Holdet 2024 3g Bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e)
Hold 2024 3g Bk (3g Bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunst på arbejdet - Tal R - analyse repetition
Titel 2 International og dansk kunst - formidling klasse
Titel 3 Når kunsten er gal/genial
Titel 4 Museolog og kuratering
Titel 5 Det NYE museum
Titel 6 Mini barok med vanitas tatoveringer
Titel 7 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunst på arbejdet - Tal R - analyse repetition

Overordet indhold:

Vi startede i  dette forløb ud med at arbejde med at repetere indholdet af 1g. efterfølgende repeterede vi de forskellige analyse modeller. Herefter handlede undervisningen om at lave analyser af værker af Tal R, der var udstillet på skolen i forbindelse med "Kunst på arbejdet". Efterfølgende blev der lavet Tal R parafraser ud fra analyserne, som der også blev lavet og præsenteret oplæg om.

Materiale:

Wolter, Jonas: Temaer i Kunsten, det ny forlag, s. 234-243
Virtuelt materiale om udstillingen "Kunst på arbejdet" - se
Surrealistisk pop - Kunst På Arbejde (kunst-paa-arbejde.dk)
https://www.kunst-paa-arbejde.dk/udstilling/surrealistisk-pop/
TAL R https://www.youtube.com/watch?v=QB05yOzbV1s

Særlige fokuspunkter:
- at introducere billedkunst B, og forslag til forløb
- at genbesøge indholdet af billedkunstundervisningen fra 1g
- at repeterer formal, betydnings og socialanalysen.
- at arbejde med og få kendskab til Tal R
- at lave analyse af selvvalgte Tal R værker, som hang på skolen.
- at lave en parafrase ud fra et selvvalgt værk i et selvvalgt medie.
- at holde et oplæg om sin parafrase til holdvennerne.

Praktiske produkter:
.- planche med analyse
-  parafrase
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 International og dansk kunst - formidling klasse

Overordnet indhold:

I forløbet har vi arbejdet med international- og dansk samtidskunst. Vi har været særligt  optaget af den kinesiske samtidskunst og Ai Wei Wei og hans historie i forhold til sin far og Kulturrevolutionen i Kina. I den forbindelse var vi på besøg på Ordrupgård, hvor vi arbejdede med hans værk Waterlillies #1 2024. Her fik vi desuden en omvisning i deres kunstpark, og oplevede her både interaktion og leg med værkerne. Det endelige praktiske projekt tog  udgangspunkt i kendskabet til Ai Weiwei og andre samtidskunstnere der arbejder med temaet “kultur og identitet”.
Projekterne blev formidlet til et designhold på skolen.


Materiale:
Wolter, Jonas, Temaer i Kunsten,det ny forlag s. 145-155.
Artikel - Kinakunst.docx - "Kinakunst i det røde felt" af Lotte Philipsen.
Samtidskunst og kinesisk samtidskunst, 3g. 2024-2025 NY.pptx
Herfra litteratur fra  Bek, Andreas m. fl. "For Øjeblikket" , s.. 11-37), om tendenser, strategier og udtryksformer.
(https://faktalink.dk/titelliste/kulturrevolutionen-i-kina) (https://denstoredanske.lex.dk/Kulturrevolutionen)

Film:
Kunstnerportræt:  https://channel.louisiana.dk/video/ai-weiwei-our-judgement-is-crippled og undersøger hvad han selv siger om kunstens/menneskets rolle?.

Kunstværker fra kunstparken- her
- Jeppe Heins Dimesional Mirror.
- Olafur Eliasson Vær i vejret
- Henry Krokatsis Confiteor
- Doug og Mike Starn Geometry of innocence
- Rand og Katrine Pinecone pavillon
- Carsten Höller Giant Triple Mushroom

Særlige fokusområder:
- at få viden om samtidskunsten kendetegn - emner, udtryksformer og strategier.
- at få viden om den kinesiske kulturhistorie og -kunsthistorie
- at få baggrundsviden og viden om Ai Weiweis kunst og hans forbindelse til Monet.
- at undersøge og vurdere om der er forskel på global og kinesisk samtidskunst.
- at lave en analyse af selvvalgt samtidskunstværk.
- at udarbejde et to-  eller tredimensionelt projekt inden for emnet kultur og identitet
- at gøre sig overvejelser om ophængning
- gøre brug af logbog, herunder skitser og tydelig process
- at præsentere sin projekter for en designklasse på skolen.

Praktiske produkter
- planche med analyse
- samtidskunstprojekt med logbog.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Når kunsten er gal/genial

Overordnet indhold:

Forløbet har taget udgangspunkt i en undersøgelse af den gale/geniale kunst. Spørgsmålet om den gale kunst er genial er blevet behandlet og vurderet, og vi har arbejdet med kunstnere som Munch, Van Gogh, Ernst Ludvig Kirchner, Dali, Kvium, Ovartaci og Katrine Ærtebjerg. I forhold til de sidstnævnte to besøgte vi udstillingen "En sky er en pige er en dreng er en kat" i Kunsthallen Nikolaj. Herudfra og med inspiration fra de to kunsteneres verden af væsener lavede vi små selvskabte væsener i linoleumstryk. Til sidst i forløbet blev der lavet praktiske projekter ud fra et AI genreret Manifest om den gale kunst.

Materiale:
PPT vanviddets kunst.
Kompendium om Calligaris kabinet /om vanviddets modernisme  - (Uddrag af Troelsen, Anders, Mod Modernismen)
Udstillingsmateriale til udstillingen "En sky er en pige er en dreng er en kat"

Film:  
https://www.youtube.com/watch?v=xbS0Z-n3vww - The shock of the new, Hughes, Robert, kapitel 6.
https://www.youtube.com/watch?v=8yX0VITK6Aw - Calligaris kabinet
Film Ovartaci - https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2232827100/ovartaci-kunstner-pa-psykiatrisk-hospital#

Særlige fokuspunkter:
- at få kendskab til den gale kunst og vurdere om den også er genial.
- at dykke ned i modernismens kunstnere og undersøge hvad deres motivation var.
- at få kendskab til Ovartacis liv.
- at besøge udstillingen "En sky er en pige er en dreng er en kat" , og her tage foto af kunst og arkitektur.
- at arbejde praktisk med at skabe egne væsener i linoleumstryk.
- at trykke linoleumstryk og repetere farvelære.
- at lave relationelle holdværk ovenpå maleri
- at arbejde med analyser af modernismen (formal, betydnings og socialanalyse/Biografisk analyse).
- at undersøge Calligaris kabinet og forbindelsen til det gale.
- at lave ekspressionistiske farvekridtsbilleder af Stavnsholt Kirke.
- at lave gale projekter ud fra et AI produceret manifest.
- at præsentere sine projekter for hinanden.

Praktiske produkter:
Linoleumstryk
Fælles relationelt værk
Farvekridtstegning Stavnsholt kirke
Skitser
Et galt værk, der behandler det gale.
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Museolog og kuratering

Overordnet indhold:

I dette forløb er der blevet arbejdet med museologi og kuratering. Museumsarkitekturen er blever undersøgt - både nationalt og internationalt, ligesom arkitekturens stilperioder. På tur til Aros blev både Museum og udstillinger nærstuderet. Her så vi på hvilke kurateringsprincipper Aros benytter sig af i forhold til f.eks, udstillingen med Barbara Kryger.

Materiale:

Udstillingsmateriale Barbara Kryger, https://kulturinformation.org/aros-barbara-kruger-no-comment/
Wolter, Jonas, Temaer i kunsten, det ny forlag, s. 179-191 og 209-222

Særlige fokuspunkter:
- at få viden om museumsarkitektur i - og udenfor Danmark og diverse stilperioder.
- at lave analyser af museumsarkitektur
- at få kendskab til kurateringsprincipper og undersøge dem på Aros.
- at lave analyse af udstilling - Barbara Kryger på Aros.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det NYE museum

Overordnet indhold:
Forløbet har haft fokus på design af museum - som det nye museum. Opgaven har været at tegne og modellere et museum og dertil lave en plantegning og opstalt.

Materiale

Opgavebeskrivelse:
Wolter, Jonas, "Temaer i kunsten", det ny forlag, s. 189-191

Særlige fokuspunkter:
- at lave et visuelt materiale der kan formidle ideen om det nye museum.
- at lave mundtlige oplæg

Praktiske produkter:
Skitser
Plantegning
Opstalt
Arkitektur model
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mini barok med vanitas tatoveringer

Overordnet indhold:

I dette forløb er der blevet arbejdet med forskellene /lighederne mellem renæssance- og barokkunst i et Wölfflinsk perspektiv. Der er ligeledes blevet lavet komparative analyser ud fra selvvalgte værker.
Herefter er diverse stilleben opstillinger og vanitas symboler blevet undersøgt. Sidstnævnte har fungeret som inspiration til elevernes egne produktion af tegnede tatoveringer, som de efterfølgende har omsat til midlertidige tatoveringer på hinanden.
På skolens kunstdag havde eleverne opstillet en tatoverings pop up shop, hvor skolens elever kunne få påført midlertidige tatoveringer.


Materiale:

PPT om komparativ billedanalyse
Wölfflin docx.
PPT om stilleben i barokken
Vejledning til midlertidige tatoveringer docx.
Se Vejledning til midlertidige tatoveringer.docx


Særlige fokuspunkter:

- at få kendskab til forskelle og ligheder mellem renæssance- og barokkunst.
- at få indsigt i H. Wölfflins tanker om renæssance-  vs. barokkunst.
- at få viden om vanitassymboler og stilleben kunst.
- at arbejde med at lave midlertidige tatoveringer
- at praktisere samtidskunstens strategier.
- at lave en interagerende, intervenerende og relationel tatoverings pop uo shop på skolen.

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensprojekt

Overordnet indhold.

Ud fra overemnet Kontraster skal eleverne lave deres egen problemformulering til deres eksamensprojekt. Et par elever har dog arbejdet med deres eget emne.

Eleverne har fundet selvvalgt materiale til deres eksamensprojekt

Udleverede dokumenter om kunststartegier og startegier. Se dokument.
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer