Holdet 2024 3g mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 2024 3g mu (3g mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sang, sammenspil og basal musiklære
Titel 2 Tematisk forløb 1: Formtyper og musikinstrumenter
Titel 3 Tematisk forløb 2: Sound
Titel 4 Tematisk forløb 3: Groove
Titel 5 Tematisk forløb 4: Barokmusik og avantgarde
Titel 6 Eksamensforløb: 1990erne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sang, sammenspil og basal musiklære

Introduktion til musikteori. Nodelære: G-nøglen, F-nøglen  - fokus: at kunne læse og genkende noderne i de forskellige nøgler, fortegn, konstruktion af skala'er - dur og mol, kendskab til kvintcirklen og tonearter, tre-stemmige akkorder i dur, mol, (kendskab til forstørret, formindsket), firklange: septimakkorder, intervaller: store og små, rytmelære: nodeværdier, genkendelse af rytmer, notation af rytmer, SDS-øvelser.

Sang: Opvarming, støtte, vejrtrækning, flerstemmig sang

Kernestof:
C-nøglen, s. 7-26 + 39-62 + 74-96

Sange og sammenspilssange:

Papirsklip
Get Up, Stand Up
California Dreaming
På Sjølunds Fagre Sletter
Hymn For The Weekend
Hallelujah
Nattely
Kærlighedens Farer
Misteltoe
Save Your Tears
Oye Como Va
Når Jeg Vågner
Det Er Hvidt Herude
Larger Than Life
I Want It That Way
Wonderwall
Skyfall


Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tematisk forløb 1: Formtyper og musikinstrumenter

I dette forløb har vi fokuseret på musikkens struktur (formanalyse), musikanalyse (hook, break og gimmick) samt typer af musikinstrumenter og anvendelsen af dem i et musiknummer (dynamik).

Kernestof:

Grønager m. fl: Rockmusik i tid og rum, 2000
Form, s. 29-42
Hook, break og gimmick, s. 21-28

Englishman In New York, Sting (formanalyse)
Summertime, Armstrong & Fitzgerald, (formanalyse)
Love Me Do, The Beatles (formanalyse)
Forgiven, Not Forgotten, The Corrs (instrumentanalyse)

Supplerende materiale:
Hallelujah, Cohen (formanalyse)
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tematisk forløb 2: Sound

Forløb om sound, dvs. brugen af musikinstrumenter, lydeffekter og lydproduktionen i et musiknummer. Vi har arbejdet med den stemning/udtryk det samlede lydbillede skaber (ensemblesound), live-lyd og soundscape begreberne samt det enkelte instruments brug af effekter og placering i en soundboks i forhold til panorering, frekvensområde og rum (tæt på/fjern).

Kernestof:
Rockmusik i tid og rum, Sound, s. 103-123

Oye Mi Canto, Gloria Estefan (soundanalyse)
Time, Pink Floyd (soundanalyse)
Air Suite, Bach (soundanalyse)
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tematisk forløb 3: Groove

I dette forløb har vi arbejdet med Groove, dvs. det rytmiske sammenspil mellem instrumenterne i et musiknummer med fokus på hvem der beatmarkerer og hvem der spiller modrytmisk. Vi har arbejdet med grooveskemaet og brugt nodeteori til at beskrive hvordan hvert enkelt instrument forholder sig til beatmarkeringen - og til hinanden. Fagbegreber: underdeling, med- og modrytmisk, afterbeat (el. backbeat), synkopering, off-beat, claves-rytmik. Endelig har vi set på ostinater og arbejdet med ostinatmusik.


Kernestof:
Rockmusik i tid og rum, Groove, s. 81-91

Take Me Out (4 grooveskemaer)

Supplerende stof:
Hymn For The Weekend (grooveskema)
Oye Mi Canto, Gloria Estefan (grooveskema)
Bad, Michael Jackson (partitur)
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tematisk forløb 4: Barokmusik og avantgarde

Tematisk forløb om barok- og avantgardemusik. Vi kigger på barokorkesterets opbygning, rondoformen og på avantgardemusikkens formål. Vi arbejder med Vivaldis Foråret, 1. sats, og kigger på form, sound og groove i hovedtemaet. Vi berører kort avantgarde musik og ser og lytter til John Cages berømte lydløse værk '4:33'.


Kernestof:
Tekst om Barokorkesteret og avantgarde
Vivaldi, Foråret, 1. sats
(node til groove, formskema, soundanalyse)
John Cage, 4:33, Berlin Philharmonikar

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensforløb: 1990erne

Eksamensforløb om 1990ernes internationale pop- og rockmusik, ungdomskultur, musikindustri og MTV. Vi har fokuseret på tre centrale tendenser i 1990ernes globale popmusik: Gangstarappens popularitet og subkulturernes gennembrud, Britpoppen og det kommercielle slag mellem Blur og Oasis, samt teenpoppens musik og iscenesættelse. Eksamensgrundlaget udgøres af baggrundsviden om perioden og af analyser af tre udvalgte musiknumre (se kernestof).

Kernestof:
Kompendiet "1990erne: Gangstarap, Britpop og Teenpop
Taget fra Rebel & Remix, Reinholdt Nielsen, fra e-bogen, (2003)

Musiknumre til eksamen:
California Love, Tupac Shakur m. fl.
(Form, sound, grooveskema)

Boys and Girls, Blur
(Form, sound, 2 grooveskemaer)

Larger Than Life, The Backstreet Boys
(Form, sound, 2 grooveskemaer)

Supplerende stof:
MTV, musikflimmer døgnet rundt
Taget fra Rebel & Remix, Reinholdt Nielsen, fra e-bogen, (2003)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer