Holdet 2022 Id/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e)
Hold 2022 Id/i (1i Id, 2i Id, 3i Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Testning og træning
Titel 2 Step Aerobic og Floorball
Titel 3 Les Lanciers
Titel 4 Floorball og Step Aerobic 2. runde
Titel 5 Fodbold og teambuilding
Titel 6 Idræt og sundhed
Titel 7 Springgymnastik og Akrobatik
Titel 8 Karate og selvforsvar
Titel 9 Fysisk træning / badminton
Titel 10 Musik & Fitness
Titel 11 Træningsprojekt
Titel 12 Volley og Jive
Titel 13 Idrætshistorie: Dansen gennem tiden
Titel 14 Ultimate
Titel 15 Repetition og drejebøger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Testning og træning

Testning og træning
Eleverne får kendskab til forskellige testformer der afprøves på egen krop, herunder Coopers-test, biptest, den danske steptest, bronzecirkel, agility-test, politiets hurtighedstest, og div. styrketest.
Eleverne afprøver direkte og indirekte test, maksimale og submaksimale test og både tester og beregner 1 RM.
Under flere test arbejdes der med puls, og under forløbet indgår lungeventilation, kondital samt beregning af maksimalpuls og måling af hvilepuls.
Teori: Yubio C+B 2022, Skadhede et al. s. 69-72 + s.75-77 + s. 82-83 + s.193-203 (- afsnit 7.2.3) + 208-209.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mig og min idræt 22-11-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Step Aerobic og Floorball

teknikken indlæres ved funktionelle øvelser. Derfor er der sat meget tid af til spiløvelser. Der er dog også sat tid af til mere statiske øvelser, hvor eleverne får mere tid til at fordybe sig. Ca. den første halvdel af forløbet vil primær fokus være på teknik og øvelser.
Den anden halvdel af undervisningsforløbet vil primært fokusere på de taktiske og sociale aspekter, og der vi bl.a. blive arbejdet med spilsystemer.
Fokuspunkter
- Greb om staven – forhånds- og baghåndsgreb
- Udgangsstilling
- Basal teknik
- Pasninger og tæmninger
- Forhåndsslag og baghåndsslag
- Afleveringer og skud
- Spilforståelse
- Box-play
- Spilsystemer 2-2-1 hhv. 2-1-2

S. 10-29 + 37-46 i undervisningsmaterialet Floorball af Michael Kock og Jonas Hviid. Institut for idræt, Københavns universitet, maj 2008
Teori: Yubio C+B 2022, Skaldhede et Al.: s. 645-646

Step-aerobic:
Eleverne arbejder med både faste og egne koreografier.
Der arbejdes med både træningsaerobic, hvor serien opbygges undervejs til forskelligt sammensat musik og fast koreografi til bestemte musiknumre.
Eleverne udformer selv individuelle koreografier, samt koreografier i par hvor de samarbejder om 1 stepbænk.
Der arbejdes ydermere med gruppeopstilling v. fremvisning af koreografier og mulighed for at bruge hinandens stepbænke.
Der optælles musik til brug af koreografi, både taktslag og beats per minute (bpm).
Der måles puls og estimeres belastning efter Borg-skala.

Teori: Yubio C+B 2022, Skaldhede et Al.:
s. 1360-1368 (aerobic og stepaerobic)
s. 1379-1381 (kontinuerlig træning)
s.1242-1243 (selve musikken)
s. 645-646
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Idrætssociologi 23-01-2023
Case i idræt 17-05-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Les Lanciers

Lære at danse Lanciers og efterfølgende undervise 9. klasse.

Eleverne lærer grundtrin og sammensætter dem efter musikken.

Arbejder gruppevis for at finde den bedste tilgang til at lære andre elever at danse Les Lancier.

Underviser andre elever (9.klasser) i Les Lanciers.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Fodbold og teambuilding

Fodbold og teambuilding

Eleverne arbejder under elevstyret undervisning i 3 hold.
"Elevrænerne" bliver bedømt på træningens indhold, om holdets værdier tilgodeses, øvelsernes relevans og niveau i forhold til holdet, formidlingsevnen under øvelser og taktiske overvejelser i forhold til spillet på banen i løbet af forløbet.
Resten af eleverne bliver bedømt på tekniske, taktiske og fysiske elementer under øvelser og spil.

Der arbejdes med forskellige tekniske elementer i grupperne, som afleveringsformer, skud på mål, bevægelse med bold osv.

Under hele forløbet arbejdes med roller, både formelle og uformelle eleverne evaluerer egen og andres rolle ved slutningen af forløbet.

Teori: Yubio s. 131-134 (til afsnit 5.2.2) + 492-501 + 527-529


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Idræt og sundhed

Idræt og sundhed

Besøg på LIFE Campus LAB, hvor der tages udgangspunkt i det, til forløbet udviklede undervisningsmateriale, der findes på; https://life.dk/undervisningsforlob/hjerteblod

Supplerende teori:
Yubio Idræt C + B, s. 16-22. Afsnit 1.2.2. KRAM + 527-529 + kap. 2 Menneskets fysiologi s. 45-51 + 53-62.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
LIFE-opgave 07-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Springgymnastik og Akrobatik

Springgymnastik og Akrobatik

Springgymnastisk med fokus på:


Akrobatik med fokus på:
Kropsstamme, opspænding, koordination, kropskontrol, tillid og balance.
Der arbejdes med spændt-ikke spændt krop, tillidsøvelser, løfteteknik, balance på hhv. et ben, et ben og en arm, makker balance osv.
Der afsluttes med en lille sammensat serie af mindst 6 akrobatiske figurer, til baggrundsmusik.

Teori: Yubio idræt C + B, s. 1029-1035 (springgymnastikkens historie og idé) + 1049-1056 (Akrobatik øvelser) + 1060-1062 (koordination).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Karate og selvforsvar

Der arbejdes med udefra kommende instruktør; Chefinstruktør Senpai Franz Rasmussen i Farum Kyokushin Karate center.
Basisteknik i karate i form af slag, parader og spark.
Herunder også fleksibilitet og styrke.
Basisteknik i selvforsvar i form af frigørelse fra fastholdelse, spark, parader og slag til hoved og mave.
Både stående og fra stående til liggende.
Forskellige former for arbejdsmetoder, f.eks. på række på stedet, på række med bevægelse fremad, rotationer, makker-øvelser, kombinerede øvelser på tid.
Fokusområder: Koncentration, respekt, koordination, præcision og samarbejde.
Der udarbejdes arbejdskravsanalyse i egen sportsgren og karate efter fig. 29.50, s. 1231 i Yubio.

Teori: Yubio idræt C og B; Skaldhede et al. 2022;
s. 920-926 Kampsportens historie og Regler, idé og organisering
s. 955-957 Ære og kamp
s.1230-1232 Arbejdskravsanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Fysisk træning / badminton

Badminton / Styrketræning

Holdet deles i 2 og der laves hhv. badminton og styrketræning.
Der arbejdes i hhv. drenge- og pigegrupper.

Fokuspunkter styrketræning:

Der arbejdes med splitprogrammer de tre første moduler, hvor eleverne samtidig tekniktestes i hhv. squat, bænkpres og dødløft.
Eleverne arbejder herefter 2 moduler med helkropsprogram som supersæt og skal undervejes, selv udarbejde et træningsprogram efter en valgt opgave (Yubio s. 1122).
Forløbet afsluttes praktisk med en forløbsprøve i 2 ud af 3 øvelser, én øvelse med fokus på styrkeløft (1-2 gentagelser) og én øvelse med fokus på udholdenhed (8-12 gentagelser). Eleverne skal kunne bedømme hvilken vægt de skal arbejde med og skal vælge 2 ud af de 3 ovenstående tekniktestede øvelser.
Eleverne udarbejder en lille opgave i form af beskrivelse af arbejdende muskler i 9 øvelser.
Efter forløbet skal eleverne udarbejde et træningsprogram.


Teori:
Styrke: Yubio C+B, Skadhede et al. 2022, s. 1066-1122 (inkl. øvelser) + 307-314 + afsnit 2.3 Muskler, knogler og led 53-59 + afsnit 8.4 Anatomi 250-264.

Badminton:
Yubio C+B, Skadhede et al. 2022, s. 837-843 + 843-859 (øvelser).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Muskelbeskrivelse 01-05-2024
Træningsprogram 21-05-2024
Komplekse bevægelser 20-02-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Musik & Fitness

Studietur til Playitas

Eleverne arbejder primært med musik og bevægelse i form af salsa, Dance fitness, Pump, Aqua-fitnes, Yoga og lign. hold udbudt af Playitas.

Herudover arbejder de med et løbeforsøg med forskellige belastninger hvor der måles puls, laktat og Borg-skala.

Teori: Yubio idræt C + B, Skadhede et al. 2022, s. 67-78 + 292-306 + kap. 2 Menneskets fysiologi s. 45-51 + 53-62.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Træningsprojekt

Træningsprojekt

Eleverne skal over en periode på 8 uger deltage i deres eget træningsprogram mhp. at forbedre deres individuelle mål.
De skal udarbejde et realistisk træningsprogram, føre træningsdagbog, deltage i og tilrettelægge træning for egen træningsgruppe og slutteligt udarbejde en rapport over fysiologiske ændringer.

Teori: Yubio idræt c + b, Skadhede et al. 2022, kap. 20, s. 790-801
+ baggrundsteori i kap. 2, 3, 7 og 8.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Idrætshistorie: Dansen gennem tiden

Dansen op gennem tiden
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Idrætshistorie 16-12-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Ultimate

Ultimate (indendørs)

Vi arbejder praktisk med tekniske elementer som forhåndsgreb, baghåndsgreb, kast, overhåndskast, pivotering, lange og korte aflevering.
Taktiske elementer som mandsopdækning, løb i det frie rum, stack, retningsskift og temposkift.
Selve spillet spilles i sin helhed indendørs pga. årstiden.
Spillets historie, regelsæt, klubber, medlemstal og fairplay-idé belyses i gruppearbejde.

Eleverne underviser hinanden undervejs i forløbet i selvvalgte taktisk og tekniske elementer.


Teori:  Skadhede et al. 2022), Yubio - idræt c og b, kap. 15
Troels Wolf og Jørn Hansen, Idræt B - for bedre idræt, s.138-144, 3. udgave, 1. oplæg.
https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/teori/
https://disctree.dk/pages/hvad-er-ultimate-frisbee?srsltid=AfmBOoou-1SwzYTUWdkw83is-J3F8GV9DIX-Z2JpjK_0BZ_Zvh1XwO6c
https://www.dr.dk/ligetil/sport/frisbee-bliver-olympisk-sportsgren
https://da.wikipedia.org/wiki/Ultimate
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde