Holdet 2024 ol/3e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024 ol/3e (3e ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb om græske guder
Titel 2 Ovids metamorfoser
Titel 3 KUNSTSØJLE - Skulptur
Titel 4 Homers Odysseen
Titel 5 PLATON: VIDEN, SANDHED OG VIRKELIGHED
Titel 6 Athenernes demokrati

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb om græske guder

Introforløb om græske guder, helte og monstre. Elevoplæg.

Materialer: Internettet
Supplerende materiale: Fra mythos til logos, Paideia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ovids metamorfoser

Vi læser følgende metamorfoser af Ovid:

Historien om Teiresias og slangerne.
Historien om Niobe.
Historien om Ekko og Narcissus.
Historien om Leucothoë.
Historien om Arethusa og Alpheios.
Historien om Galeta, Acis og Polyfemos.

Perspektivtekst: Ovid er det nye sort. artikel fra Berlingske Tidende, 18. september 2018.

Og så taler vi om forfatteren, genren (sammenligner med Homers epos) og om Romerriget som grækernes "kopimaskine".

Til sidst er der frivillig prøve.


Arbejdsformer: analog læsning, CL- og escape room-øvelser til træning af de vigtigste steder til forståelse af teksterne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 KUNSTSØJLE - Skulptur

Klassen har arbejdet med den klassiske formsprogets udvikling fra dædalisk til romersk tid samt efterantikke skulpturers formsprog.

Klassen kommer op i ukendte skulpturer, og har stiftet bekendtskab med skulpturerne beskrevet i Bender og Bundgaard: Den græske kunst historie, Gyldendal 1975, 22-97 opdateret i lærerproduceret ppt-udgave. Eleverne er bekendte med følgende skulpturer:

- "Pigen fra Auxerre"
- "Kleobis og Biton"
- "Peploskoren"
- "Kalvebæreren"
- "Akropoliskoren"
- "Kritiosdrengen"
- Athene, Atlas og Herakles fra metope på Zeustemplet i Olympia
- Apollon fra Zeustemplet i Olympia
- "Tyranmorderne"
- "Spydbæreren"
- "Såret amazone"
- "Såret niobide"
- "Vindgudinden"
- Karyatiderne fra Erechteion
- Hermes og Dionysosbarnet
- Buste af Alexander den Store
- Laokoongruppen
- Den døende galler
- Venus pudica
- Afrodite fra Knidos
- Afrodite og satyr
- Buster fra romersk republikansk tid
- Prima Porta-statuen

og som efterantik repræsentation har de bl.a. set værker af:

- Nicollo del Arca, Botticelli, Canova, Michelangelo, Cellini og Thorvaldsen..

Klassen har desuden arbejdet med antikreceptionen udtrykt i kaptilerne fra "KUNSTEN AT SE PÅ MONUMENTER" af Marie Kluge og Katja Holm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Homers Odysseen

Det homeriske epos er blandt den ældste europæiske litteratur. Vi følger manden, der må lide utallige kvaler på havet, før han kan komme hjem til sin tro Penelope.

Vi vil have  mest fokus på:

- kaos og uorden, mangel på civilisation på Ithaka og hos kyklopen: 1. sang og 9. sang, men også med udgangspunkt i hele Vi vil også tv-serien "The Odyssey" fra 1997:

- temaer generelt: nostoi, hybris-nemesis, forholdet mellem guder og mennesker, kronologien i Odysseen, Odysseus og hans mænd, Odysseus og kvinderne, Odysseus og Telemachos, Odysseus og bejlerne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 PLATON: VIDEN, SANDHED OG VIRKELIGHED

Kernetekststof:
Hulelignelsen (Hans Ræder)
Symposion (ny oversættelse 2013)
Platon, 7. brev

Fokuspunkter:
- Platons idélære og epistemologi
- Den sokratiske dialog, majeutik
- Eros som mål til at nå viden - og det skønne
- Opnås viden gennem sanserne eller fornuften?
-- Platons og Sokrates' forhold til skriftlighed og mundtlighed
- Drøm og virkelighed, sandhed og illusion

Perspektivtekst: Ideen opstår - filosofisk kvarter, perspektivtekst om filosofi fra internettet

Supplerende materiale:
Film: Inception, 2010, om idéen, virkelighed over for projiceringer, skygger og drømme.
Sofies Verden - tv-serie til perspektivering, afsnit 2, 4, 5, 6, 7 og 8
Dokumentar: Antikkens store tænkere - Sokrates, 2017
Lærerproduceret materiale vha ppt'er og arbejdsspørgsmål

Videoer fra Nationalmuseet om antikkens og Platons symposion:
- https://www.youtube.com/watch?v=bIN3_dIvZlc
- https://www.youtube.com/watch?v=8dLBV1K35HU

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Athenernes demokrati

Athenernes demokrati er et forløb om især Athen og de institutioner, der lå til grunde for athenernes demokrati, herunder ikke mindst principperne om lodtrækning og løbende udskiftning af embedsmænd, folkeforsamlingen som den primære institution, flåden og sølvminerne som basis for demokratiets opblomstring i Athen og athenernes glansperiode, ligesom rivalstaten Sparta belyses og en vigtig begivenhed i athenernes historie læses, nemlig pesten i Athen. Hele forløbet tager udgangspunkt i det demokrati, vi kender i dag.

Kernestof (oversættere nævnes i parentes):

- Herodot: Hvilken forfatning er den bedste? (Thure Hastrup og Leo Hjortsø)
- Ukendt forfatter: Den gamle oligark (Mogens Hermann Hansen)
- Xenofon: Lakedaimoniernes Statsforfatning (Lars Hastrup)
- Thukydid: Perikles' gravtale (Thure Hastrup)
- Thukydid: Pesten i Athen (Thure Hastrup)

Perspektivtekst(er): Hal Koch: Ordet eller sværdet? Kronik fra 12.9.45.

Supplerende:
- De første ca. 45 minutter af denne dokumentar, BBC, 2013:  Athens: The truth of democracy: https://www.youtube.com/watch?v=kDiO_zQv0Ww

- Atheneners demokrati, Systime 2022, Ann-Kristin Nielsen, særligt følgende afsnit:
Om borgerforslag: https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=136
folkeforsamlingen: https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=138
Om 500mandsrådet og formandsskabet: https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=142
Om generalerne: https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=160
Om retssystemet: https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=14
om athenernes idealer, lodtrækningsprincippet mm:
- https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=135 – om frihed, lighed og ytringsfrihed
- https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=137 – om lodtrækning
- https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=172 - om ikke at have partier
- https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=140 - om politisk ansvar

- Historien bag den usete oldtid/Athen i Assasin’s creed: https://vimeo.com/609624977  (vi har gået lidt rundt i datidens Athen her)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer