Holdet 3g Id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e)
Hold 3g Id (3g Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Volleyball og anatomi
Titel 2 Kickboxing, musklernes arbejde og motivation
Titel 3 Hip Hop og idrættens verden & organisationer
Titel 4 Basketball og aeorob/anaerob energifrigørelse
Titel 5 Opgraderingsforløb (idræt c): badminton
Titel 6 Opgraderingsforløb (idræt c): jive

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Volleyball og anatomi

Forløbets formål er to-delt - dels at give en introduktion til anatomien, dels at introducere de basale elementer i volleyball.

Anatomi:
Det er formålet at give en grundlæggende forståelse for anatomien, herunder de vigtigste knogler i skelettet ift. bevægelse, de muskler som fungerer som primære bevægere af disse, samt en forståelse for hvordan musklerne arbejder, herunder tyngdekraftens betydning. Der arbejdes med at knytte begreber til dette, eks.
- ekstension, fleksion, adduktion, abduktion,indadrotation, udadrotation,  supination og pronation (ledbevægelse)
- koncentrisk, excentrisk og statisk/isometrisk arbejde (musklernes arbejde)
Og så arbejdes der med dette dels ift. bevægelsesanalyser, dels ift. bevægelse på volleybanen.

Volleyball:
På grund af holdets størrelse arbejdes der ikke med et fuldt spilsystem (eks. 6-2), men i stedet med positioner og deres roller i et 4 vs. 4 spil (diamant-opstilling med 1 hæver /blokade, 2 kanter og 1 dyb spiller). Fokus er på grundslagene, på bevægelsen på banen, på kompakthed i holdet (organiserer sig mod boldside), og på tydelig kommunikation i spillet. Der arbejdes en smule med elementer fra beachvolley (overspil ved nettet)

Slag: baggerslag (lige på, i siden, foran), fingerslag/hævning, drive/stående smash, serv (underhånd og/eller overhånd), knuckles.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kickboxing, musklernes arbejde og motivation

Indhold og fokus - kickboxing:

At have en korrekt udgangsposition og derfra kunne slå, sparke og undvige, og hele tiden at vende tilbage til udgangspositionen. At kunne demonstrere slag, spark og undvigelser enkeltvis med et tydeligt fokus på korrekt teknik. At kunne vise serier med slag, spark og undvigelser i serier, hvor fokus i højere grad er på flow, og i lidt mindre grad på den helt korrekte teknik.


Indhold og fokus - musklernes arbejde og motivation:
Fokus for forløbet er todelt.
Først er der en introduktion til musklerne opbygning og arbejde, herunder måden de trækker sig sammen (kontraheres) på, kraft ift. længde (længdespændingskurven) og hastighed ift. kraft (krafthastighedskurven). Endelig ses der helt overordnet på hvordan musklen aktiveres gennem nervesystemet, og de overordnede muskeltyper.
Derefter zoomer vi lidt ud og ser på motivation og målsætning for den enkelte udøver. Hvordan motiveres man (ydre vs. indre motivationsformer), hvordan opstiller man en god målsætning (trænings- og præstationsmål), og hvilken betydning har træningsklimaet for resultatet? Og så slutter vi af med at se på teknikker, hvormed man kan regulere spændingsniveauet, herunder også sammenhængen mellem præstation og spændingsniveau, også ift. forskellige idrætter.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hip Hop og idrættens verden & organisationer

Hip Hop:
Forløbets formål er at give en introduktion til old school hip hop, dvs. den gren af hip hoppen, som refererer tilbage til hip hoppens begyndelse i Bronx, New York. hvor dansen i starten fungerede som en opvarmning til mere akrobatiske elementer (breakdancing). Der fokuseres på variationer af 2-, 4- og 6-steps, floor- og/eller footwork, samt freezes, og at sammensætte en koreografi, hvor man kommer igennem elementerne. Samtidig er det et fokus at forsøge at ramme den bevægelseskvalitet og det udtryk, som hip hoppen har.

Idrættens verden og organisationer:
Forløbets formål er at introducere eleverne til det danske idrætsbillede og danskernes idrætsvaner i perioden 1960'erne til i dag. Der ses på hvilke idrætter der har domineret de forskellige perioder, samt den generelle udvikling fra foreningsidræt til motion udenfor foreningsregi. Forløbet slutter af med at se på DIF og DGI's fælles projekt Bevæg Dig For Livet, og i hvilken grad organisationerne er lykkedes med deres 75-50-25 målsætning, hvilket også peger i retning af et svar på spørgsmålet: skal idrættens organisationer være nervøse for fremtiden?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Basketball og aeorob/anaerob energifrigørelse

Basketball:
Forløbets fokus er at give en introduktion til 4 vs. 4 basketball. Udgangspunktet er, at der spilles på 1 kurv, hvorfor driblinger ikke er en del af forløbet.
Fundamentals: forskellige afleveringstyper, alm. stående skud, lay-up, triple threat positionen,  samt pivoteringer.
Forsvar: fokus er på at dække af, snarere end at lave et aggressivt pres på boldholder, dvs. snarere at skærme for afleveringen end at have fokus på at stjæle bolden.
Angreb: der arbejdes med forskellige cuts (v-cut, backdoor-cut og give-and-go-cuts), alle med forfinte bevægelse. Der arbejdes også med spacing og opfyldning, så man fylder ud på positioner, som er blevet forladt (eks. pga. screeninger), og spreder spillet ud i en firkant. Der arbejdes med screening modsat bolden, med efterfølgende rul mod kurven.

Aerob/anaerob energifrigørelse:
Fokus er at give en overordnet forståelse for hvordan energifrigørelse forløber under et arbejde, både som anaerob og aerob gendannelse af ATP. Først er fokus på den aerob energifrigørelse, herunder iltens vej fra atmosfærisk luft til de arbejdende muskler (ventilation, kredsløb, blodets iltbinding, maksimal iltoptagelse (VO2 max) vs. kondital, og hvordan man bedst træner den aerobe iltoptagelse. Endelig ses der også på udholdenhed, og udholdenhedstræning, samt den respiratoriske kvotient. Dernæst ses på  det anaerobe arbejde, herunder de forskellige  processer (ATP og KRP-spaltning samt glykolysen). Endelig sættes aerob og anaerob energifrigørelse op imod hinanden og vurderes ift. hastighed, depotstørrelser, og økonomi, før der rundes af med at kigge på anaerob kapacitet og effekt, og træning af disse.

Derudover samles der op på muskelfibre og træningen af disse gennem (træning af ekspplosiv og maksimal styrke, spændstighedstræning/plyometrisk træning, samt muskeludholdenhed)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Opgraderingsforløb (idræt c): badminton

Opgraderingsforløb (idræt c): badminton

Forløbets formål er at give en introduktion til badminton generelt og de forskellige elementer i badminton. Fokus er på at man kan give et mere præcist billede af færdighederne i eks. benarbejde i isolerede øvelser, men at det færdige spil (pga. kompleksiteten) bliver et mindre præcist billede af de isolerede færdigheder. Der vil fokus i stedet være på det overordnede billede, eks. at man bevæger sig godt rundt på banen eller returnerer til spilcentrum.

Kernestof:
Slag: kort serv/svirpserv, netdrop, lob, clear, drop.
Benarbejde: mod net i både forhånds- og baghåndsside, og mod baglinje (clear). Returnering til spilcentrum.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Opgraderingsforløb (idræt c): jive

Opgraderingsforløb (idræt c): jive

Forløbets fokus og er at give en introduktion til jive. Kernestof er dens typiske stil (fjedrende, chassé på fodballerne, små skridt), og gennem forskellige trin at skabe en samlet koreografi, der illustrerer forskellige variationer udover grundtrin, eks. damedrejning under arm, American spin, hip bump, spark, drejninger som par, og New Yorker-variation.
Der danses herre og dame med åben dansefatning - pga. holdets sammensætning (også ift. idræt c) er herre og dame ikke bundet til køn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer