Holdet 2024 fy/2i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e)
Hold 2024 fy/2i (2i fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi + kort intro med enheder
Titel 2 Lys, lyd, bølger
Titel 3 Solsystemet og universet
Titel 4 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi + kort intro med enheder

Enheder, SI-enheder, regnestykker hvor der indgår enheder, 10-tals potenser, præfikser.
Energi, energityper, energiovergange/-kæder, de syv gængse energityper, mekanisk energi og bevarelse heraf, herunder kinetisk og potentiel energi, termisk energi, specifik varmekapacitet (kun af vand og bly), effekt, elektrisk energi, brændværdi, kemisk energi,

Forsøg:
-        Plenumforsøg: Vi tog blykuglepose og kastede fra 2 meters højde 10 gange. Så målte vi temperaturforskellen. Så regnede vi på, hvor meget energien af kuglerne var steget, og sammenlignede med den forventede stigning, når nu blykuglers specifikke varmekapacitet er ca. 127 J/(kg*C). Dvs. forsøgets resultat endte med at være nyttevirkning i forsøget.
- Videoanalyse-forsøg: Vi tog videoanalyse af en tennisbold, der hoppede oven på en basketbold. Forsøget mundede ud i grafer over kinetisk, potentiel og mekanisk energi af hver bold (og samlet) som funktion af tid. Her kunne man f.eks. se at den mekaniske energi var cirka bevaret mellem bounces.
- Forsøg med opvarmning af vand i sodavandsdåse med sprittablet. Her var formålet at finde en værdi for en sprittablets brændværdi.

It-værktøjer i forløbet:
- Pasco Capstone videoanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lys, lyd, bølger

Bølger, bølgebegreberne amplitude, frekvens, periode/svingningstid, bølgehastighed, længde- og tværbølge.
f = 1/T og T = 1/f, bølgeligningen.
De har brugt phyphox-app'en til at observere hvordan frekvens og amplitude hænger sammen med lydens observable egenskaber (kraftig lyd ~ stor amplitude, tonehøjde ~ frekvens).

Interferens, dopplereffekt, stående bølger, bug/knude, resonansrør.
Lysets hastighed, det elektromagnetiske spektrum, gitterligningen, lys & atomer, spektrallinjer, Bohrs atommodel

Forsøg:
- Forsøg med lydens fart i luft vha. phyphox: https://phyphox.org/experiment/speed-of-sound/
- Forsøg med lydens fart vha. mikrofoner, klaptræ og lineær regression. Hver gruppe tog ét datapunkt, og der laves fælles regression i klassen.
- Stående bølger på en snor
- Resonansrør
- Gitterligningen / laserlysets bølgelængde.

It-værktøjer i forløbet:
- PhyPhox-app (sensorer på telefon)
- Excel (lineær regression)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Solsystemet og universet

Kernestof:
• Solen og jorden, nat og dag, årstider
• Formørkelser, månefaser
• Geo- og heliocentrisk verdensbillede
• Solsystemets dannelse
• Keplers love
• Big Bang, universets udvidelse
• Afstandsbestemmelse
• Stjerners liv og død
• Hubbles lov, rødforskydning

Relevante forsøg og undersøgelser:
• Afstandskvadratloven
• Globus
• Universets udvidelse med elastikker
• Solens diameter og døgnets længde

Som en del af dette forløb har der været et tværgående forløb (supplerende stof) med historie om naturvidenskabelige gennembrud i renæssancen. Eleverne har gruppevis arbejdet med enten Tycho Brahe, Johannes Kepler eller Galileo Galilei.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Repetition

Opsamling på året
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer