Marie Kruses Skole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Marie Kruses Skole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Marie Kruses Skole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Hold
2023 Ty1 (
1g Ty1
,
2g Ty1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Jugend - Ängste und Möglichkeiten
Titel 2
Forløb 2: Zeit
Titel 3
Forløb 3: Sport und Toleranz (eksamen)
Titel 4
Liebe auf Deutsch (eksamen)
Titel 5
Forløb 5: Überwachungsgesellschaft DDR (eksamen)
Titel 6
Jungsein im Dritten Reich (eksamen)
Titel 7
Sport und Toleranz (Özil)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Jugend - Ängste und Möglichkeiten
Dette er et introforløb i tysk B på gymnasiet.
Vi genopfrisker jeres tyske ordforråd og standard vendinger og arbejder med basisgrammatikken. Vi bruger Gyldendals røde ordbøger, Tysk-Dansk og Dansk tysk +
Ordbogen.com
Emnet heddet "Jugend - Ängste und Möglichkeiten" og handler om jeres fremtid og hvor vi ser på en række emner som i som unge skal forholde sig til som bl.a. det digitale, klima, sport & kropskultur, gender og køn, usikkerhed og ensomhed.
Materiale:
I uddrag Simon Schnetzer "Generation Z Übersicht" 2024;
https://simon-schnetzer.com/generation-z/
I uddrag Sofatutor Magazin Eltern "Die Generation Selfie und das Wohlbefinden";
https://magazin.sofatutor.com/eltern/die-generation-selfie-und-das-wohlbefinden/
Grafisk oversigt "So tickt die Generation Z", https://www.pwc.de/de/handel-und-konsumguter/so-tickt-die-generation-z.html
Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohann "Einleitung zum Thema: Was ist Körperkult" fra "Wer bin ich?", 2024, Systime;
https://werbinich.systime.dk/?id=133
I uddrag: Anja Schrum "Jugendlicher Körperkult - Hungern, pumpen, posten", 2021; https://www.swr.de/swrkultur/wissen/hungern-pumpen-posten-jugendlicher-koerperkult-swr2-wissen-2021-04-17-100.html
Anna Ruppert "Spieglein Spieglein an der Wand", 2013;
https://werbinich.systime.dk/?id=136
I uddrag: Christian Smith & Karsten Trolle Viholm "Einstieg in den Klimakrise";
https://imwandel.systime.dk/?id=174
I uddrag: Florian Schreibe "Der Biss" (2022)
Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohann "Einleitung zum Thema: Was ist Gender?" 2024, Systime;
https://werbinich.systime.dk/?id=139
Ukendt forfatter "Mich outen? Das kann ich nicht“ (2016);
https://werbinich.systime.dk/?id=142
Julia Engelmann "ONE DAY/RECKONING TEXT" (2014)
Sarah Hattendorf "Einsam gemeinsam"
Tim Bendzko "Programmiert" (2013)
Film:
Fatih Akin "Tschick" (2016)
Fokus grammatisk er på grundlæggende opbygning af det tyske sprog, ordstilling, sætningsanalyse og bøjning af hjælpeverber.
Der er fokus på den skriftlige dimension og på analyse og fortolkning af forskellige tekster på tysk.
Vi øver det spontane tysk i små gruppeoplæg om hverdagsemner.
Indhold
Kernestof:
Plan für die Stunde:
Lest in "Alles in allem" S. 11-14 (unten) über die Satzanalyse.Analysiert folgende 3 Sätze:
In der Stunde:
Læs s. 18-20 om artiklerne på tysk. Hvis ikke du kan dem udenad er det en god ide at lære dem udenad.
Grupper til modulet - sæt jer med jeres makker
NB: Info og grupper til sprogdag
Elevbrev_Sprogdag2023.docx
Grupper til sprogdag 2023.docx Afsnit
Deutschland liegt mitten in Europa. Im Norden grenzt es an Nord- und Ostsee und hat insgesamt neun Nachbarländer. Die Nachbarländer im Westen sind die Niederlande, Belgien, Luxemburg und Frankreich. Im Süden grenzen die Schweiz und Österreich und im
Gå ind i AP mappen i onenote og læs lektierne til det første AP modul.
Cro - Einmal Um Die Welt | Music Video, Song Lyrics and Karaoke (lyricstraining.com)
Ändert einen eurer Sätze vom Montag zB. "Er ist nett" in alle Tempusformen
I modulet:Evaluering sprogfag
Seht das Lied "Zukunft Pink" von Peter Fox und lest den Text (OneNote modul 2, tysk): https://www.youtube.com/watch?v=kNT87WiK1dg
Grupper til brug i modulet
Se følgende tale og læs teksten:
Keine Hausaufgaben.
Im Modul:
Luisa Neubauer holder en tale. Talens tema er klimakrisen. Luisa fortæller, at hun og andre unge strejker. De unge vil have en bæredygtig udvikling. Hun giver regeringerne skylden for klimakrisen.
Lest den Text in Modul 5 "Klimakrise" bei OneNote.
I modulet:
Seht das Video bei Modul 6 in OneNote mit Cynthia Nixon - Be a Lady They Said - was sagt sie darüber eine Frau zu sein.
Lest Textabschnitt 4,5,6 und 7 (OneNote; 6. Gender) über den homosexuellen Fussballspieler und beantwortet Frage 4.
Seht euch das angeheftete Dokument an, das ist Wortschatz von Dienstag. Lernt die Wörter, wir machen eine Übung im Unterricht.
Wortschatzarbeit Bildbeschreibung.docx
Hört euch das Lied an: https://www.youtube.com/watch?v=KRAMNWzfjcg (One Day Reckoning Song)
Idag arbejder vi med unge og klimaaktivisme. I bliver filmet i modulet.Ingen lektier.
Ingen lektier
BVG - Weil wir dich lieben – Wir fahren allein allein Lyrics | Genius Lyrics
Lest den Text von "Programmiert" von Tim Bendzko und seht das Bild unter dem Lied an. Beschreibt das Bild.
Læs om de relative pronominer (som/der) i "Alles in Allem" eller her: Relativpronomen und Relativsätze - mein-deutschbuch.de
Hej,
LübeckInfobrev.docx
1gty1_Opgaveark gruppearbejde Lübecktur.docx
Opgaveark gruppearbejde Lübecktur.docx
Oversæt følgende 2 sætninger og indsæt korrekt relativ pronomen i de sidste 2 sætninger.1. Manden, som var gammel, var sød.
I modulet:Vi ser filmen "Tschick" færdig". Vi evaluerer UV og forløbet.
Keine HausaufgabenIn der Stunde:Wir arbeiten mit dem Film.Wir machen eine Evaluation.
Beantwortet die folgende Frage: Wie passt der Film "Tschick" zum Thema?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Zeit
I dette forløb arbejder vi med tid og tidsfornemmelse. Vi starter ud med at øve klokken og dage/måneder og årstider. Derefter arbejder vi med tid som kronos og kairos tid - så den lineære konkrete tid og den mere skæbneagtige tid.
Vi arbejder med litterære tekster og deres beskrivelser af tid og hvordan de kan komme til udtryk samt den tyske historie men også stress og pres i det senmoderne samfund og manglen på tid samt tidsrøvere.
Materialer:
"Wenn ich stehe", Zen Mönch, Quelle unbekannt
"Chronos und Kairos Zeit"; https://www.rpi-ekkw-ekhn.de/fileadmin/templates/rpi/normal/material/arbeitsbereiche/ab_bbs/ue_umgang_mit_zeit.pdf
Ennio "Zeit" (2024)
Paula Hartmann und Celine "3 Sekunden" (2023)
I uddrag: Michael Ende "Momo" (1973)
Trettmann "Stolpersteine" (2019)
Marteria "Sekundenschlaf" (2010)
Wolf Wondraschek "Aspirin" (1969)
Video:
Bayrischer Rundfunk "Warum empfinden wir Zeit so unterschiedlich und wie tickt unsere innere Uhr?"
Hörübung:
Der Herbst:
https://www.deutsch-perfekt.com/plus1319
Die Deutschen und die Pünktlichkeit:
https://www.dw.com/de/p%C3%BCnktlichkeit-f%C3%BCr-dw-mp3-mono/audio-16431168
Det grammatiske fokus har været på verber (herunder modalverber) og præpositionsforbindelser.
Indhold
Kernestof:
Schreibt 3 Neujahrsvorsätze für das Jahr 2024 auf.
I modulet (ikke lektie):Vi øver modalverberne og modalverberne i sætning(Ich will gerne.../ Ich möchte gerne...)
Schreibt auf (Timeline) was man an einem dänischen Neujahrsabend macht. Kann auch in Stichworten sein.Setzt in die beiden Sätze ein:1.______ihr morgen zu uns _______? (wollen, kommen)2.Ich gehe bald, aber du ______ ______. (können, bleiben)
Macht folgende Aufgabe:
Keine Hausaufgaben.
MACHT DIE AUFAGABE 4
Jeg er desværre hjemme med min datter idag, som er syg. I modulet bedes i 1. at lægge jeres besvarelser ind til lektien i elevfeedback.
Keine Hausaufgaben - aber seht euch meine Kommentare zu euren schriftlichen Aufgaben an.Macht eine Korrektur von einem eurer Fehler.
Hausaufgabe:
Schreibt 3 Sätze über den Text "Momo" vom letzten Mal.
Afsnit
Geography Presentation.pdf
Wir arbeiten mit dem Vortrag von gestern und mit einem Intro zum Sockenpuppentheater und beginnen Gruppen zu machen und Drehbücher zu schreiben.
Nimm eine Socke mit, mit der du eine Puppe machen kannst.Ihr sollt auch Klebstoff, Faden, Nadel, Perlen, Pailetten etc. mitbringen. (Pappe haben wir in der Schule)
Wir schreiben an eurer Aufgabe, die ihr morgen abgeben sollt.
1. Schreibt bitte alles auf was dir einfällt zur Lyrikanalyse.2. Mache ein Mindmap zu dem Wort "Sekunde" und "Schlaf"
Wir schreiben an eurer Aufgabe "Examenstraining". Ich spreche mit euch über die letzte Aufgabe. Mit einigen von euch spreche ich über eure Aufgaben.
10:20-10:35 Gruppe 1: Andrea, Carla, Britt, Gustav
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3: Sport und Toleranz (eksamen)
I det sidste forløb i 1.g har vi arbejdet med sport og tolerance - vi har set på de udfordringer der kan være i sport og forbundet med den når det gælder tolerance.
Materiale:
I uddrag: "Das Robbers Cave Experiment von Muzafar Sherif";
https://www.youtube.com/watch?v=Nu1HRSnGsY8
I uddrag: Katharina Wulff "Probleme in Katar", 2022, die Zeit; https://www.zeit.de/sport/2022-11/fussball-wm-katar-2022-kritik-haeufigste-fragen-faq#welche-probleme-gibt-es-in-katar
I uddrag: Josef Wirnshofer „Das ist die Hölle“, Süddeutsche Zeitung, 2018
Film:
I uddrag: Leni Riefenstahl "Olympia" (1936)
Kevin Prince Boateng "Emotionaler Appell gegen Rassismus" (2018);
https://www.youtube.com/watch?v=KEWc91o0hSA
"Isi und Ossi", 2020, Netflix
Lieder:
Sportfreunde Stiler "54, 74, 90, 2006"
Andreas Bourani "Auf uns"
Max Giesinger "80 Mio"
Nisa "Auf gehts Deutschland"
Soho Bani & Herbert Grönemeyer "Zeit, das sich was dreht"
Indhold
Kernestof:
10:20-10:35 Gruppe 1: Andrea, Carla, Britt, Gustav
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Liebe auf Deutsch (eksamen)
I dette forløb beskæftiger vi os med, hvordan temaet kærlighed behandles i tyske sange, i tysk litteratur gennem tiderne og endelig med Generation Z og kærligheden. Det er den ulykkelige kærlighed, den færdige kærlighed og den kærlighed, der er umulig på grund af politiske forhold (DDR).
Indhold
Kernestof:
Titel
Meine Sommerferien.docx
Andreas Bourani - Auf anderen Wegen (Official Video)
Bestemt artikel 2.pdf
Andreas Bhourani Auf anderen Wegen (2).docx
Bestemt artikel i Wie geht's.pdf
Lær den bestemte artikel der udenad. Det er eneste lektie og derfor et must :-)
Andreas Bhourani Auf anderen Wegen.docx
Best.art. spil.pdf
Bourani Ultraleicht.docx
Wortsalat Auf anderen Wegen.docx
Andreas Bourani - Ultraleicht (Official Video)
Wahl in Sachsen und Thüringen: Ergebnisse und Reaktionen
Bundesländer und Hauptstädte • Liste & Karte der Bundesländer
Omsæt Ultraleicht til 3. person.docx
Ein rotes Kleid.pdf
Fragen zu Ein rotes Kleid.docx
Personlige pronominer.pdf
Personlige pronominer3.pdf
Philipp Poisel - Halt mich (2008) (live bei TV Noir)
Texte zum Thema Liebe.pdf
Halt mich text.docx
Afsnit
Schubert Heidenröslein Peter Schreier
Brandenburg-Wahl 2024: Alle Ergebnisse im Überblick
Heidenröslein.docx
Arbeit zu Heidenröslein.docx
Willkommen und Abschied.docx
Fragen zu Goethe Willkommen u. Abschied.docx
Possessive pron..pdf
Schubert: Willkommen und Abschied, Op. 56, D. 767
Sprogambassadører_Elevbrev.pdf
Die Leiden des j. W. Aufgaben.docx
Die Leiden des jungen Werthers.docx
Igen i år afholder vi Debattierwettbewerb for 2g’ere. Jeg håber, at vi kan stille med to hold a 4 personer, som skal dyste mod BG. Jeg skriver ud til eleverne og håber at finde nogle interesserede elever. I må også meget gerne høre jeres hold.
