Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ke/m (1m Ke, 2m Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kemiske bindinger
Introduktion til kemiske bindinger med udgangspunkt i det periodiske system og elektronfordeling. Forskelle på elektronparbindinger og ionbindinger ud fra elektronegativitet, herunder polære bindinger. En del tid brugt på regler for og træning i navngivning. Da det er klassens første reelle kemiforløb er der også gennemgået laboratoriesikkerhed og hvordan de eleverne kan slå kemikalier op i kemikaliedatabasen.
Demoforsøg:
Flammefarver
Opvarmning af svovl (fremstilling af plastisk svovl)
Forkulning af sukker
Polære/upolære molekyler
Elevforsøg:
Hvilken type stof? Ionforbindelse eller ej?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vand
Kort forløb hvor primært indhold er at beskrive vand som opløsningsmiddel for både ionforbindelser og molekyler. Inkluderer fældningsreaktioner og hydrogenbindinger.
Elevforsøg:
Saltes opløselighed i vand (fældningsreaktioner - rapport)
Vands hårdhed (ud fra standardopløsninger)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stofmængde og -koncentrationsberegninger
Stofmængde og koncentrationsberegninger: Reaktionsskemaer og afstemning af disse, molbegrebet, beregning på reaktioner vha. stofmængde, masse og molarmasse, gasser og gassers volumen (både ud fra molært volumen og idealgasligning), stofmængdekoncentration og beregninger på opløsninger, titrering. En del opgaveregning med beregning af masse, stofmængde, volumen, koncentration osv. på forskellige kemiske reaktioner.
Demoforsøg:
Fortynding
Elevforsøg:
Natriumhydrogencarbonats omdannelse
Bestemmelse af molarmassen af lightergas (fællesøvelse)
Vands hårdhed (ud fra stofmængdeberegning - fællesøvelse)
Saltindhold i fødevarer (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Alkoholer
Organisk kemi med udgangspunkt i C og H med antal bindinger forklaret ud fra det periodiske system. Herefter alkaner inkl. isomeri og navngivning. Med udgangspunkt i alkanerne introduceres alkoholer som funktionel gruppe, herunder praktisk anvendelse af alkoholer, fysiske/kemiske egenskaber, inddeling i primær/sekundær/tertiær og oxidation af alkoholer, yderligere om strukturisomeri og navngivning.
Demoforsøg:
Brændende gelé
Oxidation af ethanol
Slime
Elevforsøg:
Alkoholers blandbarhed med vand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fedtstoffer
Kort forløb om fedtstoffer, med fokus på opbygning og fysiske egenskaber. Vi har behandlet triglycerider, fedtsyrer, mættet/umættet, additionsreaktioner og hærdning, cis/trans isomeri og navngivning. Kort om alkener og navngivning af disse.
Demoforsøg:
Addition af dibrom til dobbeltbinding
Elevforsøg:
Fedt i chips (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Syrer og baser
Klassisk forløb med introduktion til syrer og baser. Indeholder definition af syre og base, syre-basereaktioner, svage/stærke syrer/baser, pH-begrebet, syre-basetitrering.
Demoforsøg:
Syrer indholder hydrogen
Ammoniak og hydrogenchlorid
Elevforsøg:
Rødkålsindikator
Hvilken syre, hvilken base (pH for saltopløsninger)
Appelsiner og citroner (titrering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kemisk ligevægt
Præsentation af ligevægte med fokus på ændring af ligevægte og resultatet af dette ud fra Le Chateliers princip. Introduktion af reaktionsbrøk til brug på konkrete beregninger på ligevægte.
Demoforsøg:
Reversible reaktioner
Les Chaterliers princip
Elevforsøg:
Esterligevægt (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Syre-baseligevægte
Direkte fortsættelse af forløbet om ligevægte, hvor hovedfokus nu er på at regne på svage syrer og baser i forhold til koncentrationer og pH. Derudover gennemgang af syrestyrke, pufferligning diverse former for syre-basetitrering.
Demoforsøg:
Phosphatpuffer
Elevforsøg:
En svag syres ioniseringsgrad (fælles)
Phosphorsyre i cola
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Uorganisk kemi og redoxreaktioner
Gennemgang af oxidation/reduktion og redoxreaktioner inkl afstemning af disse. Herudover har hovedfokus været på rustdannelse og -beskyttelse og lidt om kompleksioner.
Demoforsøg:
Afbrænding af magnesium
Kobber i salpetersyre
Reduktion af permanganat
kobber(II)komplekser
Elevforsøg:
Spændingsrækken
Rustbeskyttelse
Fra kobber til sølv og guld
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reaktionshastighed
Kemiske reaktioners hastighed forklaret ud fra kollisionsteori med konkrete eksempler på hvordan koncentration, overfladeareal, temperatur, bestråling og katalysator kan påvirke en reaktions hastighed.
Herudover gennemgang af forskellige former for katalyse samt enzymer.
Demoforsøg:
Faktorer der påvirker reaktionshastighed, fx syre og metal, brunsten og hydrogenperoxid
Elevforsøg:
Landolts forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Farvestoffer
Generel gennemgang af lys og farver inkl reflektion/absorbans, komplementærfarver og hvordan et spektrofotometer fungerer.
Organiske farvestoffer forklaret ud fra delokaliserede elektronsystemer og fald i excitationsenergien. Introduktion af diverse organiske grupper med udgangspunkt i benzenringen. Vi har kigget på en del strukturer af organiske farvestoffer og forsøgt at argumentere for farven ud fra konjugerede dobbeltbindinger og/eller chromofore grupper.
Uorganiske farvestoffer kun overfladisk behandlet ud fra et par konkrete eksempler med komplekser og sammensatte ioner.
Demoforsøg:
Diverse småforsøg om farver og funker i fyrværkeri
Elevforsøg:
Farvestoffer i fødevarer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Konserveringsmidler
Introduktion af carboxylsyrer og estere og snak om hvorfor organiske syrer har konserverende effekt. Overfladisk behandling af nitrit og sulfit samt ADI og grænseværdier.
Demoforsøg:
Esterdannelse
Elevforsøg:
Nitrit i cocktailpølser
Frugtduftende estere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sukker og sødestoffer
Introduktion af carbonylforbindelser ud fra carbohydrater. Vi har brugt en del tid på at kigge på strukturer og forskellige former for isomeri, samt forskellige former for repræsentationsformer (3D-ringform/flad ringform/kædeform/Fischer-projektion osv).
Afslutningsvis er vi dykket ned i strukturen for de mest almindelige sødestoffer og har diskuteret ligheder/forskelle på sødestoffer og sukker.
Demoforsøg:
Fehlings test
Bradys test
Elevforøg:
Carbohydrater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Polymerer
Med udgangspunkt i gennemgang af klassiske organiske reaktionstyper gennemgås i detalje additions- og kondensationspolymerer. Grundig gennemgang af eksempler med bomuld, uld, silke, polyamid, stivelse osv. Gennemgang af de mest almindelige plasttyper og hvordan der er små forskelle i opbygningen og hvilke forskellige egenskaber disse forskelle giver.
Demoforsøg:
Fremstilling af nylon
Elevforsøg:
Fremstilling af bioplast
Jordbærspaghetti
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Medicin
Introduktion af aminer som udgangspunkt for gennemgang af signalstoffer samt hvordan disse ligner udvalgte euforiserende stoffer i kemisk opbygning. Gennemgang af medicins virkning ud fra binding ti receptorer samt agonister og antagonister. Kort gennemgang af kiralitet (mest repetition fra tidligere forløb).
Elevforsøg:
Fremstilling af acetylsalicylsyre (inkl renhedstest og TLC)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition og eksamenstræning
Afsluttende forløb, hvor vi har samlet op på øvelser fra 1g og repeteret enkelte emner ud fra mulige eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287757109",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287757109",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287757109"
}