Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ol/3s (3s ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb om græske guder
Introforløb om græske guder, helte og monstre. Elevoplæg.
Materialer: Internettet
Supplerende materiale: Fra mythos til logos, Paideia
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ovids metamorfoser
Vi læser følgende metamorfoser af Ovid:
Historien om Teiresias og slangerne: Sang III, vers 316-355
Historien om Niobe: Sang VI, vers 146-312
Historien om Ekko og Narcissus: Sang III, vers 341-519
Historien om Leucothoë: Sang IV, vers 190-255
Historien om Arethusa og Alpheios: Sang v, vers 572-641.
Historien om Galeta, Acis og Polyfemos: Sang XIII, vers 730-892
Perspektivtekst: Ovid er det nye sort. artikel fra Berlingske Tidende, 18. september 2018.
Og så taler vi om forfatteren, genren (sammenligner med Homers epos) og om Romerriget som grækernes "kopimaskine", men vi har allermest bare talt om historierne for deres egen skyld, om hybris-nemesis-temaer, og om hvor vores sympati ligger, om der egentlig var samtykke og perspektiveret til moderne temaer som metoo.
Arbejdsformer: analog læsning, CL- og escape room-øvelser til træning af de vigtigste steder til forståelse af teksterne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Athenernes demokrati
Athenernes demokrati er et forløb om især Athen og de institutioner, der lå til grunde for athenernes demokrati, herunder ikke mindst principperne om lodtrækning og løbende udskiftning af embedsmænd, folkeforsamlingen som den primære institution, flåden og sølvminerne som basis for demokratiets opblomstring i Athen og athenernes glansperiode, ligesom rivalstaten Sparta belyses og en vigtig begivenhed i athenernes historie læses, nemlig pesten i Athen. Hele forløbet tager udgangspunkt i det demokrati, vi kender i dag.
Kernestof (oversættere nævnes i parentes):
- Herodot: Hvilken forfatning er den bedste? (Thure Hastrup og Leo Hjortsø)
- Ukendt forfatter: Den gamle oligark (Mogens Hermann Hansen)
- Xenofon: Lakedaimoniernes Statsforfatning (Lars Hastrup)
- Thukydid: Perikles' gravtale (Thure Hastrup)
- Thukydid: Pesten i Athen (Thure Hastrup)
Perspektivtekst(er): Hal Koch: Ordet eller sværdet? Kronik fra 12.9.45.
Supplerende:
- De første ca. 45 minutter af denne dokumentar, BBC, 2013: Athens: The truth of democracy: https://www.youtube.com/watch?v=kDiO_zQv0Ww
- Atheneners demokrati, Systime 2022, Ann-Kristin Nielsen, særligt følgende afsnit:
Om borgerforslag: https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=136
folkeforsamlingen: https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=138
Om 500mandsrådet og formandsskabet: https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=142
Om generalerne: https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=160
Om retssystemet: https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=14
om athenernes idealer, lodtrækningsprincippet mm:
- https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=135 – om frihed, lighed og ytringsfrihed
- https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=137 – om lodtrækning
- https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=172 - om ikke at have partier
- https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=140 - om politisk ansvar
- Historien bag den usete oldtid/Athen i Assasin’s creed: https://vimeo.com/609624977 (vi har gået lidt rundt i datidens Athen her)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
KUNSTSØJLE - Skulptur
Klassen har arbejdet med den klassiske formsprogets udvikling fra dædalisk til romersk tid samt efterantikke skulpturers formsprog.
Klassen kommer op i ukendte skulpturer, og har stiftet bekendtskab med skulpturerne beskrevet i Bender og Bundgaard: Den græske kunst historie, Gyldendal 1975, 22-97 opdateret i lærerproduceret ppt-udgave. Eleverne er bekendte med følgende skulpturer:
- "Pigen fra Auxerre"
- "Kleobis og Biton"
- "Peploskoren"
- "Kalvebæreren"
- "Akropoliskoren"
- "Kritiosdrengen"
- Athene, Atlas og Herakles fra metope på Zeustemplet i Olympia
- Apollon fra Zeustemplet i Olympia
- "Tyranmorderne"
- "Spydbæreren"
- "Såret amazone"
- "Såret niobide"
- "Vindgudinden"
- Karyatiderne fra Erechteion
- Hermes og Dionysosbarnet
- Buste af Alexander den Store
- Laokoongruppen
- Den døende galler
- Venus pudica
- Afrodite fra Knidos
- Afrodite og satyr
- Buster fra romersk republikansk tid
- Prima Porta-statuen
og som efterantik repræsentation har de bl.a. set værker af:
- Nicollo del Arca, Botticelli, Canova, Michelangelo, Cellini og Thorvaldsen..
Klassen har desuden arbejdet med antikreceptionen udtrykt i kaptilerne fra "KUNSTEN AT SE PÅ SKULPTUR" af Marie Kluge og Katja Holm.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
PLATON: VIDEN, SANDHED OG VIRKELIGHED
Kernetekststof:
Hulelignelsen (Hans Ræder)
Symposion (ny oversættelse 2013)
Platon, 7. brev
Fokuspunkter:
- Platons idélære og epistemologi
- Den sokratiske dialog, majeutik
- Eros som mål til at nå viden - og det skønne
- Opnås viden gennem sanserne eller fornuften?
-- Platons og Sokrates' forhold til skriftlighed og mundtlighed
- Drøm og virkelighed, sandhed og illusion
Perspektivtekst: Ideen opstår - filosofisk kvarter, perspektivtekst om filosofi fra internettet
Supplerende materiale:
Film: Inception, 2010, om idéen, virkelighed over for projiceringer, skygger og drømme.
Sofies Verden - tv-serie til perspektivering, afsnit 2, 4, 5, 6, 7 og 8
Dokumentar: Antikkens store tænkere - Sokrates, 2017
Lærerproduceret materiale vha ppt'er og arbejdsspørgsmål
Videoer fra Nationalmuseet om antikkens og Platons symposion:
- https://www.youtube.com/watch?v=bIN3_dIvZlc
- https://www.youtube.com/watch?v=8dLBV1K35HU
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Homers Odysseen
Det homeriske epos er blandt den ældste europæiske litteratur. Vi følger manden, der må lide utallige kvaler på havet, før han kan komme hjem til sin tro Penelope.
Vi vil have mest fokus på:
- kaos og uorden, mangel på civilisation på Ithaka og hos kyklopen: 1. sang og 9. sang, men også med udgangspunkt i hele Vi vil også tv-serien "The Odyssey" fra 1997:
- temaer generelt: nostoi, hybris-nemesis, forholdet mellem guder og mennesker, kronologien i Odysseen, Odysseus og hans mænd, Odysseus og kvinderne, Odysseus og Telemachos, Odysseus og bejlerne
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66910664599",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66910664599",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66910664599"
}