Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022ns id/dans (1ns id dans, 2ns id dans, 3ns id dans)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis
Boldbasis
Boldspil
Eleverne arbejder med forskellige former for boldspil og bliver bekendte med spilhjulet og arbejder innovativt med eget boldspil.
Der arbejdes med:
- Afleveringsteknik (hænder og fødder)
- Forsvarsteknik (zone- og mandsopdækning)
- Angreb (bolderobring, kontra, overtal, overlap, bevægelse uden bold)
- Spilforståelse (bevægelse u. bold, kommunikation (verbal og nonverbal),
Teori: Idræt C, s. 75-88
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Test - direkte og indirekte testformer
Test
Nye og klassiske idrætter
Modulet omhandler forskellige testformer.
Direkte test: Bænkpres, benpres, wall-sit, brutal mave, rygbøjninger, armstrækninger, bronzecirkel, politiet optagelses prøve.
Indirekte test: Biptest, coopertest.
Maksimale test: 1 RM i bænkpres, benpres.
Submaksimale test: 5 RM i bænk, benpres.
Teori: Yubio, Idræt C + B, Skadhede et al. 2019, s.174-179 og 180-184
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Dans - modern/Girly
Dans: Modern/Girly
Musik og bevægelse med elevstyret undervisning.
Let opvarmning til musik.
Enkeltstående bevægelser udført til musik.
Sammensatte bevægelser udført gående til musik.
Styret koreografi med mulighed for at selv at videreudvikle serie.
Der indgår teori i form af Labans bevægelseslære s. 14-24 fra bogen:"Idræt C - Praksis og teori" Gyldendal 2018.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Les Lanciers
Les Lanciers
Musik og bevægelse
Holdet arbejder med grundtrin og at optimere udførslen af faste bevægelser.
Der indgås samarbejde med 1.ns bold-holdet pga. kønsfordelingen på de 2 hold.
Undervisningen er fordelt på 3 moduler i 1. g, 5 moduler i 2. g og 1 modul i 3. g.
De 5 moduler i 2. g, blev fordelt på 1 modul med at få redskaber til at undervise Marie Kruses Skoles 9. klasses elever i tur 1-4, i form af undervisningsteori.
Og herefter 2 moduler, hvor eleverne skulle undervise 9. klasses eleverne i tur 1-4.
De sidste 2 moduler i 2. g blev brugt sammen med 2.ns boldholdet, hvor alle 5 ture danses med henblik på egen formåen.
1 modul i 3. g for at genopfriske tur 1-5 inden gallafest.
Teori:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Fodbold og teambuilding
Eleverne arbejder med at forbedre tekniske og taktiske færdigheder i mindre spilsekvenser og i det færdige spil.
Fokus ligger på samarbejde og roller, samt fordeling af opgaver under spil.
Mange småspil og spilsituationer i form af den færdige kamp, for at arbejde med placering og spilforståelse.
Hele idrætsholdet inddeles i 2 grupper, der træner med hver deres fokus og tekniske elementer, men med samme mål om at blive bedre i spilforståelsen og modet til at spille fodbold.
Der implanteres formelle roller og efterfølgende observeres på de uformelle.
Formelle roller, består bl.a. af at udpege et træner par, der står for dagens træning.
Teori: B for bedre idræt, Troels Wolf og Jørn Hansen, Gyldendal 2015, s. 155-167
Yubio Idræt C + B (2022), Skadhede et al. s. 492-498
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Step-aerobic
Eleverne får kendskab til forskellige grundtrin og opstillinger inden for step-aerobic.
Der arbejdes primært med koreografier, der passer til en pågældende sang, men hvor trinene øves til fortløbende musiknrumre.
Der arbejdes med at bruge steppen alene, i grupper, 2 og 2 om en step og at bruge gulvet foran og bag steppen.
Der arbejdes både med elevernes egne koreografier og koreografier de bliver præsenteret for i undervisningen.
Der arbejdes med pulsmåling og Borg-skala under forskellige intensiteter.
Teori:
Udpluk fra: https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/musik-og-bevaegelse/aerobic/
- Hvad er Aerobic
- Opbygning af serier
- Musik
- Stepbænk
- Musik
- Intensitet
Yubio Idræt C+B, Skadhede et al. (2022), 5. udgave, s. 1360-1365.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Badminton
Badminton
Der arbejdes med forskellige grundslag i form af netdrop, clear-slag, drop, lop og kort og lang serv.
Herunder arbejdes der med greb, benarbejde, kropsposition, centralbevægelse, spil-centrum, slagserier, "rundt om nettet" og pointspil.
Pointspil både med ukendt antal point, til X-antal point og på tid.
Der spilles indledningsvis på 1/2 bane med slagøvelser og afslutningsvis på hele baner.
Der spilles primært single-badminton gennem hele forløbet.
Teori: Links med videoklip og teori om slag fra "Badminton-hæfte": https://www.bevaegdigforlivet.dk/media/1933/26394-badminton-i-skolen_bdfl_a4_web-med-link.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Kropsbasis
Kropsbasis
Les Lanciers
Undervisning af 9. klasser i grupper.
Teori: https://www.dgi.dk/samarbejd/boerneidraet/forside/formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Moderne dans
Der arbejdes med elevkoreografi til "Take med to church" af Hozier.
Rytmisk opvarmning, styrke øvelser for maven og bevægelighedstræning.
Teori: Idræt C - praksis og teori (2018) s. 14-23
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt teori
Træningsprojekt: (Prøveforløb)
Under træningsprojektet får eleverne kendskab til hvordan man udfører:
- Prætest / Posttest (i forhold til en løbetest på 2,4km)
- Træningsplanlægning (Hvordan planlægger man et træningsforløb på 6 uger med fokus på forbedring af individuel løbetid).
- Træner for en dag (en elev står for en løbetræning for gruppen).
- Kontinuerligt løb (Både praktisk som løbetidsforbedrende praktisk del og en teoretisk tilgang)
- Intervalløb (Både praktisk som løbetidsforbedrende praktisk del og en teoretisk tilgang)
- Træningsdagbog (afleveres med opfølgende noter)
- Teoriprøve i vedhæftede teori i Lectio
C-det er idræt, Wolf et al. Gyldendal 2005, s.12-22 og 32-44.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt:
Under træningsprojektet får eleverne kendskab til hvordan man udfører:
- Prætest / Posttest (i forhold til en løbetest på 2,4km)
- Træningsplanlægning (Hvordan planlægger man et træningsforløb på 6 uger med fokus på forbedring af individuel løbetid).
- Træner for en dag (en elev står for en løbetræning for gruppen).
- Kontinuerligt løb (Både praktisk som løbetidsforbedrende praktisk del og en teoretisk tilgang)
- Intervalløb (Både praktisk som løbetidsforbedrende praktisk del og en teoretisk tilgang)
- Makspuls og hvilepuls til brug af intensitetsberegning.
- Estimeret kondital.
- Træningsdagbog (afleveres med opfølgende noter)
- Teoriprøve i vedhæftede teori i Lectio (https://www.lectio.dk/lectio/58/lc/61116812928/res/61116812929/Teori%20Tr%C3%A6ningsprojekt%20kap%201%202%2C%20C-det%20er%20idr%C3%A6t.pdf)
C-det er idræt, Wolf et al. Gyldendal 2005, s.12-22 og 32-44.
Video om iltgæld og iltdeficit:https://www.youtube.com/watch?v=7ayAPKszK4U
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt - træningsplan
|
15-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Håndbold
Håndbold
Eleverne skal arbejde med forskellige former for afleveringer, skud på mål, forsvarsspil, angrebsspil, krydskombination, løb med og uden bold.
Herunder få teoretisk kendskab til forskellige former for håndbold, som "Lykke-liga", Five-a-side, Beach-håndbold og håndbold-fitness.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Jive
Jive
Der arbejdes med grundtrin til musik.
Rock-step, chassé, drejninger, vendinger, spins og bevægelser synkront og asynkront.
Tælle takter i musik og tælle trin.
Grundtrin sættes sammen i forskellige variationer.
Der arbejdes med evalueringspunkter, hvor eleverne selv skal stille kriterier op for dagens mål.
F.eks. Holde takten, starte på 1'eren, være synkron med partner.
Ude fra kommende instruktør arbejder med både grundtrin og koreografier.
Der arbejdes både med faste- og egne koreografier.
Forløbet afsluttes med egen koreografi til egen musik der fremvises parvis.
Optages på video til evt. senere brug.
Teori:
Elmelund et al.: Grundbog i idræt C s. 24-30 Pardans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Hip hop
Elevstyret undervisning, hvor der undervises i forskellige grundtrin og fastlagt koreografi. Undervejs i forløbet, får elever mulighed for selv at sammensætte egne koreografier i grupper.
Teori:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57465905530",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57465905530",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57465905530"
}