Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 3g mu (3g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sang, sammenspil og basal musiklære
Introduktion til musikteori. Nodelære: G-nøglen, F-nøglen - fokus: at kunne læse og genkende noderne i de forskellige nøgler, fortegn, konstruktion af skala'er - dur og mol, kendskab til kvintcirklen og tonearter, tre-stemmige akkorder i dur, mol, (kendskab til forstørret, formindsket), firklange: septimakkorder, intervaller: store og små, rytmelære: nodeværdier, genkendelse af rytmer, notation af rytmer, SDS-øvelser.
Sang: Opvarming, støtte, vejrtrækning, flerstemmig sang
Kernestof:
C-nøglen, s. 7-26 + 39-62 + 74-96
Sange og sammenspilssange:
Papirsklip
Get Up, Stand Up
California Dreaming
På Sjølunds Fagre Sletter
Hymn For The Weekend
Hallelujah
Nattely
Kærlighedens Farer
Misteltoe
Save Your Tears
Oye Como Va
Når Jeg Vågner
Det Er Hvidt Herude
Larger Than Life
I Want It That Way
Wonderwall
Skyfall
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tematisk forløb 1: Formtyper og musikinstrumenter
I dette forløb har vi fokuseret på musikkens struktur (formanalyse), musikanalyse (hook, break og gimmick) samt typer af musikinstrumenter og anvendelsen af dem i et musiknummer (dynamik).
Kernestof:
Grønager m. fl: Rockmusik i tid og rum, 2000
Form, s. 29-42
Hook, break og gimmick, s. 21-28
Englishman In New York, Sting (formanalyse)
Summertime, Armstrong & Fitzgerald, (formanalyse)
Love Me Do, The Beatles (formanalyse)
Forgiven, Not Forgotten, The Corrs (instrumentanalyse)
Supplerende materiale:
Hallelujah, Cohen (formanalyse)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tematisk forløb 2: Sound
Forløb om sound, dvs. brugen af musikinstrumenter, lydeffekter og lydproduktionen i et musiknummer. Vi har arbejdet med den stemning/udtryk det samlede lydbillede skaber (ensemblesound), live-lyd og soundscape begreberne samt det enkelte instruments brug af effekter og placering i en soundboks i forhold til panorering, frekvensområde og rum (tæt på/fjern).
Kernestof:
Rockmusik i tid og rum, Sound, s. 103-123
Oye Mi Canto, Gloria Estefan (soundanalyse)
Time, Pink Floyd (soundanalyse)
Air Suite, Bach (soundanalyse)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tematisk forløb 3: Groove
I dette forløb har vi arbejdet med Groove, dvs. det rytmiske sammenspil mellem instrumenterne i et musiknummer med fokus på hvem der beatmarkerer og hvem der spiller modrytmisk. Vi har arbejdet med grooveskemaet og brugt nodeteori til at beskrive hvordan hvert enkelt instrument forholder sig til beatmarkeringen - og til hinanden. Fagbegreber: underdeling, med- og modrytmisk, afterbeat (el. backbeat), synkopering, off-beat, claves-rytmik. Endelig har vi set på ostinater og arbejdet med ostinatmusik.
Kernestof:
Rockmusik i tid og rum, Groove, s. 81-91
Take Me Out (4 grooveskemaer)
Supplerende stof:
Hymn For The Weekend (grooveskema)
Oye Mi Canto, Gloria Estefan (grooveskema)
Bad, Michael Jackson (partitur)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tematisk forløb 4: Barokmusik og avantgarde
Tematisk forløb om barok- og avantgardemusik. Vi kigger på barokorkesterets opbygning, rondoformen og på avantgardemusikkens formål. Vi arbejder med Vivaldis Foråret, 1. sats, og kigger på form, sound og groove i hovedtemaet. Vi berører kort avantgarde musik og ser og lytter til John Cages berømte lydløse værk '4:33'.
Kernestof:
Tekst om Barokorkesteret og avantgarde
Vivaldi, Foråret, 1. sats
(node til groove, formskema, soundanalyse)
John Cage, 4:33, Berlin Philharmonikar
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensforløb: 1990erne
Eksamensforløb om 1990ernes internationale pop- og rockmusik, ungdomskultur, musikindustri og MTV. Vi har fokuseret på tre centrale tendenser i 1990ernes globale popmusik: Gangstarappens popularitet og subkulturernes gennembrud, Britpoppen og det kommercielle slag mellem Blur og Oasis, samt teenpoppens musik og iscenesættelse. Eksamensgrundlaget udgøres af baggrundsviden om perioden og af analyser af tre udvalgte musiknumre (se kernestof).
Kernestof:
Kompendiet "1990erne: Gangstarap, Britpop og Teenpop
Taget fra Rebel & Remix, Reinholdt Nielsen, fra e-bogen, (2003)
Musiknumre til eksamen:
California Love, Tupac Shakur m. fl.
(Form, sound, grooveskema)
Boys and Girls, Blur
(Form, sound, 2 grooveskemaer)
Larger Than Life, The Backstreet Boys
(Form, sound, 2 grooveskemaer)
Supplerende stof:
MTV, musikflimmer døgnet rundt
Taget fra Rebel & Remix, Reinholdt Nielsen, fra e-bogen, (2003)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835552",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835552",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835552"
}