Præpositioner med akk. MH.pdf
Plenzdorf Die neuen Leiden des jungen W..pdf
Generation Z und die Liebe.docx
Præpositioner med dativ.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny opgave
30-09-2024
Test
23-10-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 5: Überwachungsgesellschaft DDR (eksamen)
I dette forløb beskæftiger vi os med overvågningssamfundet DDR. Vi ser filmen "Das Leben der Anderen", vi læser og hører Wolf Biermann og læser en novelle om, hvordan STASI-arbejdet stadig prægede familierne efter Murens fald. Der lægges særlig vægt på kunstens situation i DDR.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Reinhard Mey "Mein Berlin" (1990)
Reinhard Mai Mein Berlin.docx
Fragen zu Das Leben der Anderen.pdf
Præpositioner med dativ.pdf
Tvivlspræpositioner.pdf
Introduktion_Sprogdage2023.pptx
CFU-login
Program.docx
Sprogdage2024.docx
Gesprächsübungen Präpositionen und Poss.pron..pdf
Links til UK:
Overvejelser fra tyskpræsentation:
Opgaven:
Grupper fra Ole:
Deutsche Reklamen für Lakritze und Weingummi - Google-søgning
Sprogdage gruppeinddeling.xlsx
Fremlæggelser:
Das Leben der Anderen S. 23 og 25.pdf
Titel
Das Leben der Anderen Kompendium OJ.pdf
tysk fortsaettersprog a stx august 2017.pdf
Sproglige problmer i Brev.docx
Undervisningsevaluering december 24.pdf
Tvivlspræpositioner tanke og overført.pdf
Quiz og byt Das Leben der Anderen S 111 - 112.docx
Anja_Comic_heimlich Westfernsehen.pdf
Regelmæssige verber.pdf
Wolf Biermann Die Stasi-Ballade.pdf
Gloser til Wolf Biermann Stasi-Ballade og spørgsmål.docx
Spørgsmål og gloser til Anja Comic.docx
Die Stasi-Ballade (Live)
Was hast du getan.pdf
Wolf Biermann Die Stasi-Ballade.p
Svage verber (lille gram).pdf
Hvad er der galt.docx
Die DDR Jeopardy Template
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny opgave (2)
08-12-2024
Wieslers Entwicklung zum guten Menschen
26-01-2025
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Jungsein im Dritten Reich (eksamen)
Vi læser tekster om hvordan det var at være ung i Det 3. Rige: Filmen og noget af drejebogen til "Napola" viser den unge tyskers eliteuddannelse, Hitler "Über Jugenderziehung" viser os hvordan filmen lever op til Hitlers idealer. Brecht "Die Ballade von Der Judenhure Marie Sanders", viser med baggund i "Nürnberger Gesetze", hvordan den unge jødiske generation måtte leve.
Indhold
Kernestof:
Regelmæssige verber.pdf
CFU-login
Napola.pdf
præp med akk og dat.pdf
Tysk du kan tale regelmøssige verber.pdf
forholdsord akkusativ dativ.htm
Titel
Øvelse 73.pdf
Adolf Hitler über Jugenderziehung (1).docx
Øvelse 82.pdf
Bertolt Brecht die Judenhure Marie Sanders.docx
Fejlsamling.docx
Nürnberger Gesetze 1935.docx
Hanns Eisler: Ballade von der Judenhure Marie Sanders - Marie-Luise Böning
Wortsalat Marie Sanders.docx
Afsnit
Geschorene Frauen.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sport und Toleranz (Özil)
Vi læser lige en text til forløbet fra 1.g.
Indhold
Kernestof:
Schlüsselwörter erklären oder Synonyme finden (Özil).docx
Øvelse 21 mådesudsagnsorda2.pdf
Titel
Mesut Özil.pdf
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287446075", "T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287446075", "H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287446075" }