Holdet 2023 Ty2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 Ty2 (1g Ty2, 2g Ty2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Landeskunde
Titel 2 Reisen (eksamensemne)
Titel 3 Weihnachten
Titel 4 Sport (eksamensemne)
Titel 5 Märchen (eksamensemne)
Titel 6 Liebe (eksamensemne)
Titel 7 Berlin und die Wende (eksamensemne)
Titel 8 Dt. Widerstand gegen den Nationalsozialismus (eks)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Reisen (eksamensemne)

Vi kigger på rejse-tematikken, den ydre og den indre rejse. Eleverne skal i den forbindelse skrive postkort til hinanden. Vi arbejder med forskellige genrer, noveller, sang, film og løsrevne citater, der udsiger noget generelt om at rejse. Det at rejse viser sig at betyde noget meget forskelligt. Der er badeferien som vi kender i "Huber spannt aus" der har til formål at lade ens batterier op. Der er eventyret som i filmen om Tschick, der har sit mål i sig selv. Der er også rejsen som flugt, hvilket vi ser i "Nora ist weggefahren" og endelig oplevelsesrejsen, der tit er forbundet med natur og/eller kultur. Fælles for dem alle er at man vender mere eller mindre forandret hjem.

Forskellige citater om at rejse på tysk.
"Ferien in Norwegen"
"Eine einzige Reise kann alles verändern"
Martin Suter: "Huber spannt aus
Alle fra antologien "Bis ans Ende der Welt"
Sibylle Berg: Nora ist weggefahren (fra Sibylle Berg: Ein paar Leute suchen das Glück und lachen sich tot, Reclam Verlag 1997).
Max Giesinger - Die Reise (sang)
Tschick (film)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Weihnachten

Eleverne er i Lübeck på julemarked. hvor de laver interviews med Lübeckere om forskellige kulturelle emner.
Eleverne skriver julekort til hinanden.
Netflix serien "Über Weihnachten" ses (de første to af tre afsnit).
Rainer Maria Rilke: Advent (i 2g)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sport (eksamensemne)

I dette forløb kigger vi på sport i Tyskland. Udgangspunktet er landets nationalsports indførelse i filmen "Der ganz grosse Traum". Her vil der kigges på hvilke værdier der, i hvert fald oprindeligt, blev forbundet med fodbold overfor den gymnastik som hidtil havde hersket i Tyskland. Vi vil også kigge på hvilken betydning sport kan have politisk. Dette er emnet for teksten om vm i fodbold i Tyskland, hvor tyskerne igen kunne stå ved at være tyske. Denne eufori kommer også til udtryk i vm sangen 54, 74, 90, 2006 der handler om de gange Tyskland vandt vm og måske vil vinde igen. Vi læser også en artikel om Ilkay Gündogan om hans fremtidsplaner efter fodbold da han i fodboldmæssig forstand er ved at være gammel. Derudover vil eleverne selv præsentere en sportsgren.

Der ganz grosse Traum (Film, 2011)
Elevpræsentationer om forskellige sportsgrene i Tyskland.
Fussball-Weltmeisterschaft 2006 (fra Deutsche Wunder).
Sportfreunde Stiller: 54, 74, 90, 2006.
"Ilkay Gündogan im exklusiven Sky Interview über Manchester City, Arteta, Guardiola, Halland, Kimmich" (ein Auszug).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Märchen (eksamensemne)

I dette forløb kigger vi hovedsageligt på Volksmärchen, altså folkeeventyr. Vi læser dog også et enkelt Kunstmärchen. Vi kigger på forskelle og ligheder mellem de to og så kigger vi selvfølgelig på hvad de enkelte eventyr udtrykker og på de eventyrtræk, der går igen. Hvorfor går de igen? Kan vi lære noget af eventyrerne? Er der en morale? Vi taler også om den typiske opbygning i et eventyr. Som et sjovt modtræk til den konservative eventyrverden læser vi digtet Pfeif auf den Prinzen som ikke i sig selv er et Märchen men en kommentar til kvindens rolle i eventyrerne.

Brüder Grimm: Hans Dumm
Brüder Grimm: Dornröschen
Brüder Grimm: Rotkäppchen
Josef Reding: Mädchen, pfeif auf den Prinzen! (digt)
Dornröschen Film: https://www.youtube.com/watch?v=9t_U4lbJVzQ
Rotkäppchen Film: https://www.youtube.com/watch?v=eQRbeA-g9Hk
H.C. Andersen: Die Prinzessin auf der Erbse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Liebe (eksamensemne)

I dette forløb kigger vi på kærligheden, fra romantikken til i dag, ulykkelig kærlighed, ugengældt kærlighed og den store gengældte kærlighed. Vi taler også om hvad kærlighed er i dag. Det gør vi med udgangspunkt i artiklen "Generation Z und die Liebe". Hvordan spiller teknologien ind i forhold til det at finde en partner. Er det blevet lettere, bedre? I filmen Westwind ser vi en kærlighed, der bliver udfordret af nogle grænser. Men bliver den ikke bare større af den grund? I "die Nacht in Baden-Baden" gengældes kærligheden ikke, her er der tale om en mand der blot bliver smigret af at være genstand for kærlighed og begær.

Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (digt)
Andreas Bourani: Auf anderen Wegen (sang)
Bernhard Schlink: Die Nacht in Baden-Baden (uddrag)
Westwind (film)
Generation Z und die Liebe (Artikel)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Berlin und die Wende (eksamensemne)

I dette forløber beskæftiger vi os med Berlin og byens forskellige sider. Vi lægger ud med elevpræsentationer om alt fra "Das multikulturelle Berlin" til "die Mauer". Centralt for forløbet står Good Bye Lenin, hvor vi beskæftiger med det DDR, der går under. Godt nok er det et land uden Reisefreiheit, Meinungsfreiheit, Pressefreiheit og et diktatur, men det er også moderen og mange andre millioners hjem. I dag taler vi om Ostalgie. Filmen er en komedie men er også sørgmodig. Endnu mere sørgmodig er Reinhard Meys tekst om Berlin helt tilbage fra slutningen på 2 verdenskrig. Han oplevede dog die Mauer fra den anden side. Vi får også en historisk beretning i "Ich war es der die Grenze öffnete". Vi taler til sidst om helligdagen 3 Oktober.

Good Bye Lenin (film) + arbejdsopgaver.
Reinhard Mey: Mein Berlin (sang)
Ich war es der die Grenze öffnete (fra "Schicksalsjahre")
https://www.youtube.com/watch?v=9tqEyhkyzr8
HEULER  MAGAZIN:
3. Oktober: Wie ein Tag Deutschland auf den Kopf stellte
(fra 4. Oktober 2024)  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dt. Widerstand gegen den Nationalsozialismus (eks)

I dette forløb bekæftiger vi os med den tyske modstand mod Hitler. Eleverne laver oplæg i grupper om forskellige grupper og enkelte personer som Rote Kapelle, Stille Helden, Stauffenberg, Edelweisspiraten, Swingjugend, die Weisse Rose m.m.
Vi ser filmen om Sophie Scholl og taler om hendes mod, om risikoen ved at yde modstand. Vi taler om at det ikke er et særlig belyst emne, men at det alligevel har været vigtigt for Tysklands ry. Der er faktisk også kommet mange film om modstandsgrupper, senest den om anden kvinde Hilde Coppi. Eleverne introduceres til ord og begreber som Schauprozess, Diktatur, Flugblätter, Todesstrafe og Gefängnis og "goldene Brücke". Sidstnævnte "optræder" i den scene vi har læst fra drejebogen. Her kan Sophie Scholl undslippe sin dødstraf ved angre og underspille sin rolle, men det vil hun ikke pga. sin "Gewissen", et andet centralt begreb.
Vi snakker om digtet eller citatet fra Martin Niemöller, der betoner vigtigheden af handling. Hvad ville man selv have gjort under lignende omstændigheder, er et spørgsmål, der melder sig.
Endelig har vi læst det korte skrift "Protest", et flyveblad, der allerede inden krigen, vovede at fortælle sandheden om Hitlers Berlin ved OL i 1936, hvor Hitlers diktatur var gemt væk bag pragtkulisserne.

Sophie Scholl - die letzten Tage (film)
Scene fra drejebogen Sophie Scholl - die letzten Tage
Martin Niemöller: Als sie kamen (Zitat)
Die Deutsche Volksfront: Protest (fra Deutsche Wunder)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer