Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 3g Fy (3g Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mekanik (bevægelse, kræfter, tryk/opdrift)
Fagligt indhold:
• Bevægelse med konstant hastighed, Bevægelse med konstant acceleration, Galileis faldlov
• Tyngdekraft
• Kraft beskrevet som vektor
• Kontaktkræfter, friktion
• Resultant, mekanisk ligevægt
• Tryk, trykkraft, tryk i en væskesøjle
• Opdrift, Archimedes lov, lufttryk, trykenheder
• Newtons love (NI, NII, NIII)
Eksperimentelt arbejde:
• Archimedes lov
• Tryk i væskesøjle
• Bevægelse med konstant hastighed
• Videoanalyse af faldende bold
• Måling af tyngdekraften
• Newtons 3. lov
• Newtons 2. lov
Metodefokus:
Journalskabelon, Pasco Capstone sensorer + videoanalyse, lineær regression i Excel
Dette forløb indeholder også en ekskursion til Faglige Dage i Tivoli primært med fokus på bevægelse og kræfter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Kernefysik
Fagligt indhold:
• Atomets opbygning, protoner, neutroner, elektroner
• Standardmodellen, de fire fundamentale kræfter
• Lys og atomer, absorption og emission, spektrallinjer
• Atomkernens sammensætning, isotoper, bindingsenergi, massedefekt
• Fission og fusion, Q-værdi, endoterm/exoterm
• Strålingstyper, gennemtrængningsevne
• alfa, beta, gamma, henfald, positron, neutrino, bevarelseslove
• Henfaldsloven, aktivitet, halveringstid, henfaldskonstant
• Naturlig radioaktivitet, baggrundsstråling
• Biologiske effekter af stråling
Eksperimentelt arbejde:
• Bestemmelse af halveringstykkelse
• Måling af halveringstid/henfaldsloven
• Processtyring (hvornår er der vand nok i koppen)
Metodefokus:
Rapportskrivning, eksponentiel regression i Pasco
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Elektriske kredsløb
Fagligt indhold
• Ladning, elektriske kræfter
• Isolatorer og ledere, ladningsbevarelse
• Strømstyrke, spænding, energi og effekt i elektriske komponenter
• Kredsløb, Ohms lov, måling af strømstyrke og spænding
• Effekt i resistorer
• Serie- og parallelkobling, Kirchoffs lov, erstatningsresistans
• Resistans i metaltråd, resistansen temperaturafhængighed, superledere
• (I,U)-karakteristikker, dioder, sensorer
Eksperimentelt arbejde
• Statisk elektricitet
• Opbygning af kredsløb (serie, parallel, placering af multimetre)
• Ohms lov
• Målinger af erstatningsresistans
• Resistans i metaltråd
• (I,U) karakteristikker
• Spændingsdeler med dekademodstand
• Arduino-kredsløb, herunder lyssensoren
• Undersøgelse af termistor
Dette forløb indeholder et kort projektarbejde med arduino-kredsløb og mini-introduktion til programmering (arduino software).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Energi
Fagligt indhold:
• Energibevarelse, energiomdannelse, energikæder
• Mekanisk energi, potentiel energi, kinetisk energi
• Elektrisk energi, effekt, nyttevirkning, kWh, energiproduktion i et kraftværk
• Termisk energi, specifik varmekapacitet, tilstandsformer, temperaturskala, specifik smelte- og fordampningsvarme
• Kemisk energi (evt. strålingsenergi, kerneenergi)
Eksperimentelt arbejde:
• Energiomsætning i et pendul
• Energiomsætning i faldende bold
• Nyttevirkning med kemisk energi
• Nyttevirkning med elektrisk energi
• Specifik varmekapacitet af granit
• Vands fordampningsvarme
Repetition fra C-niveau + tilføjelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Bølger
Fagligt indhold:
• Længdebølger, tværbølger
• Bølgeligningen, frekvens, bølgelængde, periode, amplitude
• Konstruktiv og destruktiv interferens
• Lyd som bølger, lydens hastighed, udbredelsesmedie
• Lydintensitet og lydniveau
• Dopplereffekt
• Stående bølger på snor, grundsvingning, oversvingninger, bug, knude
• Stående bølger i åbne/halvåbne resonansrør
• Lys som bølger og partikler, lysets hastighed, det elektromagnetiske spektrum, synligt lys
• Lys og atomer, absorption og emission, spektrallinjer
• Diffraktion, lys gennem spalte, gitterligningen
Eksperimentelt arbejde:
• Stående bølger på snor
• Måling af lydens hastighed med klaptræ
• Gitterligningen
• Lydens hastighed i resonansrør
• Dopplereffekt med svingende stemmegaffel (PhyPhoX)
• Boomwhackers
Repetition fra C-niveau + tilføjelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Solsystemet og universet
Fagligt indhold:
• Keplers love, Newtons generelle tyngdelov
• Årstider, nat/dag, sol- og måneformørkelser
• Solsystemets dannelse
• Afstandsbedømmelse, parallaksemetoden, radiobølger, cepheide-variable, supernova IA, afstandskvadratloven
• Stjerners fusionsproces, grundstofdannelse
• HR-diagrammet, stjerners død
• Universets udvidelse, Hubbles lov, rødforskydning, universets alder
• Universets begyndelse, Big Bang, kosmisk mikrobølgebaggrundsstråling
Repetition fra C-niveau + tilføjelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Eksamensrepetition og forsøgsopsamling
Opsamling på årets emner samt indhentning af forsøg for fraværende elever.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911946314",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911946314",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911946314"
}