
- Israels udvikling til regional stormagt
- Underholdning eller historisk materiale?
- Løsningsforslag
- Palæstinensiske terror eller frihedskamp?
- Sikkerhedsmuren

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Imperialisme (JD) og afkolonisering (TKN)

Materiale:

- Frederiksen, Peter. Vores verdenshistorie 2. København: Columbus, 2021, side: 164-204

- Kampen om historien: Belgiens sorte fortid i DR Congo (https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2021/belgiens-sorte-fortid-i-dr-congo-11032115382)

Kilder:

- Kilde 55, Rule Britannia, 1740, s. 169 in Vores verdenshistorie 2

- Kilde 56, Spørgsmålet om udvidelsen af imperiet, s. 175 in Vores verdenshistorie 2

- Kilde 57, Den hvide Mands Byrde, s. 179 in Vores verdenshistorie 2

- Kilde 61, Macaulay om sprog og uddannelse i Indien, s. 187 in Vores verdenshistorie 2

- Kilde 62, Fordele og ulemper ved det engelske styre, s. 192 in Vores verdenshistorie 2

- Kilde 63, Behøver Tyskland kolonier?, s. 196 in Vores verdenshistorie 2

- Kilde 64, Aftalen med Lobengula, s. 200 in Vores verdenshistorie 2

- Kilde 65, Lobengulas klage til dronning Victoria, s. 201 in Vores verdenshistorie 2

- Kilde 66, Dronning Victorias svar til Lobengula, s. 201 in Vores verdenshistorie 2

- Kilde 67, Livet i Vestafrika, s. 202 in Vores verdenshistorie 2

- Kilde 68, Storbritanniens imperialistiske skæbne, s. 203 in Vores verdenshistorie 2

- Kilde 69, Myten om det humane Danmark, s. 204 in Vores verdenshistorie 2

- Rejsereklame, TUI rejser https://www.tui.dk/rejse/vietnam/?agent=googleads&utm_medium=paidsearch&utm_source=google&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAj9m7BhD1ARIsANsIIvBNLJvEr99Wwro3dWH_jHDbsKvb0IPn1ijRMJoukL3Z_8mesy2scHsaAlhAEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

- Fremtiden vinker til os, in Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 3, Colombus, 2021 side 156

- Uafhængighedserklæringen 1945, in Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 3, Colombus, 2021, side 158

- Brændende munke, in Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 3, Colombus, 2021, side  161

- Mau Mau oprøret (Ghana), 1955, in Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 3, Colombus, 2021 side 169

- ”Måske var det forkert, at man holdt op med at kolonisere primitive samfund”,  in Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 3, Colombus, 2021, side 170

- Afrikas Udfordringer, Vores verdenshistorie 3, Colombus, 2021, side 173

- Det afrikanske kontinent (kort), https://lex.dk/Afrika

Kernestof:

- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Første verdenskrig (JD)

Materiale:

- Frederiksen, Peter. Vores verdenshistorie 3. København: Columbus, 2020, side: 12-56

- Frederiksen, Peter. Vores Danmarkshistorie. København: Columbus 2021: side 162-164

- Bundgaard, Claus. Danskere på Vestfronten 1914-1918. København: Gyldendal, 2009, side: 11-93, 124-202, 294-321, 379-405 og 462-475

- Et uddrag fra: Lund, C. og Larsen, B. D. På sporet af historien: Opslagsbog til historiefagets teori og metode. iBogsudgave. København: Columbus, 2024 (21. Mentalitetshistorie)

- Et uddrag fra: Lund, C. og Larsen, B. D. På sporet af historien: Opslagsbog til historiefagets teori og metode. iBogsudgave. København: Columbus, 2024 (14. Historiografi)

- Böss, M. Modernister tager fejl i deres syn på nationen. Fra Kristeligt Dagblad (2015) (https://www.kristeligt-dagblad.dk/ide-tanke/modernister-tager-fejl-i-deres-syn-paa-nationen)

- Rasmussen, R. Nyt fra vestfronten. Redaktørens anmeldelse af ”Intet nyt fra vestfronten.” Fra denstorekrig1914-1918.dk (2022) (https://denstorekrig1914-1918.dk/nyt-fra-vestfronten-redaktoerens-anmeldelse-af-intet-nyt-fra-vestfronten/#comments)

Kilder:

-  Kilde 1, Serbiske Nationalister, s. 33 in Vores verdenshistorie 3

- Kilde 2, Krigen er mandens eventyr, s. 38 in Vores verdenshistorie 3

- Kilde 3, No Man’s Land, s. 39 in Vores verdenshistorie 3

- Kilde 4, Soldaterbrev fra vestfronten, s. 42 in Vores verdenshistorie 3

- Kilde 5, Synet på lokalbefolkningen, s. 43 in Vores verdenshistorie 3

- Kilde 6, Wilsons fredsmål, s. 53 in Vores verdenshistorie 3

- Kilde 7, Regnskabet gøres op, s. 55 in Vores verdenshistorie 3

- Kilde 45, Barndom på Christianshavn, s. 163 in Vores verdenshistorie 3

- Kilde 46, Boligforhold i København, s. 164 in Vores verdenshistorie 3

Kernestof:

- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv  
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Ideologiernes kamp i det 20.årh

Materiale:

-  Vores Verdenshistorie 3, Peter Frederiksen Colombus, 2021, side 119-121, 123, 125, 131-138, 229-229

- USA - historie og identitet, Niels Bjerre-Poulsen, Systime, 2022, side 80-86

- Vietnamese Buddhist Monk Self Immolation, https://www.youtube.com/watch?v=ZwQTsCiguHc

- The Tet Offensive 1968, https://www.youtube.com/watch?v=SVCSnhn8His

- Napalm and the Vietnam War, https://www.youtube.com/watch?v=jE13QLZJgNQ

- 1972: 'Napalm Girl' - Iconic Vietnam War Footage First Shown On TV, https://www.youtube.com/watch?v=suy8cwO6i4o

- Agent Orange and the Vietnam War, https://www.youtube.com/watch?v=woPoCDAazhM

- The fall of Saigon, https://edition.cnn.com/2013/07/01/world/vietnam-war-fast-facts/index.html

- Animated Soviet Propaganda - American Imperialist: The Millionaire, https://www.youtube.com/watch?v=jETJt_zbnKk


Kilder:

- Hitlers valgtale 1932, https://www.dailymotion.com/video/x36m3xp  

- Den politiske stemning i Weimarrepublikken, in Nazisme og nynazisme, Torben Smith, Munksgaard, 1996, side 17-19

- Inside Auschwitz – English version in 360°/VRhttps, ://www.youtube.com/watch?v=EOM_CxAKB_Y

- Kvinder, børn, alle?, Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3, Colombus, 2021, side 120

- The Flash: America's Secret Propaganda Superhero, https://www.youtube.com/watch?v=ChBAHZTnKBs

- Jaltaaftalen, Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3, Colombus, 2021, side 129

- Potsdamaftalen,  Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3, Colombus, 2021, side 130

- Jerntæppetalen, Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3, Colombus, 2021, side 132

- Den engelske udenrigsminister om Berlinblokaden, Udenrigsminister Ernest Bevin i Underhuset d. 30. juni 1948, in Sv. Aa. Bay, Sovjetunionen og vestmagterne 1945-1955, 1971 s. 78-79

- Sovjetunionens sikkerhed, Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3, Colombus, 2021, side 133

- Sovjetunionens fremstilling af den kolde krig

- Tonkinbugt-resolutionen (1964), https://www.berlingske.dk/internationalt/tonkinbugt-resolutionen-1964

- The Soviet Coup: Day One, August 19th 1991, https://www.youtube.com/watch?v=LsF4c06txHM

- Uffe Ellemann Jensen om den kolde krigs afslutning, https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=208&L=0

Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer   

- politiske og sociale revolutioner  

- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

- globalisering

- historiebrug og -formidling  

Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  

- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer