Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ma/i (1i Ma, 2i Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Potenser og rødder
Lærebog:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 2017, Forlaget HAX
Emner:
Eksponentiel notation
Potensregneregler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Procent- og rentesregning
Kapitalfremskrivning
Renteformel
Indekstal
Gennemsnitlig rente
Annuitetsopsparing
Annuitetslån
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Bevisførelse
- IT - Nspire
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentielvækst
Forskrift, konstanter og formler
Logaritme
Fordobling og halvering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Potensfunktioner
Absolut og relativ tilvækst
Forskrift og formler for konstanter samt uafhængig variabel
Formler for tilvækst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Vektorer
Nulvektor, modsat vektor samt parallelle og ortogonale vektorer
Regneregler for vektorer
Længden af en vektor
Vektor mellem punkter og stedvektor
Indskudsregel
Enhedsvektor
Sinus og cosinus i retvinklet trekanter og enhedscirkel
Sinus og cosinus som funktioner
Tangens
Skalarprodukt og regneregler
Vinkel mellem vektorer
Vektorprojektion
Tværvektor
Determinant
Areal af parallelogram
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Eksamen og prøveformer
Prøveformer til mundtlig og skriftlige eksamen
Forberedelse til årsprøve
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Andengradspolynomiet
Introduktion til andengradspolynomiet og koefficienternes betydning.
Derudover en 1.g-tur til Vejen med to overnatninger, hvor der var et forløb om skrå kast og andengradspolynomier.
Her blev der arbejdet eksperimentelt med parabler, hvor elever filmede kast med en bold og derefter behandlede de autentiske data med kvadratisk regression.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Deskriptiv statistik
Der er blevet arbejdet med ikke-grupperede og grupperede observationssæt, som er blevet behandlet deskriptivt ud fra deskriptorer og diagrammer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning
Ud over sandsynlighedsregning er der gennemgået basal kombinatorik i form af additionsprincip og multiplikationsprincip samt permutationer og kombinationer. Forbindelse til binomiale sandsynligheder er der blevet redegjort for.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Andengradspolynomiet II
Teori for andengradspolynomiet er der blevet arbejdet med, således at polynomier har kunne bruges som udgangspunktet for differentiation af funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
Der har været fokus på bevisførelse og modellering med f'. I introduktionen til differentialregning er der med udgangspunkt i notationen d/dx givet et historisk perspektiv på matematikken.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sandsynlighed og inferentiel statistik
Diskrete og kontinuerte fordelinger er blevet behandlet samt hypotesetests. Der er foretaget simulering af terningkast og der er gjort rede for videnskabsteoretiske i forhold til matematik vs. statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Andengradspolynomiet III
Der har været fokus på bevisførelse for bl.a. toppunktsformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Linjer og cirkler
Fokus på analytisk geometri vedrørende linjer og cirkler inklusive hvordan skæring mellem linjer og cirkler findes når ligninger eller parameterfremstillinger kendes. Sætning om afstand mellem linje og punkt er bevist og der er arbejdet med kvadratkomplettering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287687429",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287687429",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287687429"
}