Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ty3 (1g Ty3, 2g Ty3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jung sein - Wünsche und Ängste
Årets første forløb tager udgangspunkt i elevernes eget liv, nemlig det at være ung. De arbejder med ønsker og ængstelser i ungdomslivet i dag.
En del af elevernes moduler i grundforløbet (5) er gået til AP.
Materiale:
Tim Bendzko: Programmiert (2013)
SPIEGLEIN, SPIEGLEIN AN DER WAND af: Anna Ruppert (2013)
Link: https://werbinich.ibog.gyldendal.dk/?id=136
Statement von Luisa Neubauer im Rahmen von "Ökozid", december 2021
Link: https://www.youtube.com/watch?v=HOItV-fEO04
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Deutschland in Europa
I forbindelse med Europa-Parlamentsvalget arbejder eleverne med de tyske partier og den tyske identitet og histories indflydelse på tysk politik i dag.
Forløbet munder ud i en EU-debat, hvor eleverne repræsenterer de forskellige fraktioner i EU-parlamentet.
Forløbet ligger på DEO's hjemmeside.
I forløbet indgår desuden en tur til Lübecks Weihnachtsmarkt.
Materiale:
Multimedia Center
European Parliament: What are Eu values?
Link: https://multimedia.europarl.europa.eu/en/video/what-are-eu-values_B01-ESN-210315
Die EU und ich (uddrag)
Link: https://learning-corner.learning.europa.eu/learning-materials/eu-me_de
Seterra by Geoguesser: European Union: Countries
Link: https://www.geoguessr.com/vgp/3387
Folketinget.dk: EU’s institutioner, 23.6.2016
Link: https://www.youtube.com/watch?v=7w1_cWH63g4&t=7s
Billeder af mindesmærker
Bundeszentrale für politische Bildung: kurz und knapp (das junge Politik-Lexikon) (uddrag)
Link: https://www.bpb.de/kurz-knapp/lexika/das-junge-politik-lexikon/
Den tyske fortid spøger stadig
Af Rikke Louise Peters, Louise Ebbesen Nielsen and Marie Søgaard Thellesen / 11. November 2017
Link: https://baggrund.com/2017/11/11/den-tyske-fortid-spoger-stadig/
Valgstatistikker
Link: https://www.fes.de/bundestagswahl
Figurer og partiernes fordeling i Bundestag og ved sidste Europa-Parlamentsvalg mm.
Tagesschau: Bilanz Ein Jahr nach der „Zeitenwende“-Rede von Bundeskanzler Olaf Scholz
Link: https://www.youtube.com/watch?v=10z973U5bXk
bpb Bundeszentrale für politische Bildung: 4x4 Fragen zur Corona-Krise
Monika Schnitzer: Wie hat sich die EU in der Corona-Krise bis jetzt geschlagen?
Link: https://www.bpb.de/mediathek/video/317513/monika-schnitzer-wie-hat-sich-die-eu-in-der-corona-krise-bis-jetzt-geschlagen/
bpb Bundeszentrale für politische Bildung: 4x4 Fragen zur Corona-Krise
Marcel Fratzscher: Wie hat sich die EU in der Corona-Krise bis jetzt geschlagen?
Link: https://www.bpb.de/mediathek/video/317512/marcel-fratzscher-wie-hat-sich-die-eu-in-der-corona-krise-bis-jetzt-geschlagen/
bpb Bundeszentrale für politische Bildung: 4x4 Fragen zur Corona-Krise
Marcel Fratzscher: Wie wird sich die Pandemie auf Europas Wirtschaft auswirken?
Link: https://www.bpb.de/mediathek/video/317518/marcel-fratzscher-wie-wird-sich-die-pandemie-auf-europas-wirtschaft-auswirken/
Europäischer Aufbauplan fra Europäische Kommission. Frit efter: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/recovery-plan-europe_de
Mein erstes Jahr in Deutschland - forskellige udlændinge beretter om deres første år i Tyskland i: DeutschPerfekt (eleverne har læst forskellige artikler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Zeit - was ist Zeit? - Examen
Et forløb om tid. Hvad er tid og hvad er tidsfølelse? Nogle gange går tiden hurtigt og andre gange langsomt, hvorfor? Med udgangspunkt i bogen Momo af Michael Ende arbejder eleverne med tid og med tidsrøvere.
I forløbet laver eleverne sokketeater, hvor de selv skriver manuskripterne til temaet Zeit.
Materiale:
Michael Ende: Momo (i uddrag)
Momo Staffel 1 Folge 3 deutsch på: https://www.dailymotion.com/video/x3pyoqu
BR: Warum empfinden wir Zeit so unterschiedlich und wie tickt unsere innere Uhr? / Gut zu wissen på: https://www.youtube.com/watch?v=0UtwXgSo7z8
Lottoland Deutschland. Der Wert der Zeit på: https://www.youtube.com/watch?v=z6pRoAb170k
Marteria: Sekundenschlaf på: https://www.youtube.com/watch?v=iQ7ejjrIr9k
Wolf Wondratschek: ASPIRIN fra: https://sturmerunddranger.systime.dk/?id=149
Paul Maar: Der Mann, der nie zu spät kam (1986)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Toleranz und Sport - Examen
Et forløb om tolerance og sport, Eleverne arbejder med, hvad tolerance i det hele taget er og hvilken betydning sport kan have for den enkelte, gruppen og nationen.
Materiale:
Olympia (1936) (uddrag)
Link: https://www.youtube.com/watch?v=H3LOPhRq3Es
1935: Die Hitler-Jugend und der BDM
Link: https://www.youtube.com/watch?v=r5E7xhO1Z4w
Fußball-WM in Katar:
Das sollten Sie über die Fußballweltmeisterschaft 2022 wissen på: Zeit-Online, 21.12.2022
Link: https://www.zeit.de/sport/2022-11/fussball-wm-katar-2022-kritik-haeufigste-fragen-faq#welche-probleme-gibt-es-in-katar
Die deutsche Nationalhymne
Sportfreunde Stiller "54, 74, 90, 2006" - Sportfreunde Stiller - '54, '74, '90, 2006 (Video)
Andreas Bourani "Auf uns" - Deutschland Weltmeister 2014 - Germany World Cup - Ein Hoch auf Uns
Max Giesinger "80 Millionen" - Max Giesinger - 80 Millionen (EM Version)
Nisa "Auf geht's Deutschland" - Nisa - Auf geht's Deutschland (prod. by Babyface) (Official Video)
Soho Bani, Herbert Grönemeyer "Zeit, dass sich was dreht" - $oho Bani, Herbert Grönemeyer - ZEIT, DASS SICH WAS DREHT (prod. Ericson & Drunken Masters)
Boateng: Das ist die Hölle
Kevin-Prince Boateng: Emotionaler Appell gegen Rassismus på: SPORT1
Link: https://www.youtube.com/watch?v=KEWc91o0hSA
Isi & Ossi (2020)
Leonie Gubela und Robin Köhler: Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen I: Süddeutsche Zeitung, 8.6.2017 (uddrag)
Link: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://cdn.dosb.de/user_upload/www.integration-durch-sport.de/Aktuelles/IdS_SZ-Beilage_08062017.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Verantwortung und Schuld - Examen
Eleverne arbejder ansvar og skyld som emne, både i forbindelse med refleksioner om individets ansvar helt generelt og i forbindelse med tysk historie og kultur. I forbindelse med forløbet besøger eleverne den tyske ambassade og Käthe Kollwitz-udstillingen på SMK.
Materialer:
«STRASSENBAHN» – das philosophische Gedankenexperiment | #filosofix (youtube-video)
Dietrich Garstka: Das schweigende Klassenzimmer (2018) s.29-33
Das schweigende Klassenzimmer / Lars Kraume (2018)
Systemsprenger / Nora Fingscheid (2019)
Berliner Morgenpost: Dänemark zieht die Notbremse bei digitalem Unterricht / Diana Zinkler (12.08.2024)
Ferdinand von Schirach: Anatomie (2010)
Celine & Paula Hartmann: 3 Sekunden (musikvideo på youtube)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Sprogdage
Sprogdage er et samarbejde mellem engelsk og andet fremmedsprog, hvor eleverne i grupper arbejder med en reklamekampagne for Wally & Whiz i sprogområderne. I løbet af de tre dage hører eleverne et oplæg af ejeren af Wally & Whiz, besøger KUA, hvor de får oplæg om kultur og tradition i sprogområdet samt arbejder i grupper med deres reklame.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sonne und Beton - Wir und die Anderen - Examen
Med udgangspunkt i et arbejde med materiale til filmen Sonne und Beton, arbejder eleverne med tekster, som omhandler storbylivets dem og os. Det handler om modsætninger, det handler om at være anderledes, dvs. ikke føle sig hjemme.
Materiale:
Sonne und Beton / Trailer
Link:
Felix Lobrecht: Sonne und Beton (2017) - roman side 7-9
Felix Lobrecht: Sonne und Beton (2021) - Graphic Novel side 39-53
LUVRE47: HIinterm Block (2023)
Link: https://www.youtube.com/watch?v=VTvZJlOySLs
Apsilon feat. Paula Hartmann: Grau (2024)
Link: https://www.youtube.com/watch?v=PDzSyHB1vz0
Fatma Aydemir: Ellbogen. in einfacher Sprache (2020) - uddrag
Pepe Danquart: Schwarzfahrer (1993)
Link: https://www.youtube.com/watch?v=nWnSv0MMTns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modul 2: Sonne und Beton
-
Forberedelse af besøg fra Tyskland
-
Übt eure Präsentation und Führung in der Schule.
-
Genlæs teksten til sidste aflevering og se på rettelserne.
-
Graphic Novel "Sonne und Beton": Kapitel 2, Seite 39-45
-
Nævn to ting, som I tog med jer fra oplægget om det tyske valg i går, tirsdag.
-
Sonne und Beton: Modul 4
-
Modulet begynder først kl. 10.15 pga. SRP-vejledning
-
Modul 4: Titelmelodie
-
Sprogambassadører genopfrisker deres materiale til 8.-9. klasser
-
Modul 5: Apsilon
-
I arbejder selv i dag, i mit dueslag ligger der grammatik-opgaver, som skal laves og afleveres igen efter modulet i dueslaget. Dette papir gælder som deltagelse i modulet. Derudover ligger der i dueslaget en mappe med uddrag en bogen "Ellbogen", som
-
Ellbogen / Fatma Aydemir; sider: 21-28, 34-48, 53-64, 74-77, 84-89
-
Gespräch mit Lone
-
Übungen Grammatik - Grammatikübungen - Grammatik online üben
-
Kig på de 6 emner, som vi har gennemgået i tysk.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse – forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier – læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år – redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
Eksamensemnerne bliver repeteret, materialerne står inde under de emner, som de hører til.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287450131",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287450131",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287450131"
}