Holdet 2024 re/3i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024 re/3i (3i re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion

Dette forløb har fungeret som introduktion til religionsfaget generelt. Det har introduceret de vigtigste fænomenologiske træk. Der er primært brugt eksempler fra kristendommen, dog også en sammenligning med skabelsesmyten i nordisk mytologi.

Vi har arbejdet med:
• Skabelsesmyter og oprindelsesmyter (kosmogoni, kaos til kosmos)
• Forskellige former for religion (monoteisme, polyteisme, panteisme, synkretisme, agnosticisme, ateisme)
• Mana og tabu
• Synsvinklen indefra/udefra
• Elite og mainstream perspektiv
• Myter
• Ritualer
• Ninian Smarts religionsdefinition
• Van Genneps ritualanalyse af overgangsritualer
• Tekstanalyse af myter

Særligt indenfor kristendommen har vi arbejdet med:
- De to skabelsesmyter (1. mosebog kapitel 1+2)
- Syndefaldet (1. mosebog kapitel 3)
- Arvesynd
- Myterne som forklaringsmyter

Baggrundstekster
”Religion – teori, fænomenologi og metode. Grundbog til religion B”, Dorte Thelander Motzfeldt:
s. 12-18, s. 56-58, 32-37, s. 40, s. 42-45 (kopieret fra i-bog og lagt op som pdf'er)


Kildetekster:
• 1. mosebog kap. 1-2, Skabelsen
• 1. mosebog kap. 3, Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have
• Mana og Tabu, Missionær Baker, Sv Aa. Bay, Fremmede religioner, Gyldendal 1973


Særlige fokuspunkter i forløbet:
• Kendskab til central religionsfaglig terminologi
• Indefra/udefra syn
• Elite vs. mainstream
• Kultursammenstød
• Arnold Van Gennep: overgangsritualer
• Ninian Smart: religionsdefinition med 7 dimensioner
• Religiøse fænomener som ritualer, myte, kaos/kosmos, rent/urent, mana og tabu
• Introduktion til Jødedom som baggrund for Kristendom og Islam.


I forhold til læreplanens faglige mål arbejdes med følgende:
Eleverne skal kunne:
•  disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
•  redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
•  karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
•   karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
•  karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
•  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

I kristendomsforløbet arbejder vi med kristendommens tilblivelse, historiske udvikling og nutidige skikkelse.
Vi tager udgangspunkt i jødedommen som baggrund for kristendommen.
Vi arbejder med myterne om skabelsen, arvesynden som problemmyte og undersøger herefter forskellige løsningsmyter i jødedommen og kristendommen overfor hinanden.
Vi arbejder med pagtstanken indenfor kristendommen som et centralt begreb. Vi taler om den gamle pagt og den nye pagt og Kristus som løsningen på det centrale problem.

I mere moderne kristendom kigger vi på reformationen og undersøger forskellige retninger af minoriteter indenfor kristendommen i dag. Derudover har vi besøg af unge fra KFS til at fortælle om hvordan det er at være ung og kristen i Danmark i dag. Forløbet afsluttes med gruppearbejde hvor eleverne vælger forskellige minoritetsretninger indenfor kristendommen og undersøger deres historiske og nutidige skikkelse og holder fremlæggelser i klassen.


Dette forløb har fokus på kristendommen og forholdet til jødedommen.
Vi arbejder med:
• Det gamle og det nye testamente
• Gudsbillede: Personkarakteristik af Gud i det gamle og det nye testamente
• Menneskesyn: i det gamle og i det nye testamente.
• Jødedommen som baggrund for kristendommen, med fokus på Abraham
• Syndefaldet som problemmyte /Arvesynden som problem
• Pagter og pagtstanken
• Forskellige symboler på den gamle og den nye pagt
• Forskellige former for frelse og hvilke forventninger der er til mennesket ift. at opnå frelse.
• Myterne om Abraham som stamfar for jøderne (og muslimerne)
• Moseloven som løsningsmyte ift. syndefaldet for jøderne
• Bjergprædikenen – Jesus reformerer loven
• Mødet med farisærer og skriftkloge i det nye testamente som et sammenstød mellem jødedommen og Jesus' idealer.
• Den Barmhjertige Samaritaner
• Det dobbelte kærlighedsbud/næstekærlighed (kristen etik) - her i forbindelse med flygtningekrisen i 2015 overfor i 2022
• Jesus' lidelseshistorie, død og opstandelse
• Jesus som løsningen/Den nye pagt
• Paulus som kristendommens formidler
• Kirkehistorie - fokus på Luther og reformationen - kort!
• Video med kort oplæg om forskellen på kristendom og religionens betydning i USA og DK - dette som et fokus på kristendom i en moderne, global kontekst.
• Besøg af KFS hvor vi læser et lille uddrag af bjergprædiken og snakker om hvordan det er at være ung og kristen i DK i dag.


Materiale:
•  De Kristnes religion: s. 47-56
•  Grundbogen til religion C (i-bog) - afsnittet "Paulus: Kristendom selvstændiggøres fra jødedom"
•  Kristendommen - tro og praksis (i-bog). Afsnittene: "Paulus som kristendommens grundlægger ", "Paulus og kristendommen", "Paulus og menighederne", "Paulus og teologien"
•  Film: 5 skarpe om Luther (Vi ser kun de 4 første).
•  Kristendommen: tro og praksis, Haaning og Laursen (i-bog) - 3 sider om Luther
•  Video om "næstekærlighed" - https://www.youtube.com/watch?v=EiS5_oGHzKI&ab_channel=KPVN
• Video om "næstekærlighed" - ville du give din jakke til Johannes?
https://www.youtube.com/watch?v=L9O8j9QPZc8&ab_channel=SOSbarnebyerNorge

Phil Zuckerman oplæg om DK/USA: https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE

Kildetekster:
•  1. mosebog kap. 1-3 (læst i forløbet "intro til religion)
•  2. mosebog kap 20 (De ti bud)
•  1. mosebog kap. 12, v. 1-9 (Abrams udvandring til Kana'an)
•  1. mosebog Kap 15, v. 1-21 (Herrens pagt med Abram)
•  1. mosebog Kap. 16, v. 1-12 (Hagar og Ismael)
•  1. mosebog kap. 17, v. 1-14 (Omskærelsen)
•  1. mosebog Kap. 21, v. 1-21 (Isak og Ismael)
•  1. mosebog Kap. 22, v. 1-17 (Abraham skal ofre Isak)
•  Matthæus evangeliet, kap 5-7 (Bjergprædikenen, i uddrag)
•  Lukasevangeliet kap. 10, v. 25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
• Lignelsen om den fortabte søn
•  Markusevangeliet kap. 14-16 (Lidelseshistorien, i uddrag)
•  1. korintherbrev kapitel 15, v. 3-10. (Paulus)
•  Romerbrevet kap. 5, vers 18-19 (Paulus) - De to tekster til Paulus er ikke grundigt gennemgået pga. tidspres.
•  Artikel: Anne Fürstenberg og Anna Rask Pedersen: "Gælder buddet om næstekærlighed kun vores naboer?", 2. oktober 2015
Link: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hvem-er-min-naeste


Arbejdet med den barmhjertige samaritaner foregår som kreativt gruppearbejde med nyfortolkninger af lignelsen

KFS besøg: Bjergprædiken - om bekymringer (mattælus kap 6, vers 24-34)


----

I forhold til læreplanens faglige mål arbejdes med følgende:
Eleverne skal kunne:
•  disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
•  redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
•  karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
•  karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
•  karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

I forhold til læreplanen arbejdes med følgende kernestof:
•   kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
•  religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

I islam forløbet har vi først fokus på formativ islam samt hovedbegreberne til at forstå religionen. Herefter arbejder vi med moderne islam i Danmark og globalt, og har nogle moduler med fokus på diskussion. Gennem hele forløbet er der fokus på at trække paralleller til Kristendom og jødedom.

