Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 En/i (1i En, 2i En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Violence
Kernestof:
Nedenstående tekster er fra Engberg-Pedersen, Grønvold og Ohland-Andersen, Contexts, Gyldendal 2005:
Rendezvous
Warning
It's Only Me
Good Girl
Belfast Protests Leaving Scars on Schoolchildren
Supplerende materiale:
Børn med våben (DR1/ 2015 CFU)
Pigerne fra Belfast (DR2/2009 CFU)
Sanchez, Brown and Sangal "Ethan Crumbley sentenced to life in prison without parole for killing 4 students in Michigan school shooting", CNN, 08.12.2023 (uddrag):
https://edition.cnn.com/2023/12/08/us/oxford-shooting-ethan-crumbley-sentencing/index.html
Levenson, del Valle and Sanchez, "James and Jennifer Crumbley, parents of Michigan school shooter, sentenced to 10 to 15 years in prison for manslaughter", CNN, 09.04.2024 (uddrag):
https://edition.cnn.com/2024/04/09/us/james-jennifer-crumbley-sentencing/index.html
Særlige fokuspunkter:
Fokus på analyse af fiktive og non-fiktive tekster, som alle kredser omkring emnet "violence", Vi har især haft fokus på amerikanernes forhold til skydevåben samt på nogle af de mere personlige konsekvenser af "the Troubles" i Nordirland.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde
Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The American dream, frontier, prioneer
Kernestof:
Nedenstående tekster fra Finderup og Fogh, Worlds of English, Systime, ibog: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=1
America: From British colony to superpower
Emma Lazarus: The New Colossus
The American Dream
Pre-reading: The Frontier Heritage
Barack Obama: A More Perfect Union
Barack Obama: The American Promise
Ralph Waldo Emerson, "A Nation's Strength".
Vittwia Mickelson, "Oregon Journal, 1924".
Supplerende materiale:
Portræt af den ny Obama, TV2, 2009, CFU.
Særlige fokuspunkter:
Dette forløb fokuserer på forskellige aspekter af den amerikanske drøm - særligt dens oprindelse og udfordringer.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde
Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Immigrants
Kernestof:
Nedenstående tekster er fra Engberg-Pedersen, Grønvold og Ohland-Andersen, Contexts, Gyldendal 2005:
Who’s Irish
Clothes
Long nights, low pay and no play
Immigrants in our own land
Supplerende materiale:
“Am I British?” BBC World 2021 (CFU)
"Being British Bangladeshi" BBC World 2021 (CFU)
Særlige fokuspunkter:
Fokus på analyse og fortolkning af fiktion, non-fiktion og lyrik som kredser om emnet ”Immigrants”. Forløbet videreudvikler elevernes færdigheder i at analysere tekster inden for forskellige genrer.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde
Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EXAM Normal or not? (værklæsning - The Curious...)
Forløbet tager udgangspunkt i værklæsningen af Mark Haddons 'The Curious Incident of the Dog in the Night-Time'. Gennem værklæsningen diskuteres særligt hvorvidt hovedpersonen Christopher er normal eller særlig (normal or not, or ordinary vs. extraordinary/special), og hvorvidt vi alle i virkeligheden er en smule særlige - eller bare alle er normale, opsummeret i spørgsmålet: hvad er normalitet?
Et sekundært fokus er på selve romanens opbygning, der dels tager udgangspunkt i krimigenren, dels med udgangspunkt i dagbogsformen.
Med afsæt i ovenstående diskuteres samfundets normalitetsbegreb i en række tekster, herunder hvordan begrebet normalitet egentlig er opstået, hvordan samfundet generelt ser på mentale helbredsproblemer, og om medicinering, tabuisering eller tro er gode, velmenende eller ufornuftige tilgange til særlige mennesker, herunder Christopher i 'The Curious Incident of the Dog in the Night-Time'. Endelig kastes der også et blik på hvilke drømme kommende forældre har før barnets fødsel.
