Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fy/2e (2e fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
Indhold:
- Enheder, præfixer
- Masse, densitet
Forsøg/praktiske undersøgelser:
- Bestemmelse af metallers densitet
Generelt:
Eleverne er blevet introduceret til en fast journalskabelon til notater ved forsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Energi
Indhold:
• Energiomdannelse og energibevarelse
• Elektrisk energi, effekt og nyttevirkning
• Potentiel energi, kinetisk energi, mekanisk energi, tyngdeacceleration
• Termisk energi, specifik varmekapacitet
• Kemisk energi, strålingsenergi
• Energiproduktion, kilowatttimer
Forsøg/praktiske undersøgelser:
- • Nyttevirkning af elkedel
• Videoanalyse af faldende bold, aftagende potentiel energi.
• Brændværdi af en peanut
• Mekanisk energi med pendul
Generelt:
Emnet har introduceret eleverne til videoanalyse i Pasco Capstone, og der er arbejdet videre med journaler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Bølger
Indhold:
• Tværbølger og længdebølger
• Periodiske bølger, bølgeligningen, frekvens, bølgelængde, periode, hastighed
• Konstruktiv og destruktiv interferens
• Lydbølger, lydens hastighed
• Lydintensitet og lydniveau
• Dopplereffekt
• Stående bølger, bug, knude
• Åbne og halvåbne resonansrør, grundtone, overtoner
• Lysets hastighed, det elektromagnetiske spektrum, synligt lys
• Interferens, gitterligningen
• Lys og atomer, spektrallinjer
• Bohrs atommodel
Forsøg/praktiske undersøgelser:
• Lydens hastighed med "klaptræ"
• Stående bølger på en streng
• Resonansrør
• Boom Whackers
• Frekvens i reagensglas med PhyPhox
• Gitterligningen/laserlysets bølgelængde
Generelt:
Emnet har introduceret eleverne til at bruge mobiltelefonens sensorer med appen PhyPhoX, samt til lineær regression i Excel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Solsystemet og universet
Indhold:
• Solen og jorden, nat og dag, årstider
• Formørkelser, månefaser
• Geo- og heliocentrisk verdensbillede
• Solsystemets dannelse
• Keplers love
• Big Bang, universets udvidelse
• Afstandsbestemmelse
• Stjerners liv og død
• Hubbles lov, rødforskydning
Forsøg/praktiske undersøgelser:
• Afstandskvadratloven
• Globus
• Universets udvidelse med elastikker
• Solens diameter og døgnets længde
Generelt:
Som en del af dette stofområde har eleverne arbejdet med et tværfagligt forløb med historie om naturvidenskabelige gennembrud i renæssancen, hvor de gruppevis har arbejdet med hhv. Tycho Brahe, Johannes Kepler og Galileo Galilei.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Repetition
Opsamling på året
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66719416050",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66719416050",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66719416050"
}