Vi arbejder overordnet med:
• Islams formative periode og historiske kontekst
• Muhammads liv og tiden i Mekka og Medina (Dog lidt overfladisk og hurtigt gennemgået)
• Islams dogmatik – de 6 trosartikler
• De religiøse tekster: koranen og hadith
• De 5 søjler, med særligt fokus på Hajj - herunder også andre ritualer i islam (kalenderritualer og overgangsritualer)
• Jihad (den 6. søjle, som vi ikke kalder den 6. søjle - fokus på lille og store jihad)
• Sharia og Fiqh - som perspektiveres til det gamle testamente og det nye testamente. Herunder kigger vi også på hjemmesiden islamsvar.dk
• Jan Hjärpes klassifikation af religiøse udøvere i moderne islam
• Tørklæde tema og debat

------

Materiale:
Moderne islam kap 2-4 + 6
Muslimernes religion, Jens Forman, s. 29-39 (ritualer)

Baggrundstekster:
”Moderne islam, muslimer i Cairo”, Jakob Skovgaard-Petersen, 4. udgave, 2016. følgende kapitler:
2. Hvad tror muslimer?
3. Den hellige tid: Muhammad
4. De hellige skrifter: Koranen og Hadith
6. Det muslimske samfund

”Klassifikation af religiøse udøvere”, Begrebsnøglen til religion, Kjeldsen, Pedersen et al. S. 38-39.

Koran og hadith tekster
• Sura 2, 178
• Sura 6,100-103
• Sura 4, 15-18 (Forman, muslimernes religion, kilde 43)
• Sura 24, 1-5 (Forman, muslimernes religion, kilde 43)
• Sura 22, 17-29
• Hadith, bog 017: Bogen angående straffe, nr. 4191, 4194, 4196. (Forman kilde 43)


Johannes evangeliet, kap. 8 v. 1-15 "Kvinden taget i ægteskabsbrud"  + 4. mosebog kap. 15, 32-36: Brud på sabbatsloven - læst i forbindelse med sharia.

Til sharia læser vi også uddrag om sharia i en moderne dansk kontekst:
- Hver femte danske muslim ønsker sharia-lov, DR.dk, 29/4/2009
- Forfatter til ny bog: Sharia bliver til i mødet med det danske samfund, kristeligt dagblad, 30.09.20
- Sharia er en muslims hverdag, oktober 2020, Nour Tessie Jørgensen, religion.dk

Moderne islam:
Baggrundsteksten om Jan Hjärpe i begrebsnøglen til religion.

Video: VICE - sneaking a camera into Mekka
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI&ab_channel=VICE


Små uddrag til Jan Hjärpe lektionen:
”Vantro som urene mennesker”, Hizb ut Tahrir  (uddrag) http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=101

”Yildiz Akdogan, S-kandidat i København, er godt træt af radikale muslimer, der opfordrer nydanskere til ikke at stemme”, Af Mikael Rømer, 7. nov, 2013, www.dr.dk Kilde:   http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/KV13/Artikler/Hele_landet/2013/11/07/102649.htm (kort uddrag)

Billede af muslimske studenterpiger, http://www.american-pictures.com/gallery/denmark/pages/dk-minority-muslim-002.htm

"Er det tilladt at stemme til folketingsvalget?" islamsvar.dk 6/9/11

"muslimer på pilgrimsrejse til Mekka" - billede



Tørklæde tema:  
”Tørklæde og hijab: beviser, betingelser og form”, 2009, islamsvar.dk http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet/torklaede-og-hijab-beviser-betingelser-og-form/

"konvertitten Helene: Jeg var bange for tørklædet" 10/1/17 - dr.dk

Klip fra "Når naboens datter bliver muslim", DR

Kort klip om Samia: https://www.tv2kosmopol.dk/samia-er-gaaet-viralt-med-sin-toejstil


Forløbet afsluttes med gruppearbejde hvor hver gruppe skal finde to artikler og fremlægge om i matrix - alle emner handler om kultursammenstød i DK.  Her undersøges ramadan, maskeringsforbud, omskæring, integration/ghettoer, radikalisering/syrienskrigere, muhammedtegningerne, forskelsbehandling på arbejdsmarkedet.


Andet materiale:
Religion, teori og metode, grundbog til religion B, Motzfeldt, s-. 40-45 (om overgangsritualer)
Religion, teori og metode, grundbog til religion B, Motzfeldt, s. 16-18 (om Ninian Smart)

Film om hajj: "Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi"

https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI&ab_channel=VICE

powerpoint som intro til islam



----
Særlige fokuspunkter og faglige mål:
• Redegøre for væsentlige sider af islam
• Islams formative periode
• Islam i en moderne kontekst, globalt og lokalt i DK
• Anvendelse af religionsfaglig terminologi såsom myte, ritual, indefra/udefra
• Forløbet har sat fokus på teologiske aspekter samt på forskellige problematikker i forholdet mellem religion og det moderne samfund.
• De 6 trosartikler
• De 5 søjler
• Sharia og fiqh
• Tematisk fokus: tørklæde, kultursammenstød
• Religionsfænomenologiske udtryk: myte, ritual, formativ periode
• Indefra/udefra, elite/mainstrem,
• Jan Hjärpes model til klassifikation af religiøse udøvere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

I dette forløb har vi haft fokus på:
• Buddhismen i relation til hinduismen (kort fortalt)
• Livshjulet
• Buddhalegenden
• Benarestalen
• De tre hovedretninger indenfor buddhismen - særligt snævret ind på tibetansk buddhisme
• De fire hellige sandheder (Livet er lidelse)
• Den 8-leddede vej (middelvejen)
• De 5 skandhaer
• Jeg-illusionen
• Karma og samsara
• Nirvana
• Buddha og boddhisattvaer
• Forskellen på målet i theravada og mahayana/vajrayana - om det er individuel eller kollektiv "frelse"/udfrielse fra samsara.
• Benarestalen som rummer problemmyte og løsningsmyte og beskriver både problemet og løsningen i buddhismen.
• Tulkuer og Dalai Lama
• Læsning af kildetekster


Baggrundsmateriale:
• Powerpoint intro fra læreren: hinduisme og buddhisme intro. (baseret på Buddhas Lære – og den tibetanske buddhisme, s. 24-26 + 37-40)

• Buddhas lære -og den tibetanske buddhisme, Lene Højholdt Gyldendal 1999: s. 24-30 (Karma og samsara, livshjulet),  s. 30-32 (lidelse som grundvilkår), s. 53-54 (religiøse fester og orakler)

• Vi får set lidt af de 5 skarpe om buddhisme (men kun de første 2 af de 5).

Kilder:
Kilderne er fra: Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme, Lene Højholdt Gyldendal 1999

• Buddhallegenden (s. 12-15)
• Benarestalen (s. 32-35)
• ”Naturvidenskabelig undersøgelse” (s. 74-75)
• Døden og ”Den tibetanske dødebog” (s. 75-78)
• ”Boddhisatvaens eksempel og kollektiv frelse" (s. 79-80)
• "En savnet Tulku findes" + info om tulkuer (s. 81-83)
• ”Den 14. Dalai Lama findes” + info om Dalai Lama (s. 95-97)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Etik

dette forløb har vi fokus på:
• Etiske dilemmaer (bl.a. rednignsbåds-dilemma)
• Pligtetik – Kant
• Nytteetik/utilitarisme – herunder Bentham og handlingsutilitarisme, overfor Mill og regelutilitarisme
• Paralleller til de andre forløb og etik som det kommer til udtryk i religionerne overfor sekulær/filosofisk etik.


Baggrundstekster:
i-bogen ”Grundbog til filosofi – mennesket i verden”, Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov.
Overskrifterne:
• Hvad er etik?
• Pligtetik: fokus på den etiske pligt
• Konsekvensetik: fokus på konsekvenserne.
• Kritik af utilitarisme

Kildetekster/kildemateriale:
• ”Egoisme på Mount Everest”, Merete Jensen, 6/6 2006, Kristeligt Dagblad

Artikel: "De etiske dilemmaer ved aktiv dødshjælp", kristeligt dagblad, 18.11.16
https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-og-sjael/de-etiske-dilemmaer-ved-aktiv-doedshjaelp

Artikel: "Et værdigt liv - helt til det sidste, udfordringen.dk, 8/7/2009
https://udfordringen.dk/2009/07/et-vaerdigt-liv-helt-til-det-sidste/


Andet materiale:
Lærer powerpoint om pligtetik og nytteetik inklusiv forskellige dilemmaer
Selvkørende biler som case: http://moralmachine.mit.edu/



Faglige mål:
• Formulere sig om etiske problemstillinger
• Formulere sig om væsentlige problemstillinger mellem religion og det moderne samfund
• Karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale
• De to store etiske traditioner pligtetik og nytteetik
• Opsamling på etik indenfor religionerne vi har arbejdet med
• Et mini tema om aktivdødshjælp/eutansi som en etisk case. Her anvendes teorien og sættes i perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer