Marie Kruses Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Marie Kruses Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Marie Kruses Skole
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Hold
2022 BI/i (
1i BI
,
2i BI
,
3i BI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1_intro til biologi_liv og livets udvikling
Titel 2
Forløb#2_livets byggesten
Titel 3
Forløb#3_Livets som bakterie
Titel 4
Forløb 4_ Økologi 1 med vikar
Titel 5
Forløb 5_Fysiologi med vikar
Titel 6
Forløb#6_Lunge- og blodkredsløbet
Titel 7
Forløb#7_Bevægelse
Titel 8
Forløb#8_hormonsystemet og diabetes
Titel 9
Forløb#9_ Forplantning, doping, stress
Titel 10
Studietur og efterbehandling
Titel 11
Forløb#10_genetik - opskriften på et individ
Titel 12
Forløb#10_ fortsat_ Genetik, opskriften....
Titel 13
Forløb#11_Fra DNA til protein
Titel 14
Forløb#12_bæredygtighedsforløb
Titel 15
Forløb#13_ Proteiners struktur og funktion
Titel 16
Forløb#14_Det humane genom og genetiske test
Titel 17
Forløb#15_Moderne bioteknologi
Titel 18
Forløb#16_Infektionsbiologi
Titel 19
Forløb#17_Fight the bite
Titel 20
Forløb#18_populationsgenetik, evolution, slægskab
Titel 21
Forløb#19_Økologi - verden omkring os
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1_intro til biologi_liv og livets udvikling
introduktion til biologi. DNA, proteiner og evolution
Ø: selektion af bønner på farvede karton
Indhold
Kernestof:
Læs side 1-4 i L_Celler og liv_bioaktivator_2022_1i.docx
Læs pdfside 5-8 L_Celler og liv_bioaktivator_2022_1i.docx
Læs side 9-14 i dokumentet (indtil menneskets historie) L_Celler_fra bogen biologi i udvikling 2 udgave (Webvisning )
læs dokumentet: K_celler_BIU_ibog.docx det ligger også på onenote
Læs side 9-14 i dokumentet (indtil menneskets historie)
Læs side 18-21 K_Du bærer et aftryk af livets historie_Liv.pdf
Bruges i modulet: Ø_Evolution og naturlig selektion_GS.pdf
Lektie: besvar spørgsmålene fra øvelsen med bønner Øvelse_bønneforsøg - selektion (Webvisning)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2_livets byggesten
Introduktion til DNA, proteiner, proteinsyntesen mm.
Ø: nedbrydning af laktose med enzymet laktase
Indhold
Kernestof:
Liv en grundbog - særtryk; sider: 7-18
SÆRTRYK af grundbogen Liv.
Husker vi bedre, når vi tager noter?
2. øvelser -fremstilling af laktosefrit mælk (Webvisning )
Vi arbejder med 1. proteiner - Det fundamentale molekyle i alt liv! (Webvisning )
Læs mine kommentar til jeres aflevering - de står undervejs i jeres rapport + der er et skema i slutningen af jeres rapport.
Se også film hjemmefra (ca. 5.47 min)proteinsyntesen
Se filmen om proteinsyntesen (ca. 5 min)
Løs alle opgaverne om proteinsyntesen 1 (som ligger på onenote), som I startede på i modulet. Øv jer på på betydningen af følgende fagtermer: nukleotid, DNA, RNA, baser, kodende streng, skabelon streng, baseparrins-princippet, peptidbinding, transkri
Lav proteinsyntesen II i Onenote færdigt - I lavede den også i modulet.
3C775B61
K_liv_proteinsyntesen OCR.pdf
Mikrobiologibogen Lone Als; sider: 9-13
Læselektie Ø_Bakterier i omgivelser øvelse.pdf
K_ Mikroorganismer en introduktion_ mikrobiologibogen OCR.pdf
mikrobiologibogen
Fire biologibøger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3_Livets som bakterie
Mikroorganismer. prokaryoters opbygning, transport over membranen, mikrobielvækst
Øvelser:
- Der er bakterier alle vegne.
- Sammenhæng ml overflade/volumen forholdet - hvorfor er celler så små?
- Osmose i æg
- Demonstrationsforsøg - Diffusion i vadnt og kold vand med frugtfarve
-Demonstrationsøvelse osmose - gærceller
- Vækstfaktorer - kontrolleret laboratorieforsøg med gær med opsamling af CO2 i balloner.
Indhold
Kernestof:
Mikrobiologibogen Lone Als; sider: 9-28, 33-34
Læselektie Ø_Bakterier i omgivelser øvelse.pdf
K_ Mikroorganismer en introduktion_ mikrobiologibogen OCR.pdf
mikrobiologibogen
Fire biologibøger
Bruges i modulet Online Photo Atlas in Microbiology https://atlas.sund.ku.dk/microatlas/
Hej 1i
Fremlæggelse af mikroorganismer 1i.pptx
Liv en grundbog - særtryk; sider: 27-34
SÆRTRYK af grundbogen Liv.
Vi gennemgår hurtigt besvarelserne af jeres spørgsmål om siderne 27-33 i bogen Liv. dvs. hvis I ikke nåede dem alle så skal I lave dem færdige hjemme. Besvar dem der er markeret med fed. 3. Stil spørgsmål til teksten om bakterier s. 27-33 i bogen Liv
Biokemibogen, liv funktion molekyle; sider: 20-21, 35-36
Kresten Cæsar Torp. Nucleus, 2 udgave 3 oplag. 2013
Læs i biokemibogen indtil side 21 hvor der står... Uden for cellemembranen danner planteceller, svampeceller og bakterieceller en cellevæg...
Se filmen (ca. 5 min) PassiveTransport
Lav hypoteser hjemme fra og læs øvelsesvejledningen grundigt Ø_Hvorfor er celler så små_2023.docx
Se filmen: Osmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel.
image.png
Vi gennemgår opgaverne om osmose. 7. Osmose - opgaver (Webvisning ) hvis I ikke nåede dem i timen skal i lave dem som lektie
1i_transport over membranen
læs de to første sider om vandbalancen og vandforgiftning K_Nyrerne fra Fysiologibogen 1. udgave.pdf
Læs fra afsnittet mikrobiel vækst og resten af dokumentet Mikrobiel vækst - Biologi i udvikling B-niveau.pdf
Læs fra afsnittet mikrobiel vækst og resten af dokumentet Mikrobiel vækst - Biologi i udvikling B-niveau.pdf
I skal arbejde med spørgsmål om vækst i dag.
Lektie:
Typeord biologi.pdf
Biologi i udvikling B-niveau; sider: 104-108
Nucelus. 1 udgave
Lektier:
Ingen lektier. Men hav gerne jeres resultater fra de tre dataserier klar - så kigger vi hurtigt på dem.
11. Øvelse med vækst - resultater.xlsx
Supplerende stof:
Sheltertur.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4_ Økologi 1 med vikar
Biodiversitet
Dyr i skoven
Planter i skoven
Svampe i skoven. Biotrofi, saprotrofi og nekrotrofi.
Fødekæder og energi i fødekæder
Trofiske niveauer
Lys- og skyggeblade
Habitat
Niche
Feltundersøgelse: Natur- og kulturskove. Sammenligning af de to typer skove.
Indhold
Kernestof:
Til modulet:
Økologi - Danmarks naturtyper; sider: 67-93
Photosynthesis at MIT
Økologibogen; sider: 6-9
Adresse til shelterplads
læs samlet i hele forløbet
Lektie:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 5_Fysiologi med vikar
Lungernes opbygning
Vitalkapacitet og andre lungevolumener
Ventilation (minutventilation, åndingsdybde og åndingsfrekvens)
Aerob og anaerob energiomsætning
VO2 maks og kondital
Løb ved forskellige intensitet under, omkring og over hastighed svarende til VO2 maks.
(Borg-skala)
Demonstrationsøvelse: Måling af vitalkapacitet ved at puste luft i en vandfyldt flaske.
Indhold
Kernestof:
Fysiologi modul 1 - løb.docx
Intro til biologi 09.05.pptx
Fysiologibogen 2. udgave; sider: 67-71
Lektie: Genlæs siderne fra Økologi. Hvilke fagbegreber skal vi især gennemgå sammen?
Udregninger af iltoptagelse
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6_Lunge- og blodkredsløbet
Lunge og blodkredsløbets opbygning og funktion,
Eksekution til LIFE - hjerteblod
samarbejde med idræt. fokus på anaerob og aerob træning, energi til fysisk aktivitet, CR værdi, kondital, sundhed.
Øvelse: påvisning af CO2 i udåndingsluften + ( CO2 ligevægt med vand).
udført på Playitas:
undersøgelse af blodtryk liggende og stående
undersøgelse af lungevolimuer med et spirometer
Indhold
Kernestof:
Film set: den fantastiske menneskelige maskine. DR2 2009. streamet fra CFU: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Den%20fantastiske%20menneskelige%20maskine&orderby=title&SearchID=4d04dab8-6f0a-488e-af92-4cdd8
Fysiologibogen 2. udgave; sider: 70-81, 93-109
læs fra side 75 afsnit lungernes opbygning og placering.. indtil transport af O2 side 76.
Læs indtil transport af CO2
Kig også på opgave 4 og 5 fra forrige gang M52 Lungerne voluminer - gasudveksling (Webvisning )
Lektie: Blodets iltbindingskurve
lektie: orienter jer i kravene til besvarelse af skriftlig eksamensopgaver samt at der findes forskellige typeord. Læs dokumenterne Skriftlig eksamensopgave Typeordliste
Fælles kommentarer til aflevering om sammenligning af biotoper.docx
Udregninger af iltoptagelse - med svar.docx
Fælles kommentarer til øvelse om vækst.docx
på side 97... spalte to... det er nok svært at forstå når vi ikke har talt om membranpotentialet endnu. Læs det og prøv at forstå det så godt I kan
Elektriske impulser - Hvordan styres hjertets pumpefunktion?Cardiac conduction system
læs indtil hvideblodlegemer på side 102 (spring stofudveksling ml blod og celler over)
Artikeltræning: lektie læs artiklen og besvar nedenstående spørgsmål. Artiklen "blodtrykket falder når det bliver varmt" findes i OneNote -> M61 blodtryk... som et af de sidste spørgsmål.
læst om kondition se OneNote M62
Iltoptagelse og kondital K_kondital_biodaktivator.docx
.
Lektie: Besvar opgaver 1+3-6 om Doping (se OneNote M63 træning, kredsløb og åndedræt + doping (Webvisning) nederst på siden).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7_Bevægelse
musklers opbygning, aktion og myosin, kontraktion, nervesystemet, motoriske neuroner, ATP, musklers energiomsætning, muskeltræthed, atrofi,
Øvelser:
Biohacking - kontrol over en andens muskelkontraktion
mikroskopi - motorneuron
På Playitas:
Nerveledningshastighed
Indhold
Kernestof:
Fysiologibogen 2. udgave; sider: 24, 111-127, 129-134, 139-145
Biologi i udvikling B-niveau
Nucelus. 1 udgave
Hele dokumenter er læst undervejs i tema 7: K_nervesystemet_BIU B_1 udgave_Nucelus.docx
Se filmen (2:48 min) Muscle Contraction - Cross Bridge Cycle, Animation. Den underbygger den læste tekst https://www.youtube.com/watch?v=BVcgO4p88AA
Se filmen: Nervous System amoebe sisters
Besvar alle opgaverne fra modul 69. Se OneNote
Læs side 8-10 i M67_nervesystemet fra bogen "biologi i udvikling" B niveau. (Webvisning )
Ses fælles i modulet Biostriben - Gymnasie - Neurologi
can_Nervesystemet_BI_2022_ 35 min
læs øvelsesvejledningen Øvelsesvejledning_overtag kontrollen_nervesystemet og muskler_biohacking (3).docx
Læs: M78_Meget langvarigt arbejde og respiratoriske kvotient (Webvisning)
Læs om Na+/K+ pumpen i spalten Na+/K+ pumpen
Metode: Biologisk metode - STX | emu danmarks læringsportal
M80-81_ hypertrofi_atrofi_muskelfibre og muskelaktivitet og sygdomsforebyggelse samme som i filen: (Webvisning) Muskelfibersammenfætning_ kroppenifokus.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8_hormonsystemet og diabetes
Hormonregulering, feedbackmekanismer, forskellige hormontyper, blodsukkeregulering, insulin, glukagon, kulhydraters opbygning, carbohydratfordøjelse, carbohydratstofskiftet,GI, komplikationer i forbindelse med diabetes 2, osmose
litteratur: Biologi i industrien.
Ø: måling af blodsukker
Indhold
Kernestof:
Fysiologibogen 2. udgave; sider: 177-186
Læs indtil afsnittet om hormoners opbygning
Kopi_Carbohydrater og diabetes_biologi i industrien.pdf Kopi_Carbohydrater og diabetes_biologi i industrien_ocr.pdf Vi gennemgår opgaverne fra forrige undervisning og starter op på temaet om blodsukkerregulering og diabetes
Diabetes - fremtidens største dræber
https://www.endolet.dk/vaegttabsmedicin/
Overvej, om du kunne tænke dig at melde dig som forsøgsperson til forsøget på fredag. Man skal møde fastende op og får målt dit blodsukker over tid. Der skal bruges ca. 3-4 personer.
Læs side 107-110 i udleverede kopiark om blodsukkerregulering og diabetes (de er allerede læst i forrige modul).
Læs side 116-122 i biologi industrien om blodsukkerregulering
blodsukkerregulering Øvelsesvejledning
Afsnit
Kig på den samlet evaluering af biologiundervisning I lavede før jul (jeg vil tro den ligger under spørgeskemaer). Er der noget særligt I vil have vi snakker om i den forbindelse?
Læs side 124-125 i kopiarkene fra bogen Biologi I industrien (udleveret kopiark)
Læs side 125-127 i udleveret kopiark.
Besvar opgave 1-3 M88 Betaceller, kroppens egen insulinfabrik (Webvisning)
M89 Udvikling af diabetes og diagnostisering samt følger af ubehandlet diabetes (Webvisning) - vi gennemgår dem i timen
Undervisningslokalet: Ubehandlet diabetes. Åreforkalkning og osmotisk celleskade.
Læs det korte afsnittet om brugen af modeller i biologi K_biologisk arbejdsmetode OCR + Hvordan hunde blev brugt under insulins opdagelse: https://speakingofresearch.com/2011/08/03/from-science-to-miracle-in-2-years-the-discovery-of-insulin/
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9_ Forplantning, doping, stress
seksuel selektion, kønnet og ukønnet formering,
kønsudvikling, kvindens kønsorganer og ægdannelse, mandens kønsorganer og sædcelledannelse, kønshormoner, hormonforstyrrende stoffer + kemiluppen
anabolske steroider (doping), stress, prævention
Øvelse:
- lateral flow test i form af 1) ægløsningstest og 2) graviditetstest
- Undersøgelse af produkter med appen Kemiluppen.
Risikoadfærd?
Indhold
Kernestof:
alle læser: Øvelsesvejledning og fagligt materiale biologi (Webvisning) Læses af dem der er ansvarlig for øvelsen - se ovenstående tabelFridykning og dykkerrefleksen (Webvisning) - Lungefunktionsmåling (Webvisning) Måling af puls og blodtryk i h
Fysiologibogen 2. udgave; sider: 82-84, 86-89, 202-203
Dykkerrefleks fridykning - De 4 tilpasninger Dykkerrefleks fridykning - De 4 tilpasninger The Diving Response Explained - Stig Severinsen on Superhuman Showdown Fridykning og dykkerrefleksen (Webvisning)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Studietur og efterbehandling
lunge og blodkredsløbet, nervesystemet, anaerob arbejde under løb, dykkerrefleks, normal vejrtrækning og hyperventilering.
Øvelser + øvelsesveledjninger
Puls og blodtryk ligge og stående
Puls og blodtryk under fysisk arbejde
Dykkerrefleks
Laktatmålinger
Nerveledningshastighed
fokus på eksperimenter og databehandling
Efter hjemkomst:
Artikeltræning
Fremlæggelse
Indhold
Kernestof:
Dykkerrefleks fridykning - De 4 tilpasninger Dykkerrefleks fridykning - De 4 tilpasninger The Diving Response Explained - Stig Severinsen on Superhuman Showdown Fridykning og dykkerrefleksen (Webvisning)
Fysiologibogen 2. udgave; sider: 82-84, 86-89
Biologi i udvikling 2. udgave; sider: 166-172
Nucleus 2020. Marianne Frøsig mfl.
lektie: M104 - Prævention (Webvisning) i OneNote
Film: Hvor sikre er p-piller? Engelsk dokumentar fra 2018. Vist den 23/4 2020 på DR2. Hentet fra CFU Film: Hvor sikre er p-piller? Engelsk dokumentar fra 2018. Vist den 23/4 2020 på DR2. Hentet fra CFU
Fremlæggelse på Marie Kruse (Webvisning)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#10_genetik - opskriften på et individ
DNAs opbygning, mitose, meiose, proteinsyntesen
steril teknik
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/film/laboratorieteknikker/#1653580039862-a95e8546-5951
Øvelse:
Krydsning af mutante gærstammer
Indhold
Kernestof:
Diploid Cell vs Haploid Cell
Genetikbog B+ A; sider: 11-15
Genetik, genteknologi og evolution
Lone Als Egebo
Nucelus 2015 1 udgave 3 oplag.
prøve_brug af excel_vitalkapacitet .xlsx
Besvar opgave 1-3 M106 Kromosomer og celledeling (Webvisning)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#10_ fortsat_ Genetik, opskriften....
øvelse: blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Genetikbog B+ A; sider: 16-19, 21-37
Genetik, genteknologi og evolution
Lone Als Egebo
Nucelus 2015 1 udgave 3 oplag.
Læs indtil "ufuldstændig dominans" på side 26
Læs fra monogene sygdomme på side 27
på side 33 læs indtil to geners nedarvning
Besvar opgaverne om stamtræs analyse M114 stamtræer (Webvisning )
lektie: To gen nedarvning + (epistasi)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#11_Fra DNA til protein
DNAs strukur
replikation
proteinsyntesen
genregulering i overordnet træk
alternativ splicing
Transkriptionsfaktor
kromosomantalsmutationer, kromosommutationer og genmutationer.
"Hvordan er der opstået forskellige blodtyper"
Ø: krydsnings af mutante gærstammer
Indhold
Kernestof:
Se filmen DNAs opbygning på 3 min
Genetikbog B+ A; sider: 39-52, 54-55, 57-69
Genetik, genteknologi og evolution
Lone Als Egebo
Nucelus 2015 1 udgave 3 oplag.
Lektie. Se film (gerne to gange) Genetik og molekylærbiologi - DNA Replikation | Biotech Academy
siderne i bogen læses i modulet
Se filmene inden I læser: 1 (ca.3.29) : Genetik og molekylærbiologi - Transskription | Biotech Academy 2: (2.38) Genetik og molekylærbiologi - Translation | Biotech Academy
læs fra side 47 til 52 men spring afsnit: "Initiering" s 47 og "modifikation af RNA" på s. 48 over.
testmoz.com/13920512
interaktive link om transkriptionen. Lav transkriptioner af to DNA strenge http://biu.dk/IA/BIU/KAP8/Transskription/Transskription.html M120_Proteinsyntesen (Webvisning) Brug den genetiske kode I har i bogen eller OneNote til at arbejde med det int
Genetisk kobling: Spis mindre, og lev længere https://videnskab.dk/krop-sundhed/genetisk-kobling-spis-mindre-og-lev-laengere/
Læs side 1-5 indtil casen om laktosetolerans K_genregulering_laktosetolerans .docx
Biokemibogen, liv funktion molekyle; sider: 186
Kresten Cæsar Torp. Nucleus, 2 udgave 3 oplag. 2013
Dannelse af nye celler, genregulering og epigenetik. Diverse bøger: K_genregulering_diverse bøger.docx findes i jeres Onenoteside:M122 - Dannelse af nye celler og celletyper - genregulering (Webvisning)
Vi afrunder genregulering og laktoseintolerans
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#12_bæredygtighedsforløb
Tværfaglig innovativt samarbejde med mellem dansk og biologi om et bæredygtig fødevarevalg og biodiversitet.
Foredrag med Mickey Gerris + timer fra 130 timers puljen
Præsentation af eget produkt.
Indhold
Kernestof:
A_Et bæredygtigt fødevarevalg, hvad er det_ - Fødevareguiden.pdf , K_bæredygtighed_Bioteknologi HTX.pdf , K_Mangfoldighed af liv_biodiversitetbogen .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#13_ Proteiners struktur og funktion
Hæmoglobins opbygning
Laktase
Ø: enzymer
Arbejde med AI - udarbejdelse af forsøgsdesign
Indhold
Kernestof:
Film: Min indre kode af Lone Frank - streamet fra CFU + spørgsmål: M126 - Min indre kode af Loen Frank (Webvisning)
Bioteknologi A bind 1 side 71-79 = >Læselektie: M128 - Proteiner og enzymer (Webvisning)
Hvis I ikke kan se billederne på OneNote så kan I læse her: Proteiners struktur og funktion .docx
Læs M129 -Enzymer (Webvisning) fra Bioteknologi A bind 1 side 79-84
Biokemibogen, liv funktion molekyle; sider: 83, 85-89
Kresten Cæsar Torp. Nucleus, 2 udgave 3 oplag. 2013
Læs og se den korte videofilm som lektie (lektie tidsestimat ca. 12 min) 131-132 Design jeres eget forsøg - (Webvisning )
link til kompendium om naturvidenskab som I kan anvende til SRP: Naturvidenskabelige metode (Webvisning)
Vi skal I timen opsamle på øvelsen - kort præsentations af gruppernes resultater + hvad kan chatgtp bruges til?
I modulet: indsæt jeres data i fællesområdet: Data enzymaktivitet (Webvisning)
Genetikbog B+ A; sider: 89, 139-143, 149-153, 156-158
Genetik, genteknologi og evolution
Lone Als Egebo
Nucelus 2015 1 udgave 3 oplag.
Læsefokus: Hvor ens er vores genom? Hvor og hvordan adskiller vores genom sig? Hvad kan vi disse forskelle til?læs: K_Kromosomer og diversitet_Bioteknologi 1_DNA og DNA teknikker.pdf
image.png
Læs: Øvelsesvejledning_DNA extraktion
Besvar opgave 8-12 M136 - Gelelektroforese (Webvisning)
Biostriben - Gymnasie - Eksperimentelt arbejde - se videoen om gelektroforese ved behov
restriktionsenzymer - biokemibogen
restriktionsenzymer
Vi har to cases, der begge handler om brugen af teknikken gelelektroforese:
Læs om restriktionsenzymer på side 89, DNA sekventering fra side 140->143 i genetikbogen samt øvelsesvejledning: M138-139_Gelelektroforese - Undersøgelse af genet for seglcelleanæmi (Webvisning) https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#14_Det humane genom og genetiske test
DNA; oprensning, PCR; gelelektroforese, DNA sekventering.
Øvelse:
- DNA oprensning
- gelelektroforese
1) DNA sekventering
2) diagnosticering af seglcelleanæmi.
Indhold
Kernestof:
Genetikbog B+ A; sider: 89, 139-143, 149-153, 156-158
Genetik, genteknologi og evolution
Lone Als Egebo
Nucelus 2015 1 udgave 3 oplag.
Læsefokus: Hvor ens er vores genom? Hvor og hvordan adskiller vores genom sig? Hvad kan vi disse forskelle til?læs: K_Kromosomer og diversitet_Bioteknologi 1_DNA og DNA teknikker.pdf
image.png
Læs: Øvelsesvejledning_DNA extraktion
Besvar opgave 8-12 M136 - Gelelektroforese (Webvisning)
Biostriben - Gymnasie - Eksperimentelt arbejde - se videoen om gelektroforese ved behov
restriktionsenzymer - biokemibogen
restriktionsenzymer
Vi har to cases, der begge handler om brugen af teknikken gelelektroforese:
Læs om restriktionsenzymer på side 89, DNA sekventering fra side 140->143 i genetikbogen samt øvelsesvejledning: M138-139_Gelelektroforese - Undersøgelse af genet for seglcelleanæmi (Webvisning) https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale
Det er vigtigt, at I som lektie besvarer og forstår øvelserne fra sidste gang samt kan analysere gelerne M138-139_Gelelektroforese - Undersøgelse af genet for seglcelleanæmi (Webvisning) Hvis der er noget I ikke forstå så undersøgt det og hvis I st
Læselektie (markeret med gult hvorfra I skal læse): M_141_ Arv og miljø + personlig medicin + etik (Webvisning)Ser filmene: Sundhedsmagasinet 2016 - GenerDRTV - 21 SØNDAG: Genernes hemmelighed. Sandt eller falsk? Mod alle odds fra 2 min til 12 min
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#15_Moderne bioteknologi
rekombinant DNA teknologi, plasmider, restriktionsenzymer, ligase, selektion, produktion af ønskede proteiner, transformation, genregulering, CRISPR, genterapi, etik
Øvelse:
transformation af pGLO i E.Coli
Indhold
Kernestof:
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016543270-22a2e56c-2403 Genetic engineering | Genetics | Biology | FuseSchool
Besvar:
Genetikbog B+ A; sider: 89-95
Genetik, genteknologi og evolution
Lone Als Egebo
Nucelus 2015 1 udgave 3 oplag.
I dette modul får I lov til at fremstille rekombinate bakterier! for at være forberedt skal I læs om forsøget: M146 - transformation af E.coli med pGLO (Webvisning)
Vi kigger på jeres resultater fra pGLO
Læs M148 Genterapi - fra bioteknologibogen bind 2 (Webvisning)
Lektie: Se filmen CRISPR Explained (1:38 min) https://www.youtube.com/watch?v=UKbrwPL3wXEBesvar opgaverne færdigt fra forrige gang: M149_opgaver genterapi og CRISPR opgaver (Webvisning) Læs den halve side om off-target effekter: M150 (Webvisning)
Læses i modulet: Bioteknologi og dyr i genetikbogen B+A.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#16_Infektionsbiologi
uspecifikke og specifikke immunforsvar, antistoffer, vacciner, flokimmunitet, bakterier, grampositive og gramnegative, antibiotika (særlig fokus på penicillin og tetracyklin), antibiotikaresistens, kunstig evolution, horizontal genoverførsel, vertikal overførsel, mutationer, virus herunder influenza, livscyklus, antigendrift, antigenshift, antiviral medicin, PCR, ELISA.
Øvelser:
undersøgelse af antibiotikaresistens via agardiffusionmetoden.
ELISA (udført under Fight the bite)
Lateral flow assay (udført under fight the bite)
Indhold
Kernestof:
Bioteknologi 4; sider: 9-20, 22-25, 30-33, 43-44
Nucleus 1 udgave, 1 oplag, 2011. Bodil Blem Bidstrup mfl.
Fysiologibogen 2. udgave; sider: 151-153, 156-161, 166-168
Mikrobiologi - Opbygning af Virus | Biotech Academy
K_influenza_Biologi i udvikling.docx
Det er vigtigt I forbereder jer hjemmefra: M152_ virus og influenza (Webvisning ) Besvar spørgsmålene om Influenza. Hvis der er noget I ikke forstå skal I skrive det som en spørgsmål.
Ses How Antiviral Drugs Work: The Virus Lifecycle
Mikrobiologibogen Lone Als; sider: 83-84, 92-96, 100-106
Læs i mikrobiologibogen om bakterieinfektioner + urinvejsinfektion
svar_DNA-test_can_2.docx
GRAM POSITIVE VS GRAM NEGATIVE BACTERIA
Læs øvelsesvejledning: M155_Eksperiment - undersøgelse af antibiotikaresistens (Webvisning)
I skal arbejde selv i dag. Besvar opgaverne: M156 - Udvikling af antibiotikaresistens hos bakterier (Webvisning)
Læs afsnittet "immunforsvarets opdel deing og funktion" i fysiologibogen side 151-153
Hørt de første 8.48 min Ubegribeligt | Immunsystemet | DR LYD
hørt indtil 30.24 Ubegribeligt | Immunsystemet | DR LYD
lektie: besvar resten af spørgsmålene fra forrige modul M157_specifikke immunforsvar (Webvisning)
Fysiologibogen tema vaccinationer opdatering web.pdf
læs: Fysiologibogen tema vaccinationer opdatering web.pdf
Læses i modulet: K_flokimmunitet .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forløb#17_Fight the bite
Problematikker er der i forbindelse med diagnosticering af slangegifte
Hvordan påvirker slangegifte kroppen når de virker som et hæmotoksin, neurotoksin, cytotoksin.
Finde antistoffer via metoden ELISA (Enzyme Linked Immuno Sorbent Assay) finde frem til antistoffer, der kan bruges i en diagnostisk test.
Hvordan kan antistoffer anvendes til både diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning (modgift).
fremstilling af modgift
allergisk reaktion
Øvelse. Fight the bite + informationer i forløbet:
https://life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite
(login med unilogin)
Indhold
Kernestof:
Lektie: åben undervisningsplatformen https://undervisning.life.dk/fb Læs: K_slangegift_1a.docx
Læselektier om allergi (i forbindelse med Fight the bite vil det er allergisk reaktion overfor modgiften)
Fysiologibogen 2. udgave; sider: 162-164
Læs om K_modgift .docx
Læs K_nervegift_Biotech acedemy .docx
Kemiske og elektriske signal, membranpotentialet, tærskelværdi, Na/K pumpen, transmitterstof aktiverede ionkaneler, spændingsafhænige kanaler, K+ ,Na+, Ca2+, depolarisering, hyperplariseing, repolarisering, triggerområder, vesikler, gradueret potenti
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Forløb#18_populationsgenetik, evolution, slægskab
evolution, genetisk variation, mutationer, kønnet formering, selektion, genetisk drift, populationsgenetik, Hardy Weinberg ligevægt, forudsætninger for Hardy Weinberg ligevægt, slægtskab, aligment (sammenligning af biologiske sekvenser) afstandsmatricer, og bioinformatik.
Ø: naturlig selektion - bønneforsøg selektion imod f- allelen med nedsat fintness mm. + øvelsesvejledning
Indhold
Kernestof:
Læs: K_Evolution_Bioaktivator .docx
Ser vi i modulet: Variation - Københavns Universitets Videoportal og Tilpasning / Adaptation - Københavns Universitets Videoportal
Interaktivopgave i modulet: https://www.biointeractive.org/classroom-resources/interactive-assessment-natural-selection-and-adaptation
Læs øvelsesvejledning hjemmefra: Selektionsoevelse_Biologi-i-gymnasiet.docx og K_kunstig selektion_i bogen biologi i udvikling.docx
The Evolution of Bacteria on a “Mega-Plate” Petri Dish (Kishony Lab) The Evolution of Bacteria on a “Mega-Plate” Petri Dish (Kishony Lab)
Genetikbog B+ A; sider: 74-78, 80-84, 161, 166-173
Genetik, genteknologi og evolution
Lone Als Egebo
Nucelus 2015 1 udgave 3 oplag.
Læs fra neodarwisme indtil beregning af allelfrekvens af KØNSBUNDEN EGENSKABER.
I skal arbejde med følgende i modulet: 169 - populationsgenetik (Webvisning). I skal lægge jeres besvarelser i elevfeedback og så giver jeg fravær efter det.
Tjek jeres beregninger fra forrige modul Svar Amoebe sisters Hardy Weinberg (Webvisning).
læs indtil anden spalte CCR5-32
Lektie: Læs og besvar opgaverne undervejs 171- Artsdannelse (Webvisning). Kilde Artsdannelse <https://biologibogen.systime.dk/?id=556&L=0>
Vi afrunder opgave 3 og 4 M171- Artsdannelse + klassifikation + konstruering af et stamtræ (Webvisning ) fra forrige gang
(21) Clint Explains Phylogenetics - There are a million wrong ways to read a phylogenetic tree - YouTube
lektie: Besvar opgaven skriftligt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Forløb#19_Økologi - verden omkring os
Biologisk produktion, fotosyntese, bruttoprimærproduktion, nettoprimær produktion, , respiration, kulhydraternes intermediære stofskifte, enzymgrupper, gæring, fødekæder, biotiske og abiotiske faktorer, konkurrence (selektion), begrænsende faktorer, invasive arter, succession, økologiske effektivitet, trofiske niveauer, økologiske begreber, populationsbiologi, kredsløb, energistrømme, biodiversitet, skoven som økosystem, økotoksiologi.
Dataanalyse af skoven KU
Indhold
Kernestof:
Lektie: find svaret på resten af opgaverne fra forrige modul: M173 arbejdsopgaver til modulet - Slægtskab og skriftlighed (Webvisning )
Økologi - Danmarks naturtyper; sider: 9-21, 23-58, 67-93, 187-199, 205-210, 213-216
set i modulet: fotosyntese og respiration undervisningslokalet (4.46 min)
Supplement til læselektien ca. 3.48 min https://www.youtube.com/watch?v=uYWZRxuA0fs
Eks analyser_vaccination .docx
Lektie: læs i økologibogen
Vi arbejder med dokumentet i modulet: K_enzymklasser_Biokemi - levende organismers kemi .docx kilde: Biokemi levende organismer Nucleus 1 udgave 1 oplag 2023. Christine Brænder Almstrup m.fl. Side 55-60
https://www.undervisningslokalet.dk/foedekaeder/
Spring afsnittet om optagelse af ioner i rødderne over på side
Konsumenternes energitab_Bioaktivitor .docx
se filmen om biodiversitet (1:45 min): https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-c
Genetikbog B+ A; sider: 174-177
Genetik, genteknologi og evolution
Lone Als Egebo
Nucelus 2015 1 udgave 3 oplag.
Ser vi i modulet - biodiversitet i skoven: https://www.youtube.com/watch?v=FfoOf5G1SvE
Lektie: https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/fagtekst/
Læs grundigt om øvelse I skal lave i dag i modulet + se videoerne + hent alle filer ned (biller, svampe, fugle, planter) https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/hvad-bestemmer-antallet-af-arter-i-skoven/ovelse/
https://gronnereklima.dk/skov/skov-som-naturbaseret-losning/
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55161670473", "T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55161670473", "H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55161670473" }