Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022em id/dans (1em id dans, 2em id dans, 3em id dans)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Testning og træning
Test: Elmelund et al: Idræt C – praksis og teori, Gyldendal 2018, s. 95 - 99.
- Bip-test
- Cooper-test
- Agility-test
- Politiets hurtighedstest
- Styrketest
- Steptest
- Bronzecirkel
- Cirkeltræning - Tabata
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning og akrobatik
Eleverne instrueres i at planlægge og koordinere deres eget opvarmningsprogram til musik. Øvelserne skal passer i takt til musikken (dvs. musikken skal bruges aktivt og altså ikke blot indgå som baggrundsmusik).
Derudover arbejder eleverne med statiske og dynamiske akrobatiske øvelser, som også fremføres til musik.
Både opvarmningsprogram og akrobatiske øvelser laves som gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Les Lanciers
Musik og bevægelse
Holdet arbejder med grundtrin og at optimere udførslen af faste bevægelser.
Der arbejdes igennem 1. til 5- tur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.
Under hele forløbet arbejdes der også med spillets ånd: Spirt of the Game.
I ultimate er der særlig fokus på Fair Play. Man skal dømme selv, og man dømmer fair. Der arbejdes med hvad det vil sige at være en god sportsmand, og at spille efter - og overholde - spillets regler, uden at være afhængig af en dommer.
Grundlæggende kasteteknik:
- Baghåndskast
- Forhåndskast
- Upsidedownkast (hammer-/øksekast)
- Korte og lange kast
- Præcisionskast til løber
Gribeteknik:
- Pandekageklap
- Gribe højt ("burger" greb - tomle ned)
- Gribe lavt (pincetgreb - tomle op)
- Gribe i fart
Taktik:
- Løb i tomt rum
- Brug dybde og bredde
- lave cut-løb
- pivotering og opdækning
Angrebsspil:
- Aflevere under pres
- Stacking med handler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Formål:
Forløbets formål er at give en introduktion til badminton generelt og de forskellige elementer i badminton. Fokus er på at man kan give et mere præcist billede af færdighederne i eks. benarbejde i isolerede øvelser, men at det færdige spil (pga. kompleksiteten) bliver et mindre præcist billede af de isolerede færdigheder. Der vil fokus i stedet være på det overordnede billede, eks. at man bevæger sig godt rundt på banen eller returnerer til spilcentrum.
Forløbets teori fokuserer på en introduktion dels til badmintons historie, dels til dens typiske elementer både i skrift og på video: taktik, teknik og de vigtigste slag.
Teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jive
- Øjenkontakt, holdning og energi.
- Kønsroller i dansen, herunder at føre og at lade sig føre
- Samarbejde i faste dansepar og grupper, at lære af hinanden uanset niveau.
- Bevægelseskvaliteter og -dynamikker
Grundtrin; Damedrejning; damen under armen; Chasse ved siden af hinanden; Kick and Change; Mooch step; bytte hånd bag herrens ryg.
Sammenling/perspektiver til Cha cha cha
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Les Lanciers
Musik og bevægelse
Holdet arbejder med grundtrin og at optimere udførslen af faste bevægelser.
Der arbejdes igennem 1. til 5- tur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt
Eleverne skal over en periode på 8 uger deltage i deres eget træningsprogram mhp. at forbedre deres individuelle mål.
De skal udarbejde et realistisk træningsprogram, føre træningsdagbog, deltage i og tilrettelægge træning for egen træningsgruppe og slutteligt udarbejde en rapport over fysiologiske ændringer.
Teori: Yubio idræt c + b, Skadhede et al. 2022, kap. 20, s. 790-801
+ baggrundsteori i kap. 2, 3, 7 og 8.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Volleyball
Vi arbejder med tekniske elementer i spillet, i form af fingerslag, baggerslag, serv, smash, blokade og opsamlinger.
Derudover arbejdes med spilforståelse i form af opstilling, positioner, bevægelser og kommunikation, men også arbejde omkring team og roller indgår i forløbet
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller (særlig fokus på hæver-positionen funktion).
Der arbejdes også med indløb og fremløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Danse performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56890737321",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56890737321",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56890737321"
}