Marie Kruses Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Marie Kruses Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Marie Kruses Skole
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Hold
2022 MU/e (
1e MU
,
2e MU
,
3e MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sound og groove
Titel 2
1g musikemne
Titel 3
Groove gennem tiderne
Titel 4
Latin: Salsa & Flamenco
Titel 5
Sangskrivning
Titel 6
Sangskrivning
Titel 7
Skriftlig musik: Pop/rockarrangement 2
Titel 8
Musikalsk produktion
Titel 9
Barok
Titel 10
Repetition
Titel 11
Forløb#2
Titel 12
Forløb#16
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sound og groove
Indhold
Kernestof:
1e mu 090123.pptx
Groove fra RITOR.pdf
Midt Om Natten gs1.docx
What Goes Around eksamen GS1.pri
Time GS1.pri
1e mu 100123.pptx
Soundanalyse 2023.pptx
Soundbox skabelon jan2023.docx
1g mu 170123.pptx
1e mu 200123.pptx
Solhverv tekst.docx
1e mu 310123.pptx Husk bøger
1e mu 070223.pptx
Hymn For The Weekend tekst.docx
Firklange fra Nøgle Til Musikken.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1g musikemne
Vælges af klassen i uge 6
Indhold
Kernestof:
1e mu 200223.pptx Rock With You grooveskema1.pri Rock With You grooveskema2.pri Formanalyse skema sep22.docx
Rock1.pdf Rock2.pdf
Musikprøve 1e.pri
Musikprøve 1e.pdf
1e mu 210223.pptx California Dreamin.pdf Vivaldi Foråret 1 sats partitur.pdf
Musikteori 1.docx
1e mu 280223.pptx
Fallin Alicia Keys.docx alicia_keys--fallin.pdf
1e mu 030323.pptx
Skalaer fra C-nøglen.docx
1e mu 060323.pptx
1e mu 070323.pptx
Vivaldi Foråret 1 sats partitur.pdf
Barokmusik kort fortalt.docx Vivaldi arbejdspapir.docx
Soundbox skabelon jan2023.docx
Formanalyse skema sep22.docx
1e mu 170323.pptx
William, Camille, Juliet og Sofie står for en præsentation af skolen for udvekslingselever.
Andrea, Emilie, Lea T., Clara og Viktoriia står for at forberede en rundvisning af gæster i 3. modul.
Tilmelding_afskedsfest og Kronborg.docx
Plan for kørsel til og fra lufthavn_Udveksling.docx
1g muudveks 200323.pptx
1g muudveks 210323.pptx
Lektie: Læs s. 17-23 "Den urbane kontekst" i Hip Hop kompendiet. Teksten handler om Hip Hop kulturens udspring i New Yorks gader
1e mu 280323.pptx Den urbane kontekst arbspg 2021.docx Can't Stop The Feeling groove.pri
Lektie: Læs. s. 23-29 om 'Den teknologiske kontekst" i Hip Hop kompendiet.
1e mu 310323.pptx Hip Hop part 2 teknologiske kontekst.docx Dancing On My Own tekst akkorder.docx
Lektie: Læs s. 30-35 om rapmusikkens kommercielle gennembrud i Hip Hop kompendiet.
Grundlæggende stemmeføring.pri
1e mu 140423.pptx
Dancing On My Own tekst akkorder.docx Stemmeføring 2.pri
Lektie: Læs s. 36-47 om rapmusikkens udbredelse om Gangsta, East Coast og Southern mm.
Lektie: Læs s. 47-52 om rapmusikkens superstjerner og Eminem mm.
Modulets indhold: Vi arbejder med rapteksten (rimtyper, rapgenrer mm.)
Lektie: Læs s. 77-85 om rapmusikkens vokale side og raptekstens fire hovedgenrer
Formanalyse skema sep22.docx Soundbox skabelon jan2023.docx
Walk This Way groove.pri
Lektie: Læs s. 85-93 om sproglige virkemidler, rim, rytmer og semantiske felter
Læs s. 93-104 om flow, sungen og fri stil
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Groove gennem tiderne
Vi arbejder med grooves fra Renaissancen til Rihanna. Vi dykker ned i de store historiske musikperioder og ser på det rytmiske sammenspil mellem de populære instrumenter fra tidsperioden. Forløbet starter med en genopfriskning og udbygning af teorien indenfor grooveanalyse: Beatmarkering, modrytmer, afterbeat, clavesrytmik mm. Herefter ser og lytter vi på grooves hos Palestrina, Bach, Mozart, Beethoven, Miles Davis og Rihanna. Forløbet giver jer musikhistorisk overblik og dybde i groove analysen, som indgår som en fast delopgave til skriftlig eksamen i 3g, og som indgår som en naturlig del af SRP i musik.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
Lektier: Læs s. 82-87 i Rockmusik I Tid & Rum.
Groove fra RITOR.pdf
Lektie: Læs. s. 1-6 i det nye kompendium om Middelalder- og Renæssancemusik.
Walking on Sunshine rolleark.docx Walking on Sunshine tekst.docx
Ingen lektier men husk skriftlig aflevering
Ingen.
Lektier: Læs s. 36-37 om forskellige slags firklange i den nye bog 'Nøgle Til Musikken'. Vi gennemgår dem alle, men I skal forberede jer på hvilke akkordtyper vi kommer til at tale om. Læs desuden de tre første akkorder i øvelse 34 på s. 37. Hvad hed
Lektier: Læs om Barokken. Groove Gennem Tiderne Barokken.docx
Læs s. 38-39 i Nøgle Til Musikken om firklange. I skal læse om udvidede akkorder, akkorder med altererede udvidelse og sus-akkorder.
2e mu 051023.pptx
Barok kompendium.pdf
Rock Your Body arrangement.docx
Lektie: Læs s. 18-21 i Groove Gennem Tiderne kompendiet om Wienerklassikken.
2e mu 251023.pptx
Ingen
Lektier: Ingen Sacre Coeur akkorder og tekst.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Latin: Salsa & Flamenco
Vi arbejder med latinamerikansk musik med fokus på cubansk salsa og den spanske flamenco.
Indhold
Kernestof:
Melodisk analyse Uffe Englund.pdf 2e mu 081123.pptx Melodik og motiver fra RiToR.pdf
Læs s. 22-25 i Groove Gennem Tiderne kompendiet om Romantikken. Groove Gennem Tiderne kompendium.pdf
2e mu 151123.pptx
Ingen
Husk skr. aflevering.
2e mu 281123.pptx Julefeber tekst og akkorder.docx Vivaldi Foråret 1 sats partitur.pdf
2e mu 291123.pptx
Husk skriftlige afleveringer
Læs s. 10-18 i Salsa kompendiet om begrebet Salsa
Lektie: Læs om Cubas historie siderne 20-26. I får skriftligt arbejde tilbage
Lektie: Læs om cubansk son på s. 50-53. I skal kunne forklare med egne ord hvad en son-form (formtype) er for noget
Lektier: Læs om 'Rumba' og 'La Conga' s. 64-71.
2e mu 170124.pptx 066_1stx161-MUS-A M1-24052016.pdf
Afsnit
Ingen lektier
2e mu 090224.pptx Tusind Stykker tekst og akkorder Gdur.docx
2e mu 200224.pptx Salsanamero harmonik.pdf Salsanamero partitur.pdf
2e mu 260224.pptx Oye Como Va groove.pdf
2e mu 280224.pptx
See You Again - F# Major - MN0189841.pdf
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sangskrivning
Vi skriver sange og studerer de største sangskriveres teknikker og metoder til at skabe sin egen sang. Vi arbejder med melodi, tekst, akkorder, grooves og hvordan man kan gå fra 'den lille idé' til færdig sang. Forløbet fortsættes i 3g med musikproduktion og studieindspilning, hvor vi skal arbejde med de sidste led i den moderne musikalske skabelsesproces.
Indhold
Kernestof:
Husk: Medbring bøgerne Groovy og Nøgle Til Musikken
2e mu 080424.pptx
2e mu 110424.pptx Smooth for violin og synth.pri See You Again Tyler the Creator tekst.docx
2e mu 260424.pptx Kruse sangskrivning 2024.docx
2e mu 290424.pptx Nattely tekst og akkorder.docx
Nattely tekst og akkorder.docx 2e mu 010524.pptx
Nattely tekst og akkorder.docx
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Sangskrivning
Forløb med fokus på metoder til at skrive sange. Vi har arbejdet med 6 forskellige veje ind til at skrive en sang, eller forskellige udgangspunkter for den kreative proces: Melodi, rytme, tekst osv. og afprøvet metoderne i praksis. Desuden har vi lyttet til og analyseret sange af store sangskrivere og kommet med kvalificerede faglige bud på hvilke metoder der synes anvendt.
Kernestof:
Sangskriverens Bibel, kompendie
Kompendiet består af forskellige kunstneres og musikeres metoder til sangskrivning
Medvirkende: Tobias Tries m. fl.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
3e mu 260824.pptx
Lektier: Medbring Groovy bogen
20240829111715663.pdf
Lektier: tba
3e mu 090924.pptx Skalaer.pdf
3e mu 120924 2.pptx Akkordlæsning 2 3emu 2024.pri
Lektier: a) Udvælg en af dine sangskriveridéer at arbejde videre med b) Vælg en kunstner og en sang til sangskriver oplæg
3e mu 180924 .pptx
3e mu 240924 Bæredyg1.pptx Bæredygtighedsdage sangskrivning.docx 3e mu 240924 Bæredyg1.pptx
Husk bøgerne "Rockmusik I Tid & Rum" og "Nøgle Til Musikken"
Formanalyse skema Love Is a Matter of.docx Love Is a Matter of Difference node.docx Tim C kort oplæg.pptx 3e mu 270924 .pptx
Husk "Rockmusik I Tid & Rum"
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Skriftlig musik: Pop/rockarrangement 2
Forløb om pop/rockarrangement. Vi arbejder med forskellige tre-stemmige kor teknikker for sopran, alt og tenor samt bas- og trommestemmen.
Kernestof:
Bastarden
Supplerende stof:
Indhold
Kernestof:
Dagens plan og mål:
Opgave 3.1 Tears In Heaven, MRF.pri
Opgave 3.2a Don't Go Breaking My Heart, MRF.pri
SVAR Opgave 3.1 Tears In Heaven, MRF.pri
Læs s. 7-9 om 'Melodirytmefordobling' og 'Melodirytmefordobling og dissonans' i Bastarden ( det svarer til s. 9-11 i pdf-filen). Bastarden 1.pdf
Dagens plan:
Lav opgave 3.2a "Don't go breaking my heart" færdig hjemme. Brug MRF-korteknikken og vær OBS på dissonanser.
Opgave 5 ÔÇô Joanna & And I Love Her.pri
Opgave 6a Another Brick In The Wall.pri
Læs s. 14-18 i Bastarden: Bastarden 1.pdf (det svarer til s. 16-20 i pdf-filen). Det er vigtig baggrundsviden til dagens lektion, hvor vi skal arbejde med korsvar.
Til Camille og Viggo: Vær klar til at holde jeres sangskriveroplæg.
Sangskriveroplæg disposition.docx
SVAR Christine and the Queen - Girlfriend Korsvar-opgave.pri
Lav opgave 6a færdig, som vi begyndte på sidste modul.
Til Camille, Isabell og Noah: Vær klar til at holde jeres sangskriveroplæg. (Se vedhæftet dokument om sangskriveroplæg)
Lav korsvar færdig til 'Girlfriend'
Noah: sangskriveroplæg
Lektier: I skal læse/skimme Kruse Sangskrivning (kompendium) og kunne redegøre for de forskellige sangskrivningsteknikker vi har afprøvet. Lav et lille dokument med en nummeret liste. Dokumentet skal bruges i modulet til opsamling og noter
Læs s. 19 til midten af s. 20 + s. 28 i Bastarden
Læs fra midten af s. 20 til og med s. 27 i Bastarden.
Lav takt 1-9 færdig i "You've got a friend", hvor du bruger teknikken omkring treklangsmedstemmer og korsvar.
Læs grundigt om melodisk analyse på musikipedia: https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse.
Lektier: Individuelt
Lektier: Lav korsvar til "You Got a Friend", takt 16-17, som vi aftalte i fredags.
Læs s. 88-91 i Rockmusik I Tid & Rum. Vi gennemgår begreberne ostinat, grundrytme, komplementærrytmik og aktivitetsniveau og arbejder med grooveanalyse + sammenspil (Now Or Never)
California Dreaming.pri Hymn For The Weekend 1.pri
Lektier: Læs s. 25-26 og lav treklangsmedstemmer til 'California Dreaming'
3e mu 131124 .pptx
3e mu 141124 .pptx Sunroof download.pri
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Musikalsk produktion
Forløb om musikalsk produktion med indspilning af 'Hey You' i vores nye lydstudie. Den teoretiske del af forløbet handler om forståelse for signalkæden i et studie, brug af mikrofoner, lyd og lydbølger samt anvendelse af ProTools som DAW-system. Derudover arbejder vi med mix og mastering og begreber som EQ, panorering, reverb og kompression. Endelig arbejder vi med produktionsanalyse af kendte indspilninger.
Kernestof:
Musikalsk Produktion
Legendariske lydstudier og musikproducere
Supplerende stof:
Indhold
Kernestof:
I skal arbejde med og færdiggøre hele arrangementet til 'Sunroof' som vi begyndte på i mandags. I skal medbringe hver jeres arrangement til modulet på torsdag. Jeg er der kort kl. 10.10 og fører fravær inden jeg skal på Sprogtur til KUA med 2g.
Læs s. 1-5 i kompendiet "Legendariske lydstudier og musikproducere" Legendariske lydstudier og musikproducere.pdf
Læs s. 6-10 i 'Legendariske Lydstudier og musikproducere'
I skal læse om 'Digital musikproduktion' under kapitlet 'Indspilning og mix'. I skal kunne vise signalkæden nede i studiet. Fagord: DAW, analogt, digitalt.
Læs kapitlet om mikrofoner i Musikalsk Produktion. I skal læse fra typer af mikrofoner helt ned til hvilken vokalmikrofon man skal bruge i et lydstudie.
Læs kapitlet "Teori om lyd" i musikalsk produktion.
3e mu 061224 .pptx Guld Jul tekst og akkorder.docx
Læs kapitlet "Teori om lyd" i musikalsk produktion
Læs kapitlet om musikindustriens historie. I skal kunne redegøre for de tre historiske hovedfaser
Opvarmning + sang + sammenspil + recording
3e mu 060125.pptx
Vi øver og starter optagelser af Hey You
Sang + sammenspil: Hey You
Ingen lektier. Klar til terminsprøve.
Lektier: I skal lave hjemmeopgaven "Musik 1" og uploade den under opgaver
Terminsprøver tilbage + skriftlig musik
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Barok
Forløb om Baroktidens musik. Med start i tidens samfundsforhold og kultur undersøger vi musikkens former og kendetegn med fokus på Bach og Vivaldi. Vi lytter til Bach og taler om hans store betydning for musikhistoriske betydning som udtrykt i udgivelsen af Das Wohltemperierte Klavier. Vi fokuserer på Vivaldis orkestermusik og musikalske fagbegreber som rondoform, programmusik, basso continuo, homofoni og polyfoni, imitation or orgelpunkt m. fl., som udtrykt i musik og noder.
Kernestof:
Barok Kompendium
Vivaldi: Foråret, 1. sats
Vivaldi: Foråret, 3. sats
Supplerende stof:
Indhold
Kernestof:
Lektier: Musikalsk Produktion 2 (opgave)
Online skriftlig musik på Teams. Modulet starter kl. 12.25. Bemærk fredag i jeres skema
Lektier: Husk bøgerne Musikalsk Produktion + Rockmusik
3e mu 170325.pptx Barok kompendium.pdf Arbspg til Barokkomp 2025.docx
Læs s. 13-18 (øverst) om generalbas (basso continuo). Læs tekst grundigt og skim nodeeksempler. I skal forstå princippet i generalbas - I skal ikke kunne 'tyde' alle nodeeksempler.
Læs s. 18-19 i Barok kompendiet om homofoni/polyfoni.
Læs s. 38-43 (øverst) om Barokorkesteret og baroktidens instrumenter
Læs s. 44-47 om den italienske orkestermusik og Antonio Vivaldi
Lektier: tba
Læs s. 20-26 om den nye stemningsmetode + Bachs skelsættende værk "Das Wohltemperierte Klavier"
Sang + sammenspil
Læs s. 28-32 om Fuga. Læs teksten grundigt og brug noden til at se hvordan Bach brugte 'dux' og 'comes' når han komponerede musik
3e mu 090425.pptx Musikalsk Produktion oversigt og dokumentation.docx Remix hypotekst og hypertekster.docx Vivaldi Foråret 1 sats partitur.pdf
Lektier (10 min): Lyt til Foråret, 3. sats, og lav en liste (brainstorm) over alle de musikalske ting som du bemærker ved første gennemlytning (musikfaglige begreber fra baroktiden)
A Vivaldi Spring, violin concerto, RV269, 3..mp3
3e mu 230425.pptx
Opsamling på Barokemnet
Lektier: Ingen
Hey You tekst.docx
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repetition
Indhold
Kernestof:
Lektier: Læs s. 19-22 i Bastarden om treklangsmedstemmer + medbring alle bøger
Lektier: Medbring alle bøger
index.html Girls & Boys grooveskema 1.pri
Opstilling af gear + lydprøver til koncert + koncert: Hey You (eller andet eksamensnummer)
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#16
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56064063685", "T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56064063685", "H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56064063685" }