Kernestof i alt ca. 161 sider
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/delt klasse/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde
Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mark Haddon: "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time", Vintage (2004)
-
Edward M. Pickens: "Parenthood is not at all what I thought it would be", UNC Health (https://www.uncpn.com/pn/care-treatment/pediatrics/articles-of-interest/) - (1,2 ns)
-
Jonathan Mooney: "How, Exactly, Did We Come Up With What Counts As 'Normal' - A Brief History of the Pseudoscience Behind the Myth of the 'Average'", Literary Hub (August 16, 2019) (3,5 ns)
-
Miranda Kennedy: "India's Mentally Ill Turn To Faith, Not Medicine (NPR, 10 August, 2010) 2,1 ns
-
Mary O'Hara: "Mental health is strongest taboo, says research" (The Guardian, 20 February, 2009) - 0,9 ns
-
Arthur Allen: "readin', ritin', ritalin - Do psychoactive drugs really help children - or just make them fit in?" (Salon, 16 July, 1997) - 3,6 ns
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EXAM Class in Britain
Gennem en række non-fiction tekster beskrives det engelske klassesamfund, særligt ift. velstand, muligheder i livet men også hvordan det påvirker holdningen til livet. Samtidig er der også et fokus på hvorvidt man i de enkelte samfundsklasser (aristocracy, new money, middle class, working class, lower working class og precariat) kan stige opad i samfundet, og dermed klatre op af den sociale rangstige, eller om man er låst til sin klasse, og hvad det medfører for den enkelte. Da teksterne alle er non-fiction, er der i forløbet et sekundært fokus på non-fiction analyse.
Begreber/idiomer knyttet til forløbet:
Rigid (class system)
Stratas (in society)
Upward/downward mobility
Noblesse oblique
Privilege
Inheritance/inherited wealth
As poor as church mice
Make ends meet
Gender roles
Male absenteeism vs. Female solidarity
Generational patterns
The last straw
Pull your/their/... weight
Kernestof i alt 15,3 ns
Supplerende stof i alt 4,6 ns
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/delt klasse/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde
Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
David Robson: "How important is social class in Britain today?" (BBC, 7 April 2016) - 3,5 ns
-
Obituary: "The Duke of Devonshire" (The Economist, 13 May 2004) - 2,2 ns
-
Aditya Chakrabortty: "If I had a little money" (The Guardian, 8 December 2007) - 2,5 ns
-
Helen Carroll: "We're middle class and successful - so why I we as poor as church mice?" (Daily Mail, 7 November, 2012) - 2,5 ns
-
Stewart Dakers: "Mother's single-minded strategy for survival" (The Guardian, 28 March, 2007) - 1,7 ns
-
Heather Stewart: "Cleaning up the City for £5.50 an hour" (The Guardian, 12 August, 2007) - 2,9 ns
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EXAM Jamaica
Forløbets fokus er at give en introduktion til Jamaica, først gennem en kort introduktion til Jamaicansk historie i grove træk gennem en sangtekst af Early B, for dernæst at gå ind i det lidt betændte forhold mellem farvet og hvid, Storbritannien og Jamaica, helt op til i dag, bl.a. igennem en introduktion til Windrush-skandalen. Derefter ses der på en række tekster, der tilsammen udforsker forskellige aspekter i jamaicansk liv. Centralt i mange af teksterne er dog forholdet mellem indfødte Jamaicanere og hvide.
*sangtekster af Marley og Koffee, der også fungerer som indgang til Rastafari-kulturen og dens positivisme.
*et uddrag af Sinclairs biografi giver både et perspektiv på barnelivet på Jamaica, men også begyndende konsekvenser af Rastafari-religionens strikte syn på flere ting, som står i kontrast til ovennævnte positivisme.
*tekster af Miller og Jenkins giver udover beskrivelser af Jamaicas attraktioner (natur og Usain Bolt) også et perspektiv på at der internt på Jamaica også er konflikter mellem Jamaicanere.
*og endelig berøres Jamaicansk homofobi gennem en vurdering af, om landet stadig er det mest homofobiske sted på jorden.
Enkelte af sangteksterne er skrevet på patois, hvorfor der er et fokus på forståelse af det, særligt på lydord.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/delt klasse/pararbejde/præsentationer/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde
Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Early B The Doctor: "History of Jamaica" (song - 1985) - 1 ns
-
Early B The Doctor: "History of Jamaica" (lyrics - 1985) - 2,1 ns
-
The Joint Council for the Welfare of Immigrants: "Windrush Scandal Explained" (https://jcwi.org.uk/windrush-scandal-explained - 2,4 ns)
-
Adina Campbell: "Who were the Windrush generation and what is Windrush Day?" (BBC, 19 June, 2024)
-
Bob Marley: "Concrete Jungle" fra albummet “Catch A Fire” (Island Records, Ltd., 1973)
-
Koffee: "Toast" fra EP’en “Rapture” (Columbia Records & Sony Music, 2018)
-
Bob Marley: "Get Up, Stand Up" fra albummet “Burnin’” (Island Records, Ltd., 1973)
-
Morgan Jenkins: “Usain Bolt: What the world’s fastest man means to Jamaicans” (Rolling Stone, 28 July, 2016)
-
Safiya Sinclair: “My father believed the sanctity of my soul was at stake: Safiya Sinclai on leaving her Rastafari childhood behind” (The Guardian, 30 September, 2023 – edited extract from “How to Say Babylon” by Safiya Sinclair)
-
Kei Miller: “These Islands of Love and Hate” (originally printed in The Glasgow Herald, 2008)
-
Tom Faber: Welcome to Jamaica – no longer ‘the most homophobic place on Earth’ (The Guardian, 6 December 2018)
-
Buju Banton: "Boom Bye Bye" fra albummet ”Boom Bye Bye” (extract/abridged – VP Records, 1992)
Supplerende stof:
-
Presentation: History, including colonial history (focus on British rule and afterwards) - Ishak og Leander
-
Jamaican Patwah translator
-
Amelia Gentleman: "Lambs to the Slaughter: 50 lives ruined by the Windrush scandal" (The Guardian, 19 March, 2020)
-
Jamaica Compendium
-
Presentation: Music: reggae & other genres - Emilie Brix og Frederik
-
Presentation: Heroes/ national icons (with a special focus on Bob Marley & Usain Bolt) - Molly, Helena, Carla C og Agnete
-
Presentation: Religion (special focus on Rastafari) - Fannie, Emilie, Emma, Helena og Laura
-
Presentation: Nature and tourism - Caroline, SIlje, Carla, Melanie og Isa
-
Presentation: The real Jamaica: violence and homophobia or paradise on earth? - Linus, Sigurd, Asbjørn, Oscar, Saif og Mads
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EXAM The American Dream - The American Frontier
Forløbet er et opsamlingsforløb fra 1.g (anden lærer), og fokuser på to forbundne begreber: The American Dream og The American Frontier. Med afsæt i to digte - The New Collossus og A Nation's Strength - ses på den tidlige nation: hvad det kræver at bygge/skabe en nation, og hvordan den nation bød immigranter velkommen. Derpå undersøgtes hvordan og hvorfor immigranterne søgte vestpå, og dermed knyttede den amerikanske drøm på The American Frontier. Dette var dels gennem en kort baggrundstekst, samt 3 korte tekstuddrag af Declaration of Independence, Jackson Turners "The Frontier In American History", samt Truslow Adams "The Epic of America", før fokus skiftede til et nutidigt skifte til Trumps fokus på The Frontier gennem en artikel på Fox News. Til sidst undersøgtes den amerikanske drøm hos to politikere: Obama og Vance, hvor uddrag fra "A More Perfect Union" og "Hillbilly Elegy" afrundende forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287760796",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287760796",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287760796"
}