Holdet 2023 Fr2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e)
Hold 2023 Fr2 (1g Fr2, 2g Fr2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb og AP
Titel 2 La jeunesse
Titel 3 La francophonie - le Burkina Faso
Titel 4 La deuxième guerre mondiale
Titel 5 Le conte de fée
Titel 6 La France divisée
Titel 7 Le mariage forcé

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb og AP

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 La jeunesse

Materiale

- le café des rêves épisode 1; https://www.youtube.com/watch?v=K0dU66fTqJ4

- le café des rêves épisode 2: https://www.youtube.com/watch?v=ghiWSP7AsGs

- le café des rêves épisode 3: https://www.youtube.com/watch?v=LY8XNFv_yZQ

- le café des rêves épisode 4: https://www.youtube.com/watch?v=PiTZZDElujE

- le café des rêves épisode 5: https://www.youtube.com/watch?v=YX3jFaslEwo

- Le café des rêves, arbejdshæfte, J.P. Weibrecht, Lilje Forlaget, side 38-42, side 50

- No et moi (extrait), Delphine de Vigan, Mette Bering og Mimi Sørensen, « Les SDF”, Systime, 2011, s. 27-28

- Vanille ou Chocolat, Nadine Bismuth (uddrag) https://www.franskportal.dk/laereradgang/eksamensmateriale/tekster/

Grammatik:
- nægtelser
- artikler
- regelmæssige verbers bøjning
- uregelmæssige verbers bøjning

Faglige mål:

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.


Kernestof

̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La francophonie - le Burkina Faso

Forløb i samarbejde med Kristian Husted og Théâtre Soleil i Burkina Faso i Ouagadougou med tilskud fra Huskunstnerordningen. Beskrivelse af projektet kan ses nedenunder. Alle breve samt evaluering kan sendes ved interesse (jeg kan ikke vedhæfte bilag)

Materiale:

- Ils parlent français à l’autre bout du monde, https://www.1jour1actu.com/monde/francophonie-64120

- Parle-t-on français ailleurs dans le monde ? - 1 jour, 1 question, https://www.youtube.com/watch?v=Mnq9-BhdSvw

- L’arbre nourricier, le lièvre et la hyène

-  L’autre moitié du Burkina Faso dédié aux femmes burkinabées (blog), http://femmesdufaso.blogspot.com/2014/, 2014

- Brevudvekslinger mellem danske elever og elever fra Burkino Faso på fransk med efterfølgende onlinesessioner med eleverne fra Théâtre Soleil

Projekttitel: ”Blodregn”

Hvem er ”Huset”/hvor foregår forløbet: Marie Kruses Gymnasium, Farum + online og Burkina Faso

Evt. andre involverede institutioner: Théâtre Soleil, Ouagadougou, Burkina Faso

Samarbejdende kunstner(e):

Kristian Husted, Danmark
Thierry Oueda, Burkina Faso

Målgruppe og varighed

Børn/unge i alt: 18 i Danmark og 15 i Burkina Faso

Aldersgruppe/klassetrin: 1.g. elever (16-18 år)

Hvor kommer børnene fra? (f.eks. skole): Marie Kruses Gymnasium og Théâtre Soleil

Samlede antal timer det enkelte barn/den unge (i børne-/elevgruppen) møder kunstneren (enten individuelt eller som en del af en gruppe): 10 lektioner af 95 min.

• Institutionens mål med huskunstnerforløbet:

- at give danske elever et indblik i kunstnerisk arbejde
- at give danske elever et indblik i frankofoni, som er et krav i stx-lærerplanen for franskfaget på den gymnasiale uddannelse
- en forståelse af kulturelle, sociale og økonomiske forskelle og ligheder mellem unge i Danmark og Burkina Faso
- at de danske elever styrker deres skriftlige, franske kompetencer
- at de danske elever arbejder på den spontane sprogkonstruktion i et fremmedsprog (fransk) og dermed styrker deres faglige sproglige kompetencer
- et indblik i burkinsk ungdomskultur
- karrierelæring
- et større globalt perspektiv

• De deltagende børn/unges forventede udbytte af huskunstnerforløbet:

- Indsigt i og erfaring med kunstnerisk skaben
- Kulturmøde med jævnaldrende burkinske skoleelever
- Nye venskaber
- Faglig og personlig udvikling

• I planlægningsfasen

Institution: Marie Kruses Gymnasium. Eleverne forbereder oplæg om dem selv og deres dagligdag på fransk. De beskriver, hvad de mener, er særligt for dansk kultur og uddannelse

Kunstner: Kristian Husted forbereder korte øvelser og improvisationer der skal give eleverne en basal forståelse for dramaturgi, konceptudvikling og scenografi. Lægger en plan for afviklingsfasen. Koordinerer planlægningen med Thierry Oueda fra Théâtre Soleil.

• I afviklingsfasen

Institution: Marie Kruses Gymnasium. Er vært for online sessioner med klasse fra Burkina Faso. Forbereder eleverne fra gang til gang i samarbejde med kunstneren. Bidrager med teknisk udstyr (computer, projektor, internetforbindelse m.v.).

Kunstner: Kristian Husted koordinerer og afvikler online sessioner mellem Burkina Faso og Danmark. Står for at evaluere hver enkelt session og forberede den næste i samarbejde med Thierry Oueda (Burkina Faso). Laver øvelser og improvisationer der skal give eleverne nogle redskaber til at kommunikere kunstnerisk med hinanden online. Indsamler og arkiverer alt produceret materiale til brug i det afsluttende fælles værk. Er tovholder og iscenesætter på den afsluttende opførelse af værket, som foregår i Farum og Ouagadougou samtidigt. Dokumenterer forløbet med fotos og korte videoer.  

• I evalueringsfasen

Institution: Marie Kruses Gymnasium. Lærer og elever besvarer spørgeskema om deres oplevelser og erfaringer med forløbet. Evaluerer internt i forhold til stx-lærerplanen.

Kunstner: Kristian Husted laver spørgeskema, som skal besvares af lærer Troels Keun, hans elever og af partnerinstitutionen i Burkina Faso. Spørgsmålene fokuserer på: hvad har eleverne lært? Hvad kunne gøres bedre eller anderledes i den slags forløb? Kunne de tænke sig at fortsætte med at udveksle og samarbejde med partnerinstitutionen? Evalueringen skal blandt andet bruges til at vurdere, om der er grundlag for at lave et lignende forløb med andre unge mennesker. Der reflekteres over, om den form for aktiviteter kan åbne rum for fælles, global handling og hvilken rolle kunsten kan spille deri.   

Netværk og samarbejde:

Huskunstnerprojektet faciliteres af de to dramatikere og iscenesættere Kristian Husted (Danmark) og Thierry Oueda (Burkina Faso), som mødte hinanden i 2010. Thierry åbnede i 2016 Théâtre Soleil, hvor skoleelever i alderen 12 til 18 år undervises i teater, dans, musik og scenografi.

Det er en gruppe af Thierrys elever, som projektet skal bringe i kontakt med en gruppe 1.g.-elever på Marie Kruses Gymnasium, Farum. Her faciliteres projektet af Troels Keun, som underviser i fransk og historie.
En gruppe af Thierrys og Troels’ elever mødte hinanden en enkelt gang online i december 2022 (se kunstnerisk dokumentation.) Det er på baggrund af dette møde, at vi nu planlægger et huskunstnerprojekt.






Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La deuxième guerre mondiale

Materiale;

-Au revoir, les enfants (uddrag), kapitler 1, 4, 9, 11, 29, 36, 43

- Au revoir, les enfants (film)

- L'arrestation, le 16 juillet 1942, La petite fille du Vél d'Hiv., Hachette, 2012

- Auschwitz: Drone video of Nazi concentration camp - BBC News: https://www.youtube.com/watch?v=449ZOWbUkf0&feature=youtu.be

- Début de la guerre, https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/debut-de-la-guerre/

- L'armistice, https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/larmistice/

- La Résistance; https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/la-resistance/  

- Paris : https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/paris/

- La Raffle, Rose Bosch, 2010 (film)

- L'arrestation, le 16 juillet 1942, La petite fille du Vél d'Hiver (uddrag), Hacette, 2012  

Supplerende materiale :

- Frankrig under besættelsen; https://chataigne.dk/arlette/historisk-baggrund/frankrig-under-besaettelsen.html

- Lynchages et pendaisons – 2. Juin 1945 ; https://www.facebook.com/Centre.Culturel.S.G.M/videos/308273723731426/

Grammatik:

- possessive pronominer
- relativ pronominer


Faglige mål:

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.


Kernestof

̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Le conte de fée

Materiale:

- Téléphone ; Cendrillon ; https://www.youtube.com/watch?v=_GCxnoNq74U  

- Le petit chaperon rouge, Les Frères Grimms, 1812

- La Barbe Bleue, Charles Perrault, 1697, http://clpav.fr/lecture-barbe.htm

- Pourquoi il y a autant d’idiots au monde, http://touslescontes.com/biblio/conte.php?iDconte=444

-  « La Sorcière de la rue Mouffetard », Pierre Gripari, « Contes de la rue Broca », Éditions de La Table Ronde, 1967

- Pourquoi le lion est devenu Roi – un conte de Mali, https://www.conte-moi.net/contes/comment-lion-devint-roi


Supplerende materiale;

- Le genre ; https://lescontes.systime.dk/?id=136

- Fallen Princesses ; https://www.dinagoldstein.com/dina-goldsteins-fallen-princesses/?fbclid=IwAR1JmUiaSFiOy54aYNtW2VKXt8Eh-JIMmJpK3ao-_sd375UMrp_hGNE0Q9w

- Aktantmodellen ; https://www.youtube.com/watch?v=_GCxnoNq74U

Særlige fokuspunkter:

- eventyrgenren
- ordforråd til eventyranalyse, herunder "le schéma actantiel de Greimas" og "les traits typiques d’un conte".

Særlige fokuspunkter:
Fokus i dette forløb er eventyrgenren. Vi læser eventyr med en anderledes vinkel på emnet og oparbejder ordforråd til eventyranalyse, herunder "le schéma actantiel de Greimas" og "les traits typiques d’un conte".

Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/

Væsentligste arbejdsformer;
klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, fremlæggelser

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La France divisée

Materiale:

- Les Misérables (2019)

- C'est quoi une banlieue ? - 1 jour, 1 question; https://www.youtube.com/watch?v=7DDg7CV2rnc

- Pour les autres, on n'existe pas, side 42-43, in Virring m.a., Banlieues, Gyldendal, 2008

- Ghettos, side 44-45, in Virring m.a., Banlieues, Gyldendal, 2008

- Émeutes des banlieues : retour dix ans en arrière - FRANCE; https://www.youtube.com/watch?v=fogjf7PnHuY

- France : quelles différences entre les émeutes de 2023 et celles de 2005; https://www.youtube.com/watch?v=hZAtd71qXP8

- Suite à la mort de Nahel, des violences un peu partout en France; https://www.1jour1actu.com/france/suite-a-la-mort-de-nahel-des-violences-partout-en-france

- Mort de Nahel, le point sur l'enquête; https://www.youtube.com/watch?v=Bo0-G34nuH8

- Nahel M. tué par un policier à Nanterre : les images du drame; https://www.lemonde.fr/societe/video/2023/06/28/adolescent-tue-par-un-policier-a-nanterre-le-resume-des-evenements_6179582_3224.html

- Leila. Mariée de force, Birgit Mogensen m.fl, ”La colère”, Gyldendal (2009)

Supplerende materiale:

- Pedersen, C. (2005). Da Frankrig brændte. Udenrigs, (4), 8–16.;  https://doi.org/10.7146/udenrigs.v0i4.119600

- https://da.crimethinc.com/2023/07/02/justice-for-nahel-grundlagene-for-oproret-i-frankrig

Faglige mål:

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.


Kernestof

̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Le mariage forcé

Materiale

- Meriam, une tunisienne (extrait), Peter Jensen, « Porte-Paroles, Dix portraits de jeunes francophones », Systime, 2011, pp. 34-35

- Une femme pour mon fils (extrait), Ali Ghalem,  Éditions Syros, 1979

- Djura, le voile du silence (extrait), Andersen, Grønbæk og Poulsen, « Obsessions ». Gyldendal 2002

- Leila. Mariée de force, Birgit Mogensen m.fl, ”La colère”, Gyldendal (2009)

- Le mariage forcé; https://arretonslesviolences.gouv.fr/besoin-d-aide/mariage-force  

Faglige mål:

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.


Kernestof

̶ et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Franskportalen: https://www.franskportal.dk/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer