Holdet 2024 3g Dea - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Design B
Lærer(e)
Hold 2024 3g Dea (3g Dea)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion & repetition
Titel 2 Kommunikationsdesign
Titel 3 Ikon-arkitektur
Titel 4 Produktdesign: stol
Titel 5 Ekskursion til DAC
Titel 6 Ekskursion til Aarhus
Titel 7 Selvalgt(e) designprojekter
Titel 8 Arbejde med eksamensfremlæggelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion & repetition

Hvad er godt design?
Elverne medbringer en genstand (eller et foto af den), som de synes er designet godt, enten pga. det æstetiske eller pga. det funktionelle - eller evt. pga. andet, fx det tekniske eller dets bæredygtighed. Fremlægning.

Repetition af pensum fra design C for eleverne på "det modsatte 1g-designhold" (holdet er sammensat af elever fra to forskellige design C-hold)

Kort om forskellen på design B og design C.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kommunikationsdesign

Design af magasin-template

Kristensen/Koch, Klausen, "Designbogen":
"Besøg grafikeren" (s. 90-93)
"Roughs" (billede s. 106 + afsnittet "Roughs" s. 107-108)
"Hårde krav og bløde krav" (s. 109)
"Designmanual" (s. 111)
"Case: designbogen" (s. 169-173)
Om farver, fonte, komposition, visuel identitet og logoer: side 113-136

Forløb:
* Eleverne medbringer et tidsskrift/magasin, som de synes har et lækkert lay-out, som analyseres.
* Læreroplæg/diskussion/analyse: eksempler på udviklingen i magasiners lay-out & typografi
* Om begrebet "professional beliefs" (Dana Cuff) + Timothy Samara: eksempler på, hvordan disse brydes (regel nr. 5+6, 11+12, 13, 18)
* Amy Strikers teori om fonte: personlighed & værdier + lille øvelse om skrifttyper og værdier/kommunikation

Design af template til eget magasin:
* Brief - målrettes til en bestemt målgruppe og til et bestemt emne
* Research af eksisterende designs inden for feltet
* Prøve-lay-outs / roughs
* Design af template
* Fremlæggelser

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ikon-arkitektur

Kernestof:
* Architizer's 10 parametre for ikon-arkitektur:
   https://architizer.com/blog/inspiration/industry/your-magnum-opus/
* Kristensen, Korsholm, Klausen, "Designbogen", PRAXIS: s. 240 (former for arkitektur), s. 245 (arkitektens arbejdsstadier), s. 266-271 (arkitekturanalyse), s. 283-284 (inspiration i arkitektur), 288-295 (designparametre i arkitektur)

Gennemgang af arkitekturhistorien fra middelalder til nypragmatismen med særlig vægt på modernisme, postmodernisme, nymodernisme og nypragmatismen.

Analyse af selvvalgt ikon-arkitektur ud fra analysemodel s. 275 + Architizers 10 kriterier.

Som et innovativt projekt udarbejder eleverne i mindre grupper forslag til ikonarkitektur et sted i verden, hvor de selv har været.

Fremgangsmetode for eleverne:
1. Lav eksperimenter i papir for at finde frem til en "ikonisk form". Benspænd: papiret må foldes, klippes, rives i og tapes/limes, men skal forblive i ét stykke. Frit valg mht. A3 eller A4 og tykkelse.
2. Vælg location: by + specifikt sted + "tema"/symbol for jeres bygningsværk: hvad skal det repræsentere/symbolisere, som er relevant for netop dén by (eller dét land eller dét specifikke sted)?
3. Lav et "mood board" / inspirations-planche, hvor I indsætter fotos af steder eller genstande, som kendetegner det sted, I vil bygge på - det kan også være en "farvepalet", som kendetegner byen
4. Download & print: fotos af byen generelt + fotos af den specifikke location + googlemap af området
5. Tegn skitser: opstalt + evt. plantegning - I bestemmer selv, om I vil lade jer inspirere af jeres papir-øvelser
6. Byg jeres ikon-arkitektur i SketchUp (eller SIMS eller et andet program, godkendt af mig) eller som fysisk model
7. Analysér jeres arkitekturværk
8. Lav en (salgs-)præsentation af jeres værk:
   - Navn på jeres bygning
   - Placering
   - Beskrivelse, herunder fotos af model
   - Hvorfor skal byen vælge dit værk? (inddrag også ting fra din analyse))

Fokuspunkter:
At få viden om arkitekturens kronologi og således kunne identificere og karakterisere udvalgte perioders stilarter.
At få kendskab til arkitekturanalysens elementer.
At arbejde med "kriterierne" for ikonarkitektur.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Produktdesign: stol

Designhistorie (med fokus på stole og perioder generelt)  
Kristensen/Koch/Klausen, "Designbogen", PRAXIS:
*    Historicisme: s. 315 (+ nøgleord s. 314) + 318 (klunkehjem)
*    Art noveau: s. 322 + 326 ("Københavnerbænken")
*    Funktionalisme: s. 342 (kun "Tidsånden") + 344
*    Modernisme: s. 354 + 355-356 + foto af "Svanen" og "Ægget" øverst side 359 ("Dansk design")
*    Popart: s. 368 ("Tidsånden") + 370-371 midt (bl.a. Verner Panton) + Panton chair: billede s. 75 + Robert Indiana s. 369 + Andy Warhol & Roy Lichtenstein s. 374
*    Nymodernisme: s. 390 + billederne på s. 394 (Nanna Ditzels "Billund-bænk" og Thomas Pedersens "Stingray")

Teori om designprocessen mm.:
*    Indsnævringsmodellen s. 16
*    Interessent-analyse: s. 33-35
*    kvantitative analyser: s. 39 nederst - s. 40 midt
*    materialer s. 55 nederst - 58 nederst
*    idégenerering s. 58-63

Målgrupper: Conzoom's 9 grupper og 39 typer: https://www.conzoom.dk/da/danmark/segmenter

Analyse af selvvalgt stol; individuelt eller i par: enten en klassisk dansk designstol eller en stol fra skolen.

Brief til elevprojekt: stol til afslapning, hvor bæredygtighed og æstetik indtænkes.
Proces:
1. Idégenerering (tilfældig inspiration + concept map)
2. Mood board og/eller persona
3. Skitsering, herunder AI
4. Fysisk model
5. Fremlæggelser
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ekskursion til DAC

Dansk Arkitekturcenter:

Ingeniørens innovative designproces.
Fokus på Ove Arup og innovativ arkitektur.
Praktisk øvelse: eleverne bygger festivaltelte, som derefter testes mhp. statik/robusthed og evne til at holde vand ude og lede det væk.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ekskursion til Aarhus

* AROS som eksempel på museumsarkitektur, nymodernisme og ikonarkitektur.
* Barbara Kruger på AROS: Barbara Krugers grafiske værker er i høj grad en blanding af kommunikationsdesign og ”almindelig kunst”
* Aarhus teater: jugendstil/art noveau (+ ikonarkitektur)


   
    
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Selvalgt(e) designprojekter

Eleverne vælger selv et designprojekt, som de målretter til deres valgte eksamensemne.
Brief, målgruppe og designproces bestemmes af eleven.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Arbejde med eksamensfremlæggelse

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer