Holdet 2023 En/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/i (1i En, 2i En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Violence
Titel 2 The American dream, frontier, prioneer
Titel 3 Immigrants
Titel 4 EXAM Normal or not? (værklæsning - The Curious...)
Titel 5 EXAM Class in Britain
Titel 6 EXAM Jamaica
Titel 7 EXAM The American Dream - The American Frontier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Violence

Kernestof:
Nedenstående tekster er fra Engberg-Pedersen, Grønvold og Ohland-Andersen, Contexts, Gyldendal 2005:
Rendezvous
Warning
It's Only Me
Good Girl
Belfast Protests Leaving Scars on Schoolchildren

Supplerende materiale:
Børn med våben (DR1/ 2015 CFU)
Pigerne fra Belfast (DR2/2009 CFU)

Sanchez, Brown and Sangal "Ethan Crumbley sentenced to life in prison without parole for killing 4 students in Michigan school shooting", CNN, 08.12.2023 (uddrag):
https://edition.cnn.com/2023/12/08/us/oxford-shooting-ethan-crumbley-sentencing/index.html

Levenson, del Valle and Sanchez, "James and Jennifer Crumbley, parents of Michigan school shooter, sentenced to 10 to 15 years in prison for manslaughter", CNN, 09.04.2024 (uddrag):
https://edition.cnn.com/2024/04/09/us/james-jennifer-crumbley-sentencing/index.html

Særlige fokuspunkter:
Fokus på analyse af fiktive og non-fiktive tekster, som alle kredser omkring emnet "violence", Vi har især haft fokus på amerikanernes forhold til skydevåben samt på nogle af de mere personlige konsekvenser af "the Troubles" i Nordirland.


Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde

Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The American dream, frontier, prioneer

Kernestof:
Nedenstående tekster fra Finderup og Fogh, Worlds of English, Systime, ibog: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=1

America: From British colony to superpower
Emma Lazarus: The New Colossus
The American Dream
Pre-reading: The Frontier Heritage
Barack Obama: A More Perfect Union
Barack Obama: The American Promise
Ralph Waldo Emerson, "A Nation's Strength".
Vittwia Mickelson, "Oregon Journal, 1924".

Supplerende materiale:
Portræt af den ny Obama, TV2, 2009, CFU.


Særlige fokuspunkter:
Dette forløb fokuserer på forskellige aspekter af den amerikanske drøm - særligt dens oprindelse og udfordringer.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde

Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Immigrants

Kernestof:
Nedenstående tekster er fra Engberg-Pedersen, Grønvold og Ohland-Andersen, Contexts, Gyldendal 2005:

Who’s Irish
Clothes
Long nights, low pay and no play
Immigrants in our own land

Supplerende materiale:
“Am I British?” BBC World 2021 (CFU)
"Being British Bangladeshi" BBC World 2021 (CFU)



Særlige fokuspunkter:
Fokus på analyse og fortolkning af fiktion, non-fiktion og lyrik som kredser om emnet ”Immigrants”. Forløbet videreudvikler elevernes færdigheder i at analysere tekster inden for forskellige genrer.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde

Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EXAM Normal or not? (værklæsning - The Curious...)

Forløbet tager udgangspunkt i værklæsningen af Mark Haddons 'The Curious Incident of the Dog in the Night-Time'. Gennem værklæsningen diskuteres særligt hvorvidt hovedpersonen Christopher er normal eller særlig (normal or not, or ordinary vs. extraordinary/special), og hvorvidt vi alle i virkeligheden er en smule særlige - eller bare alle er normale, opsummeret i spørgsmålet: hvad er normalitet?

Et sekundært fokus er på selve romanens opbygning, der dels tager udgangspunkt i krimigenren, dels med udgangspunkt i dagbogsformen.

Med afsæt i ovenstående diskuteres samfundets normalitetsbegreb i en række tekster, herunder hvordan begrebet normalitet egentlig er opstået, hvordan samfundet generelt ser på mentale helbredsproblemer, og om medicinering, tabuisering eller tro er gode, velmenende eller ufornuftige tilgange til særlige mennesker, herunder Christopher i 'The Curious Incident of the Dog in the Night-Time'. Endelig kastes der også et blik på hvilke drømme kommende forældre har før barnets fødsel.

Kernestof i alt ca. 161 sider

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/delt klasse/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde

Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EXAM Class in Britain

Gennem en række non-fiction tekster beskrives det engelske klassesamfund, særligt ift. velstand, muligheder i livet men også hvordan det påvirker holdningen til livet. Samtidig er der også et fokus på hvorvidt man i de enkelte samfundsklasser (aristocracy, new money, middle class, working class, lower working class og precariat) kan stige opad i samfundet, og dermed klatre op af den sociale rangstige, eller om man er låst til sin klasse, og hvad det medfører for den enkelte. Da teksterne alle er non-fiction, er der i forløbet et sekundært fokus på non-fiction analyse.

Begreber/idiomer knyttet til forløbet:
Rigid (class system)
Stratas (in society)
Upward/downward mobility
Noblesse oblique
Privilege
Inheritance/inherited wealth
As poor as church mice
Make ends meet
Gender roles
Male absenteeism vs. Female solidarity
Generational patterns
The last straw
Pull your/their/... weight

Kernestof i alt 15,3 ns
Supplerende stof i alt 4,6 ns

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/delt klasse/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde

Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EXAM Jamaica

Forløbets fokus er at give en introduktion til Jamaica, først gennem en  kort introduktion til Jamaicansk historie i grove træk gennem en sangtekst af Early B, for dernæst at gå ind i det lidt betændte forhold mellem farvet og hvid, Storbritannien og Jamaica, helt op til i dag, bl.a. igennem en introduktion til Windrush-skandalen. Derefter ses der på en række tekster, der tilsammen udforsker forskellige aspekter i jamaicansk liv. Centralt i mange af teksterne er dog forholdet mellem indfødte Jamaicanere og hvide.   

*sangtekster af Marley og Koffee, der også fungerer som indgang til Rastafari-kulturen og dens positivisme.
*et uddrag af Sinclairs biografi giver både et perspektiv på barnelivet på Jamaica, men også begyndende konsekvenser af Rastafari-religionens strikte syn på flere ting, som står i kontrast til ovennævnte positivisme.
*tekster af Miller og Jenkins giver udover beskrivelser af Jamaicas attraktioner (natur og Usain Bolt) også et perspektiv på at der internt på Jamaica også er konflikter mellem Jamaicanere.
*og endelig berøres Jamaicansk homofobi gennem en vurdering af, om landet stadig er det mest homofobiske sted på jorden.

Enkelte af sangteksterne er skrevet på patois, hvorfor der er et fokus på forståelse af det, særligt på lydord.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/delt klasse/pararbejde/præsentationer/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde

Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EXAM The American Dream - The American Frontier

Forløbet er et opsamlingsforløb fra 1.g (anden lærer), og fokuser på to forbundne begreber: The American Dream og The American Frontier. Med afsæt i to digte - The New Collossus og A Nation's Strength -  ses på den tidlige nation: hvad det kræver at bygge/skabe en nation, og hvordan den nation bød immigranter velkommen. Derpå undersøgtes hvordan og hvorfor immigranterne søgte vestpå, og dermed knyttede den amerikanske drøm på The American Frontier. Dette var dels gennem en kort baggrundstekst, samt 3 korte tekstuddrag af Declaration of Independence, Jackson Turners "The Frontier In American History", samt Truslow Adams "The Epic of America", før fokus skiftede til et nutidigt skifte til Trumps fokus på The Frontier gennem en artikel på Fox News. Til sidst undersøgtes den amerikanske drøm hos to politikere: Obama og Vance, hvor uddrag fra "A More Perfect Union" og "Hillbilly Elegy" afrundende forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer