Holdet 2022em id/ketsjer - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022em id/ketsjer (1em id ketsjer, 2em id ketsjer, 3em id ketsjer)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Testning og træning
Titel 2 Squash
Titel 3 Les Lanciers
Titel 4 Cricket 1. del
Titel 5 Cricket
Titel 6 Tennis
Titel 7 Stepaerobic
Titel 8 Volleyball
Titel 9 Badminton
Titel 10 Træningsprojekt
Titel 11 Ultimate
Titel 12 Jive
Titel 13 Badminton 2. del

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Testning og træning

Test: Elmelund et al: Idræt C – praksis og teori, Gyldendal 2018, s. 95 - 99.

- Bip-test
- Cooper-test
- Agility-test
- Politiets hurtighedstest
- Styrketest
- Steptest???
- Bronzecirkel
- Cirkeltræning - Tabata


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Cricket 1. del

Cricket er en gentlemansport, hvilket vi imødekommer ved at fokusere på
Cricketspillets ånd.

Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i spillet
Beherske centrale færdigheder både i gærdespil og markspil

Gærdespil: Greb, udgangsstiling, batning og løb mellem gærde
Markspil: Gribe og stoppe bolde samt ramme gærdet

The Spirit of Cricket: Dansk Cricketforbund: https://cricket.dk/spirit-of-cricket-hvad-er-det/
Juul og Hansen: Inspiration til cricket: s. 79 -80 (cirkelcricket), s. 30 - 31 (gærdespil) og 60 - 62 (markspil)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Cricket

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Stepaerobic

Forløbets primære formål er at motivere eleverne til fortsat fysisk aktivitet ved at illustrere stepaerobic utallige muligheder

Der lægges naturligvis vægt på at beherske centrale færdigheder i forbindelse med korrekt teknik ift. steppen, men ellers er den alsidige brug af steppen i højsæde.
¤ Samarbejde ved at bytte steps og arbejde to og to om en step
¤ Opnå god fysisk kapacitet ved at køre simple øvelser med meget høj intensitet
¤ Brug af steppen mere æstetisk ved at køre mere komplicerede serier ved lavere intensitet, så det dansemæssige aspekt bliver mere fremherskende.
¤ Opnå kropsbevidsthed bl.a. ved at eleverne filmes og derefter skal give sig selv feedback ift. hvordan teknikken kan optimeres.
¤ Innovation ift. udarbejdelse af serier, som de andre kan lade sig inspirere af
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Volleyball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Træningsprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Ultimate

At beherske grundlæggende tekniske elementer og udvalgte taktiske elementer inden for ultimate.


Beskrivelse af fokuspunkter i forløbets 3 faser:
Basisteknik:  Baghånd- og forhåndskast, gribeteknik, pivotering, cuts og Stacking.

https://youtu.be/420hBh7BdFg: Forhånd
https://www.youtube.com/watch?v=PY2zQe6M3dk: The Stack

Teori boldbasis 2024.pdf: s. 75- 80 & 84-86
Dansk Frisbee Sports union: Ultimate - en introduktion til undervisning: file:///C:/Users/Christina%20Riise/OneDrive%20-%20Marie%20Kruses%20Skole/Idr%C3%A6t%201%202021/1%20Bold/Ultimate/Introduktion,%20regler..pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Badminton 2. del

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer