Holdet 2023 Ty1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 Ty1 (1g Ty1, 2g Ty1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Jugend - Ängste und Möglichkeiten
Titel 2 Forløb 2: Zeit
Titel 3 Forløb 3: Sport und Toleranz (eksamen)
Titel 4 Liebe auf Deutsch (eksamen)
Titel 5 Forløb 5: Überwachungsgesellschaft DDR (eksamen)
Titel 6 Jungsein im Dritten Reich (eksamen)
Titel 7 Sport und Toleranz (Özil)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Jugend - Ängste und Möglichkeiten

Dette er et introforløb i tysk B på gymnasiet.

Vi genopfrisker jeres tyske ordforråd og standard vendinger og arbejder med basisgrammatikken.  Vi bruger Gyldendals røde ordbøger, Tysk-Dansk og Dansk tysk + Ordbogen.com

Emnet heddet "Jugend - Ängste und Möglichkeiten" og handler om jeres fremtid og hvor vi ser på en række emner som i som unge skal forholde sig til som bl.a. det digitale, klima, sport & kropskultur, gender og køn, usikkerhed og ensomhed.

Materiale:
I uddrag Simon Schnetzer "Generation Z Übersicht" 2024; https://simon-schnetzer.com/generation-z/
I uddrag Sofatutor Magazin Eltern "Die Generation Selfie und das Wohlbefinden"; https://magazin.sofatutor.com/eltern/die-generation-selfie-und-das-wohlbefinden/
Grafisk oversigt "So tickt die Generation Z", https://www.pwc.de/de/handel-und-konsumguter/so-tickt-die-generation-z.html  
Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohann "Einleitung zum Thema: Was ist Körperkult" fra "Wer bin ich?", 2024, Systime; https://werbinich.systime.dk/?id=133
I uddrag: Anja Schrum "Jugendlicher Körperkult - Hungern, pumpen, posten", 2021; https://www.swr.de/swrkultur/wissen/hungern-pumpen-posten-jugendlicher-koerperkult-swr2-wissen-2021-04-17-100.html
Anna Ruppert "Spieglein Spieglein an der Wand", 2013; https://werbinich.systime.dk/?id=136
I uddrag: Christian Smith & Karsten Trolle Viholm "Einstieg in den Klimakrise"; https://imwandel.systime.dk/?id=174
I uddrag: Florian Schreibe "Der Biss" (2022)
Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohann "Einleitung zum Thema: Was ist Gender?" 2024, Systime; https://werbinich.systime.dk/?id=139
Ukendt forfatter "Mich outen? Das kann ich nicht“ (2016); https://werbinich.systime.dk/?id=142
Julia Engelmann "ONE DAY/RECKONING TEXT" (2014)
Sarah Hattendorf "Einsam gemeinsam"
Tim Bendzko "Programmiert" (2013)

Film:
Fatih Akin "Tschick" (2016)

Fokus grammatisk er på grundlæggende opbygning af det tyske sprog, ordstilling, sætningsanalyse og bøjning af hjælpeverber.  
Der er fokus på den skriftlige dimension og på analyse og fortolkning af forskellige tekster på tysk.
Vi øver det spontane tysk i små gruppeoplæg om hverdagsemner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Zeit

I dette forløb arbejder vi med tid og tidsfornemmelse. Vi starter ud med at øve klokken og dage/måneder og årstider. Derefter arbejder vi med tid som kronos og kairos tid - så den lineære konkrete tid og den mere skæbneagtige tid.
Vi arbejder med litterære tekster og deres beskrivelser af tid og hvordan de kan komme til udtryk samt den tyske historie men også stress og pres i det senmoderne samfund og manglen på tid samt tidsrøvere.

Materialer:
"Wenn ich stehe", Zen Mönch, Quelle unbekannt
"Chronos und Kairos Zeit";  https://www.rpi-ekkw-ekhn.de/fileadmin/templates/rpi/normal/material/arbeitsbereiche/ab_bbs/ue_umgang_mit_zeit.pdf
Ennio "Zeit" (2024)
Paula Hartmann und Celine "3 Sekunden" (2023)
I uddrag: Michael Ende "Momo" (1973)
Trettmann "Stolpersteine" (2019)
Marteria "Sekundenschlaf" (2010)
Wolf Wondraschek "Aspirin" (1969)

Video:
Bayrischer Rundfunk "Warum empfinden wir Zeit so unterschiedlich und wie tickt unsere innere Uhr?"

Hörübung:
Der Herbst: https://www.deutsch-perfekt.com/plus1319
Die Deutschen und die Pünktlichkeit: https://www.dw.com/de/p%C3%BCnktlichkeit-f%C3%BCr-dw-mp3-mono/audio-16431168

Det grammatiske fokus har været på verber (herunder modalverber) og præpositionsforbindelser.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Sport und Toleranz (eksamen)

I det sidste forløb i 1.g har vi arbejdet med sport og tolerance - vi har set på de udfordringer der kan være i sport og forbundet med den når det gælder tolerance.


Materiale:
I uddrag: "Das Robbers Cave Experiment von Muzafar Sherif"; https://www.youtube.com/watch?v=Nu1HRSnGsY8
I uddrag: Katharina Wulff "Probleme in Katar", 2022, die Zeit; https://www.zeit.de/sport/2022-11/fussball-wm-katar-2022-kritik-haeufigste-fragen-faq#welche-probleme-gibt-es-in-katar
I uddrag: Josef Wirnshofer „Das ist die Hölle“, Süddeutsche Zeitung, 2018

Film:
I uddrag: Leni Riefenstahl "Olympia" (1936)
Kevin Prince Boateng "Emotionaler Appell gegen Rassismus" (2018); https://www.youtube.com/watch?v=KEWc91o0hSA
"Isi und Ossi", 2020, Netflix

Lieder:
Sportfreunde Stiler "54, 74, 90, 2006"
Andreas Bourani "Auf uns"
Max Giesinger "80 Mio"
Nisa "Auf gehts Deutschland"
Soho Bani & Herbert Grönemeyer "Zeit, das sich was dreht"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Liebe auf Deutsch (eksamen)

I dette forløb beskæftiger vi os med, hvordan temaet kærlighed behandles i tyske sange, i tysk litteratur gennem tiderne og endelig med Generation Z og kærligheden. Det er den ulykkelige kærlighed, den færdige kærlighed og den kærlighed, der er umulig på grund af politiske forhold (DDR).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 30-09-2024
Test 23-10-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Überwachungsgesellschaft DDR (eksamen)

I dette forløb beskæftiger vi os med overvågningssamfundet DDR. Vi ser filmen "Das Leben der Anderen", vi læser og hører Wolf Biermann og læser en novelle om, hvordan STASI-arbejdet stadig prægede familierne efter Murens fald. Der lægges særlig vægt på kunstens situation i DDR.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave (2) 08-12-2024
Wieslers Entwicklung zum guten Menschen 26-01-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Jungsein im Dritten Reich (eksamen)

Vi læser tekster om hvordan det var at være ung i Det 3. Rige: Filmen og noget af drejebogen til "Napola" viser den unge tyskers eliteuddannelse, Hitler "Über Jugenderziehung" viser os hvordan filmen lever op til Hitlers idealer. Brecht "Die Ballade von Der Judenhure Marie Sanders", viser med baggund i "Nürnberger Gesetze", hvordan den  unge jødiske generation måtte leve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sport und Toleranz (Özil)

Vi læser lige en text til forløbet fra 1.g.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer