Titel
7
|
Sport i USA + Friday Night Lights (Værk)
EKSAMENSPENSUM
Forløbet er opgivet som eksamenspensum og dækker bl.a. pindene omkring værklæsning, USA, Amerikansk kultur og samfund, og lingua franca hvor engelsk anvendes som det globale sprog i forbindelse med sport. Forløbet dækker mange moduler, men det skyldes værklæsning som fokus.
I dette forløb arbejder vi med sport i USA.
Forløbet kigger på sport som en vinkel på amerikansk samfund, historie og kultur.
Vi starter forløbet ud med elevernes egen indgangvinkel og viden/tanker omkring sport i USA, sport som en del af kulturen og hvad sport fylder i deres eget liv. Herefter læser vi om Lingua franca som generelt koncept og som en del af sportsverden, hvor engelsk fungerer som lingua franca for at sport kan være en global sammenhængskraft.
Herefter fortsætter vi med værklæsning, hvor vi læser udvalgte kapitler af romanen "Friday Night Lights" (H.G. Bissinger, 1990). Vi læser kapitel 1, 3, 7, 13, 15, 16 og afslutter med at se filmatiseringen fra 2004.
Forløbet undersøger bl.a. forskellen på high school sports and club sports. Vi arbejder med hvordan sport er en integreret del af skolesystemet i USA, og derfor anderledes end i Danmark. Vi taler om hvordan skolernes start på skoledagen er afhængig af sport (og mange skoler starter deres undervisning før kl. 8.00). Vi taler om sport som en central del af Amerikansk kultur og selvforståelse. Vi taler om de forskellige sportsgrene der er populære i USA. Vi kobler også sport i skolen til tanken om den amerikanske drøm, og det at man kan få et sports-scholarship til college og på den måde kan folk fra en dårligere socioøkonomisk baggrund forbedre deres chancer for en god uddannelse. Og, så taler vi om race, etnicitet og forskelsbehandling i sport, samt hvordan sport kan være en arena for protests når det kommer til ulighed og forskelsbehandling i USA og BLM.
Materiale:
The English Handbook, Lingua franca. Sider scannet som pdf fra "The English handbook", s. 174-178.
Article: The Importance of English in Sports: A Global Perspective - 5 Minute English
Roman: Friday Night Lights, 1990, kapitel 1, 3, 7, 13, 15, 16
Article: "How School Start Times Affect High-School Athletics", The Atlantic, 2004
video: How later school start times can help teens - https://www.youtube.com/watch?v=zL8ECHVEPbI
Hjemmeside: "NCSA, college recruiting - High school vs Club sports: understanding the benefits" - https://www.ncsasports.org/recruiting/how-to-get-recruited/club-sports
Article: Think Athletic Scholarships are a 'Holy Grail'? Think Again. https://discover.sportsengineplay.com/article/think-athletic-scholarships-are-holy-grail-think-again
Film: Friday Night Lights (2004)
Article: "WNBA, NBA, MLS lead U.S. sports in diverse, equitable, inclusive hiring", espn.com, 2022 - https://www.espn.com/espn/story/_/id/33743165/wnba-nba-mls-lead-us-sports-diverse-equitable-inclusive-hiring
Article: "Colin Kaepernick: From one man kneeling to a movement dividing a country", 2017, bbc.com https://www.bbc.com/sport/american-football/41530732?src_origin=BBCS_BBC
Film: The Blind Side (2009)
Supplerende materiale:
- Besøg af Michelle og Ashley og Michelles datter Abby. De to amerikanske lærere fra Downingtown West i Pennsylvania, som er vores partnerskole med vores amerikanske udveksling. Vi har en QandA session og taler bl.a. om hvordan sport har en betydning i deres hverdagsliv og kultur.
- Eleverne deles i grupper og laver en videoaflevering. Her arbejdes med forskelligt materiale - bl.a.
- High School Musical, film
- Serena Williams (Profession tennisspiller
- Michael Jordan (Professionel basketspiller)
- Lebron James (Professionel basketspiller)
- NIKE commercials
- O.J. Simpson (Professionel football spiller)
Faglige mål
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Kernestoffet udgøres af autentiske, ubearbejdede engelsksprogede tekster, der med få undtagelser skal tage udgangspunkt i eller kunne sættes i forbindelse med fagets kulturområder.
|