Holdet 2022ns id/dans - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022ns id/dans (1ns id dans, 2ns id dans, 3ns id dans)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis
Titel 2 Test - direkte og indirekte testformer
Titel 3 Dans - modern/Girly
Titel 4 Les Lanciers
Titel 5 Fodbold og teambuilding
Titel 6 Step-aerobic
Titel 7 Badminton
Titel 8 Kropsbasis
Titel 9 Moderne dans
Titel 10 Træningsprojekt teori
Titel 11 Træningsprojekt
Titel 12 Håndbold
Titel 13 Jive
Titel 14 Hip hop

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Boldbasis
Boldspil
Eleverne arbejder med forskellige former for boldspil og bliver bekendte med spilhjulet og arbejder innovativt med eget boldspil.
Der arbejdes med:
- Afleveringsteknik (hænder og fødder)
- Forsvarsteknik (zone- og mandsopdækning)
- Angreb (bolderobring, kontra, overtal, overlap, bevægelse uden bold)
- Spilforståelse (bevægelse u. bold, kommunikation (verbal og nonverbal),
Teori: Idræt C, s. 75-88
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Test - direkte og indirekte testformer

Test
Nye og klassiske idrætter
Modulet omhandler forskellige testformer.
Direkte test: Bænkpres, benpres, wall-sit, brutal mave, rygbøjninger, armstrækninger, bronzecirkel, politiet optagelses prøve.
Indirekte test: Biptest, coopertest.
Maksimale test: 1 RM i bænkpres, benpres.
Submaksimale test: 5 RM i bænk, benpres.

Teori: Yubio, Idræt C + B, Skadhede et al. 2019, s.174-179 og 180-184
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Dans - modern/Girly

Dans: Modern/Girly
Musik og bevægelse med elevstyret undervisning.
Let opvarmning til musik.
Enkeltstående bevægelser udført til musik.
Sammensatte bevægelser udført gående til musik.
Styret koreografi med mulighed for at selv at videreudvikle serie.

Der indgår teori i form af Labans bevægelseslære s. 14-24 fra bogen:"Idræt C - Praksis og teori" Gyldendal 2018.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 4 Les Lanciers

Les Lanciers
Musik og bevægelse
Holdet arbejder med grundtrin og at optimere udførslen af faste bevægelser.
Der indgås samarbejde med 1.ns bold-holdet pga. kønsfordelingen på de 2 hold.

Undervisningen er fordelt på 3  moduler i 1. g, 5 moduler i 2. g og 1 modul i 3. g.
De 5 moduler i 2. g, blev fordelt på 1 modul med at få redskaber til at undervise Marie Kruses Skoles 9. klasses elever i tur 1-4, i form af undervisningsteori.
Og herefter 2 moduler, hvor eleverne skulle undervise 9. klasses eleverne i tur  1-4.
De sidste 2 moduler i 2. g blev brugt sammen med 2.ns boldholdet, hvor alle 5 ture danses med henblik på egen formåen.

1 modul i 3. g for at genopfriske tur 1-5 inden gallafest.

Teori:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Fodbold og teambuilding

Eleverne arbejder med at forbedre tekniske og taktiske færdigheder i mindre spilsekvenser og i det færdige spil.
Fokus ligger på samarbejde og roller, samt fordeling af opgaver under spil.
Mange småspil og spilsituationer i form af den færdige kamp, for at arbejde med placering og spilforståelse.
Hele idrætsholdet inddeles i 2 grupper, der træner med hver deres fokus og tekniske elementer, men med samme mål om at blive bedre i spilforståelsen og modet til at spille fodbold.
Der implanteres formelle roller og efterfølgende observeres på de uformelle.
Formelle roller, består bl.a. af at udpege et træner par, der står for dagens træning.

Teori: B for bedre idræt, Troels Wolf og Jørn Hansen, Gyldendal 2015, s. 155-167
Yubio Idræt C  + B (2022), Skadhede et al. s. 492-498
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Step-aerobic

Eleverne får kendskab til forskellige grundtrin og opstillinger inden for step-aerobic.
Der arbejdes primært med koreografier, der passer til en pågældende sang, men hvor trinene øves til fortløbende musiknrumre.
Der arbejdes med at bruge steppen alene, i grupper, 2 og 2 om en step og at bruge gulvet foran og bag steppen.
Der arbejdes både med elevernes egne koreografier og koreografier de bliver præsenteret for i undervisningen.
Der arbejdes med pulsmåling og Borg-skala under forskellige intensiteter.

Teori:
Udpluk fra: https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/musik-og-bevaegelse/aerobic/
- Hvad er Aerobic
- Opbygning af serier
- Musik
- Stepbænk
- Musik
- Intensitet

Yubio Idræt C+B, Skadhede et al. (2022), 5. udgave, s. 1360-1365.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Badminton

Badminton

Der arbejdes med forskellige grundslag i form af netdrop, clear-slag, drop, lop og kort og lang serv.
Herunder arbejdes der med greb, benarbejde, kropsposition, centralbevægelse, spil-centrum, slagserier, "rundt om nettet" og pointspil.
Pointspil både med ukendt antal point, til X-antal point og på tid.

Der spilles indledningsvis på 1/2 bane med slagøvelser og afslutningsvis på hele baner.
Der spilles primært single-badminton gennem hele forløbet.

Teori: Links med videoklip og teori om slag fra "Badminton-hæfte": https://www.bevaegdigforlivet.dk/media/1933/26394-badminton-i-skolen_bdfl_a4_web-med-link.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Kropsbasis

Kropsbasis

Les Lanciers

Undervisning af 9. klasser i grupper.

Teori: https://www.dgi.dk/samarbejd/boerneidraet/forside/formidling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Moderne dans

Der arbejdes med elevkoreografi til "Take med to church" af Hozier.
Rytmisk opvarmning, styrke øvelser for maven og bevægelighedstræning.

Teori: Idræt C - praksis og teori (2018) s. 14-23
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Træningsprojekt teori

Træningsprojekt: (Prøveforløb)
Under træningsprojektet får eleverne kendskab til hvordan man udfører:
-      Prætest / Posttest (i forhold til en løbetest på 2,4km)
-      Træningsplanlægning (Hvordan planlægger man et træningsforløb på 6 uger med fokus på forbedring af individuel løbetid).
-       Træner for en dag (en elev står for en løbetræning for gruppen).
- Kontinuerligt løb (Både praktisk som løbetidsforbedrende praktisk del og en teoretisk tilgang)
- Intervalløb (Både praktisk som løbetidsforbedrende praktisk del og en teoretisk tilgang)
- Træningsdagbog  (afleveres med opfølgende noter)
- Teoriprøve i vedhæftede teori i Lectio

C-det er idræt, Wolf et al. Gyldendal 2005, s.12-22 og 32-44.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 11 Træningsprojekt

Træningsprojekt:
Under træningsprojektet får eleverne kendskab til hvordan man udfører:
-      Prætest / Posttest (i forhold til en løbetest på 2,4km)
-      Træningsplanlægning (Hvordan planlægger man et træningsforløb på 6 uger med fokus på forbedring af individuel løbetid).
-       Træner for en dag (en elev står for en løbetræning for gruppen).
- Kontinuerligt løb (Både praktisk som løbetidsforbedrende praktisk del og en teoretisk tilgang)
- Intervalløb (Både praktisk som løbetidsforbedrende praktisk del og en teoretisk tilgang)
-       Makspuls og hvilepuls til brug af intensitetsberegning.
-       Estimeret kondital.
- Træningsdagbog  (afleveres med opfølgende noter)
- Teoriprøve i vedhæftede teori i Lectio (https://www.lectio.dk/lectio/58/lc/61116812928/res/61116812929/Teori%20Tr%C3%A6ningsprojekt%20kap%201%202%2C%20C-det%20er%20idr%C3%A6t.pdf)
C-det er idræt, Wolf et al. Gyldendal 2005, s.12-22 og 32-44.

Video om iltgæld og iltdeficit:https://www.youtube.com/watch?v=7ayAPKszK4U
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprojekt - træningsplan 15-08-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 12 Håndbold

Håndbold

Eleverne skal arbejde med forskellige former for afleveringer, skud på mål, forsvarsspil, angrebsspil, krydskombination, løb med og uden bold.
Herunder få teoretisk kendskab til forskellige former for håndbold, som "Lykke-liga", Five-a-side, Beach-håndbold og håndbold-fitness.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Jive

Jive
Der arbejdes med grundtrin til musik.
Rock-step, chassé, drejninger, vendinger, spins og bevægelser synkront og asynkront.
Tælle takter i musik og tælle trin.
Grundtrin sættes sammen i forskellige variationer.
Der arbejdes med evalueringspunkter, hvor eleverne selv skal stille kriterier op for dagens mål.
F.eks. Holde takten, starte på 1'eren, være synkron med partner.

Ude fra kommende instruktør arbejder med både grundtrin og koreografier.
Der arbejdes både med faste- og egne koreografier.

Forløbet afsluttes med egen koreografi til egen musik der fremvises parvis.

Optages på video til evt. senere brug.


Teori:
Elmelund et al.: Grundbog i idræt C s. 24-30 Pardans
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 Hip hop

Elevstyret undervisning, hvor der undervises i forskellige grundtrin og fastlagt koreografi. Undervejs i forløbet, får elever mulighed for selv at sammensætte egne koreografier i grupper.
Teori:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer