Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 3g me (3g me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb#2: Film Noir
Dramaturgiske virkemidler
Filmiske virkemidler
Genrebevidsthed
Filmhistorie
Værk- og citatanalyser
Biografbesøg (Cinemateket, Chinatown)
• DFI (2006) ”Kriminalfilm” i Filmgenrer, DFI (s. 36-41)
• Artikel: Alsted, Christian (1985) "Kvinde uden samvittighed - en arketypisk film noir" i Kosmorama, nr. 172 (s. 74-80)
• Citatanalyse/Eksemplificering (anslag): Sin City (2005) af Frank Miller, Quentin Tarantino, Robert Rodriguez
• Citatanalyse/Eksemplificering (anslag): The Lady from Shanghai (1947) af Orson Welles
• Eksemplificering (klimaks og afrunding): The Lady from Shanghai (1947) af Orson Welles
• Eksemplificering (trailer): Das cabinet des dr. Caligari (1920) af Robert Wiene
• Eksemplificering (trailer): Metropolis (1927) af Fritz Lang
• Citatanalyse/Eksemplificering: The Maltese Falcon (1941) af John Huston (anslag)
• Citatanalyse/Eksemplificering (anslag): Taxi Driver (1976) af Martin Scorsese
• Citatanalyse/Eksemplificering (anslag): Blade Runner (1982) af Ridley Scott
• Værkanalyse: L.A. Confidential (1997) af Curtis Hanson
• Værkanalyse: Double Indemnity (1944) af Billy Wilder
• Citatanalyse (klimaksscene): Double Indemnity (1944) af Billy Wilder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4: Redigeringskursus
Kamera og lyd - øvelser med forskellige mikrofoner.
Vi skal arbejde med lydoptagelser. Som forberedelse skal du læse denne side om "Lydsidens mange lag": https://levendebilleder.systime.dk/?id=201
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#3: Pilotproduktion
Film på ca. 3 minutter
Fra pitch til visning
Inkl. redigeringsaften
Inkl. præsentation af film.
Fokus: Kortfilm, enkelhed, tre-akt-struktur, pitch, synopsis, manus.
• En kort fiktionsfilm på maksimalt tre minutter
• Fokus på ”Naturlige historier”
• Fokus på præmis, pitch, synopsis, manus, manus breakdown, undertekst.
• Fokus på tre-akts-modellen, first and final image, practical lighting, FEMO, filmiske virkemidler og målgruppe.
• Fokus på mise-en-scene
• Manus-reading på klassen og feedback
• Want, Need, Tidsfrist, Raskins parametre
• Fokus på "Step-outline"
Kernestof
• Dahl, Anders (m.fl.) "Om at finde det særlige ved sin historie" i Levende billeder, Systime, 2020 https://levendebilleder.systime.dk/?id=c738
• Dahl, Anders (m.fl.) ”Hvad nu hvis” i Levende billeder, Systime, 2020 https://levendebilleder.systime.dk/?id=c740
• Dahl, Anders (m.fl.) ”DEN NATURLIGE HISTORIE” i Levende billeder, Systime, 2020 https://levendebilleder.systime.dk/?id=c741
• Skabeloner til udformning af præmis, pitch, synopsis, manuskript og produktionsplanlægning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#7: Eksamensproduktion
Fuld produktion på max 6 minutter
Inkl. redigeringsaften
Inkl. fremlæggelse.
Fokus på nyere medier ifm. promovering af film
Afvikles parallelt med dokumentarforløb.
"Genrer og formater". Læg særligt mærke til "NM-modellen". https://levendebilleder.systime.dk/?id=170
Kernestof
• Fokus på dramaturgi i form af dramatisk behov, motiv, udvikling, konflikt, indre forhindringer, ydre forhindringer, tidsfrist, set-up/pay-off, suspense, surprise,
• Fokus på naturlige historier, tre-akt-struktur, fortælleforhold, Raskins parametre
• Fokus på step-outline
• Skabeloner til udformning af præmis, pitch, synopsis, step-outline og produktionsplanlægning.
• Nyere medier, Kommunikationssituation, promovering og distributionsform.
• Fokus på fremlæggelse
• Fokus på målgruppe og distributionskanal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6: Dokumentar
Genren
Autenticitetsmarkører
Analyse og både citater og et værk
Afvikles parallelt med eksamensproduktion.
Fokus på
o Genrer
o Dramaturgi
o Vinkling
o Temaer
o Personfremstilling
o Reportage
o Rekonstruktioner
o Benyttelse af arkivmateriale
o Filmiske virkemidler
o Fremstillingsformer
o Genreanalyse (kontrakt, fakta- og fiktionskoder)
o Journalistisk og kunstnerisk dokumentar
o Dokumentarens væsen
o Dokumentarens rolle i samfundet
Læsestof
Fakta, fiktion og blandingsformer”(https://levendebilleder.systime.dk/?id=156)
"Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt" (https://levendebilleder.systime.dk/?id=157)
Læg særligt mærke til autenticitetsmarkører (https://levendebilleder.systime.dk/?id=c265)
Dokumentargenrer: https://levendebilleder.systime.dk/?id=p217
Dokumentardramaturgi: https://levendebilleder.systime.dk/?id=c422
Bølgemodellen: https://levendebilleder.systime.dk/?id=c423
Fortælleforhold: https://levendebilleder.systime.dk/?id=c426
Oversigt med autenticitets- og fiktionsmarkører
Public Service, side 1-2 i den aktuelle Public-service-kontrakt for DR (se link). Vi talte om, hvad public service er, og hvordan de dokumentarer, vi har set bidrager til opfyldelse af DR's public-service-forpligtelse. https://kum.dk/fileadmin/_kum/2_Kulturomraader/Medier/DR/Public_service-kontrakt_for_DR_2024-2026.pdf
Eksempelmaterialer
“En syg forskel” (DR, 2016, de første ti minutter)
”Den hvide magt” (DR, 2004, de første fire minutter)
”Pigen der troede hun kunne flyve” (DR, 2004, de første fire minutter)
“Mirror” (2009, DK, de første fire minutter) af Joachim Ladefoged
”Mission Mount Everest” (TV2, 2019, de første fire minutter)
“De fem benspænd” (2003, første benspænd) af Jørgen Leth
“Muldvarpen” (DR, 2020, trailer)
”Pigen der ikke ville dø” (DR, 2013, de første fire minutter)
“De bortførte børn” (TV2, 2012, de første fire minutter)
“I skattely” (DR1, 2014, de første fem minutter)
”Min krig: Omringet af Taleban” (DR, 2014, hele første episode)
“100 falske forelskelser”, episode 1, (DR3, 2021, hele første episode)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8: Repetition
Et modul om fiktion (film noir)
Citatanalyse (repetition) “The Postman Always Rings Twice” (US, 1946) af Tay Garnett
Et modul om fakta (dokumentar)
Citatanalyse (repetition) "I politiets vold - mørk og mistænkt" (DR, 2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835579",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835579",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911835579"
}