Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 MA/s (1s MA, 2s MA, 3s MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro + deskriptiv statistik
Introduktion til Maple 2022, brug af Gym-pakken mm.
Deskpritiv statistik: Ugrupperede observationer, median, middelværdi, spredning, varians, boksplot, outliers vha. halvanden gange kvartilbredden, grupperede observationer, frekvens, kumuleret frekvens, histogram, sumkurve, fraktil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udvidet statistik
På studieretningsdag blev der gennemgået: Brug af formlen til udregning af 95%-konfidensinterval, og fortolkning af om signifikant ændring er forekommet via stikprøve. Desuden blev der gennemgået tema om DKs valg med fokus på diskussion af forskellige mandatfordelingsmetoder; største brøks metode og de tilhørende paradokser, samt D'Hondts metode, og hvordan den gav valgsejr til rød blok.
Lineær regression i Maple, udvidet med residualplots. Definition af, hvad et residual er, samt identifikation af, hvorvidt der er systematiske afvigelser i et residualplot for lineær regression.
Bemærk der er læst s. 42-47 i "Algebra og lineære funktioner" 2. udgave, om residualer og residualplots.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktionsbegrebet
Introduktion til funktionsbegrebet, definitions- og værdimængder, intervaller, monotoniintervaller, ekstrema, stykkevis lineær funktion, skæring mellem funktioner, de 4 repræsentationsformer for funktioner, sammensatte funktioner, omvendte funktioner, også grafisk (obs: Det eneste, der ikke er gennemgået med omvendte funktioner er analytisk bestemmelse af den omvendte funktion ud fra en forskrift).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rødder og potenser + logaritmer
Det udvidede potensbegreb, potens med hel-, brøk- og reel eksponent (særlig fokus på negativ eksponent), potensregnereglerne, logaritmer (fokus på 10-tals logaritmen), ligninger med potenser og brøker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponentialfunktionen
Forskrift for eksponentialfunktion, betydning af a og b for grafens forløb via skyder-øvelse og opsamling, vækstegenskaber, vækstrate, fordobling- og halveringstid, forskrift givet ved to punkter.
Beviser for fordoblingskonstant og for forskrift givet ved to punkter, fokus på det generelle i et matematisk bevis (frem for eksempler med tal, bruger vi symboler for at generalisere).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Annuiteter
Lille projekt-orienteret forløb om lån og annuitetsregning. Renteformlen, annuitetsopsparing, annuitetslån.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Potensfunktioner
Potensfunktionen, forskrift, betydning af a og b for grafens forløb vha. skydere i Maple og efterfølgende opsamling, procent-procent vækstformlen (med r_x og r_y), potensfunktion fastlagt ved to punkter, konkluderende sammenligning af de tre funktionstyper lineær, eksponentiel og potensfunktion.
Bevis for potensfunktion fastlagt ved to punkter + procent-procent egenskaben via aflevering, hvor hver elev skulle vælge ét bevis de blot læste grundigt, et andet de lavede video-gennemgang af som aflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer
Vektorer som længde og retning, grafisk forståelse af vektorer, vektor ganget med tal, ortogonale og parallelle vektorer, sum og differens af vektorer. Vektor-koordinater, længden af vektor ved udregning, ubekendte i vektor-koordinater, vektorligninger, to ligninger med to ubekendte gennemgået via substitutionsmetoden og regning på vektorligninger.
Det sidste der mangler gennemgået i de sider, der er læst hjemmefra: Stedvektor og vektor mellem to punkter.
Undervejs en 1.g udflugtstur til Jylland med to overnatninger, hvor der blev repeteret primært deskriptiv statistik i mindre legende forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Polynomier
Andengradspolynomiet
Konstanternes betydning
Graf og toppunkt
Største- og mindsteværdi
Polynomiumsrødder
Polynomier af vilkårlig grad
Andengradsuligheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Differentialregning
Differentialkvotient
Kontinuitet og differentiabilitet
Funktionstilvækst
Tangent og sekant
Tretrinsregel
Simple differentiable funktioner
Regneregler for differentialkvotient
Differentialkvotient for polynomier
Afledet funktion
Differentiation af sammensat funktion, e^x, a^x, ln(x) og x^a
Væksthastighed
Monotoniforhold
Vandret vendetangent
Optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Vektorer 2
Stedvektor og vektorlængde
Sinus og cosinus
Den retvinklede trekant
Retningsvinkel og polære koordinater
Skalarprodukt
Vinkel mellem vektorer
Tværvektor
Determinant
Linjers ligning
Linjens parameterfremstilling
Skæring mellem linjer
Ortogonale linjer
Vinkel mellem linjer
Afstand mellem punkt og linje
Cirklens ligning
Skæring mellem cirkel og linje
Cirkeltangent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Trigonometriske funktioner
Radianer og grader
Funktionerne sinus og cosinus
Periodicitet
Sammenhæng mellem graferne for sin(x) og cos(x)
Trigonometriske grundligninger
Differentiation af de trigonometriske funktioner
Harmoniske svingninger
Trigonometriske ligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Sandsynlighed
Symmetrisk sandsynlighedsfelt
Kombinatorik - permutationer og kombinationer
Uafhængighed
Stokastisk variabel
Binomialforsøg
Binomialfordeling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive - Forberedelse til årsprøver
- Formidling - Forberedelse til årsprøver
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Integralregning
stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, integrationskonstant, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler, kurvelængde, volumen af omdrejningslegeme
Supplerende stof: Middelsummer, uegentlige integraler, konvergent og divergent integral
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentialligninger
lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning og hvornår den vokser hurtigst, separation af de variable kun udført i værktøjsprogram, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger, linjeelementer, hældningsfelt, løsning af differentialligninger analytisk og med værktøjsprogram, panserformlen,
projekt om sammenhæng mellem sproglig formulering og opstilling af differentialligninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Normalfordeling
kontinuert vs. diskret fordeling, realisere værdier fra en fordeling i Maple, middelværdi, spredning, standardnormalfordelingen, sandsynligheder udregnet i standardnormalfordelingen, frekvensfunktion og fordelingsfunktion, herunder grafisk forståelse af plots af disse, test af om data er normalfordelt vha. QQ-plot.
Supplerende stof: Udregning af sandsynligheder vha. uegentlige integraler, bevis for middelværdien af standard-normalfordelt stokastisk variabel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Funktioner af to variable
Grafisk forståelse i 3D af funktioner af to variable, niveaukurver, snitkurver og -funktioner og deres tangenter, partielt afledte, gradient og fortolkning heraf, stationære punkter, arten af stationært punkt, optimering af funktion af to variable.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Vektorfunktioner
Vektorfunktioner, forståelse som partikels bevægelse og parameteren som tid, elimination af parameteren (med fokus på cirkelbevægelse), tangent, hastigheds- og accelerationsfunktioner, kurveundersøgelse af banekurven for vektorfunktion, dobbeltpunker
Supplerende stof: kurvelængde for vektorfunktion, skråt kast i tyngdefelt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Statistiske tests og lineær regression
Binomialtests, med fokus på to-sidet test, lineær regression, normalfordelte residualer, test af hældning i lineær regression, repetition af behandling af datasæt i Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forberedelsesmateriale betinget sandsynlighed
Betingede sandsynligheder, Bayes sætning, loven om total sandsynlighed mm.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Repetition + historisk matematik
Gennemgå manglende beviser, herunder skråt kast i tyngdefelt fra vektorfunktioner, og bestemmelse af optimal a- og b-værdi i lineær regression ved at minimere de residuelle kvadrater vha. viden fra funktioner af to variable.
Repetition generelt, øve mundtlighed, ekstra prøve.
Diskrevet matematik i historisk kilde om Pascals trekant (s. 73-74 her: https://noter.math.ku.dk/kilder.pdf), forventningsværdi i historisk kontekst, delingsproblemet.
Endelig et moduls tavlegennemgang af betinget sandsynlighed og loven om total sandsynlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55161617169",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55161617169",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55161617169"
}