Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022em id/bold (1em id bold, 2em id bold, 3em id bold)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Testning og træning
Test: Elmelund et al: Idræt C – praksis og teori, Gyldendal 2018, s. 95 - 99.
- Bip-test
- Cooper-test
- Agility-test
- Politiets hurtighedstest
- Styrketest
- Steptest???
- Bronzecirkel
- Cirkeltræning - Tabata
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kropsbasis - opvarmning og lanciers
Rytmeforståelse. Musik til gang, løb, hop, styrke og udstrækning.
Forskellige bevægelser til opvarmning.
Bevægelse i takt til musik. Opmærksomhed på målgruppe.
Lanciers tur 1-5.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Softball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Jive
I høj grad fokus på bevægelse i takt til musikken.
Vi har trænet følgende serie:
1. Grundtrin
2. Drejning begge 180
3. Firkant rundt på plads
4. Drejning 180 retur
5. Valsefatning dame lige tilbage herre lige frem og retur
6. American Spin (Dame spin, herre spin og begge samtidig)
7. Dame alene ud – så I kommer til at stå ved siden af hinanden og kigger samme vej.
8. Dobbelt flicks (2x til hver side)
9. Dame ind
10. 180 x 3
11. Så er vi klar til 2. vers – vi gør præcis det samme som i 1. vers
12. Kun 2 gange 180 efter omkvæd, som stoppes allerede efter American spin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Badminton
• For- og baghåndsgreb
• Ketsjerfod forrest og i benets retning.
• Server – især forhånd
• Netspil
• Bevægelse på for- og bagbane
• Slagserier som serv – clear – drop – netdrop – lob – clear - drop…
• Singlekampe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Basket
Driblinger med begge hænder.
• Løb ind i frie områder
• Afleveringer i bevægelse – verbal og nonverbal kommunikation
• Partibold
• Smørklat – 3 mod 1 i en lille firkant
• Lay-up fra begge sider
• Straffekast
• Give and go
• Cut, V-cut og backdoor-cut
• Screeninger
• Pick and roll
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Flag football
Kaste og gribe.
Forskellige bevlgelser på banen.
Partibold som træning i bevægelse på banen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
American hustle
I høj grad fokus på bevægelse i takt til musikken.
Fokus på at kunne danse både som herre og dame – i hvert fald grundtrin og damedrejning.
Vi har trænet disse figurer:
Grundtrin
1. 180-gradersdrejning med samlet håndfatning. Stræk armene ud, så I kommer tættere på hinanden. Så kommer I lettere rundt (samme princip som en kontorstol).
2. Damedrejning og tilbage under herrens venstre arm
3. Damedrejning --> skifte hånd på vej tilbage ---> dame under arm --> skifte hånd igen --> dame ind mod herren --> herren fanger damens lænd med højre hånd -->
4. "Rulle damen ind".
5. Samme som ovenstående, men herren slipper damen med den ene hånd.
6. Rulle damen ind og lade herren gå rundt om damen (herren fortsætter frem og rundt fra 3. taktslag i stedet for at blive på plads) - brug 8 taktslag til at komme rundt og tilbage på plads
7. Rulle damen ind. Lade damen rulle ud til højre – damens venstre hånd i herrens højre. Rul ind igen, men denne gang skal herrens højre hånd lægges på damens højre skulder. Herrens venstre hånd tager damens højre hånd. Rul ud to gange uden at slippe.
8. Rotation stående over for hinanden. Herren og damen slipper hinanden, og lige før 3. taktslag holder herren sin venstre hånd op, så damen kan lave en hel rotation ved at skubbe med højre hånd til herrens venstre (damens højre skulder skal bagud). Spejlvendt for herrens rotation.
9. Dobbelt håndfatning. Løft højre hånd over partnerens hoved og lad din højre hånd glide på partnerens højre arm. Løft højre hånd over din partner (damen drejer mod uret).
a. Rotér med uret selv (front mod din partner).
b. Rotér mod uret og skift hånd bag ryggen.
10. Begge roterer 90 grader på tredje taktslag, så I står med siden til hinanden. Herren tager sin højre hånd bag om ryggen. Herrens venstre hånd over damens hoved --> højre hånd over damens hoved --> _____ --> _____. Lav rotationerne modsat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Fodbold
En betydelig del af tiden har været træning i tre grupper med egne øvelser.
• Indersideafleveringer (både med tæmning og førstegangs-)
• Afleveringer i bevægelse
• Tæmninger (stillestående og retningsbestemte samt på bryst og lår)
• Driblinger med begge ben
• Smørklat – 3 mod 1 på lille firkant. Fokus på bevægelse uden bold for at gør sig spilbar.
• Udvidet smørklat med medspiller på banderne.
• Forskellige småspil til træning af orienteringsevne og samspil (herunder bevægelse uden bold)
• Træning af forskellige løbemønstre for at komme forbi en forsvarsspiller
• 1-2 med afslutning på mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56890703552",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56890703552",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56890703552"
}