Titel
3
|
Valg & vælgeradfærd i Danmark og USA
Indhold:
Bent Fischer- Nielsen & Kenneth Thue Nielsen, ” Vælgeradfærd og statistik”, Columbus i bog kap kap:1, 2.3, 2.5,2.6, 2.7,3.2,3.3, 4.1,4.2,5.1, 5.2, 5.3, 6.1, 6.2, 6.3
Annegrethe Felter Rasmussen & Peter Brøndum "USA's udfordringer", Systime kap 1,2, 1,3, 1,4 2.6 og 2.7
Kernestof:
Vælgeradfærdsteori
Valgsystemer: flertalsvalg i enkeltmandskredse( winner takes all) & forholdstalsvalg samt betydning for hvor mange partier det pågældende land har.
Homo economicus & Homo sociologicus
Molins model, Downs model- Rational choice
Partiidentifikation, Michigan modellen
Positions- valens issues
Lipset & Rokkan politiske skillelinjer: Center- periferi, stat- kirke, land- by, arbejdere- arbejdsgivere.
Pikettys multieliteteori
Populisme og ulighed.
Isusuvoting, kernevælgere, marginal vælgere.
Valgkamp, politisk spin, framing, priming, strategier, analysere meningsmålinger og deres betydning
Vælgerprofiler: Demokraterne/ Republikanerne og de danske partier og tilhørende mærkesager samt vælgervandringer
USA som nation og kulturforståelse: salad bowl- melting pot. immigrationsbølger . Land of immigrants ( som et tema i forhold til valgkampen).push pull teori om immigration. Fremlagt i grupper.
Polarisering. Negative campaigning, negative partisanship
Partidebat, mærkesager, en valgkamps temaer.
Væsentligste arbejdsformer:
Gruppearbejde, klasseundervisning, pararbejde, Gruppe diskussioner, fremlæggelser, rollespil, matrix.
Faglige mål :
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|