Holdet 2024 3g la - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Latin C
Lærer(e)
Hold 2024 3g la (3g la)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KORT INTROFORLØB
Titel 2 Catul
Titel 3 Phaedrus' fabler
Titel 4 Aurea Saecula - Gyldne Generationer
Titel 5 Seneca og stoicisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KORT INTROFORLØB

Kort introforløb, hvor vi får repeteret de vigtigste bøjninger af verber og substantiver fra Ap.

Vi er derudover ved at lære vores nye bog at kende "Latinbogen - Grundbog til Latin C", 2022, Systime.

Som introduktion til  Latin C har vi også set den italienske dokumentarserie fra 2022 "Pompeji - de nye udgravninger"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Catul

Catul

Vi læser oftest kernestoffet kursorisk, før vi fordyber os med statarisk læsning. Kernestoffet er når det gælder glossering, enten lærerproduceret, eller også har vi benyttet os af www.latinskordbog.dk

Vi læser primært Catuls kærlighedsdigte til eller om Lesbia, og vi kigger på, om han forholder sig til livet som stoiker og især epikuræer. I den forbindelse er vi også omkring Horats. Vi sammenligner desuden med Sapfo og taler om neoterikerne.

Grammatik:
• Konjunktiv – primært forståelse af brugen (fremfor genkendelse)
• Futurum
• Ablativ, ikke mindst instrumental ablativ


Kernestof: 2,5 sider
• Catul 51, 16 vers -
• Catul 5, 12 vers -
• Catul 8, 19 vers -

• Catul 13, 14 vers
• Catul 58, 15 vers
• Catul 85, 2 vers


Supplerende: ca. 12 sider:
Catul, Lesbia, politik, neoterikerne, Clodia og Clodius:
• Ribe Katedralskole: ”Gajus Valerius Catullus”: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/catul.htm
• Lesbia og Catul, side 1-6 (indledning, fra Oldportalen)
• Roman politics and poetry: https://www.youtube.com/watch?v=-1-C5mbV9Lk
https://denstoredanske.lex.dk/Kallimachos_fra_Kyrene
https://denstoredanske.lex.dk/neoterikerne

Særligt om epikuræismen:
https://www.youtube.com/watch?v=vi0Lbjs5ECI fra Dead Poet’s Society
https://www.youtube.com/watch?v=G2e_M06YDyY&list=RDG2e_M06YDyY&start_radio=1
• ”Epikur om lykke” – fra serien ”Brug filosofien” (2004) dokumentar, mitcfu.dk

I oversættelse:
• Horats’ oder på latin og i oversættelse:
o 1,11: Carpe diem
o 1, 22: Integer Vitae (selvvalgte oversættelser fra nettet)
o 1,9: Vides ut (Vilhelm Andersen)
• Sapfo 31 (Holger Friis Johansen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Phaedrus' fabler

Phaedrus’ fabler

Vi læser oftest kernestoffet kursorisk, før vi fordyber os med statarisk læsning. Kernestoffet er når det gælder glossering, enten lærerproduceret, eller også har vi benyttet os af www.latinskordbog.dk

Vi arbejder med fablen som genre og diskuterer, hvorfor den bliver ved med at dukke op gennem historien fra antikken og til i dag, og hvilken rolle den spiller i forbindelse med magt og humor.


OMFANG
Kernestof: 1,5 side
- Lupus et agnus, 8 vers

- Rana rupta et bos, 10 vers
- Corvus et vulpes, 14 vers

-       De vitiis hominum, 5 vers

Supplerende: 10 sider
• www.prebensen.net/ada prebensen/Phaedrus/Fabula_antiqua.htm
• Memeproduktion med dyr har vi talt om
• La fontaines version af rana rupta et bos med dansk oversættelse af chatbot – og en chat med AI om sprogfejl i kunstig intelligens
• La fontaine: Le grenouille et le boeuf: https://www.youtube.com/watch?v=Si1u3SDx9nQhttp://

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Aurea Saecula - Gyldne Generationer

Aurea Saecula

Kernestof: 2,9 ns
Livius, ab urbe condita
• Æneas, 1, 1– 1,1 ns

• Romulus og Remus, 1,4 – 0,7 ns
• Lucretia, 1, 58 1,1 ns

Properts
- Elegi 2,7, 20 vers = 0,7 ns



Supplerende: 42 sider

Aurea Saecula af Brian Gottschalck Lund Jesse og Thomas Kampmann Olsen, Multivers, 2025 er brugt som grundbog for emnet, heraf er som supplerende læst:

Indledning side 6-9 – 3 sider
Fortiden i bybilledet side 46-47 – 2 sider
Pax Romana - Den augustæiske fred side 92-93 – 2 sider
Augustus’ død og eftermæle side 114 – 1 side
Den svære kærlighed side 115 – 1 side
Mussolinis Rom side 128-129 – 2 sider
Livius side 16-45 minus begynderstykker og grammatik – ca. 15 sider
Vergil side 50-67 minus grammatik – ca. 8 sider
Augustus, Res Gestae Side 68-73 – 5 sider
Lærerproduceret materiale, ca. 1-3 sider – 3 sider

Dokumentar fra mitcfu.dk: Otte dage, der skabte Rom: Den første kejser, BBC, 2021

Grammatik:
• Absolut ablativ
• Forskellige former for ablativ (efter præposition, lokativisk, separativisk, sammenligningens ablativ, instrumental ablativ og absolut ablativ)
• Akkusativ med infinitiv

Vi læser oftest kernestoffet kursorisk, før vi fordyber os med statarisk læsning. Kernestoffet er når det gælder glossering, enten lærerproduceret, eller også har vi benyttet os af www.latinskordbog.dk

Vi har arbejdet med temaet om en guldalder, der kostede dyrt – i menneskeliv og i frihed. Vi har sammenlignet med nutiden, hvor tilbagerulning af fremskridt for fx LGBT+-grupper er aktuelt. Augustus’ morallove er fx et tvingende tema hos Properts.

Vi har også talt om myterne som grundlag for opbyggelse af en fortælling om storhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Seneca og stoicisme

Seneca og stoicismen


Kernestof: 2,8 sider:

• Brev 1, 0,8 ns
• Brev 47, 0,6 ns
• Brev 50, 1,4 ns


Supplerende: ca. 10 sider:
• Om Seneca: https://denstoredanske.lex.dk/Seneca_d.y.
https://www.oletvedskole.dk/seneca.htm   brev 47, også med noter
• Uddrag af Senecas ”Om mildhed” oversat af Villy Sørensen
• ”At forstå din kontrolsfære kan gøre dig fri, side 55-57 i Niels Overgaards ”Det handler ikke kun om dig”

Blandt andet:
• Akkusativ med infinitiv
• Opløsning af svære  konstruktioner som absolut ablativ og akkusativ med infinitiv

”Seneca om vrede” – fra serien ”Brug filosofien” (2004) dokumentar, mitcfu.dk


Vi læser oftest kernestoffet kursorisk, før vi fordyber os med statarisk læsning. Kernestoffet er når det gælder glossering, enten lærerproduceret, eller også har vi benyttet os af www.latinskordbog.dk

I centrum er den stoiske filosofi, som den kommer til udtryk i Senecas moralske breve. Vi taler om stoiske kernebegreber som fx fatum over for fortuna, ratio, affectus, apatia eller ataraksia m.m.

Vi har kort talt om indledningen til ”Om mildhed”, hvor Seneca skriver til den unge Nero, som senere skulle ende med at tvinge Seneca til at begå selvmord.

Vi har gjort os mange overvejelser om, hvorvidt hans filosofi kan applikeres på nutiden: Hvad er vi slaver af i dag? Hvad er vi blind for i dag? Hvad bruger vi vores opmærksomhed på i dag?

På en lidt overraskende måde taler denne talk om bl.a. opmærksomhed og viden vældig godt sammen med fx 1. brev, begynd ved 1:17:22 - Viden er ikke et meme Vincent Hendricks, dr.phil., ph.d. og professor i formel filosofi ved Københavns Universitet:

https://www.youtube.com/watch?v=yjqe2MB5NF8&list=PLYN5SzaH5pQGiSct1dIX_PYmIKZFKWv7f&index=2&t=4642s



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer