Holdet 2023 Fr1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e)
Hold 2023 Fr1 (1g Fr1, 2g Fr1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Les contes - opgives til eksamen
Titel 3 Le zéro déchet
Titel 4 La francophonie - Le Québec
Titel 5 La deuxième guerre mondiale - opgives til eksamen
Titel 6 La francophonie - Le Maghreb - opgives til eksamen
Titel 7 Sprogdage
Titel 8 Les banlieues - opgives til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Kernestof:
Fra www.franskportal.dk:
Albert présente sa famille
Quel temps fait-il aujourd'hui?
Quelle heure est-il?
Mes loisirs
La journée habituelle d'Antoine


Særlige fokuspunkter:
Fokus i dette grundforløb er dels repetition af kendte ord og vendinger samt at træne mundtlig udtryksfærdighed ved brug af forskellige kommunikationsstrategier.
En del af modulerne bruges til AP.

Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde

Faglige mål :
-deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige ikke-fiktive tekster fra det 21. århundrede
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Omfang: Ca. 13%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Les contes - opgives til eksamen

Kernestof:
Fra Bering og Sørensen, ”Entrées”, Gyldendal, 2009:
Téléphone: Cendrillon.
Geoffroy de Pennart: Chapeau rond rouge
Marie-Célie Agnant : L’oranger magique – conte d’Haïti.
Conte de l’Afrique de l’ouest : Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas.

Supplerende materiale:
"Les caractéristiques d'un conte", https://www.espacefrancais.com/le-conte/#Les_caracteristiques_drsquoun_conte (uddrag).

Særlige fokuspunkter:
Fokus i dette forløb er eventyrgenren. Vi læser eventyr med en anderledes vinkel på emnet og oparbejder ordforråd til eventyranalyse, herunder "le schéma actantiel de Greimas" og "les caractéristiques d’un conte".


Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde

Faglige mål:
̶   læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶  præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶  udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶  analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle og interkulturelle sammenhænge
̶  perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur
til andre kultur- og samfundsforhold
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶  et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶  de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶  mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
̶  historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶  fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Omfang: Ca. 12%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Le zéro déchet

Kernestof:
Nedenstående tekster er fra:
Hassing, Maria, Zéro déchet, Systime, 2023 (ibog https://zerodechet.systime.dk/?id=1) (uddrag)

Introduction:
Introduction
L'éco-innovation
La durabilité en France:
Introduction
La lutte contre le plastique
La surconsommation et les achats en vrac
Les boutiques en vrac
Nathalie Michel: Comment on lutte contre le gaspillage alimentaire? (2021)

Cette famille s’est lancée dans le « zéro déchet », 1jour1actu, 18/11/2019:
https://www.1jour1actu.com/science-et-environnement/une-famille-zero-dechet

Supplerende materiale:
C'est quoi le "zéro déchet", 1jour1actu, 17/11 2022:
https://www.1jour1actu.com/science-et-environnement/cest-quoi-le-zero-dechet

Særlige fokuspunkter:
Med udgangspunkti i FN's verdensmål fokuseres der i dette forløb på bæredygtighed og "zéro déchet".

Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/individuelt arbejde/ pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde.


Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, og samfundsmæssige sammenhænge
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof
̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige ikke-fiktive tekster fra det 21. århundrede fra Frankrig
̶ kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Omfang: Ca. 15%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La francophonie - Le Québec

Kernestof:
Nedenstående tekster fra Bering og Sørensen, ”Entrées”, Gyldendal, 2009:

Le Québec
Fiches de présentation


Supplerende materialer:
Fra www.franskportal.dk:
Les francophones
La francophonie
Les DOM-TOM/COM

La réunion - une île multiculturelle, SVT2, 2015 (CFU)

Særlige fokuspunkter:
Særlige fokuspunkter i dette forløb er at opnå kendskab til Le Québéc. Igennem forløbet opnår eleverne viden om historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, samt  centrale samfundsmæssige forhold i et frankofont område. Forløbet suppleres med information om andre frankofone områder - her "La réunion".


Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/individuelt arbejde/ pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde.

Faglige mål:
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof:
-de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ skriftlige ikke-fiktive tekster fra det 21. århundrede fra andre frankofone områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ aktuelle forhold i fransksprogede områder
-centrale samfundsmæssige forhold i et eller flere andre frankofone områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Omfang: Ca. 9%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 La deuxième guerre mondiale - opgives til eksamen

Kernestof:
Louis Malle, « Au revoir, les enfants »  i Dahlgreen og Odel, Au revoir, les enfants, Gyldendal, 1988 (uddrag af manuskriptet)

"Les Juifs" :
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/les-juifs/#

"Charles de Gaulle":
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/charles-de-gaulle/

L’appel du 18 juin du général de Gaulle, enregistré le 22 juin, (Resumé og selve talen):
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/charles-de-gaulle/

Supplerende materiale:
"Frankrig og 2. Verdenskrig" i Dahlgreen og Odel, Au revoir, les enfants, Gyldendal, 1988

Louis Malle, ”Au revoir, les enfants”, 1987, CFU.


Særlige fokuspunkter:
Fokus i dette forløb er 2. verdenskrig i Frankrig med særlig fokus på forholdene for børn og unge under krigen. Vi har især arbejdet med problemstillinger såsom kammeratskab, religion og forhold mellem forældre/voksne og børn i tilknytning til 2. verdenskrig.

Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/individuelt arbejde/ pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde.

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof :
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. århundrede fra Frankrig
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Omfang: Ca. 18%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La francophonie - Le Maghreb - opgives til eksamen

Kernestof:
Nedenstående tekster fra Bering og Sørensen, ”Entrées”, Gyldendal, 2009:

Le Maghreb: "La colonisation" et "La guerre d’Algérie" - info

Wahed Ben-Younes, « Yemma »

"Les pieds-noirs et les harkis" - info

"Venir vivre en France"  - info

Valentine Goby, « Le cahier de Leïla »

Le Maghreb vu par des jeunes issus de l’immigration

La réussite du Maghreb sera la réusitte de la France - info

Léa Masseguin, "Pour les étudiants marocains, la France n’est plus la seule option", www.liberation.fr, 08.11.2024 (uddrag)
https://www.liberation.fr/international/afrique/pour-les-etudiants-marocains-la-france-nest-plus-la-seule-option-20241108_OI2ZRXGH2NHMPJHZ4PJ4WA73ME/

Supplerende materiale:
Le français en Tunisie, SVT2, 2014 (CFU)
Être jeune à Tunis, SVTV2, 2015 (CFU)
La mode en Tunisie, SVT2, 2014, (CFU)
L'amitié et la famille en Tunisie, SVTV2, 2014 (CFU)

Særlige fokuspunkter:
Fokus i dette forløb er at opnå kendskab til Le Maghreb, hvor vi især fokuserer på Algeriet. Vi læser om Algeriet som fransk koloni,  Algierkrigen, situationen for ”les pieds-noirs” samt ”les harkis”, og vi fokuserer på nogle af årsagerne til, at mange algeriere rejste til Frankrig efter krigen. I denne sammenhæng fokuserer vi også på mødet mellem de forskellige kulturer. Undervejs i forløbet supplerer vi vores viden om Algeriet med forskellig info om Tunesien.



Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/individuelt arbejde/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde.

Faglige mål:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- ̶aktuelle forhold i fransksprogede områder
̶ centrale samfundsmæssige forhold i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Omfang: Ca. 13%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sprogdage

Kernestof:
Confiseries, bonbons ... Le top des produits fabriqués en France, leparisien.fr, 29.01.2022:
https://www.leparisien.fr/guide-shopping/conso/food/confiseries-bonbons-le-top-des-produits-fabriques-en-france-29-01-2022-KKKBU5X3D5FSFK5DCBRTUK3JZQ.php   

Combien y a-t-il de vegans en France en 2023 ? Planète végan, 23.10.2023:
https://www.planetevegan.com/combien-de-vegans-en-france/

Supplerende materiale:
Oplæg på KUA (Institut for Engelsk, Germansk og Romansk)

Særlige fokuspunkter:
Sprogdage er et tværfagligt samarbejde mellem engelsk og fransk. Eleverne udarbejder en reklame til de to sprogområder med baggrund i viden om brand og produkter samt sprogområdernes forskellige kulturer. I løbet af sprogdagene arbejder eleverne med SWOT-analyse, de hører et oplæg fra ejeren af Wally and Whizz, og de besøger KUA.

Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/individuelt arbejde/ pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde.

Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster
- analysere og fortolke fransksprogede tekster samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om franske kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- skriftlige ikke-fiktive tekster fra det 21. århundrede fra Frankrig
-kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- aktuelle forhold i Frankrig
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Omfang: Ca. 4%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Les banlieues - opgives til eksamen

Kernestof:
Origines, Samba, “Les racines et le téléphone” i Jens Peder Weibrecht, “Les Gars de Villiers”, Lilje-forlaget, 2013

La Cité, Gamal, “Une deuxième cour de récré” i Jens Peder Weibrecht, “Les Gars de Villiers”, Lilje-forlaget, 2013

Samuel Benchetrit, « Chroniques de l’asphalte; "Hall" » i Mogensen og Virring, "Banlieues", Gyldendal, 2007

Samuel Benchetrit, « Chroniques de l’asphalte; "10e étage droite sur le palier" » i Mogensen og Virring, "Banlieues", Gyldendal, 2007

Émeutes après la mort de Nahel : Kylian Mbappé et les Bleus appellent à « cesser la violence » Ouest-France, 01.07.2023
https://www.ouest-france.fr/sport/football/kylian-mbappe/emeutes-apres-la-mort-de-nahel-kylian-mbappe-et-les-bleus-appellent-a-cesser-la-violence-09dcb510-6f51-46b7-9d42-3cb05536afda

Supplerende stof:
"Des émeutes" af Connie, 30.06.2023:
https://www.franskpolitik.dk/des-emeutes/

Grand Corps Malade, "Je viens de là", 2008
https://www.youtube.com/watch?v=8LXaSFgVxGs

Særlige fokuspunkter:
Forløb med fokus på udfordringer og problemer for unge med indvandrerbaggrund i forstæderne i Frankrig.

Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/individuelt arbejde/ pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde.

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof:
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Omfang: Ca. 16%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer