Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 3g eø2 (3g eø2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomheden og dens omverden
Kernestofområder:
Virksomheden og dens omverden
• Forretningsmodel, forretningsplanen, iværksætteri og etableringsbudget.
• Det valgfrie kernestof - Startup virksomheden
Faglige mål
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Materiale:
Luk virksomheden op, side 34-65
Diverse aktuelle artikler og cases:
Soldout
LikeConcrete
Wally and Whiz
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
Faglige mål:
• demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens strategiske muligheder
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
Materiale:
Luk virksomheden op, side 70-103
Diverse aktuelle artikler og cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing
Kernestofområder:
Marketing
-Branding
-Kundesegmentering
-Marketing mix
Faglige mål
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Materiale:
Luk virksomheden op, side 106-132, 138-39
Diverse artikler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Iværksætteri & Innovation
Kernestof
Iværksætteri
Faglige mål
̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold̶
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag (psykologi)
Formålet med forløbet er at undersøge det danske marked for sabbatårstilbud og undersøge behovet for en dansk højskole i Vietnam (startup, prelaunch)
Materiale:
Materialesamling om sabbatårs tilbud
Markedsundersøgelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Regnskab
Modulernes indhold:
• Aktiemarked og virksomhedens interessenter
• Virksomhedsbesøg
• Omkostninger
• Resultatopgørelsen
• Balancen
• Regnskabsanalyse
Kernestofområder:
Økonomi
• årsrapporten og regnskabsanalyse
Materiale:
Luk virksomheden op, side 143-170
Diverse regnskaber
Diverse aktuelle artikler og cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Start-up - etablering af egen virksomhed (projekt)
Kernestofområder:
Virksomheden og dens omverden
• Forretningsmodel, forretningsplanen, iværksætteri og etableringsbudget.
• Det valgfrie kernestof - Startup virksomheden
Faglige mål
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisation og ledelse
Kernestof
Organisation og ledelse
-Organisationsstrukturer
-Ledelse
Faglige mål
̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold̶
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
̶ diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag (psykologi)
Materiale:
Den lille hjælper til erhvervsøkonomi, side 30-32, 118-137
Luk virksomheden op, side 188-199, 219-220, 243-250, 256-261
Goleman situationsbestemt ledelse (powerpoint 6)
”Spaghetti- og andre organisationer”, Børsen 22/6 2015
”Brilleboss har skiftet mistro ud med tillid”, Børsen 22/8 2021
”Lad medarbejderne skabe vækst”, Børsen 3/9 2020
”Motivation som ledelsesstrategi” Dyrlægen, 3/2015
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911887623",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911887623",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911887623"
}