Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 re/3m (3m re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsfagets begreber
Introduktion til religionsfagets begreber og metoder. Religionsfænomenologi, tekstlæsning, ritualanalyse og Ninian Smarts model.
Introduktion
• ”Religionsfaglige begreber” side fra Kuplen, Muren, Graven, Gyldendal 2002, 1 udg., Side 24-29, 156-157
• Mana og Tabu, Missionær Baker, Sv Aa. Bay, Fremmede religioner, Gyl-dendal 1973
• Ritualanalyse af Dødeceremoni på Bali og Semana Santa i Malaga
• Ninian Smarts 7 dimensioner
Særlige fokuspunkter:
• Kendskab til central religionsfaglig terminologi
• Religiøse fænomener som ritualer, myte, rent/urent, mana og tabu, religionernes dimensioner etc.
Væsentligste arbejdsformer:
• Kendskab til central religionsfaglig terminologi
• Religiøse fænomener som ritualer, myte, rent/urent, mana og tabu, religionernes dimensioner etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jødedom som optakt til Kristendom
Introduktion til jødedom og GT som optakt til kristendom.
• Verdensreligionerne: http://mapsofwar.com/ind/history-of-religion.html
• GT- oversigt, 45 min mundtligt.
• Introduktion til www.religion.dk og www.bibelen.dk
• Introduktion til grundbog i religion(ibog): ”religionsportalen”, http://religion.systime.dk/
• "Jødedommen -en fremstilling", s. 128-133 i Kuplen, Muren, Graven (2002).
• Ppt. om Jødedommen
• Dokumentar: ”Mig og jøderiet” af Ulrik Gutkin (2009)
GT –tekster:
• Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have, 1.mos. kap. 3
• Abrams udvandring til Kana’an, 1.mos kap. 12
• Herrens pagt med Abram, 1.mos kap. 15
• Hagar og Ismael 1.mos kap. 16
• Omskærelsen, 1.mos kap. 17
• Isak og Ismael, 1.mos kap. 21
• Abraham og Isak, 1. mos kap. 22
• De 10 bud, 2.mos kap. 20
• Profetitekster, Esajas kap. 11 og 53
Særlige fokuspunkter:
• Introduktion til Jødedom som baggrund for Kristendom og Islam.
• Tekstlæsning og overblik over verdensreligionerne
Væsentligste arbejdsformer:
Samarbejde i mindre gruppe og pararbejde: diskussion af arbejdsspørgsmål og/eller redegørelse, analyse og perspektivering af tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Et forløb om kristendom med fokus på Luther og reformationen, Paulus, NT: Den barmhjertige samaritaner, Bjergprædikenen og Nadver, Global kristendom og interaktiv kristendomsundervisning.
Religionsportalen:
• Oversigtskapitlet om “Kristendom” http://religion.systime.dk/index.php?id=481
• “Ritualer: Dåb og nadver http://religion.systime.dk/index.php?id=524
• Kristendommen i et globalt perspektiv: USA og Danmark http://religion.systime.dk/index.php?id=716
NT-tekster:
• Nadveren, Lukas kap. 22, 7-23
• Bjergprædikenen, Matt kap. 5,17 -6,13
• Den barmhjertige samaritaner, Lukas kap. 10, 25-37 m kreative fremlæggelser/tolkninger.
• Det kristne menneskesyn, Romerbrevet kap. 5, 12-21
Reformationen:
• Luther, film af Joseph Fiennes, 2003
• Hverdagens fingeraftryk fra Luther, af Leif Kiil Sørensen fra www.religion.dk d. 11/10 04
Global kristendom:
• Forskelle mellem USA og Danmark. Phil Zuckerman + supplerende materiale om kristendom i DK (se doks. "Global kristendom")
Supplerende materiale:
• http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hvem-er-min-naeste
Orientering og kildesøgning: www.religion.dk, www.bibelen.dk,
Interaktiv kristendomsundervisning: Besøg af kristne fra kfs.dk.
Særlige fokuspunkter:
• Redegøre for grundlæggende sider af kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser
• Anvende religionsfaglig terminologi (indefra/udefra, overgangsritualer etc.)
• Fortolke og vurdere religiøse synspunkter såvel ud fra en religiøs selvforståelse i dansk og global sammenhæng som ud fra sekulære synsvinkler.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, elevoplæg.
Gruppe- og pararbejde.
Emnearbejde: Selvstændig kildesøgning, fx via nettet,
Fremlæggelse af emnearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Et forløb om islam med fokus på Islams formative periode, vigtige personer, tro og praksis. Et nutidigt blik til islam og debat, samt islam og terror.
Baggrund:
Moderne islam -muslimer i Cairo (af Jakob Skovgaard Petersen 4. udg. 2016) kap. 2, 3, 4 og 5
Islam og medierne (af Preben Brock Jakobsen 2017) s. 89-93 og 156-158
Lærerproduceret ppt.:
- Islams formative periode
-Tro og praksis
-Muhammedkrise, blasfemi og ytringsfrihed
Kilder
Korantekster
• Sura 2, 178
• Sura 2, 232-233
• Sura 5, 38
• Sura 6,70
”Hadith Jibril”, oversættelse Karima Farhim Ahadit Sahima, 1994
Islam og debat:
Digte af Yahya Hassan:
”Parabol”, ”Møllen”, ”Morgenbøn i Libanon”, ”Allah er uvidenhed” fra ”Yahya Hassan” 2013
Interview med Yahya Hassan fra Dr2: http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Oevrig_kultur/2013/10/07/144308.htm
”Den nye gamle racisme”, JP-kronik af Kåre Bluitgen d. 23/1 2006
”Flertallet af muslimer er moderate” Jyllands Posten 8/4 2008
”Det samlede mediebillede af muslimer er negativt” Kristeligt Dagblad 20/11 2012
Islam og terror:
”De siger at hun smilede” Berlingske Tidende 13/2 2004
TV2-Dokumentar: Victors hellige krig (2016)
Supplerende materialer:
SKAM sæson 4, afsnit 1
Særlige fokuspunkter:
Forløbet har sat fokus på teologiske aspekter samt på forskellige problemstillinger i forholdet mellem religion og det moderne samfund.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning.
Gruppe- og pararbejde.
Klassediskussion og debat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
Religionsportalen:
• Oversigtskapitlet om buddhisme: http://religion.systime.dk/index.php?id=478
Kilder:
• Benarestalen (de 4 ædle sandheder, den 8-leddede vej, de 5 skandaer)
• Livshjulet (de 3 rodårsager, de 6 karmaverdener, den 12-leddede årsagskæde, karma, samsara,
nirvana)
• "Vores indre natur har forurenet den ydre natur" i Kristeligt Dagblad 28/10 2008 (Buddhismens
etiske forskrifter)
Projektarbejde om tibetansk buddhisme
• Buddhas lære -og den tibetanske buddhisme, Lene Højholdt Gyldendal 1999:
Livshjulet (s. 27-29) +
Elevfremlæggelser: Tibets historie, Folkereligiøsitet og religiøse fester, Klostre, templer, munke og
teknikker, "Levende boddhisattvaer", Dalai Lama (s. 41-107).
Religion.dk:
• ”Sådan bliver du buddhist” 17/1 2008
• ”De ti vigtigste ting at vide om buddhismen” 6/4 2005
Supplerende materiale:
• Dr2 dokumentar om Buddhalegenden.
Særlige fokuspunkter:
• Karakterisere, analysere og fortolke buddhistiske kilder
• Fokus på at fortolke og vurdere religiøse og filosofiske synspunkter og problemstillinger i relation til
vestlig tankegang og kultur.
• Forløbets særlige fokuspunkt har været elevernes selvstændige arbejde med tibetansk buddhisme.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning.
Gruppe- og pararbejde.
Klassediskussion og debat.
Projektarbejde: Selvstændig kildesøgning, fx via nettet,
Fremlæggelse projektarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kierkegaard og religionsfilosofi
Søren Kierkegaard og religionsfilosofi
Baggrundstekster:
• Ppt. om Søren Kierkegaard (Litteratur: Politikens Filosofileksikon, "At forføre til tavshed" Anders
Thyrring Andersen m.fl.)
• "Kierkegaard er en kur mod overfladiskhed" (Politiken 3/1 2013).
• Uddrag fra Kierkegaard –lidenskabens tænker af Pia Søltoft m.fl. Systime 2013 (fra kapitlerne om
Angst, Skyld og Ansvar, Frihed, Kærlighed)
Kildetekster:
• Abraham og Isak (1. Mos. 22)
• Enten-Eller (1843): Af "Diapsalmata", Af: "Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i
Personlighedens Udarbejdelse".
Opbyggelige Taler i Forskjellig Aand (1847): "Hvad kan vi lære af Lilierne paa Marken og af Himlens
Fugle?" (Tale over Mathhæus 6, 24-34).
Særlige fokuspunkter:
Præsentation af Søren Kierkegaards stadielære med nedslag i det pseudonyme og religiøse
forfatterskab. Særligt fokus på kristen eksistentialisme, det religiøse stadie og Kierkegaards
kristendomsforståelse.
Nutidigt blik til aktuelle tekster (i anledning af 200-året i 2013)
"Limbo -når sabbatår er fucked", dokumentar DR3
Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66910792021",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66910792021",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66910792021"
}