Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 En/n (1n En, 2n En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
GF-engelskB-forløb
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Horror
Fiktionstekster:
Stephen King: Mr. Harrigan's Phone
Stephen King: Jerusalem's Lot
Stephen King: Suffer the Little Children
Edgar Allan Poe: The Tell-tale Heart
P. Benchley: Jaws (excerpt)
Nonfiktionstekst:
Stephen King: Why We Crave Horror
Film
Dracula
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Immigration
Kernestof:
Nedenstående tekster er fra Engberg-Pedersen, Grønvold og Ohland-Andersen, Contexts, Gyldendal 2005:
Who’s Irish
Clothes
Immigrants in our own land
Long nights, low pay and no play
Supplerende materiale:
"Being British Bangladeshi" BBC World 2021 (CFU)
Særlige fokuspunkter:
Fokus på analyse og fortolkning af fiktion, non-fiktion og lyrik som kredser om emnet ”Immigrants”. Forløbet videreudvikler elevernes færdigheder i at analysere tekster inden for forskellige genrer.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde
Digitale undervisningsmaterialer anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
South Africa (EKSAMENSEMNE)
Kernetekster:
Short stories
James Matthews: The Park
Nadine Gordimer: Country Lovers
Nadine Gordimer: The Moment Before the Gun Went Off
Speeches:
Nelson Mandela: I Am the First Accused (1964)
Nelson Mandela: Free at Last (1994)
Frederik de Klerk: Opening of Parliament (1990)
Mixed non-fiction:
Jeff Cangialosi: The State of the Rainbow Nation
BBC on this day: Sharpeville 1960
CBS (YouTube): Sharpeville massacre was a turning point in anti-apartheid movement
BBC on this day: Soweto 1976
Time (YouTube): Soweto Uprising: The Story Behind Sam Nzima’s Photograph
Other:
Invictus - the movie
Invictus (poem by William Henley
Supplerende stof:
Major Historical Events (From Dompas to Democracy)
A history of Apartheid in South Africa (South African History Online)
Fokus har været på analyse af noveller og taler skrevet i en specifik historisk kontekst.
Der er løbende arbejdet med grammatik og essayskrivning, og der er anvendt følgende digitale opslagsværker:
https://www.ordbogen.com/da/
https://abc.ordbogen.com/dictionary
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
American Politics (EKSAMENSEMNE)
Kernetekster:
Short Story:
Isaac Asimov: Franchise
Speeches/blog:
Michael Moore: 5 Reasons Why Trump Will Win
Kamala Harris: Concession Speech
Donald Trump: Victory Speech
Joseph Biden: Inaugural Address (excerpt)
Other non-fiction texts:
Electing a US President in Plain English (YouTube)
The Senate and the House of Representatives Explained (YouTube)
Supplerende stof:
Selecting Convention Delegates
Redistricting
Eleverne har i grupper arbejdet med et selvvalgt amerikansk politisk emne og præsenteret i form af en tale til House of Representatives.
Fokus har været på kontrast i taler skrevet, samt en generel forståelse af det amerikanske politiske system.
Der er løbende arbejdet med grammatik og essayskrivning, og der er anvendt følgende digitale opslagsværker:
https://www.ordbogen.com/da/
https://abc.ordbogen.com/dictionary
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Youth Culture in Great Britain (EKSAMENSEMNE)
Kernetekster:
Short stories:
Clifford Thurlow: Tail lights
William Boyd: The Sovereign Light Café
Hanif Kureshi: My Son the Fanatic
Poems/songs:
Philip Larkin: This Be The Verse
Ed Sheeran: The A Team (lyrics + video)
The Clash: London Calling (lyrics + video)
Sex Pistols: God Save the Queen (lyrics + video)
Non-fiction:
Jeremy Clarckson: Binge Drinking is Good for You
Sathnam Sanghera: The Call of Jhooti
Linguistic Colonialism of English (Brown Political Review) - LINGUA FRANCA
Fraser Nelson: Poverty not colour is the real dividing line in modern Britain.
Kamal Ahmed: The boy on the left had no future. The one on the right is a talented star pupil…
Amelia Hill & Kamal Ahmed: TV, public school and Ryan’s fall
TED Talk, Heather Hansen:
2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly (YouTube) - LINGUA FRANCA
Supplerende stof:
1970s UK Political Climate and Punk Music
(Excerpt from): BBC Bitesize: The British Empire: An overview.
Fokus har været to områder af britisk ungdomskultur: "Life is hard" og "Being non-white", med fokus yderligere analysearbejde af forskellige teksttyper.
Som en del af "Being non-white" har vi kigget på The British Empire i overskriftsform og inddraget forståelse af begrebet Lingua Franca.
Der er løbende arbejdet med grammatik og essayskrivning, og der er anvendt følgende digitale opslagsværker:
https://www.ordbogen.com/da/
https://abc.ordbogen.com/dictionary
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
Opsamling på årets emner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62559020700",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62559020700",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62559020700"
}