Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 3g bi (3g bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1_Det cellulære liv
Cellers opbygning, hvad er kendetegnet ved liv, prokaryoter og eukaryoter,
Øvelser + øvelsesvejledninger:
- Eftervisning af Pasteurs svanehals forsøg - Liv opstå af andet liv
- Mikroskopi af løg, laurbærkirsebærblade og mundhuleskrab
- Hvorfor er celler så små? diffusion af eddike ind i tre forskellige agarterninger
- Osmose i kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2_Mikrobielle liv
Prokaryoter, enzymer, vækst af bakterier - vækstkurve, konservering
Øvelser:
- Ananas som katalysator (NV)
- gærcelleres aktivitet som funktion af temperaturen (NV)
- Kimfald
-Hvilken betydning har håndvask
- Undersøgelse af forekomsten af bakterier -
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3_Kost og sundhed
Fordøjelsesystemets opbygning, opbygning og funktionen af kulhydrater, lipider og proteiner, enzymer, energiindhold, hurtige og langsomme kulhydrater, blodsukkerregulering, diabetes 2
Øvelser:
nedbrydning af triglycerider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4_ Sex, hormoner og ønskebørn
Forplantning: Manden og kvindens opbygning af kønsorganer + kønstræk. Forplantning. hormoners virkemåde og regulering, hormonel styring af forplantningen hos manden og kvinden. hormonforstyrrende stoffer, prævention, kønssygdomme
Ø:
- ægløsningstest
- graviditetstest
- Kemiluppen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5_På opdagelse i generne
DNA-, RNA- opbygning og funktion, det centrale dogme, baseparingsprincippet, proteinsyntesen, replikation og celledeling (meget kortfattet), mutationer, nedarvning, krydsningsskemaer, Mendels 1 lov, stamtræsanlyse, monogennedarvning, kønsbunden nedarvning.
Øvelse:
- blodtypebestemmelse
- Et gensnedarvning - Mendels 1 lov. Majsplanter fænotyper grøn og hvid eller høj og lav
- Uv-bestråling af E.coli - undersøgelse af vækst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6_Evolution
Naturlig selektion, mutationer, variation, artsdannelse, tilpasning, alt liv er beslægtede.
Ø
-Nedbrydning af laktose
- Naturlig selektion - bønneforsøg - nedsat fitness for individer med den homozygote recessive genotype
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7_økologi_globalt og lokalt
økosystem, fotosyntesen, respiration, gæring, energistrømme, fødekæder, abiotiske og biotiske faktorer, begrænsende faktorer, konkurrence, biodiversitet, Carbonskredsløbet, kendetegn ved vandløb som økosystem, makroindeks og biokemiske undersøgelser
Ø
- fotosyntese og respiration
- Vandløbsundersøgelse - makroindeks
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835529",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835529",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835529"
}