Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Design B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 3g Dea (3g Dea)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion & repetition
Hvad er godt design?
Elverne medbringer en genstand (eller et foto af den), som de synes er designet godt, enten pga. det æstetiske eller pga. det funktionelle - eller evt. pga. andet, fx det tekniske eller dets bæredygtighed. Fremlægning.
Repetition af pensum fra design C for eleverne på "det modsatte 1g-designhold" (holdet er sammensat af elever fra to forskellige design C-hold)
Kort om forskellen på design B og design C.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kommunikationsdesign
Design af magasin-template
Kristensen/Koch, Klausen, "Designbogen":
"Besøg grafikeren" (s. 90-93)
"Roughs" (billede s. 106 + afsnittet "Roughs" s. 107-108)
"Hårde krav og bløde krav" (s. 109)
"Designmanual" (s. 111)
"Case: designbogen" (s. 169-173)
Om farver, fonte, komposition, visuel identitet og logoer: side 113-136
Forløb:
* Eleverne medbringer et tidsskrift/magasin, som de synes har et lækkert lay-out, som analyseres.
* Læreroplæg/diskussion/analyse: eksempler på udviklingen i magasiners lay-out & typografi
* Om begrebet "professional beliefs" (Dana Cuff) + Timothy Samara: eksempler på, hvordan disse brydes (regel nr. 5+6, 11+12, 13, 18)
* Amy Strikers teori om fonte: personlighed & værdier + lille øvelse om skrifttyper og værdier/kommunikation
Design af template til eget magasin:
* Brief - målrettes til en bestemt målgruppe og til et bestemt emne
* Research af eksisterende designs inden for feltet
* Prøve-lay-outs / roughs
* Design af template
* Fremlæggelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ikon-arkitektur
Kernestof:
* Architizer's 10 parametre for ikon-arkitektur:
https://architizer.com/blog/inspiration/industry/your-magnum-opus/
* Kristensen, Korsholm, Klausen, "Designbogen", PRAXIS: s. 240 (former for arkitektur), s. 245 (arkitektens arbejdsstadier), s. 266-271 (arkitekturanalyse), s. 283-284 (inspiration i arkitektur), 288-295 (designparametre i arkitektur)
Gennemgang af arkitekturhistorien fra middelalder til nypragmatismen med særlig vægt på modernisme, postmodernisme, nymodernisme og nypragmatismen.
Analyse af selvvalgt ikon-arkitektur ud fra analysemodel s. 275 + Architizers 10 kriterier.
Som et innovativt projekt udarbejder eleverne i mindre grupper forslag til ikonarkitektur et sted i verden, hvor de selv har været.
Fremgangsmetode for eleverne:
1. Lav eksperimenter i papir for at finde frem til en "ikonisk form". Benspænd: papiret må foldes, klippes, rives i og tapes/limes, men skal forblive i ét stykke. Frit valg mht. A3 eller A4 og tykkelse.
2. Vælg location: by + specifikt sted + "tema"/symbol for jeres bygningsværk: hvad skal det repræsentere/symbolisere, som er relevant for netop dén by (eller dét land eller dét specifikke sted)?
3. Lav et "mood board" / inspirations-planche, hvor I indsætter fotos af steder eller genstande, som kendetegner det sted, I vil bygge på - det kan også være en "farvepalet", som kendetegner byen
4. Download & print: fotos af byen generelt + fotos af den specifikke location + googlemap af området
5. Tegn skitser: opstalt + evt. plantegning - I bestemmer selv, om I vil lade jer inspirere af jeres papir-øvelser
6. Byg jeres ikon-arkitektur i SketchUp (eller SIMS eller et andet program, godkendt af mig) eller som fysisk model
7. Analysér jeres arkitekturværk
8. Lav en (salgs-)præsentation af jeres værk:
- Navn på jeres bygning
- Placering
- Beskrivelse, herunder fotos af model
- Hvorfor skal byen vælge dit værk? (inddrag også ting fra din analyse))
Fokuspunkter:
At få viden om arkitekturens kronologi og således kunne identificere og karakterisere udvalgte perioders stilarter.
At få kendskab til arkitekturanalysens elementer.
At arbejde med "kriterierne" for ikonarkitektur.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Produktdesign: stol
Designhistorie (med fokus på stole og perioder generelt)
Kristensen/Koch/Klausen, "Designbogen", PRAXIS:
* Historicisme: s. 315 (+ nøgleord s. 314) + 318 (klunkehjem)
* Art noveau: s. 322 + 326 ("Københavnerbænken")
* Funktionalisme: s. 342 (kun "Tidsånden") + 344
* Modernisme: s. 354 + 355-356 + foto af "Svanen" og "Ægget" øverst side 359 ("Dansk design")
* Popart: s. 368 ("Tidsånden") + 370-371 midt (bl.a. Verner Panton) + Panton chair: billede s. 75 + Robert Indiana s. 369 + Andy Warhol & Roy Lichtenstein s. 374
* Nymodernisme: s. 390 + billederne på s. 394 (Nanna Ditzels "Billund-bænk" og Thomas Pedersens "Stingray")
Teori om designprocessen mm.:
* Indsnævringsmodellen s. 16
* Interessent-analyse: s. 33-35
* kvantitative analyser: s. 39 nederst - s. 40 midt
* materialer s. 55 nederst - 58 nederst
* idégenerering s. 58-63
Målgrupper: Conzoom's 9 grupper og 39 typer: https://www.conzoom.dk/da/danmark/segmenter
Analyse af selvvalgt stol; individuelt eller i par: enten en klassisk dansk designstol eller en stol fra skolen.
Brief til elevprojekt: stol til afslapning, hvor bæredygtighed og æstetik indtænkes.
Proces:
1. Idégenerering (tilfældig inspiration + concept map)
2. Mood board og/eller persona
3. Skitsering, herunder AI
4. Fysisk model
5. Fremlæggelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ekskursion til DAC
Dansk Arkitekturcenter:
Ingeniørens innovative designproces.
Fokus på Ove Arup og innovativ arkitektur.
Praktisk øvelse: eleverne bygger festivaltelte, som derefter testes mhp. statik/robusthed og evne til at holde vand ude og lede det væk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ekskursion til Aarhus
* AROS som eksempel på museumsarkitektur, nymodernisme og ikonarkitektur.
* Barbara Kruger på AROS: Barbara Krugers grafiske værker er i høj grad en blanding af kommunikationsdesign og ”almindelig kunst”
* Aarhus teater: jugendstil/art noveau (+ ikonarkitektur)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Selvalgt(e) designprojekter
Eleverne vælger selv et designprojekt, som de målretter til deres valgte eksamensemne.
Brief, målgruppe og designproces bestemmes af eleven.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911913309",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911913309",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911913309"
}