Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 3g in (3g in)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Hjemmesider (HTML/CSS/JS) + interaktionsdesign
Vi arbejder i VS code som IDE, med "Live Server"-extension (fra Ritwick Dey) til at vise html-filerne.
Basal HTML + CSS + basal Javascript, frontend vs. backend.
Fokus på knapper der kan trykkes på, og funktioner der så kører, når man trykker på en knap.
Samle alt i én html fil, eller dele op i flere filer (altså .html, .css og .js), fordele og ulemper ved de to.
X-ray goggles til at se koden bag hjemmesider.
Brugsmønstre, målgruppe, kravspecifikation.
Introduktion til interaktionsdesign med fokus på Normans designprincipper og Gestaltlovene.
Client-server arkitektur + trelagsarkitektur.
Video: HTML, CSS, JavaScript Explained [in 4 minutes for beginners]
Video: What is Frontend and Backend web development
Vi har brugt w3schools.com til mange detaljer, f.eks.
https://www.w3schools.com/html/
https://www.w3schools.com/js/js_intro.asp
https://www.w3schools.com/css/css_intro.asp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Programmering og robotter
Introduktion til Fable robotter: Fable joint, Fable spin og Fable face.
blokprogrammering, variable, løkker (primært while-løkker), funktioner, forgreninger.
Læring om interativ arbejdsproces og stepwise improvement.
kravspecifikation
prototyper, lo-fi og hi-fi.
Innovation - inkrementel vs. radikal.
Afsluttes med større projekt med fokus på innovation og at bruge metoden stepwise improvement, hvor eleverne skal implementere en sushi-robot.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Internettet og IT-sikkerhed + Javascript
Bits, bytes og ASCII-tegn, Internettets opbygning, trelagsarkitektur, frontend og backend. Internettet som decentraliseret struktur. Pakker, routere, latency og bandwidth.
Forskellige måder data kan sendes på, trådløst eller via kabler.
HTTP og HTTPS. Header der sættes på data.
Passwords - Kryptering, cæsar-kryptering.
Hash-funktioner, rainbow table.
Forskellige gængse cyber-angreb, herunder DOS og DDOS.
E2EE (end-2-end-encryption).
Cookies, også implementeret i Javascript.
Iterativ arbejdsproces, stepwise improvement.
Javascript: funktioner, løkker, arrays, variable, forgreninger + repetition af simple HTMl-elementer såsom knapper og input-felter.
Datatyper i Javascript: Char, String, Int, Array, og kort Object.
Forskel på '=', '==' og '===' i JS.
Brugervenlighed og brugertesting: Fokus på tænke-højt metoden.
Afsluttende projekt med brainstorm til at starte med, implementation, inddragelse af interaktionsdesign, og endelig brugertest af produktet. Produktet var et virtuelt escape-room med fokus på IT-sikkerhed og/eller internettet, så brugeren kunne lære gennem gamification.
Oplæg fra skolens IT-ansvarlige omkring IP-adresser og lignende.
SQL-injection (blev først præsenteret i data-forløbet, men passer også ind her).
OBS: Elever har brugt generativ AI til HTML + CSS i dette forløb. De har også fået lov til at bruge AI til at debugge JS-kode, men IKKE til at generere JS-kode.
Internet: Wayback machine
Hjemmeside: https://amiunique.org/
Videoer: https://www.youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNfMRZm5DDxco3UdsFegvuB7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Databaser og kunstig intelligens
Big data. Kunstig intelligens og machine learning - hvad kan det, og hvad kan det ikke?
Databaser i SQLite, E/R diagrammer med fokus på entiteter, relationer og attributter, herunder nøgleattributter og foreign key constraints.
Problemer ved dårligt database-design, herunder redundans, opdaterings-anomalier og deletion-anomalier.
Skabe egne databaser i SQL.
SQL queries ala "SELECT ... FROM ... WHERE", herunder også queries på tværs af to tabeller med JOIN.
Datatyper i SQL (strings/varchar, int, float)
Kunstig intelligens: Implementation af en machine-learning model i Orange. Modellen kan kategorisere brugerinput i tre kategorier - cancel_order, change_order og complaint.
Træningsdatasæt, validationsdatasæt og testdatasæt.
Iterativ forbedring af modellen, herunder querie træningsdata for at forstå, hvilke ord der forekommer eller ikke forekommer i træningssættet, og implementere stopords-liste.
Implementere at sætte en selvskreven sætning ind, og se med hvilke sandsynligheder den kategoriseres blandt de tre kategorier,.
Etiske overvejelser om brug af machine learning/kunstig intelligens.
GDPR, persondata, anonymiseret vs. pseudonymiseret data
Dokumentar: Kan big data redde verden? (til 28:07)
Hjemmeside til SQL: https://www.w3schools.com/sql/
Videoer: https://www.youtube.com/watch?v=4RixMPF4xis
https://www.youtube.com/watch?v=qYNweeDHiyU&t=250s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Repetition, foreign key constraints og JOIN i SQL, Pizza-eksempel med varekurv og menuliste i JS, GDPR, træning mod eksamen med eksamenseksempler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835500",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835500",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835500"
}