Holdet 2024 3g eø1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e)
Hold 2024 3g eø1 (3g eø1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomheden og dens omverden
Titel 2 Strategi
Titel 3 Marketing
Titel 4 Iværksætteri & innovation
Titel 5 Regnskab
Titel 6 Start-up - etablering af egen virksomhed (projekt)
Titel 7 Organisation og ledelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomheden og dens omverden

Kernestofområder:
Virksomheden og dens omverden
• Forretningsmodel, forretningsplanen, iværksætteri og etableringsbudget.
• Det valgfrie kernestof - Startup virksomheden

Faglige mål
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Materiale:
Luk virksomheden op, side 34-65
Diverse aktuelle artikler og cases:
Soldout
LikeConcrete
Wally and Whiz

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Strategi

Faglige mål:
• demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens strategiske muligheder
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt

Materiale:
Luk virksomheden op, side 70-103
Diverse aktuelle artikler og cases
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Marketing

Kernestofområder:
Marketing
-Branding
-Kundesegmentering
-Marketing mix
- Iværksætteri om sabbatår og go-to-marked

Faglige mål
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Materiale:
Luk virksomheden op, side 106-132, 138-39
Diverse artikler
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Iværksætteri & innovation

Kernestof
Iværksætteri og strategi

Faglige mål
̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold̶
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag (psykologi)

Formålet med forløbet er at undersøge danske gymnasieelevers sabbatår og vurdere starts ups muligheder i markedet.

Materiale:
Materialesamling om sabbatår i Danmark
Markedsundersøgelse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Regnskab

Modulernes indhold:
• Aktiemarked og virksomhedens interessenter
• Virksomhedsbesøg
• Omkostninger
• Resultatopgørelsen
• Balancen
• Regnskabsanalyse

Kernestofområder:
Økonomi
• årsrapporten og regnskabsanalyse

Materiale:
Luk virksomheden op, side 143-170
Diverse regnskaber
Diverse aktuelle artikler og cases
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Start-up - etablering af egen virksomhed (projekt)

Kernestofområder:
Virksomheden og dens omverden
• Forretningsmodel, forretningsplanen, iværksætteri og etableringsbudget.
• Det valgfrie kernestof - Startup virksomheden

Faglige mål
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Organisation og ledelse

Kernestof
Organisation og ledelse
-Organisationsstrukturer
-Ledelse

Faglige mål
̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold̶
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag (psykologi)

Materiale:
Den lille hjælper til erhvervsøkonomi, side 30-32, 118-137
Luk virksomheden op, side 188-199, 219-220, 243-250, 255-261
Goleman situationsbestemt ledelse (powerpoint 6)
”Spaghetti- og andre organisationer”, Børsen 22/6 2015
”Brilleboss har skiftet mistro ud med tillid”, Børsen 22/8 2021
”Lad medarbejderne skabe vækst”, Børsen 3/9 2020
”Motivation som ledelsesstrategi” Dyrlægen, 3/2015

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer