Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fy/2s (2s fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik
Intro til fysik C, indhold, eksamen, enheder, præfix, naturvidenskabelige metode
Litteratur:
Basisfysik C: Kapitel 1 Fysik side 7 til 14
Basisfysik C: Kapitel 2 Fysikkens grundbegreber side 15 til 28
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Masse og densitet
Litteratur:
Basisfysik C: Kapitel 3 Masse og densitet side 29 til 40
Forsøg: Densitetsmåling. Se forsøgsvejledning på side 37 i Basisfysik C.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bevægelse og energi
Litteratur:
Basisfysik C Kapitel 4 Bevægelse side 43 til 58
Basisfysik C Kapitel 5 Energi side 59 til 70
Basikfysik C Kapitel 6 Mekanisk energi side 71 til 80
Forsøg:
Eksperiment 6.2 Måling af energiomsætning i en hoppebold. Forsøgsvejledning. Se side 77 i Basisfysik C.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Introduktion til bølger
Emner: Bølgelængde, svingningstid, frekvens, amplitude, hastighed, bølgeligningen, interferens.
Længde/longitudinalbølger, Tvær/transversalbølger.
Litteratur:
Basisfysik C: Kapitel 13 Bølger side175 til 181 samt side 188.
Forsøg:
Menneskebølger: stadionbølger(tværbølger) og trykbølger(længdebølger).
Videoanalyse af periodisk menneskebølge(tværbølge). Bestemmelse af bølgelængde fra stillbillede. Bestemmelse af sviningstid fra videosekvens. Animation af menneskebølgen i geogebra udarbejdet af underviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lys og bølger
Kernestof:
Lyd og lys:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum,
- fysiske egenskaber ved lys.
Supplerende stof:
- Brydningsloven/Snells lov
Emner: Bølgeligningen, brydningsloven/Snells lov, brydningsindeks, indfaldsvinkler og brydningsvinkler, totalrefleksion, gitterligningen, gitterkonstant, afbøjningsordener, interferens.
Litteratur:
Basisfysik C Kapitel 15 Lys, side 209 til 220
Præsentationer online:
https://jacobdebel.github.io/Lys_og_boelger/00_introduktion/
https://jacobdebel.github.io/Lys_og_boelger/10_inspiration_eksperimenter/
https://jacobdebel.github.io/Lys_og_boelger/20_rekonstruktion/
https://jacobdebel.github.io/Lys_og_boelger/30_transformation/
https://jacobdebel.github.io/Lys_og_boelger/40_konstruktion/
https://jacobdebel.github.io/Lys_og_boelger/50_refleksion/
Forsøg:
- Diverse selvstændige forsøg, hvor eleverne selv skulle designe og udføre et eller flere forsøg med afsæt i brydningsloven og/eller gitterligningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lydbølger
Emner: Lydens hastighed, frekvens, bølgelængde, bølgeligningen, dopplereffekt, resonans, stående bølger.
Litteratur:
Basisfysik C: Kapitel 14 Lyd, side191 til 200 samt side 202 til 203
Præsentation online:
https://jacobdebel.github.io/fysik_lyd_og_boelger/
Forsøg:
- Test af høreevne (Ved hvilken frekvens kan man ikke høre lyden mere)
- Eksperiment 14.1 Måling af lydens hastighed metode 1. Se side 194 i basisfysik C.
- Måling af lydens hastighed vha appen phyphox.
- Stående bølger på et gummibånd. Se særskilt forsøgsvejledning.
- Forsøg med boom whackers. Generer den samme tone i et åbent og et halvåbent resonansrør.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
NGIR Naturvidenskabelige gennembrud i renæssancen
Naturvidenskabelige gennembrud i renæssancen
- Keplers love
- Retrograd bevægelse
- Geocentrisk og heliocentrisk verdensbillede
Litteratur:
Basisfysik C: Kapitel 16 Det naturvidenskabelige verdensbillede mest side 238 til 247
Præsentation online:
https://jacobdebel.github.io/ngir
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Atomfysik
Kernestof:
Kvantefysik
- atomers opbygning
- fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre
Emner: Energiniveauer i brintatomet, Plancks konstant, fotonenergi, Rydbergformlen, orbitaler
Litteratur:
Basisfysik C Kapitel 15.4 lys og atomer side 221,222, 224,225,226
Forsøg:
- Kvalitativ bestemmelse af ukendte grundstoffer ved hjælp af spektrallamper, håndspektroskoper samt det periodiske system med spektrallinjer.
- Atommodelsimulator (ny version: https://phet.colorado.edu/sims/html/models-of-the-hydrogen-atom/latest/models-of-the-hydrogen-atom_all.html)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Varmelære
Vi kigger på:
- De forskellige tilstandsformer for stof samt faseovergangene mellem dem.
- Sammenhængen mellem et stofs temperatur og stoffets atomer/molekylers kinetiske energi.
- Indre energi for atomer/molekyler i et stof.
- Kelvinskalaen
- Sammenhængen mellem temperaturændring og den tilførte termiske energi ved opvarmning eller nedkøling.
- Sammenhængen mellem smeltning/størkning af stof og den tilførte energi.
- Sammenhængen mellem fordampning/fortætning af stof og den tilførte energi.
- Sammenhæng mellem temperatur og tilført energi i et stof (opvarmningskurve).
Litteratur:
Basisfysik C: Kapitel Varme og tilstandsformer, side107 til 122.
Udførte forsøg.
- Bestemmelse af nyttevirkning for elkedel. Forsøgsbeskrivelse på s. 115-116 i Basikfysik C.
- Bestemmelse af vands fordampningsvarme. Forsøgsbeskrivelse på s. 120 i Basisfysik C.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Solsystemet og universet
Emner: Sol, jord, måne, dag/nat, årstider, månefaser, formørkelser, Keplers love, Big bang, universets grundstofindhold, den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling, universets udvidelse, Hubbles lov, universets udvikling.
Litteratur:
Basisfysik C Kapitel 17 Jorden og solsystemet, side 255-260, 262-265
Basisfysik C Kapitel 16 Det naturvidenskabelige verdensbillede side 245-247
Basisfysik C Kapitel 18 Universet side 293-304
Video om universets udvikling: https://youtu.be/IGCVTSQw7WU?si=b-10gOGtSdn1ql9-
Forsøg:
- Klippe/klistre-øvelse om universets udvikling
- Sol, jord og månesimulering med elever. Grupper af 3 elever, som sammen viser, hvordan dag/nat, årstider, månefaser samt sol- og måne-formørkelser forklares.
- Eksperiment 18.1 Hubbles lov Se side 297 i basisfysik C
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66719461212",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66719461212",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66719461212"
}