Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 Id/i (1i Id, 2i Id, 3i Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Testning og træning
Testning og træning
Eleverne får kendskab til forskellige testformer der afprøves på egen krop, herunder Coopers-test, biptest, den danske steptest, bronzecirkel, agility-test, politiets hurtighedstest, og div. styrketest.
Eleverne afprøver direkte og indirekte test, maksimale og submaksimale test og både tester og beregner 1 RM.
Under flere test arbejdes der med puls, og under forløbet indgår lungeventilation, kondital samt beregning af maksimalpuls og måling af hvilepuls.
Teori: Yubio C+B 2022, Skadhede et al. s. 69-72 + s.75-77 + s. 82-83 + s.193-203 (- afsnit 7.2.3) + 208-209.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mig og min idræt
|
22-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Step Aerobic og Floorball
teknikken indlæres ved funktionelle øvelser. Derfor er der sat meget tid af til spiløvelser. Der er dog også sat tid af til mere statiske øvelser, hvor eleverne får mere tid til at fordybe sig. Ca. den første halvdel af forløbet vil primær fokus være på teknik og øvelser.
Den anden halvdel af undervisningsforløbet vil primært fokusere på de taktiske og sociale aspekter, og der vi bl.a. blive arbejdet med spilsystemer.
Fokuspunkter
- Greb om staven – forhånds- og baghåndsgreb
- Udgangsstilling
- Basal teknik
- Pasninger og tæmninger
- Forhåndsslag og baghåndsslag
- Afleveringer og skud
- Spilforståelse
- Box-play
- Spilsystemer 2-2-1 hhv. 2-1-2
S. 10-29 + 37-46 i undervisningsmaterialet Floorball af Michael Kock og Jonas Hviid. Institut for idræt, Københavns universitet, maj 2008
Teori: Yubio C+B 2022, Skaldhede et Al.: s. 645-646
Step-aerobic:
Eleverne arbejder med både faste og egne koreografier.
Der arbejdes med både træningsaerobic, hvor serien opbygges undervejs til forskelligt sammensat musik og fast koreografi til bestemte musiknumre.
Eleverne udformer selv individuelle koreografier, samt koreografier i par hvor de samarbejder om 1 stepbænk.
Der arbejdes ydermere med gruppeopstilling v. fremvisning af koreografier og mulighed for at bruge hinandens stepbænke.
Der optælles musik til brug af koreografi, både taktslag og beats per minute (bpm).
Der måles puls og estimeres belastning efter Borg-skala.
Teori: Yubio C+B 2022, Skaldhede et Al.:
s. 1360-1368 (aerobic og stepaerobic)
s. 1379-1381 (kontinuerlig træning)
s.1242-1243 (selve musikken)
s. 645-646
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Idrætssociologi
|
23-01-2023
|
Case i idræt
|
17-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Les Lanciers
Lære at danse Lanciers og efterfølgende undervise 9. klasse.
Eleverne lærer grundtrin og sammensætter dem efter musikken.
Arbejder gruppevis for at finde den bedste tilgang til at lære andre elever at danse Les Lancier.
Underviser andre elever (9.klasser) i Les Lanciers.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Fodbold og teambuilding
Fodbold og teambuilding
Eleverne arbejder under elevstyret undervisning i 3 hold.
"Elevrænerne" bliver bedømt på træningens indhold, om holdets værdier tilgodeses, øvelsernes relevans og niveau i forhold til holdet, formidlingsevnen under øvelser og taktiske overvejelser i forhold til spillet på banen i løbet af forløbet.
Resten af eleverne bliver bedømt på tekniske, taktiske og fysiske elementer under øvelser og spil.
Der arbejdes med forskellige tekniske elementer i grupperne, som afleveringsformer, skud på mål, bevægelse med bold osv.
Under hele forløbet arbejdes med roller, både formelle og uformelle eleverne evaluerer egen og andres rolle ved slutningen af forløbet.
Teori: Yubio s. 131-134 (til afsnit 5.2.2) + 492-501 + 527-529
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Idræt og sundhed
Idræt og sundhed
Besøg på LIFE Campus LAB, hvor der tages udgangspunkt i det, til forløbet udviklede undervisningsmateriale, der findes på; https://life.dk/undervisningsforlob/hjerteblod
Supplerende teori:
Yubio Idræt C + B, s. 16-22. Afsnit 1.2.2. KRAM + 527-529 + kap. 2 Menneskets fysiologi s. 45-51 + 53-62.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
LIFE-opgave
|
07-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Springgymnastik og Akrobatik
Springgymnastik og Akrobatik
Springgymnastisk med fokus på:
Akrobatik med fokus på:
Kropsstamme, opspænding, koordination, kropskontrol, tillid og balance.
Der arbejdes med spændt-ikke spændt krop, tillidsøvelser, løfteteknik, balance på hhv. et ben, et ben og en arm, makker balance osv.
Der afsluttes med en lille sammensat serie af mindst 6 akrobatiske figurer, til baggrundsmusik.
Teori: Yubio idræt C + B, s. 1029-1035 (springgymnastikkens historie og idé) + 1049-1056 (Akrobatik øvelser) + 1060-1062 (koordination).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Karate og selvforsvar
Der arbejdes med udefra kommende instruktør; Chefinstruktør Senpai Franz Rasmussen i Farum Kyokushin Karate center.
Basisteknik i karate i form af slag, parader og spark.
Herunder også fleksibilitet og styrke.
Basisteknik i selvforsvar i form af frigørelse fra fastholdelse, spark, parader og slag til hoved og mave.
Både stående og fra stående til liggende.
Forskellige former for arbejdsmetoder, f.eks. på række på stedet, på række med bevægelse fremad, rotationer, makker-øvelser, kombinerede øvelser på tid.
Fokusområder: Koncentration, respekt, koordination, præcision og samarbejde.
Der udarbejdes arbejdskravsanalyse i egen sportsgren og karate efter fig. 29.50, s. 1231 i Yubio.
Teori: Yubio idræt C og B; Skaldhede et al. 2022;
s. 920-926 Kampsportens historie og Regler, idé og organisering
s. 955-957 Ære og kamp
s.1230-1232 Arbejdskravsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Fysisk træning / badminton
Badminton / Styrketræning
Holdet deles i 2 og der laves hhv. badminton og styrketræning.
Der arbejdes i hhv. drenge- og pigegrupper.
Fokuspunkter styrketræning:
Der arbejdes med splitprogrammer de tre første moduler, hvor eleverne samtidig tekniktestes i hhv. squat, bænkpres og dødløft.
Eleverne arbejder herefter 2 moduler med helkropsprogram som supersæt og skal undervejes, selv udarbejde et træningsprogram efter en valgt opgave (Yubio s. 1122).
Forløbet afsluttes praktisk med en forløbsprøve i 2 ud af 3 øvelser, én øvelse med fokus på styrkeløft (1-2 gentagelser) og én øvelse med fokus på udholdenhed (8-12 gentagelser). Eleverne skal kunne bedømme hvilken vægt de skal arbejde med og skal vælge 2 ud af de 3 ovenstående tekniktestede øvelser.
Eleverne udarbejder en lille opgave i form af beskrivelse af arbejdende muskler i 9 øvelser.
Efter forløbet skal eleverne udarbejde et træningsprogram.
Teori:
Styrke: Yubio C+B, Skadhede et al. 2022, s. 1066-1122 (inkl. øvelser) + 307-314 + afsnit 2.3 Muskler, knogler og led 53-59 + afsnit 8.4 Anatomi 250-264.
Badminton:
Yubio C+B, Skadhede et al. 2022, s. 837-843 + 843-859 (øvelser).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
CR er syg, så vi laver teori i dag.
-
Afsnit
-
Styrketræning i kælderen, mødetid omklædte 8.25
-
Badminton i Værløse hallerne (Stiager 10, 3500 Værløse)
-
Styrkeholdet mødes 10.20 omklædte i kælderen
-
Lektie Badminton: Læser afsnit 22.2 (start s. 839) i Yubio.
-
Styrkeholdet møder 14.10 i kælderen
-
Badminton
-
Styrkeholdet møder 14.10
-
Badminton: Vi har igen kun hal til 15.15, så skynd jer :O
-
Styrkeholdet:
-
Badminton: Vi mødes i Værløse Hallen 10.30. Gense lige jeres videosekvens med clear, så I ved, hvad I skal arbejde med :)
-
Styrketræning:
-
Badminton:
-
Vi bytter forløb :)
-
Lektie: Læs og forstå pointsystem - og ja, double er lidt svært, sæt jer ind i det!
-
Styrkeholdet; Mødetid kl. 14.10 omklædte i kælderen.
-
Mødetid 14.15 igen - skynd jer - men ikke mere, end at I stadig kører pænt :)
-
Lektie:
-
Planlægning af studietur
-
Pasinfo:
-
Badmintonholdet: Ingen lektier - I får lige får lov til at lande igen :)
-
Maries hold:
-
Riises hold: Vær opmærksom på, I skal blive til 15.25 i dag - vi taler teori.
-
Mødetid, omklædte 14.10 i kælderen for styrkeholdet.
-
Riises hold: Vi har kun hallen til 15.15, så skynd jer :)
-
Idrætsteori
-
Mødetid 10.20 for styrkeholdet
-
Badminton: I læser den side, I mangler at læse (837, 838 eller 839), men I behøver ikke lave arb.spg
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Muskelbeskrivelse
|
01-05-2024
|
Træningsprogram
|
21-05-2024
|
Komplekse bevægelser
|
20-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Musik & Fitness
Studietur til Playitas
Eleverne arbejder primært med musik og bevægelse i form af salsa, Dance fitness, Pump, Aqua-fitnes, Yoga og lign. hold udbudt af Playitas.
Herudover arbejder de med et løbeforsøg med forskellige belastninger hvor der måles puls, laktat og Borg-skala.
Teori: Yubio idræt C + B, Skadhede et al. 2022, s. 67-78 + 292-306 + kap. 2 Menneskets fysiologi s. 45-51 + 53-62.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt
Eleverne skal over en periode på 8 uger deltage i deres eget træningsprogram mhp. at forbedre deres individuelle mål.
De skal udarbejde et realistisk træningsprogram, føre træningsdagbog, deltage i og tilrettelægge træning for egen træningsgruppe og slutteligt udarbejde en rapport over fysiologiske ændringer.
Teori: Yubio idræt c + b, Skadhede et al. 2022, kap. 20, s. 790-801
+ baggrundsteori i kap. 2, 3, 7 og 8.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Volley og Jive
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Idrætshistorie: Dansen gennem tiden
Dansen op gennem tiden
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Idrætshistorie
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Ultimate
Ultimate (indendørs)
Vi arbejder praktisk med tekniske elementer som forhåndsgreb, baghåndsgreb, kast, overhåndskast, pivotering, lange og korte aflevering.
Taktiske elementer som mandsopdækning, løb i det frie rum, stack, retningsskift og temposkift.
Selve spillet spilles i sin helhed indendørs pga. årstiden.
Spillets historie, regelsæt, klubber, medlemstal og fairplay-idé belyses i gruppearbejde.
Eleverne underviser hinanden undervejs i forløbet i selvvalgte taktisk og tekniske elementer.
Teori: Skadhede et al. 2022), Yubio - idræt c og b, kap. 15
Troels Wolf og Jørn Hansen, Idræt B - for bedre idræt, s.138-144, 3. udgave, 1. oplæg.
https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/teori/
https://disctree.dk/pages/hvad-er-ultimate-frisbee?srsltid=AfmBOoou-1SwzYTUWdkw83is-J3F8GV9DIX-Z2JpjK_0BZ_Zvh1XwO6c
https://www.dr.dk/ligetil/sport/frisbee-bliver-olympisk-sportsgren
https://da.wikipedia.org/wiki/Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Repetition og drejebøger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55173070313",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55173070313",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55173070313"
}