Holdet 2023 En/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/s (1s En, 2s En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Social media
Titel 2 Crime fiction
Titel 3 Multicultural Britain
Titel 4 Australia
Titel 5 USA - valg, politik, retorik
Titel 6 Britain - class and education
Titel 7 Sport i USA + Friday Night Lights (Værk)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Social media

I dette korte første forløb arbejder vi med social media.

Materiale:
- Novelle: "The Lifespan of the 21st century crush"
- Kortfilm: A social life
- Kortfilm: The anti-social network
- Artikel: A week off from Facebook
- Kortfilm: The Antisocial network

Forløbet er et kort introforløb hvor vi kigger på analytiske fagbegreber og forskellige genrer. Derudover bruger vi en del moduler på at træne skriftlig genre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crime fiction

Crime fiction tema.
Vi arbejder med teori omkring crime fiction som genre inklusiv teori om subgenrer og forskel på den biritiske og den amerikanske version af crime fiction.

I forløbet starter vi med vocabulary øvelser og vores eget crime mystery i form af en whodunnit øvelse på skolen, hvor vi selv samler spor og prøver at gætte morderen.

For at træne ordforråd til forløbet skriver eleverne deres egen short story ud fra små sedler med ordforråd der trækkes i en bestemt rækkefølge - som creative writing assignment.
Vi laver også en kort øvelse, hvor eleverne skal skrive en crimestory på max 75 ord.


Baggrundsinformationer:
Twenty rules for writing detective stories
Crime fiction (den lille tykke): s. 169-170
Crime fiction (den sorte): s. 7-9
The English Handbook, s. 71-73

Materiale:
Short story: Hostage, Andrew Vachs
Short story: Tell me
Sherlock Holmes: A study in scarlet (uddrag 16 sider)
TV-serien Sherlock (BBC) s. 1 ep. 1: A study in pink
Dexter "Darkly Dreaming Dexter" (novel) kapitel 1 (13 sider)
Tv-serie: Dexter, episode 1



---
Fokuspunkter:
Fokus på tekstanalyse af fiktionstekster indenfor et afgrænset tema.
Komparativ analyse af tekst og film-medie af den samme historie.

---
Arbejdsmetoder
Klasseundervisning.
Gruppe- og pararbejde.
Skattejagt på skolen/catch the killer
Gruppefremlæggelse
Omlagt skriftlighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Multicultural Britain

I dette forløb arbejder vi med Storbritannien som et multikulturelt samfund og kigger på hvilke fordele og ulemper det kan føre med sig. Vi starter med at læse lidt historisk baggrund om hvorfor England er blevet et så multikulturelt samfund og arbejder derefter videre primært med forskellige clash of cultures.

I forløbet arbejder vi med en blanding af fiktion og nonfiktion og både positive og negative billeder på immigration, segregation, diversitet, multikulturalisme og pluralisme.

materiale:

Article: The Guardian view on multicultural Britain: learning to live together
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/sep/17/the-guardian-view-on-multicultural-britain-learning-to-live-together

Fiction: A Pair of Jeans (Skriver aflevering om teksten)

Fiction/short story: My Son the Fanatic, Hanif Kureishi

Non-fiction/article: "Sarfraz Manzoor: My family said they would boycott my wedding", 29/09/2010, The Guardian
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2010/sep/29/family-boycott-wedding-day?fbclid=IwAR2fGYEbchPtII1xizfBTU9ppiI_QyOsasyrJe5LjOOcV6dV0pgwSIPljMo

Poetry: "Mr. Oxford Don" og "Mr. and Mrs. Xenophobia" - Worlds of English, p. 69 + 72

Article: "Royal wedding: The UK's rapidly changing mixed-race population", Prof Lucinda Platt, Published15 May 2018
https://www.bbc.com/news/uk-44040766

Non fiction: uddrag af "Chicken Tika speech"

Film: East is East


Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶  forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶  udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶  læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶  skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
̶  analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶  perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold


Arbejdsformer:
- Samtale
- Gruppearbejde
- Diskussion
- Læse og forstå
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Australia

EKSAMENPENSUM

I dette forløb arbejder vi med Australien som områdestudie. Vi fokuserer primært på Australiens historie som koloni og derefter på aboriginals i et historisk og nutidigt perspektiv. Vi zoomer ind på aboriginals/native population og hvordan de er blevet behandlet gennem tiden - her er fokus på "The Stolen Generation" og frem mod hvordan de har det i nutiden.

Forløbet er opgivet som eksamenspensum og dækker bl.a. pinden omkring tredje sprogområde på læreplanen.


I forløbet arbejder vi med følgende materiale:

- Historical facts about Australia - http://www.australia.com/en/facts/history.html

- Quizzer om Historical facts about Australia

- The aboriginal protection act: http://www.historychannel.com.au/classroom/day-in-history/933/controversial-aboriginal-protection-act-is-enacted

- Poem: Kate Hughes ”who am I” (2008)
- Short-story: N’goola by Katharine Susannah Prichard (1959)
- Film: The Rabbit Proof Fence

- Article: Aboriginal Australians 'still suffering effects of colonial past' https://www.bbc.com/news/world-australia-53436225
- Article, extract: Fury Rising Over Lenience in Gang Rape of Aboriginal Girl, 10
- Article, extract: Judge Rules Rape of Aboriginal Girl ‘Traditional’
- Article, extract: Alcohol abuse behind high rates of early death among Indigenous, study finds


Faglige mål fra læreplanen:
Sprogfærdighed
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

I forhold til læreplanens kernestof arbejdes der med følgende:
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 USA - valg, politik, retorik

Formålet med forløbet af, at få en forståelse for det amerikanske valg op til valget i USA 2024.

Forløbet dækker bl.a. pindene omkring USA, Amerikansk kultur, historie , politik, sprog.

Forløbet starter med, at eleverne selv researcher ud fra arbejdsspørgsmål og på den måde får en forståelse for det amerikanske valgsystem.

Vi ser forskellige videoer der forklarer valgsystemet i USA og laver forskellige ordforrådsøvelser.

I forløbet læses taler og arbejdes med ciceros pentagram og retoriske virkemidler. Vi ser en video med et sammenklip af Kamala Harris og Trumps første debat, og kigger her også på retoriske virkemidler. Forløbet afsluttes med at tale om "outcome" af valget og se vindertalen og analysere den.

Kerne materiale:
Video om det amerikanske valgsystem: https://www.youtube.com/watch?v=ok_VQ8I7g6I&ab_channel=CommonCraft

Video: These states could decide the US election: https://www.youtube.com/watch?v=GMpu1piKnCs&ab_channel=SkyNews

Video: Must whatch moments of the first debate (ses i uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=kADujQsWO68

Article: Analysis of the words Trump and Harris relied on in their first debate: "taxes," "criminals," "weak" -  https://www.cbsnews.com/news/trump-harris-first-debate-2024-words/



supplerende materiale:
Eleverne har parallelt kørt en forløb om valg og vælgeradfærd i samfundsfag. Her har eleverne bl.a. arbejdet med:
- Sang: Rich men North of Richmond:
https://www.youtube.com/watch?v=9Ug7udnfbcE
- Kampagnevideoer fra Harris og Trump


I et modul får eleverne lov at vælge en af disse tre videoer hvor man kan se kandidaterne. De skal analyseres og der skal kigges på appelformer og ordvalg mm. Disse videoer bruges til at lære kandidaterne og deres vælgere at kende, blive opmærksom på deres mærkesager og retorik omkring deres modstander, og samtidig blive bevidst om hvad et rally er.
- Harris' ralley in Las Vegas - https://www.rev.com/transcripts/harris-rally-in-las-vegas-nevada
- Kamala Harris, the 60 minutes interview - https://www.rev.com/transcripts/kamala-harris-the-2024-60-minutes-interview
- Trump ralley in Pennsylvania - https://www.rev.com/transcripts/trump-rally-in-reading-pennsylvania


OBS: 13 elever fra klassen skriver SRO om den amerikanske drøm, immigranter og Trumps tale til rally i York, PA, 19. august 2024
Denne artikel indgår også som bilag til SRO: https://economictimes.indiatimes.com/nri/migrate/donald-trump-is-the-new-us-president-how-your-american-dream-will-change-now/articleshow/115012176.cms
Materiale og viden fra SRO er relevant ift. dette forløb i engelsk.

Fagligt fokus i forløbet:
- Det amerikanske valgssystem
- Analyse af taler
- Retorisk analyse
- Appelformer
- Ciceros pentagram
- Retoriske virkemidler
- Sproglig analyse og loaded language
- Amerikansk kultur og samfund
- Vælgeradfærd og vælgergrupperinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Britain - class and education

EKSAMENSPENSUM

Forløbet fokuserer på "Class in Britain" og forskellige socioøkonomiske klasser.
Forløbet er opgivet som eksamenspensum og dækker bl.a. pinden omkring Storbritannien og kultur, historie og sprog indenfor Storbritannien.

I forløbet starter vi med en introduktion gennem tre små klip, som et start off til at tale om vores forhåndsviden og indtryk af Class in Britain.
Herefter laver eleverne research i grupper og fremlægger om forskellige socialklasser og social mobility in the UK.

Vi arbejder herefter primært med den øvre social klasse i starten af forløbet og bevæger os mere og mere hen imod working class.
Vi starter med at fokusere på uddannelsessystemet og forskellen på state school og private/public school og bevæger os henimod social mobility og arbejdsmarkedet.

- Klip: Baron seeking castle trained wife
- Klip: Katie judges children by their names
- Klip: Vicky Pollard in counseling session
- Worlds of English p. 45-47 (billeder)
- Novelle: The Happiest Days of Your Life, Penelopy Lively
- Uddrag dokumentar: Private school state school swap ep 1 (23 minutter)
- Uddrag dokumentar: Private school state school swap ep 2 (35 minutes)
- Artikel: Opinion - Social mobility
- Artikel: Revealed working class people payed less
Artikel: Oxford's class problem: https://theoxfordblue.co.uk/oxfords-class-problem/



Supplerende materiale:
eleverne har i grupper lavet research og fremlagt om følgende:
• Class in general in the early modern time (1500-1700)
• Class in the 20th and 21st century – include information from: https://greatbritishmag.co.uk/uk-culture/what-is-the-british-class-system/
o The underclass/lower class, the working class
o The middleclass (lower middle class, middle class, upper middle class
o The upper class and the aristocracy
• Social stereotypes – what are stereotypes for the different social classes in Britain? (must include: chav, hooray Henry, White van man, Sloane Ranger – and more)
• Inequality, social mobility, schools in Britain in the 20th and 21st century



Arbejdsformer:
- Diskussion
- Samtale
- Pararbejde
- Skriftlighed i timerne
- notatteknik
- Lytte
- Læs, arbejdsspørgsmål, gennemgang
- komparativ analyse

Læreplanens kernestof:
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner.
- Undervejs arbejdes med udvikling af ordforråd og anvendelse og forståelse af det engelske sprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sport i USA + Friday Night Lights (Værk)

EKSAMENSPENSUM

Forløbet er opgivet som eksamenspensum og dækker bl.a. pindene omkring værklæsning, USA, Amerikansk kultur og samfund, og lingua franca hvor engelsk anvendes som det globale sprog i forbindelse med sport. Forløbet dækker mange moduler, men det skyldes værklæsning som fokus.

I dette forløb arbejder vi med sport i USA.
Forløbet kigger på sport som en vinkel på amerikansk samfund, historie og kultur.

Vi starter forløbet ud med elevernes egen indgangvinkel og viden/tanker omkring sport i USA, sport som en del af kulturen og hvad sport fylder i deres eget liv. Herefter læser vi om Lingua franca som generelt koncept og som en del af sportsverden, hvor engelsk fungerer som lingua franca for at sport kan være en global sammenhængskraft.

Herefter fortsætter vi med værklæsning, hvor vi læser udvalgte kapitler af romanen "Friday Night Lights" (H.G. Bissinger, 1990).  Vi læser kapitel 1, 3, 7, 13, 15, 16 og afslutter med at se filmatiseringen fra 2004.

Forløbet undersøger bl.a. forskellen på high school sports and club sports. Vi arbejder med hvordan sport er en integreret del af skolesystemet i USA, og derfor anderledes end i Danmark. Vi taler om hvordan skolernes start på skoledagen er afhængig af sport (og mange skoler starter deres undervisning før kl. 8.00). Vi taler om sport som en central del af Amerikansk kultur og selvforståelse. Vi taler om de forskellige sportsgrene der er populære i USA. Vi kobler også sport i skolen til tanken om den amerikanske drøm, og det at man kan få et sports-scholarship til college og på den måde kan folk fra en dårligere socioøkonomisk baggrund forbedre deres chancer for en god uddannelse. Og, så taler vi om race, etnicitet og forskelsbehandling i sport, samt hvordan sport kan være en arena for protests når det kommer til ulighed og forskelsbehandling i USA og BLM.


Materiale:
The English Handbook, Lingua franca. Sider scannet som pdf fra "The English handbook", s. 174-178.

Article: The Importance of English in Sports: A Global Perspective - 5 Minute English

Roman: Friday Night Lights, 1990, kapitel 1, 3, 7, 13, 15, 16

Article: "How School Start Times Affect High-School Athletics", The Atlantic, 2004

video: How later school start times can help teens - https://www.youtube.com/watch?v=zL8ECHVEPbI

Hjemmeside: "NCSA, college recruiting - High school vs Club sports: understanding the benefits" - https://www.ncsasports.org/recruiting/how-to-get-recruited/club-sports

Article: Think Athletic Scholarships are a 'Holy Grail'? Think Again. https://discover.sportsengineplay.com/article/think-athletic-scholarships-are-holy-grail-think-again

Film: Friday Night Lights (2004)

Article: "WNBA, NBA, MLS lead U.S. sports in diverse, equitable, inclusive hiring", espn.com, 2022 - https://www.espn.com/espn/story/_/id/33743165/wnba-nba-mls-lead-us-sports-diverse-equitable-inclusive-hiring


Article: "Colin Kaepernick: From one man kneeling to a movement dividing a country", 2017, bbc.com https://www.bbc.com/sport/american-football/41530732?src_origin=BBCS_BBC


Film: The Blind Side (2009)


Supplerende materiale:
- Besøg af Michelle og Ashley og Michelles datter Abby. De to amerikanske lærere fra Downingtown West i Pennsylvania, som er vores partnerskole med vores amerikanske udveksling. Vi har en QandA session og taler bl.a. om hvordan sport har en betydning i deres hverdagsliv og kultur.
- Eleverne deles i grupper og laver en videoaflevering. Her arbejdes med forskelligt materiale - bl.a.
- High School Musical, film
- Serena Williams (Profession tennisspiller
- Michael Jordan (Professionel basketspiller)
- Lebron James (Professionel basketspiller)
-  NIKE commercials
- O.J. Simpson (Professionel football spiller)



Faglige mål
Sprogfærdighed
̶  forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶  udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶  læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶  skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed


Sprog, tekst og kultur
̶  analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶  analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶  perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶  analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶  orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶  anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof
̶  det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶  udtale, ordforråd og idiomer
̶  principper for tekstopbygning
̶  kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶  det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶  et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶  tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶  væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i  USA
Kernestoffet udgøres af autentiske, ubearbejdede engelsksprogede tekster, der med få undtagelser skal tage udgangspunkt i eller kunne sættes i forbindelse med fagets kulturområder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer